Včera kolem poledne místního času byla v souvislosti s přechodem studené fronty pohybující se přes jižní část Spojených států zasažena velmi silným tornádem výrobní budova NASA Michoud Assembly Facility (MAF) ve východní části New Orleans. Oko tornáda prošlo v těsné blízkosti budovy MAF, rychlost větru byla pomocí radaru odhadnuta přibližně na 240 kilometrů za hodinu. Přesný rozsah poškození budov se zjišťuje, hlášeny jsou i drobné úrazy zaměstnanců NASA. Tornádo vyrazilo otvory ve střeše a stěnách hlavní budovy MAF, kterou NASA v současné době používá pro stavbu centrálního stupně rakety SLS.
Podle posledních zpráv nebyl hardware SLS poškozen, pracovníci se snaží o záplatování děr v exteriéru budovy, aby se zabránilo průniku vody do komplikované a drahé svářečky VAC, používané ke svařování nádrží. Významné škody jsou hlášeny u budovy 350, v níž však žádný hardware SLS není.
Zprávy nehovoří o tom, jestli se testovací vodíková nádrž stále nachází v budově 451, kam byla v prosinci převezena pro ověřovací zkoušky těsnosti. Připomeňme, že v této budově byla v roce 2005 během řádění hurikánu Katrina výrazně poškozena střecha.
EDIT: V noci vydala NASA zprávu, ve které uvádí, že všech 3500 zaměstnanců je v pořádku, s pěti drobnými zraněními. Zařízení je v současné době uzavřeno a byl aktivován komplexní nouzový plán. Ve středu 8. února bude na místě jen havarijní personál, který bude pokračovat v posuzování škod. Všichni zaměstnanci a nájemci NASA, kteří se nepodílejí na záchranných operacích, byli evakuováni a odvezeni do svých domovů. Veškeré inženýrské sítě jsou zabezpečeny a probíhají snahy o obnovu dodávky proudu. Poté začnou práce na obnově MAF. Havarijní personál identifikoval poškození budov č. 103, 350 a dalších. Hlavní budova Michoud 103 má na několika místech poškozenou střechu, v blízkosti Michoud bylo poškozeno přibližně 200 zaparkovaných aut. Hardware pro SLS a výrobu kosmické lodi Orion je v pořádku, a bez poškození je i člun Pegasus zakotvený v Michoud.
Zdroje informací:
https://www.nasaspaceflight.com/
http://www.waaytv.com/
https://www.washingtonpost.com/
Zdroje obrázků:
https://forum.nasaspaceflight.com/…dlattach;topic=42253.0;attach=1404902;image
https://forum.nasaspaceflight.com/…dlattach;topic=42253.0;attach=1404898;image
https://forum.nasaspaceflight.com/…dlattach;topic=42253.0;attach=1404900;image
http://media.nola.com/tpphotos/photo/2017/02/07/22022334-large.jpg
http://image.nola.com/…/img/tpphotos/photo/2017/02/07/-add842f6c9742656.JPG
Poněkud mě překvapuje vzhledem k četnosti hurikánů v této oblasti a velké ceně zařízení a vyráběných komponentů, že ty haly nejsou postavené nějak bytelněji.
Tornáda jsou myslím trochu jiný level, takže bych o bytelnosti nepochyboval. Jsou sice hodně lokální, ale kam se trefí, tam se dá stavět bytelně jak chce a je to k ničemu (IMHO).
Pro ty, kteří nepodléhají nejnovější vlně tuposti v hlášení počasí a preferují normální jednotky, byla rychlost větru kolem 70 m/s.
Vlna tuposti? To jako myslíte vážně? Co je na km/h nenormální? Pro 99% lidí je to mnohem srozumitelnější jednotka než m/s, navíc stále v jednotkách SI. To, že meteorologové používají m/s neznamená, že pro nemeteorologickou veřejnost používání mnohem zažitějších a přirozenějších jednotek je tupost. A to říkám jako člověk, který meteorologii studoval na VŠ…
M/s si snáž předstvíte v hlavě než km/h. U m/s si dokžete předstvit ten úsek. U km/h si to nepředstavíte tak lehce.
240 km/h jako síla je představitelná pro většinu lidí lépe než kolik uletí metrů za sekundu. Oni totiž většinou vůbec netuší jaká je normální síla větru.
V kosmonautice si již rychlost 50km/s představí lépe – ví totiž asi jak dlouho jedou vzdálenost 50 km.
Mluvte za sebe. Jestli vy si to líp představíte, pak OK, ale já ne. I když jsem meteorologii studoval, tak i přesto pro mě je stále km/h mnohem snáze představitelná jednotka. Jak tu správně lidi poznamenávají, skoro každý řídí auto a v něm je vždy tachometr v km/h a ne v m/s, na km/h jsou lidé velice dobře navyklí a dokáží i v nich rychlost představit mnohem snáz.
Poprosil bych o slušnější výběr slov. Na chybu, nebo jinou nesrovnalost se dá upozornit i kultivovanějším způsobem. Jsme rádi za každé upozornění,ale mělo by to mít jistou úroveň. Děkujeme.
A není to jedno? Vždyť při takto relativně nízkých rychlostech je 240 km/h a stejně tak 67 m/s jednoduše představitelných (to první ještě o něco lépe – autem jezdí kdekdo). Ale každopádně není z hlediska představivosti problém používat oboje.
Něco jiného jsou kosmické rychlosti. Tam podle mého názoru údaje typu 180 000 km/s slouží jen k ohromení veřejnosi. Raději bych použil 50 km/s. To je sice taky ohromující, ale přece jen známější.
Oprava pro pořádek. Samozřejmě jsem chtěl napsat 180 000 km/h.
(180 000 km/s ještě opravdu dlouho dávat nebudeme 🙂
Světlo ve vodě to snad dá, ne?
Násobení a dělení číslem 3,6 tu zvládáme levou zadní snad všichni, žádný strach 😀 nehledě na to, že toto není web o meteorologii a údaj v km/h je pro běžného čtenáře podstatně stravitelnější.
Všichni ti výrobci aut se mohou jít vycpat, když podléhají vlně tuposti, viďte?
Ano, autem jezdí kdekdo a o představivosti rychlosti v km/h vypovídají nejlépe policejní statistiky. Já si tedy 240 km/h představit taky neumím, ale cokoli/s docela dobře. A už toho nechme, nemá to smysl.
Dopouštíte se ukázkového argumentačního klamu. Policejní statistiky vůbec nic neukazují o tom, jakou mají lidé představivost o rychlosti v km/h 😉
Btw. Jestli si nedokážete představit 240 km/h, tak vám radím se projet jakýmkoliv rychlovlakem. Dokonce i v nich se totiž používají km/h a ne m/s 😉
Zrovna jsem četl článek o havárii, při které se tachometr zasekl na hodnotě 250 km/h a zbytky auta tomu odpovídaly. Asi si to někdo chtěl vyzkoušet 😉
Doporučil bych raději ten rychlovlak. Nebo letadlo, u kterého to zhruba odpovídá vzletové rychlosti.
km/h vs m/s ….. jejda, článek jsem psal o půlnoci, byl jsem po celém dni unavený, a z původního údaje v mph jsem přepočetl jen míle na km.
Tornádo zničilo 7.2.2017 testovací exemplář vnější nádrže z programu raketoplánu (ET-GVTA), která byla uskladněna na volném prostranství. Podle očitých svědectví se nádrž uvolnila z kotviště, vzlétla a o 50 až 60 metrů dál se rozbila.
http://www.collectspace.com/news/news-020817a-michoud-tornado-shuttle-external-tank.html
Svařovací zařízení VAC má poškozenou elektrickou rozvodnu. Podle zprávy NASA byl naposledy svařovaný díl vyjmutý z VAC minulý týden (zpráva tento díl nekonkretizuje, ale mělo by jít o kvalifikační kyslíkovou nádrž; výroba letové kyslíkové nádrže se tedy zpozdí).
Uzavření MAF pro všechny pracovní činnosti mimo havarijní personál bylo prodlouženo až do neděle.
Pěkné fotky, takhle prázdné parkoviště asi dlouho neviděli 🙂