sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Michoud Assembly Facility zasažen tornádem

Středisko Michoud po zásahu tornádem.

Včera kolem poledne místního času byla v souvislosti s přechodem studené fronty pohybující se přes jižní část Spojených států zasažena velmi silným tornádem výrobní budova NASA Michoud Assembly Facility (MAF) ve východní části New Orleans. Oko tornáda prošlo v těsné blízkosti budovy MAF, rychlost větru byla pomocí radaru odhadnuta přibližně na 240 kilometrů za hodinu. Přesný rozsah poškození budov se zjišťuje, hlášeny jsou i drobné úrazy zaměstnanců NASA. Tornádo vyrazilo otvory ve střeše a stěnách hlavní budovy MAF, kterou NASA v současné době používá pro stavbu centrálního stupně rakety SLS.

Podle posledních zpráv nebyl hardware SLS poškozen, pracovníci se snaží o záplatování děr v exteriéru budovy, aby se zabránilo průniku vody do komplikované a drahé svářečky VAC, používané ke svařování nádrží. Významné škody jsou hlášeny u budovy 350, v níž však žádný hardware SLS není.

Následky řádění tornáda
Následky řádění tornáda
Zdroj: https://forum.nasaspaceflight.com

Zprávy nehovoří o tom, jestli se testovací vodíková nádrž stále nachází v budově 451, kam byla v prosinci převezena pro ověřovací zkoušky těsnosti. Připomeňme, že v této budově byla v roce 2005 během řádění hurikánu Katrina výrazně poškozena střecha.

EDIT: V noci vydala NASA zprávu, ve které uvádí, že všech 3500 zaměstnanců je v pořádku, s pěti drobnými zraněními. Zařízení je v současné době uzavřeno a byl aktivován komplexní nouzový plán. Ve středu 8. února bude na místě jen havarijní personál, který bude pokračovat v posuzování škod. Všichni zaměstnanci a nájemci NASA, kteří se nepodílejí na záchranných operacích, byli evakuováni a odvezeni do svých domovů. Veškeré inženýrské sítě jsou zabezpečeny a probíhají snahy o obnovu dodávky proudu. Poté začnou práce na obnově MAF. Havarijní personál identifikoval poškození budov č. 103, 350 a dalších. Hlavní budova Michoud 103 má na několika místech poškozenou střechu, v blízkosti Michoud bylo poškozeno přibližně 200 zaparkovaných aut. Hardware pro SLS a výrobu kosmické lodi Orion je v pořádku, a bez poškození je i člun Pegasus zakotvený v Michoud.

Michoud Assembly Facility (MAF) leží ve východní části New Orleans
Michoud Assembly Facility (MAF) leží ve východní části New Orleans
Zdroj: https://forum.nasaspaceflight.com
Budova číslo 350 utrpěla značné škody
Budova číslo 350 utrpěla značné škody
Zdroj: http://media.nola.com/
V korunách stromů jsou rozházené kusy plechů, které pochází i ze střech.
V korunách stromů jsou rozházené kusy plechů, které pochází i ze střech.
Zdroj: http://image.nola.com

Zdroje informací:
https://www.nasaspaceflight.com/
http://www.waaytv.com/
https://www.washingtonpost.com/

Zdroje obrázků:
https://forum.nasaspaceflight.com/…dlattach;topic=42253.0;attach=1404902;image
https://forum.nasaspaceflight.com/…dlattach;topic=42253.0;attach=1404898;image
https://forum.nasaspaceflight.com/…dlattach;topic=42253.0;attach=1404900;image
http://media.nola.com/tpphotos/photo/2017/02/07/22022334-large.jpg
http://image.nola.com/…/img/tpphotos/photo/2017/02/07/-add842f6c9742656.JPG

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
18 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Asdf
Asdf
7 let před

Poněkud mě překvapuje vzhledem k četnosti hurikánů v této oblasti a velké ceně zařízení a vyráběných komponentů, že ty haly nejsou postavené nějak bytelněji.

Martin Gembec
Martin Gembec
7 let před
Odpověď  Asdf

Tornáda jsou myslím trochu jiný level, takže bych o bytelnosti nepochyboval. Jsou sice hodně lokální, ale kam se trefí, tam se dá stavět bytelně jak chce a je to k ničemu (IMHO).

Jirka
Jirka
7 let před

Pro ty, kteří nepodléhají nejnovější vlně tuposti v hlášení počasí a preferují normální jednotky, byla rychlost větru kolem 70 m/s.

Asdf
Asdf
7 let před
Odpověď  Jirka

Vlna tuposti? To jako myslíte vážně? Co je na km/h nenormální? Pro 99% lidí je to mnohem srozumitelnější jednotka než m/s, navíc stále v jednotkách SI. To, že meteorologové používají m/s neznamená, že pro nemeteorologickou veřejnost používání mnohem zažitějších a přirozenějších jednotek je tupost. A to říkám jako člověk, který meteorologii studoval na VŠ…

JardaP
JardaP
7 let před
Odpověď  Asdf

M/s si snáž předstvíte v hlavě než km/h. U m/s si dokžete předstvit ten úsek. U km/h si to nepředstavíte tak lehce.

tyčka
tyčka
7 let před
Odpověď  JardaP

240 km/h jako síla je představitelná pro většinu lidí lépe než kolik uletí metrů za sekundu. Oni totiž většinou vůbec netuší jaká je normální síla větru.
V kosmonautice si již rychlost 50km/s představí lépe – ví totiž asi jak dlouho jedou vzdálenost 50 km.

Asdf
Asdf
7 let před
Odpověď  JardaP

Mluvte za sebe. Jestli vy si to líp představíte, pak OK, ale já ne. I když jsem meteorologii studoval, tak i přesto pro mě je stále km/h mnohem snáze představitelná jednotka. Jak tu správně lidi poznamenávají, skoro každý řídí auto a v něm je vždy tachometr v km/h a ne v m/s, na km/h jsou lidé velice dobře navyklí a dokáží i v nich rychlost představit mnohem snáz.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Jirka

Poprosil bych o slušnější výběr slov. Na chybu, nebo jinou nesrovnalost se dá upozornit i kultivovanějším způsobem. Jsme rádi za každé upozornění,ale mělo by to mít jistou úroveň. Děkujeme.

Spytihněv
Spytihněv
7 let před
Odpověď  Jirka

A není to jedno? Vždyť při takto relativně nízkých rychlostech je 240 km/h a stejně tak 67 m/s jednoduše představitelných (to první ještě o něco lépe – autem jezdí kdekdo). Ale každopádně není z hlediska představivosti problém používat oboje.

Něco jiného jsou kosmické rychlosti. Tam podle mého názoru údaje typu 180 000 km/s slouží jen k ohromení veřejnosi. Raději bych použil 50 km/s. To je sice taky ohromující, ale přece jen známější.

Spytihněv
Spytihněv
7 let před
Odpověď  Spytihněv

Oprava pro pořádek. Samozřejmě jsem chtěl napsat 180 000 km/h.

(180 000 km/s ještě opravdu dlouho dávat nebudeme 🙂

Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
7 let před
Odpověď  Spytihněv

Světlo ve vodě to snad dá, ne?

Dan
Dan
7 let před
Odpověď  Jirka

Násobení a dělení číslem 3,6 tu zvládáme levou zadní snad všichni, žádný strach 😀 nehledě na to, že toto není web o meteorologii a údaj v km/h je pro běžného čtenáře podstatně stravitelnější.
Všichni ti výrobci aut se mohou jít vycpat, když podléhají vlně tuposti, viďte?

Tomi
Tomi
7 let před
Odpověď  Dan

Ano, autem jezdí kdekdo a o představivosti rychlosti v km/h vypovídají nejlépe policejní statistiky. Já si tedy 240 km/h představit taky neumím, ale cokoli/s docela dobře. A už toho nechme, nemá to smysl.

Asdf
Asdf
7 let před
Odpověď  Tomi

Dopouštíte se ukázkového argumentačního klamu. Policejní statistiky vůbec nic neukazují o tom, jakou mají lidé představivost o rychlosti v km/h 😉
Btw. Jestli si nedokážete představit 240 km/h, tak vám radím se projet jakýmkoliv rychlovlakem. Dokonce i v nich se totiž používají km/h a ne m/s 😉

Vojta
Vojta
7 let před
Odpověď  Tomi

Zrovna jsem četl článek o havárii, při které se tachometr zasekl na hodnotě 250 km/h a zbytky auta tomu odpovídaly. Asi si to někdo chtěl vyzkoušet 😉
Doporučil bych raději ten rychlovlak. Nebo letadlo, u kterého to zhruba odpovídá vzletové rychlosti.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
7 let před

km/h vs m/s ….. jejda, článek jsem psal o půlnoci, byl jsem po celém dni unavený, a z původního údaje v mph jsem přepočetl jen míle na km.

Tornádo zničilo 7.2.2017 testovací exemplář vnější nádrže z programu raketoplánu (ET-GVTA), která byla uskladněna na volném prostranství. Podle očitých svědectví se nádrž uvolnila z kotviště, vzlétla a o 50 až 60 metrů dál se rozbila.
http://www.collectspace.com/news/news-020817a-michoud-tornado-shuttle-external-tank.html

Svařovací zařízení VAC má poškozenou elektrickou rozvodnu. Podle zprávy NASA byl naposledy svařovaný díl vyjmutý z VAC minulý týden (zpráva tento díl nekonkretizuje, ale mělo by jít o kvalifikační kyslíkovou nádrž; výroba letové kyslíkové nádrže se tedy zpozdí).

Jiří Hošek
Jiří Hošek
7 let před

Uzavření MAF pro všechny pracovní činnosti mimo havarijní personál bylo prodlouženo až do neděle.comment imagecomment imagecomment image

Martin F.
Martin F.
7 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Pěkné fotky, takhle prázdné parkoviště asi dlouho neviděli 🙂

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.