sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Falcon na historické rampě

U SpaceX si fanoušci zvykli na to, že statický zážeh rakety Falcon 9 na rampě je jasným potvrzením toho, že se blíží další start. V těchto hodinách nastává období, kdy by měl být Falcon opět natankován, jako kdyby se chystal ke startu. Odpočet bude jako vždy zakončen krátkým zážehem všech motorů na prvním stupni, což definitivně potvrdí, že nosič je připraven na start. Samotný statický zážeh měl přijít už na přelomu včerejška a dneška, ale kvůli menším problémům byl odložený o 24 hodin. Aktuálně to vypadá, že by k zážehu mohlo dojít od dnešních 16:00 do nedělních 11:00 našeho času. Jelikož se včera večer našeho času podařilo raketu na rampě LC-39A vztyčit, mohly vzniknout krásné fotky (nejlepší jsme našli na webu Project Habu), na které fanoušci kosmonautiky dlouho čekali. Rampa LC-39A se probouzí k životu a snad už příští týden (18.2.) bychom se měli dočkat startu. Nejbližším krokem je momentálně statický zážeh, o jehož realizaci Vás budeme informovat prostřednictvím aktualizací tohoto článku.

EDIT: 12.2.23:20
Ke statickému zážehu došlo dnes ve 22:30 našeho času. O zážehu informovala i SpaceX. Důležité je, že rampa LC-39A zažila poprvé od roku 2011 burácení raketových motorů!

EDIT 11.2.2017 18:10
Statický zážeh se odkládá o 24 hodin – zkušební období začne v neděli v 16:00 a skončí v pondělí v 6:00. Pro rampu 39-A je tohle premiéra, takže se musí vychytat mouchy. Zdroj

Horní část Falconu 9. Povšimněte si kuželovitého adaptéru na vrcholu horního stupně, který je vidět, protože není připojena loď Dragon.
Horní část Falconu 9. Povšimněte si kuželovitého adaptéru na vrcholu horního stupně, který je vidět, protože není připojena loď Dragon.
Zdroj: http://68.media.tumblr.com/
Spodní část Falconu 9 nám ukazuje, že i tento první stupeň by se měl pokusit o přistání - tentokrát na pevnině.
Spodní část Falconu 9 nám ukazuje, že i tento první stupeň by se měl pokusit o přistání – tentokrát na pevnině.
Zdroj: http://68.media.tumblr.com/
Celkový pohled - naposledy na této rampě stál v roce 2011 raketoplán Atlantis, který startoval na misi STS-135.
Celkový pohled – naposledy na této rampě stál v roce 2011 raketoplán Atlantis, který startoval na misi STS-135.
Zdroj: http://68.media.tumblr.com/
Falcon je připojen ke konstrukci, které se říká Transporter-Erector (zkráceně T/E), která podpírá raketu při zvedání do vertikální polohy.
Falcon je připojen ke konstrukci, které se říká Transporter-Erector (zkráceně T/E), která podpírá raketu při zvedání do vertikální polohy.
Zdroj: http://68.media.tumblr.com/
Tento T/E bude schopen manipulovat i s chystanou raketou Falcon Heavy.
Tento T/E bude schopen manipulovat i s chystanou raketou Falcon Heavy.
Zdroj: http://68.media.tumblr.com/
Konstrukce v pozadí pomáhala obsluhovat raketoplány.
Konstrukce v pozadí pomáhala obsluhovat raketoplány.
Zdroj: http://68.media.tumblr.com/
Falcon pro statický zážeh je v podstatě kompletní raketa - první i druhý stupeň. Chybí jen náklad - v tomto případě loď Dragon.
Falcon pro statický zážeh je v podstatě kompletní raketa – první i druhý stupeň. Chybí jen náklad – v tomto případě loď Dragon.
Zdroj: http://68.media.tumblr.com/

Zdroje informací:
http://projecthabu.com/

Zdroje obrázků:
http://68.media.tumblr.com/…/tumblr_ol6ztq3RMq1ttka3go7_1280.jpg
http://68.media.tumblr.com/…/tumblr_ol6ztq3RMq1ttka3go3_1280.jpg
http://68.media.tumblr.com/…/tumblr_ol6ztq3RMq1ttka3go6_1280.jpg
http://68.media.tumblr.com/…/tumblr_ol6ztq3RMq1ttka3go5_1280.jpg
http://68.media.tumblr.com/…/tumblr_ol6ztq3RMq1ttka3go9_1280.jpg
http://68.media.tumblr.com/…/tumblr_ol6ztq3RMq1ttka3go1_1280.jpg
http://68.media.tumblr.com/…/tumblr_ol6ztq3RMq1ttka3go10_1280.jpg
http://68.media.tumblr.com/…/tumblr_ol6ztq3RMq1ttka3go8_1280.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
17 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Tomas
Tomas
7 let před

Mam otázku ohľadom rampy. Konštrukcia ktorá sa používala na štart raketoplánov, ostane na mieste alebo bude rozobrana?

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Tomas

Raketoplány startovaly z mobilní startovní plošiny, kterou i se sestaveným raketoplánem přivezl na rampu pásový přepravník. To se u Falconu pochopitelně používat nebude. Konstrukce rampy tedy musela být upravena.

Petr Šída
Petr Šída
7 let před

A s obslužnou konstrukcí je to takto: věž zůstane a otočná část bude rozebrána

Tomas
Tomas
7 let před
Odpověď  Petr Šída

A ta veža bude mať účel aký? Bude tam domontovana konštrukcia koly nástupu ľudí do crewdragonu? Lebo teda inak mi príde úplne zbytočné to „monštrum“ tam

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Tomas

Přesně tak, využije se k nástupu astronautů do lodi.

Adam
Adam
7 let před

Ta věž v tom nočním osvětlení je nádherné monstrum. A ta modrá barva na Falconu je taky krásná.

Fantasta
Fantasta
7 let před

Já jsem velmi zvědavý na nový způsob rychlého odklopení rampy při startu. Hezky to mají uděláno u ARIANE, kde se kabely s koncovkami a hadice zatáhnou do konstrukce a ještě schovají pod klapku. Ale otočné ramena u startů čínských raket jsou taky chytře vymyšlena. Ty síly jsou při startu obrovské, kdesi jsem četl, že startovací komplex po 2 startech rakety Eněrgija byl těžce poškozen , ale to je již historie … 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Fantasta

Taky se těším, až tuhle techniku uvidím v praxi.

Roman L.
Roman L.
7 let před
Odpověď  Fantasta

Ty dvě Eněrgije letěly každá z jiné rampy, ale věřím, že každý z těchto startů mohl s rampou sám o sobě zacvičit.

vedator
vedator
7 let před

Udivuje ma, ze chyby a nedokonalosti na rampe vychytavaju pred ostrym startom. Kazde posunutie startu komercneho nakladu stoji SpX celkom slusne peniaze a predstavoval by som si, ze pri tolkych letenych stupnoch by jeden mohli pouzit na testovanie rampy. Nemohli by pouzit nejaky leteny 1.st s novym 2.st a skusat pripravenost rampy na takejto ‚dummy‘ rakete davno pred ostrym startom? Alebo je to tak, ze LC39A vo verzii SpX je panensky nova a nebol cas ju otestovat?

Prve dve fotky su plne detailov, fakt dobre 🙂

Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
7 let před
Odpověď  vedator

Je lepší mít deset odkladů než jeden nepovedený start.

vedator
vedator
7 let před

To je samozrejme, ja som nekritizoval odklady, tie su aj budu. Len som chcel vediet, ci bol/nebol cas vyskusat rampu a vychytat muchy, pred samotnym startom komercneho nakladu 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  vedator

Myslím, že ne, protože LC-39A se dokončila teprve před pár dny. Všechno zkomplikovala exploze na LC-40, která měla být primární, zatímco 39A se měla pomalu dokončit. Po nehodě s AMOS 6 se z 39A stala primární rampa, která se musela dokončit rychleji.

vedator
vedator
7 let před
Odpověď  vedator

DM: Dakujem za odpoved. Aj som podozrieval, ze novu rampu nestihli otestovat a hned idu naostro 🙂 Drzim palce, nech SpX ma vela startov bez nehody!

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  vedator

Rádo se stalo. Bude to určitě hodně zajímavé, ale úspěšný zážeh je velkým příslibem do dalších dní.

MichaelM
MichaelM
7 let před

V Polsku už jsou nadšeni:

http://florydziak.com/blogger/2017/02/udalo-sie.html

V Česku zatím nic, možná až o půlnoci?

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  MichaelM

V Česku už jsou taky nadšení, jen jsme to řešili hlavně na Facebooku a na fóru. K aktualizaci článku se dostávám až nyní. Po půlnoci vyjde Thomasův fotokoutek.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.