sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

AeroVironment

Společnost AeroVironment, dodavatel obrany zaměřený na bezpilotní vzdušná vozidla, oznámil 19. listopadu, že plánuje získat BlueHalo, společnost zabývající se obrannými a vesmírnými technologiemi. Hodnota obchodu je přibližně 4,1 miliardy dolarů.

Kepler Communications

Kanadský operátor Kepler Communications požádal Federální komunikační komisi, aby schválila celkem 18 družic, včetně 10 s optickým užitečným zatížením, které by měly být vypuštěny koncem příštího roku. Společnost plánuje provozovat větší družice s menším počtem.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Falcon Heavy vyráží na cestu – možná

Jedním z nejočekávanějších okamžiků letošního kosmonautického roku je premiérový start rakety Falcon Heavy od společnosti SpaceX. Dnes v noci projížděl uživatel Instagramu s nickem dinogeorgopoulos kolem hlavního sídla firmy SpaceX v kalifornském Hawthorne. U kraje silnice stála kolona, která převážela dlouhý černý válec. Nevíme sice, kam měla kolona namířeno, ale náklady byl na první a zběžný pohled jasný. Klasický převoz prvního stupně Falconu 9, řeknete si, ale řidič se rozhodl,že si jej stejně natočí. Jak kolem stupně projížděl, všiml si, že na zadní části není ostré ukončení, kde obvykle bývá umístěný mezistupeň.

S velkou pravděpodobností zde vidíme aerodynamickou špičku postranního urychlovacího bloku.
S velkou pravděpodobností zde vidíme aerodynamickou špičku postranního urychlovacího bloku.
Zdroj: https://i.redditmedia.com

Místo toho zde byla pozvolná špička. Právě tento drobný rozdíl, který se dá rozeznat jen podle tvaru a neschová jej tedy ani černá krycí fólie, nám prozradil, že tady s největší pravděpodobností nejde o klasický první stupeň, ale o boční stupeň Falconu Heavy. Jeho horní část je totiž opatřena aerodynamickou špičkou, která byla před několika měsíci vyfocena u sídla SpaceX. Při premiérovém letu Falconu Heavy má být jeden postranní stupeň tvořit již zachráněný stupeň z mise Thaicom-8. Z videa ale pochopitelně nejde poznat, zda je na něm zachycený právě tento stupeň.

Sluší se připomenout, že Falcon Heavy by měl podle aktuálních plánů vyrazit na svou první cestu do vesmíru v první polovině tohoto roku. Události, jako je aktuální vývoz bočního stupně, nám ukazují, že SpaceX se už opravdu výrazně posouvá k tomuto toužebně očekávanému startu. Už to není jen powerpointová prezentace, ale skutečný hardware. Ostatně podívejte se sami na níže přiložené video.

Zdroje informací:
https://www.instagram.com/

Zdroje obrázků:
https://www.instagram.com/p/BQM5Po2Dvz4/
https://i.redditmedia.com/…=320&s=e96865821b6f1ca2b748c96038d5e748

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
32 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
RiMr
RiMr
7 let před

Tak že bychom se tedy opravdu konečně dočkali? 27 Merlinů v akci, to bude nářez!!

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  RiMr

Evidentně se to blíží. 🙂

Majkl
Majkl
7 let před

Vím že to sem úplně nepatří, ale bylo by fajn aktualizovat anketu… Líbilo by se mi tam navíc třeba První let již leťeného stupně.

PS zajímalo by mě, když se jim povede s ním opět přistát jestli si ho zase někde vystaví. Že by třeba měli před halou dva první stupně 😀

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Majkl

Je to pravda, anketu určitě v dalších dnech obměníme.

Racek
Racek
7 let před
Odpověď  Majkl

No, první let už letěného stupně nám předvedly už před cca 40 lety raketoplány. Ovšem ekonomický přínos se moc neprokázal. Uvidíme, zda se druhý pokus zdaří. Tady ekonomicky, pochopitelně.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Racek

Naštěstí SpaceX se může z historie poučit a vynecháním systémů, které komplikovaly znovupoužitelnost, dosáhnout lepší ekonomiky provozu.

Vojta
Vojta
7 let před
Odpověď  Dušan Majer

Mně přijde ta technologie natolik rozdílná, že se moc učit nemůže. Akorát má špatný příklad a ví, že si má dávat na ekonomiku velký pozor. SRB byly oproti Falconu 9 směšně jednoduché a Orbiter zase mnohem složitější.
Jediné, co víme celkem jistě je, že není nejlepší nápad tlačit na orbitu tak velkou obludu jen pro pár lidí na pár dní.

Amper
Amper
7 let před
Odpověď  Dušan Majer

Falcon ma vyhodu ze na rozdil od SRB se nemusi vymachat v oceanu. Slana voda je brutalni prostredi a dopad neceho co melo pred par minutama nekolik tisic stupnu do vody taky neni hifi. Nehlede na to ze SRB sedalo na padaku a rozhodne to nebyla uplne nulova rychlost jako u Falconu.

Navic SRB nebylo zase tak jednoduche jak to vypada :
– tryska byla pohybliva tzn. v oceanu vykoupali pomerne citlive rizeni
– mezi segmentama byly o-krouzky ktere byly taky citlive (viz Challenger)
– padaky museli mit svoje rizeni

Proste to nebyla jen bandaska s palivem

Zdeněk
Zdeněk
7 let před

Doufám že se už dočkáme. Už čekáme strašně moc dlouho.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Zdeněk

Plně souhlasím.

Ketivab
Ketivab
7 let před

Super!
V Texasu podstoupí každý stupeň statický zážeh zvlášť nebo FH otestují vcelku?

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Ketivab

Téměř jistě každý zvlášť.

Petr Melechin
7 let před
Odpověď  Ketivab

McGregor není vybavený na zážeh celého FH, takže první test kompletního FH proběhne až v rámci statického zážehu na rampě.

Fantasta
Fantasta
7 let před

Je prostor ve špičce nějak využitý? Je to veliký objem, nádrže tam jistě nejsou, elektronika taky ne . Vešlo by se tam ale pár křesílek a v novém skafandru by to byla ale extra divoká jízda… 🙂

Fantasta
Fantasta
7 let před
Odpověď  Fantasta

Jo, ale zapoměl jsem na na občasný RUD 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Fantasta

Myslím, že tam nic podstatného nebude, spíše je o strukturální kus, který má za úkol rozrážet vzduch. 🙂

Malky
Malky
7 let před
Odpověď  Fantasta

Myslím že se tam nachází nádrže hydraulické kapaliny pro roštová kormidla (grid fins), která jsou u Falconu 9 a centrálního stupně Heavy umístěné v interstage, ale ruku do ohně bych za to nedal 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Malky

Zní to velmi logicky. To mne nenapadlo, díky za tuhle úvahu.

hansnasa
hansnasa
7 let před

Už aby to bylo.

David
David
7 let před

Jsem velice zvědavý na start (jestli všechno vydrží) a na přistání centrálního stupně.
FH má stejný 2. stupeň jako F9, ale 2,5x těžší náklad. To znamená, že 2. stupeň zvládá udělit nákladu podstatně menší zrychlení, a o to více musí zrychlit centrální stupeň. Bude tedy potom muset hodně brzdit. Také bude přistávat o dost dál v moři a může být i větší odchylka trajektorie.
Nicmémě věřím, že k pokusu dojde hned při prvním letu, jelikož nosnost rakety není ani plně využitá – v soupisu vynášených družic je dokonce balast, tedy neužitečná zátěž. To znamená že nejde o let, kdy by se centrální stupeň musel „obětovat“.
Každopádně bude hodně zajímavé to celé sledovat. Pokud se to povede, smeknu čepici a jen doufám, že to bude kšiltovka, a ne zimní kulich.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  David

Věřím také. 😉

Adam
Adam
7 let před
Odpověď  David

Já bych smekl klidně i toho kulicha, kdyby to bylo příští týden 🙂

Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
7 let před
Odpověď  David

Pokud se nepletu, počítá se s přistáním všech tří prvních stupňů na pevninu nedaleko od místa startu.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před

Centrální stupeň přistává na pevninu jen v propagačním videu, ale obecně se tomu příliš nevěří. Neříkám, že je to vyloučené, ale spíše bych věřil, že se na pevninu vrátí oba postranní stupně a centrální přistane na plošině v oceánu. Ale bude záležet na mnoha faktorech – váha družice, cílová dráha atd. Možná při některé misi budou moci na pevnině přistát všechny tři stupně, ale považoval bych to spíše za výjimku.

Štěpán
Štěpán
7 let před

Na začátku videa je tahač, který má na sobě dlouhé „tyče“. Nevíte k čemu to slouží / o co jde?

Bigbaz
Bigbaz
7 let před
Odpověď  Štěpán

Jsou to plynové bomby. Takže převáží technické plyny.

Samo
Samo
7 let před
Odpověď  Štěpán

To je možno dusík ktorým sa prvé stupne tlakujú pred prevozom.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Samo

Přesně tak, je to plyn k natlakování nádrží. Stupeň je pak pevnější a klesá riziko jeho poškození při transportu.

Štěpán
Štěpán
7 let před
Odpověď  Dušan Majer

Díky za vysvětlení

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Štěpán

Rádo se stalo.

modelar
modelar
7 let před

Zaujimalo by ma či tá aerodynamická špička je taktiež z kompozitov, podobne ako aerodynamický kryt nákladu a prípadne ak áno či sa budú pokúšať aj o jeho záchranu. Pretože do toho priestoru by sa kľudne padáky vošli 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  modelar

Kompozitní materiál bych předpokládal. Špička by měla být součástí stupně pořád, nebude se odhazovat a přistane i s ním.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.