sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

Josef Aschbacher

Josef Aschbacher 13. května při slyšení před výborem Evropského parlamentu prohlásil, že je „zázrak“, že Evropa dosáhla vedoucí role v některých vesmírných oblastech, jako je pozorování Země a navigace, vzhledem k tomu, že její výdaje na vesmír značně zaostávají za Spojenými státy a Čínou.

Artemis Accords

Norská ministryně obchodu a průmyslu Cecilie Myrsethová podepsala Artemis Accords během akce v sídle Norské kosmické agentury v Oslu, které se zúčastnil šéf agentury a chargé d’affaires velvyslanectví USA v Oslu.

Solestial

Startup Solestial, který se zabývá solární energií získal v rámci financování série A 17 milionů dolarů na rozšíření výroby křemíkových fotovoltaických panelů pro vesmírné aplikace.

OneWeb

Společnost Ramon.Space, specialista na vesmírné výpočty, 14. května oznámila dohodu o dodávce systémů digitálních komunikačních kanálů pro nejméně 70 připravovaných družic OneWeb, což pomůže s přechodem konstelace na softwarově definovanou síť, kterou lze aktualizovat na oběžné dráze.

Zeno Power

Zeno Power, startup financovaný rizikovým kapitálem, který vyvíjí jaderné baterie pro extrémní prostředí, 14. května oznámil, že získal 50 milionů dolarů v rámci financování série B na urychlení své práce v oblasti vesmírných a podvodních energetických systémů.

Arabsat

Saúdskoarabský geostacionární operátor Arabsat podepsal 14. května dohodu o poskytnutí širokopásmové kapacity z navrhované konstelace na nízké oběžné dráze Země se společností Telesat.

Varda Space Industries

Společnost Varda Space Industries oznámila, že 13. května úspěšně přistála její návratová kapsle W-3 v Jižní Austrálii, čímž dokončila svou třetí misi. Mise W-3 se zaměřila na shromažďování dat pro vojenský hypersonický výzkum.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Mohou být praskliny problém pro SpaceX?

Motor Merlin 1D

Wall Street Journal přišel před pár dny se zprávou, která odhalila problém, o kterém se dříve veřejně prakticky nevědělo. Jde o to, že vládní vyšetřovatelé vydali zprávu, ve které vyjádřili znepokojení týkající se motorů Merlin. Na lopatkách jejich turbočerpadel se totiž prý objevují malé praskliny, které by mohly způsobit havárii. Podle českého portálu elonx.cz už SpaceX o tomto problému ví několik měsíců a pracuje na jeho odstranění. Další informace pak na našem diskusním fóru doplnil uživatel Pospíšil – „Pracujeme na úpravě konstrukce, abychom trhlinám zcela zabránili. Toto bude součástí poslední konstrukční iterace Falconu 9. SpaceX ve spolupráci s NASA připravil plán na kvalifikaci motorů pro pilotované lety,“ uvedl John Taylor ze SpaceX. To by znamenalo, že se konstrukční změny uplatní v závěrečné verzi Falconu 9, která se označuje jako Block 5. Tato verze by teoreticky mohla letět ještě letos.

Pokud pomineme selhání jednoho motoru Merlin při startu mise CRS-1, byly motory SpaceX vždy spolehlivé a to jich na každé raketě letí rovných deset. Když uvážíme, kolik testovacích zážehů motory absolvují před vlastní kosmickou misí (a některé i po přistání), vyjde nám, že motory zvládají i opakovaný provoz bez problémů. I kdyby se tedy praskliny na lopatkách objevovaly, zřejmě nepředstavují větší bezpečnostní riziko. Ačkoliv je vhodné problém vyřešit, nedá se očekávat, že by se kvůli němu odkládaly starty.

SpaceX není na hledání problému sama, ale na pomoc si vzala i odborníky z NASA. Ostatně k tématu se vyjádřil i dočasný administrátor NASA, Robert Lightfoot. Ten potvrdil spolupráci mezi NASA a SpaceX při řešení tohoto problému a poznamenal, že vyšetřování se už dostalo do fáze, ve které už se ví, jak problém odstranit. NASA zároveň požaduje, aby se problém vyřešil do doby, než začne SpaceX vynášet astronauty. Jelikož pilotované lodě mají od začátku létat na Falconu 9 Block 5, mělo by to být vyřešeno.

Zdroje informací:
https://www.wsj.com/
http://www.elonx.cz/
http://forum.kosmonautix.cz/
http://www.theverge.com/

Zdroje obrázků:
http://www.spacex.com/sites/spacex/files/100th_m1d_4_engine28.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
29 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
max
max
8 let před

2.odstavec, 1.veta-Falcon 9 ma 10motoru? 8jich je v kruhu a posledni uprostred, ne?

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  max

Desátý je na horním stupni. 😉
Merlin 1D Vac má „střeva“ poměrně podobná klasickému Merlinu 1D z prvního stupně a tento problém se tedy může týkat i jej.

Kryštof
Kryštof
8 let před
Odpověď  Dušan Majer

Chtěl jsem okomentovat přesně tu samou věc, než mi došlo, že je další motor i ve druhém stupni 🙂

max
max
8 let před

no jasne 😀

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  max

V pořádku. 😉

majkl
majkl
8 let před

Ano, již mnoho motorů bylo použito a mají vysokou spolehlivost. Otázkou ovšem je, jestli se praskliny nezačínali objevovat v poslední době, kdy se různými úpravami snaží z motorů dostat maximu a možná jedou až příliš na hraně. Tak, ale snad spacex ví co dělá 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  majkl

To samozřejmě nevíme (a tipuju, že se takovéhle detaily ven nedostanou), ale řekl bych, ež i v takovém případě by se stále nic nedělo, protože právě ty nejzatlačenější k hraně máme nejdůkladněji otestované – viz poletové zážehy.

zdeněk
zdeněk
8 let před

Opravit a letíme 🙂

B.Boruvka
B.Boruvka
8 let před

Praskliny se prece objevujou na cerpadlech u vsech raketovejch motoru…Ale nikdo to neresi protoze po jednom startu spadnou do more
SpaceX to musi resit kvuli znovupouzitelnsti.Moc jim fandim -je uzasny sledovat jak soukroma firma prepisuje dlouhe dejiny raketoveho inzenyrsvi

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  B.Boruvka

Je to tak, navíc SpaceX ukazuje, že návrh byl dostatečně robustní na to, aby zvládal i opakovanou zátěž bez ohledu na praskliny.

Miroslav Pospíšil
Editor
8 let před
Odpověď  B.Boruvka

Ne tak docela neřeší/neřešil – podobné praskliny na lopatkách terbokompresorů byly nacházeny i při poletové kontrole / generálce motorů SSME z raketoplánů.

Midrys
Midrys
8 let před

Je to logické. I krystalická mřížka má své limity a proto bezpečnostní koeficient není nikdy 1

B.Boruvka
B.Boruvka
8 let před

Ano to je pravda na to jsem nepomyslel… Ale oni je myslim menily po kzdem letu ne?

Vojta
Vojta
8 let před
Odpověď  B.Boruvka

Pokud vím, tak se po letu vymontovaly, provedla se údržba (v případě potřeby generálka) a pak se namontovaly do stroje, který je zrovna potřeboval. Rozhodně je po každém použití nevyhazovaly (definitivně naposled se proletí až na SLS), ale jak často se měnila turbína kompresoru a další drobnější díly, to netuším.

Radim
Radim
8 let před
Odpověď  B.Boruvka

Literárně-technická, SpaceX „nepřepisuje dějiny“. Ty zůstávají v původní, nezměněné platnosti. Ale píše „novou kapitolu“. Hodně napínavou a vzrušující, ale pořád postavenou na „původním ději“. Závěry Ciolkovského, Obertha a dalších pořád platí 🙂

maro
maro
8 let před
Odpověď  Radim

Přesně. Dík, že je tu i někdo další, kdo nemá rád tenhle hokejistický nesmysl. Normální lidi píšou další kapitolu dějin. Přepisovat dějiny budeme možná umět až když vymyslíme stroj času. A ani pak se vlastně možná nebudou dát změnit. Viz skvělý film Twelve monkeys(Dvanáct opic).

Cateye
Cateye
8 let před
Odpověď  maro

Dějiny se přepisují neustále, protože stále bohužel platí, že je píší vítězové.

Jiří Škorpík
8 let před

Nejedná se o turbokompresor (ten u tohoto typu motoru není), ale o turbočerpadlo.

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Jiří Škorpík

Díky za upozornění, opraveno.

Štěpán
Štěpán
8 let před

Nechci být skeptik, ale to opotřebení se projeví až časem, dobre ze to zjistili už teď. Jednou boeingu 747 explodoval motor, právě kvůli turbočerpadlu… Ale SpaceX to zvládne! 🙂

maro
maro
8 let před

Ještě nejsou tak daleko jako Rolls-Royce při výrobě svých motorů pro dopravní letadla. Každá lopatka kompresoru jejich motoru je z jednoho jediného monokrystalu! Pevnost a odolnost je pak úplně někde jinde. Ale asi i ta cena.

kopapaka
kopapaka
8 let před
Odpověď  maro

Nejen RR, monokrystaly jsou důvod, proč Čína pořád kupuje motory do stíhaček v Rusku.
Jo a v ČR to taky umíme 😀

AndroidForum.cz
8 let před
Odpověď  maro

Prosím o info k tomu monokrystalu. Z jakého materiálu jsou ty lopatky? Je někde podrobnější popis výroby těch lopatek?

maro
maro
8 let před
Odpověď  AndroidForum.cz

Materiál netuším. Jsou to slitiny, jejichž složení si výrobci dost střeží. O tom monokrystalu povídá inženýr tady: čas 10:35:
https://www.youtube.com/watch?v=MQlgK5QOu-4

gg
gg
8 let před
Odpověď  maro

Já si nejsem jist, jestli je to srovnatelné… Že oboje má nějaké lopatky ještě neznamená, že obojí vypadá stejně a dá se to vyrobit stejně. Třeba ty raketové rotory se nevyrábějí lopatku po lopatce, takže byste je zcela stejným způsobem vyrábět nemohl.

Racek
Racek
8 let před
Odpověď  gg

Jistě že ne. Lopatky lezeckých turbín musí mít životnost od tisíců po desetitisíce hodin provozu, u raketových motorů max. desítky minut.

gg
gg
8 let před
Odpověď  Racek

Mně šlo hlavně o to, že ten výsledek u raketového motoru vypadá nějak takhle: http://www.metalexmfg.com/images/spaceshuttle-1-lg.jpg

Zjevně to nepůjde vyrobit úplně stejně, jako v tom videu.

Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
8 let před
Odpověď  gg

Turbočerpadla raketových motorů jsou mnohem menší, mají tedy mnohem vyšší otáčky a také nižší životnost – počítám, že jsou projektovány jen na několik desítek hodin provozu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.