sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Aktivní seriály

Náš web se může pyšnit širokou a pestrou paletou seriálů, které jsou u našich čtenářů oblíbené.

Ukončené seriály

Mimo naše aktivní seriály je tu také spousta těch, které se věnovaly například historickým tématům. I přesto, že patří mezi starší, na jejich kvalitě to rozhodně neubírá! Toužíte zjistit něco o historii, nebo se zkrátka jen kochat nádhernými fotografiemi? Pak jsou tyto seriály právě pro Vás.

ŽIVĚ: První stupeň poprvé připlouvá do LA

Už čtyřikrát připlula přistávací plošina Of Course I Still Love You do přístavu Port Canaveral na Floridě, dnes si svou premiéru odbude přístav na západním pobřeží USA. Dnes odpoledne našeho času připluje do přístavu u Los Angeles plošina Just Read the Instructions, aby sem dopravila první stupeň rakety Falcon 9, který v sobotu dokázal měkce přistát. V přístavu už na stupeň čeká jeřáb, který se postará o jeho přeložení na pevninu. V tomto článku se Vám pokusíme zprostředkovat co nejvíce aktuálních informací. Zatím Vám přinášíme textový psaný přenos, v případě dostupného videa oba zdroje zkombinujeme.

Každopádně budeme článek průběžně aktualizovat, abychom Vám přinesli čerstvé informace o této zajímavé a atraktivní události.

Kamera umístěná v přístavu konečně zazoomovala na stupeň. Je sice daleko, ale jiný přímý přenos zatím není.

Zdroje informací:
https://www.facebook.com/

Zdroje obrázků:
http://i.imgur.com/NPY0FfK.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Štítky:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
27 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpovědět  Radek Lacko

Díky moc za tip, rád to nasdílím i ostatním.

Radek Lacko
Radek Lacko
7 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Fotografie z tohoto zdroje jsou však již uvedeny i na portálu elonx.cz

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpovědět  Radek Lacko

Aha, zdály se mi povědomé. No nevadí, alespoň si toho všimne více lidí. 🙂

Vladiczek
Vladiczek
7 let před

Jenom doplním, že webkamera se již umoudřila a je možné sledovat live stream!

http://www.lawaterfront.org/multimedia.php

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpovědět  Vladiczek

Díky, už to máme aktualizované.

Vladiczek
Vladiczek
7 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Jeětě můžete doplnit pěkný Live stream z Redditu!
https://www.facebook.com/dwayne.sinclair.507/videos/10154345301365885/

Vladiczek
Vladiczek
7 let před

Samozřejmě z Facebooku, zdroj Reddit…

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpovědět  Vladiczek

Díky moc, koukám, že sledujeme stejné zdroje! Moc díky za pomoc. 😉

Vladiczek
Vladiczek
7 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Je to tak 🙂

Zábava asi teď na chvíli skončila, pevná kamera je moc daleko a asi nebude koukat na Falcon9 věčně… Bližší přenosy asi budou sporadické. Někde jsem se dočetl, že pokládat na truck se bude až v pátek (zdroj už nedohledám, ale bylo to asi jen z odposlechu někoho na místě), do té doby tedy žádná akce nebude, jen mraky pěkných fotek 😀

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpovědět  Vladiczek

Možná pojedou i rychleji. Na Floridě jim to jednou zabralo sotva dva dny. Takže možná už ve čtvrtek. Uvidíme. 😉

Vladimír Podivínský
Vladimír Podivínský
7 let před

Chtěl jsem se zeptat, co přesně znamená číslo 29?
29. vyrobený Falcom 9?
Nebo 29. raketa od space X?
Nebo 29. star
Děkuji za odpověď. t?

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před

Je to označení prvního stupně a ano, vztahuje se k číslování misí – viz seznam letů – u každého je uvedeno jeho číslo. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Falcon_9_and_Falcon_Heavy_launches

Radovan Kubrt
Radovan Kubrt
7 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Ne tak úplně. Číslo 29 je poslední dvojčíslí sériového čísla stupně (B1029). Číslování absolvovaných misí (viz.wiki) to neodpovídá, přestože v případě tohoto letu je to náhodou ve shodě. U minulých misí to ale neplatí. Číslování plánovaných misí je zase v jiném formátu – v tomto případě F9-030.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpovědět  Radovan Kubrt

Díky za upřesnění.

vh
vh
7 let před

Ta roštová kormidla jsou až nahoře?
Já myslel, že jsou někde dole u nohou. Hm.

PaRi
PaRi
7 let před
Odpovědět  vh

U prakticky prázdného stupně je těžiště posunuto téměř k motorům a tak kormidla, umístěná na konci, působí větší pákou. Ovládací servomotory i kormidla tak mohou být subtilnější. A i ovládání je pak přesnější.

Vojta
Vojta
7 let před
Odpovědět  vh

V podstatě mají podobnou funkci jako kormidla u letadla nebo lodi. Tam jsou také v zadní části vzhledem ke směru letu/plavby, protože je to tak nejstabilnější a na změnu směru stačí menší síla. U prvního stupně Falconu 9 je holt směr letu, při kterém se kormidla používají, spodní stranou s motory napřed.

dolph1888
dolph1888
7 let před

Hezké, zajímavé. Nyní bych rád viděl ty multi-motorové heavy verze, pochopitelně i s přistáváním. Jestli se má vše do roku 2022 (+/-) stihnout, už by snad minimálně demonstrátory měly být na svých místech a čekat na start.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpovědět  dolph1888

Ty termíny jsou obecně velkou slabinou, ale je pravda, že SpaceX už má k dispozici skutečný hardware – ať jde o statický zážeh motoru Raptor, nebo o velkou kompozitní nádrž, na které se před pár měsíci dělaly tlakové zkoušky – úspěšně.

dolph1888
dolph1888
7 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Vím, že mé příspěvky někdy vyzní jízlivě (což je mé druhé jméno …), ale i přes to, že si z pana Muska* a jiných utahuji (přemrštěné sebevědomí nemusím) bych v reálu pochopitelně neměl nic proti velkým nosičům, novým technologiím motorů, dálkovým letům vč. „dobytí Marsu“. Jen si prostě myslím i s odkazem na mnoho a mnoho odborníků, kteří problém sledují velmi podrobně, že tam někde JEŠTĚ NEJSME. Za sebe považuji za nutné 3 věci, vývoj a dokončení účinnějších než chemických motorů pro meziplanetární lety (těch startujících z povrchu se nedožiji), za druhé vývoj skutečně funkčních odlehčených skafandrů pro planety s min. omezením pohybu a schopnost budovat stavby odolávají radiaci, střídání teplot a prachu. Možná 4 věcí by byl funkční jaderný reaktor jak pro pohon motoru (ů) lodi, tak pro využití na dané planetě. Solár je možná zajímavý, nikoliv však výkonný a dlouhodobě spolehlivý, zvlášť, když nemáme dostatečně účinné baterie. Energie obsažená v pár litrech kerosinu se rovná stovkám kilogramů v případě článků s omezenou životností.
* Ano je to má averze, averze k někomu, kdo všude cpe eTechnologii, i když ví, že není o nic víc eKo (možná v součtu horší) než běžná „spalovací“.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpovědět  dolph1888

Termíny jsou sice mimo, ale jinak ten systém DOPRAVY (neřeším věci okolo) dává smysl. Navíc si myslím, že pokud se chcete do někoho trefovat, tak i v kosmonautice jsou jiné cíle, než firma, která provedla revoluci v kosmonautice a snaží se lidstvo posunout dál novými technologiemi. Každý,kdo prošlapává novou cestu narazí na problémy. Není ale fér se mu smát, nebo se do něj trefovat.

dolph1888
dolph1888
7 let před
Odpovědět  dolph1888

Já myslím, že kdo chce něco dokázat musí nějakou tu kritiku vč. narážek ustát. A pokud chce svět zamořit bateriemi, odpadem z nich (výroba, recyklace nemají s ekologií nic společného, stejně tak úložná kapacita plus napájení z většinově uhelných, plynových elektráren). Chce-li např. pan Musk moji poklonu, pak by se musel zaměřit na velké zaoceánské nákladní lodě, které za rok vyprodukují více škodlivin než všechna osobní / nákladní auta na světě, x-krát. A to bez dotace – projekt musí být ekonomicky životaschopný. Další hrůzu vidím v zabírání orné půdy pro soláry často v místech s malým svitem (větrníky hrůza č. 2, neprodejná půda, neustálá údržba, nutnost vykrývat), kdy naopak tyto ve vysokých teplotách nepracují (používá se sluneční elektrárna – pouštní státy). Jídlo je na prvním místě. Zatím nevidím nic lepšího než jádro pro elektrárnu a benzín pro auto. Ani vodíkový článek není terno – vodík je náročné vyrobit a tato výroba zatěžuje přírodu naprosto stejně jako běžný pohon. Zde další možnost jak může pak Musk zabodovat (dle mě), článek nabíjející se v minutách, hodinách při kapacitách stovek / tisíců GW. Aby produkci celé elektrárny (či více) bylo možno uložit na příhodnější dobu, zatím jen vodní přečerpávání dává pár set MW, nic lepšího nemáme. Pokud s inteligentní sítí se nedaří ani Německu a problémy, které se musí vyřešit vypadají na dlouho, desítky let.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpovědět  dolph1888

Nemůže dělat všechno. Zaměřil se na jednu oblast a snaží se v ní maximálně uspět. Každý může říct, že je lepší se věnovat něčemu jinému.

dolph1888
dolph1888
7 let před
Odpovědět  dolph1888

Nikdo netvrdí, že ano. Připadá mi ovšem logické začít (v otázce zelená nikoliv modrá planeta …) u největších znečišťovatelů. Jaký význam má honba za likvidací nafty, benzínu v motorech, E6 – 8 – pouze elektro, když vše vyřeším nutností hromadné výroby lithiových baterií, které planetu dodělají? Zde se nebavíme o milionech vozů, ale stovkách M. Případně další řešení vodík, skvělé, co ušetříme ve městech vyletí komínem někomu za humny, pokrytectví samo. Budoucnost je jádro, fúze (dál zatím nevidíme, antihmota je nereálná a málo využitelná – tvrdé záření, výroba), do té doby bych např. já koukal, aby se provozovaly pouze takové technologie, které se zaplatí a lidstvo jako celek si je může dlouhodobě dovolit. Což je něco, mám ten pocit, někomu uniká.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpovědět  dolph1888

Až na to, že pohánět jádrem auto není úplně jednoduché. Ono je hrozně jednoduché kritizovat ostatní, kteří se snaží něco měnit. Spousta lidí ale bude raději kritizovat inovátory místo toho, aby sami zkusili něco podobného, ale stylem, který oni preferují. Buďme rádi za všechny inovátory. Jejich cesty nemusí být ideální, ale vývoj vpřed je pro civilizaci nezbytný. I kdyby byly elektromobily z výše popsaných důvodů nevýhodné, stále to bude pro lidstvo posun vpřed.

dolph1888
dolph1888
7 let před
Odpovědět  dolph1888

Jádrem bych určitě (a nikde to nepíši) nepoháněl auta, ale např. ty velké lodě. Řešil bych největší problém ne ten menší. Inovace znamená, že vyvíjím něco co v důsledku bude přírodu zatěžovat méně, jako celek.
1. Nafta, benzín, jiné fosilní palivo. Tedy těžba, výroba motoru, spalování.
2. Elektromotor, baterie, její nabíjení z převážně fosilních zdrojů.
2a. Jako 2., kde místo baterie bude vodíkový článek – výroba vodíku.
> Nikde nevidím zlepšení, ano mám sice elektrický pohon, jenže výroba baterií, případě výroba vodíku do článků zatěžuje planetu možná více, než lehce odbouratelná ropa vč. jejího spalování. Mohu jen opakovat je to pouze výměna výfuku za komín někde jinde, v součtu jsou tyto technologie díky chemikáliím / náročnosti pro planetu ještě horší než ta ropa. Pokud se někde pletu, kritiku klidně přijmu, ale nebudu nikomu podlézat, když nemá pravdu. Nebudu si nalhávat, že na to máme, když nemám. Až tyto technologie přijdou a využívání fosilních paliv se skutečně stane minulostí, nebudu mít námitek. Nic takového nevidím.

https://kosmonautix.cz/2017/01/17/zive-prvni-stupen-poprve-priplouva-do-la/