sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

ŽIVĚ: Astronauti mění baterie na ISS

Ostatně astronauti, kteří se dnes vydají do otevřeného prostoru nejsou žádná ořezávátka – Robert Kimbrough už má na svém kontě dvě vycházky a jeho kolegyně Peggy Whitson už vystoupila do otevřeného prostoru celkem šestkrát. Astronauti během několika hodin navážou na práci, kterou v minulých dnech vykonávalo staniční robotické rameno a nainstalují první várku nových baterií. Druhé kolo přijde na řadu 11. ledna. Pokud by se ale nemohli spolehnout na pomoc robotické paže, nemuseli by ven dvakrát, ale celkem šestkrát! V dnešním článku se můžete podívat nejen na přímý přenos celého výstupu, který by měl začít kolem jedné hodiny odpoledne našeho času, ale i na vizualizaci plánovaného průběhu.

Zdroje informací:
http://blogs.nasa.gov/
http://spaceflight101.com/
http://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
http://blogs.nasa.gov/spacestation/wp-content/uploads/sites/240/2017/01/blog_iss050e020068.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
17 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Michal Lenc
Michal Lenc
7 let před

Psali jste, že budou ty baterie svážet dolů lodí a shoří v atmosféře. Co by se stalo, kdyby je (za předpokladu že po cestě netrefí žádný solární panel) prostě shodili na zem. Nevím jak přesně se dá házet takovýmto objektem ve vesmíru, ale teoreticky by mělo stačit namířit někam dolů a pořádně odstrčit. Nebo je možné, že by po pár obězích ISS tu baterii dohnala objevilo se riziko srážky?

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Michal Lenc

Šlo by to, ale má to pár háčků. Obecně je snaha nezvyšovat počty kosmického smetí na oběžné dráze. Nepotřebné věci se odhazují pouze tehdy, pokud jsou moc velké na to, aby se dostaly dovnitř stanice, nebo pokud není k dispozici loď jako je nyní HTV. Důležité je i to, že zánik takových baterií by byl neřízený – mohly by do atmosféry vstoupit prakticky kdekoliv. Naopak loď svými motory přesně určí, kde má shořet v atmosféře – nad neobydlenými oblastmi Tichého oceánu. Riziko, že by nějaká část baterie přežila průchod atmosférou je sice velmi malá, ale přesto existuje.

Dan
Dan
7 let před
Odpověď  Michal Lenc

Pořádně odstrčit znamená udělit impuls 100 m/s proti směru pohybu, ne dolů 🙂 Na ISS (narozdíl od Kosmiku 1) ovšem není instalováno žádné decelerační odpadkové dělo (ale možná by nebylo od věci, ISS by tímto mohla zvyšovat své apsidy a zároveň se zbavovat odpadu flexibilněji).
Asi je mnohem lépe realizovatelné ty staré vysloužilé bateie naložit do HTV, ona jim ten impuls už udělí sama.

Vojta
Vojta
7 let před
Odpověď  Dan

Odpadkové dělo by se hodilo, ale muselo by buď používat nějaká pouzdra, která by se musela dovážet a když už pouzdro ve formě kosmické lodě už na ISS je, není úplně šikovné. Nebo (což by bylo elegantnější) nerecyklovatelný odpad zplynovat, ohřát na co nejvyšší teplotu a vypustit tryskou. Třeba někdy podobná technologie bude k dispozici.

Peter P
Peter P
7 let před

Pokial chapem spravne, nove baterie su 2x ucinejsie, cize ich bude iba polovicny pocet. Cast sa necha zhoriet v atmosfere, ale nejake ostanu na stanici ako back-up?

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Peter P

Přesně tak! Odstraní se 12 starých baterií, které nahradí 6 nových. Devět starých baterií se naloží do HTV, se kterou shoří v atmosféře a tři zůstanou na ISS jako záloha.

Peter P
Peter P
7 let před
Odpověď  Dušan Majer

Este k bateriam. Ostanu pripevnene na vonkajsiej konstrukcii, alebo sa presunu do vnutra stanice.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Peter P

Budou vně stanice. Jsou poměrně velké.

Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
7 let před
Odpověď  Peter P

Dokonce nebudou umístěny přímo na stanici, ale na příhradové konstrukci se solárními panely. Je to i kvůli bezpečnosti, aby například při zásahu meteoritem nebyla stanice ohrožena.

Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
7 let před
Odpověď  Peter P

Fígl je hlavně v tom, že moderní Li-ION baterie mají zhruba trojnásobné napětí na každém článku proti stávajícím NiMH. Proto by jich stačila třetina. Při polovičním počtu článků tedy dojde i k mírnému navýšení jejich kapacity.

Ostatně rozdíl zná každý, kdo měl notebook se starým a nyní s novým typem baterií.

Reflectiv
Reflectiv
7 let před
Odpověď  Peter P

Mozna presneji, Li-ion baterie maji oproti soucasnym NiH2 mnohem vetsi hustotu energie. A zbyle 3 (celkem 12) stare baterie zustanou na ISS (zrejme do konce jeji zivotnosti) zkratka proto, ze neni jak se jich zbavit. Kdyby v HTV bylo misto pro 12, putovaly by do atmosfery vsechny.

Majkl
Majkl
7 let před

Zdravím mám otázku ohledně staniční robotické paže. Ona dosáhne na každé místo ISS a nebo má nějakou možnost pohybu po stanici? (Tím mylsím úchytné body. Přichytí se jedním koncem a druhým se pustí čímž by se vlastně celá posunula). Už dlouho mě to zajímá, jen jsem nevěděl kde se zeptat.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Majkl

Ano, má několik míst, na která se může upnout, přičemž oba konce ramene jsou identické – díky tomu se může zachytit na jednom konci a na druhém uvolnit ze starého umístění.

Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
7 let před
Odpověď  Dušan Majer

Takže ta robotická paže může po stanici „chodit jako píďalka“.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před

Přesně tak.

Adam Buchta
Adam Buchta
7 let před
Odpověď  Majkl

A navíc se může použít ten vozík, jestli se nepletu.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Adam Buchta

Přesně tak.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.