sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Pohled na další díl pro Falcon Heavy

Raketa, která tu měla už několik let být, raketa, která se při své premiéře stane nejsilnějším nosičem současnosti, raketa, která už od pohledu budí respekt – Falcon Heavy. SpaceX moc dobře ví, jak je mezi fanoušky kosmonautiky tenhle nosič populární a proto se snaží čas od času vydat nějakou zprávu, která ukazuje, že práce pokračují. Včera firma vydala na sociálních sítích zprávu, ve které nejen avizuje, že si Falcon Heavy odbude svou premiéru v příštím roce, ale navíc připojila i snímek dílu, kterému se říká interstage, což můžeme přeložit jako mezistupeň. Jde o válcovitý plášť, který se umístí na vrchol centrálního stupně a zajistí jeho spojení se stupněm horním. Právě v tomto mezistupni bude zasunutá tryska motoru horního stupně. Jak dokazuje fotka, kterou jsme použili jako titulní snímek článku, interstage pro první let Falconu Heavy se již připravuje ve výrobní hale.

S velkou pravděpodobností zde vidíme aerodynamickou špičku postranního urychlovacího bloku.
S velkou pravděpodobností zde vidíme aerodynamickou špičku postranního urychlovacího bloku.
Zdroj: https://i.redditmedia.com

Nejedná se o první díl Falconu Heavy, který již spatřil světlo světa. Možná si vzpomenete na náš článek, ve kterém se objevily spekulace nad tím, zda ulicemi Hawthorne neprojížděl centrální stupeň této rakety. Uživatelé Redditu zase před několika měsíci vyfotili před halou SpaceX kónický objekt, který je s velkou pravděpodobností aerodynamickým krytem pro horní část postranního urychlovacího bloku.

Premiérový start Falconu Heavy se musel před několika měsíci odložit kvůli nehodě Falconu 9. Předtím se spekulovalo o tom, že by tato těžkotonážní raketa mohla odstartovat ještě letos, nebo na začátku roku příštího. Nyní se opatrně hovoří o jaru 2017. Nosič by měl při této premiéře vynést hned několik družic včetně testovací solární plachetnice LightSail B.

Porovnání údajného prvního stupně Falconu Heavy s běžným prvním stupněm.
Porovnání údajného prvního stupně Falconu Heavy s běžným prvním stupněm.
Zdroj: http://forum.nasaspaceflight.com/

Zdroje informací:
https://www.facebook.com/
https://www.instagram.com/

Zdroje obrázků:
https://scontent-vie1-1.cdninstagram.com/…MTQxNTQ3MDI3ODY5OTU0MTA1Mg%3D%3D.2
https://i.redditmedia.com/…e96865821b6f1ca2b748c96038d5e748
http://forum.nasaspaceflight.com/…dlattach;topic=39181.0;attach=1343336;image

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
35 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Racek
Racek
7 let před

Ani na svátky nedáte pokoj :-)) Díky, pánové. No, pokud se povede projekt Falcon Heavy, bude proklatě konkurovat raným verzím SLS. Jen aby se nenarodilo další mrtvě narozené dítě, což je u superraket až příliš častý jev.

Ketivab
Ketivab
7 let před
Odpověď  Racek

Myslím si, že SLS by stejně nebyla vhodná pro komerční zákazníky – hlavně kvůli ceně, takže s tím NASA snad moc nepočítala. FH by měla být relativně levná raketa (momentálně cca 4x levnější než Delta IV Heavy), což by mělo umožnit získat časem více zákazníků, ale vše také záleží na tom, jak budou ve SpX schopni znovupoužívat první stupně. 🙂 Myslím si, že Deltu IV Heavy (9 startů za 12 let) v počtu startů předežene.

Jregent
Jregent
7 let před
Odpověď  Ketivab

„relativně levná raketa (momentálně cca 4x levnější než Delta IV Heavy),“
To je skvele. Tesim se jak maly kluk:-)

Samo
Samo
7 let před
Odpověď  Ketivab

Zabudol si že aj relatívne silnejšia (cca. 2x ako Delta IV Heavy) 😀

MartinH
MartinH
7 let před
Odpověď  Samo

Takže vy výsledku na 1 kg 8x levnější? Nebo to už bylo započteno?

Štěpán
Štěpán
7 let před

Nějaké interní informace od Davida Pavlíka? 😀

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Štěpán

Kdepak 🙂

Matej
Matej
7 let před
Odpověď  Dušan Majer

Pán Majer viem že to nepatrí k tejto danej téme ale chcem sa opýtať či sú nejaké nové informácie čo sa týka pokroku v sabatierovej reakcii a nejakých príprav pre red dragon. Za odpoveď vopred ďakujem.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Matej

Na Sabatierově reakci není moc co vymýšlet, víme o ní již mnoho let, že funguje. Příprava Red Dragonu je zatím tajemná jako hrad v Karpatech a mnoho informací o ní není. První Red Dragon by měl hledat cesty, jak těžit vodu pro tuto reakci. Samotné zařízení pro tuto reakci přijde až v nějakém dalším kole.

Matej
Matej
7 let před
Odpověď  Matej

Ešte raz ďakujem za odpoveď, ináč čo myslíte, prvé dragony tam ostanú ? alebo sa SpaceX pokúsi o ich návrat? Čítal som v dávnejších článkoch kde komentujúci rozoberali či bude dragon schopný návratu a dospelo sa k záveru (ktorý som aspoň ja vydedukoval) že skôr nie ako áno.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Matej

Nevím nic o tom, že by se Red Dragony vracely z Marsu. Přijde mi to velmi nepravděpodobné. Přistávací manévr si řekne o dost významné množství paliva a nádrže moc velké nebudou.

Matej
Matej
7 let před
Odpověď  Matej

To je pravda, a pravdepodobne aj keby bolo možné dotankovať red dragony priamo na povrchu marsu tak by asi nemali dostatok paliva na návrat, je to tak ?

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Matej

Dragony na Marsu dotankovat nepůjde – nebude čím. Pokud by teoreticky z Marsu odstartovaly, tak by se asi dostaly na oběžnou dráhu Marsu, ale dál zřejmě ne.

Matej
Matej
7 let před
Odpověď  Matej

Ďakujem za info a strávený čas. Príjemný zvyšok dňa prajem.

Dúfam že komentovaný live prenos štartu Falconu výde a bude to zas pecka ako vždy 😉

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Matej

Rádo se stalo.
Také se už moc těším.

Vojta
Vojta
7 let před
Odpověď  Matej

Já měl za to, že Red Dragon bude jen Crew Dragon upravený pro přelet k Marsu a vědecký výzkum na povrchu, takže dotankování nepřipadá v úvahu (motory SuperDraco jsou na hydrazin) a nádrže nemá dost velké ani na orbitu Marsu natož na přelet zpět k Zemi.

MartinH
MartinH
7 let před
Odpověď  Matej

Nemyslím si že by se vůbec dokázali dostat na orbit Marsu. Přeci jen při přistání zajistí nějaké to DeltaV brzdění atmosféra. Při startu působí naopak opačně. Sice ne o moc, protože Mars má řídkou atmosfétu, ale přeci jen je to rozdíl.

zdeněk
zdeněk
7 let před

.)

Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
7 let před

S touto nosností by mohl Falcon Heavy vynášet i kosmickou loď Orion plus ještě něco navíc.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před

Nosnost na nízkou oběžnou dráhu je sice fajn, ale pro Orion není LEO atraktivní. FH bohužel nemá moc dobrý horní stupeň – tam se SLS jasně prohrává.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
7 let před

Hmotnost Orionu je 26 tun. Falcon Heavy bude mít nosnost 22,2 tuny na GTO (tedy na silně eliptickou dráhu s apogeem 35.700 km). Jediný start tedy pro plánované mise Orionu nestačí.

Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
7 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Orion přece nemá letět na GTO. Předpokládám, že by se mohlo letět ve stylu projektu Constellation, tedy sestavit soulodí už na LEO.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
7 let před

Vaše původní věta ale zněla jinak, a na ní jsem odpověděl ve smyslu, že na rozdíl od SLS Block 1, který vynese Orion k Měsíci, jej Falcon Heavy nevynese ani do desetiny této vzdálenosti.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
7 let před

Jinak, když už zmiňujete Constellation. Tady je architektura krátkodobého výsadku na Měsíci systémem Falcon/Dragon (4x Falcon Heavy, 4x Falcon 9):
http://2.bp.blogspot.com/-O6AAjOrXg3w/Va4ZxSUYQFI/AAAAAAABATM/GEc3wwOfDz8/s1600/lunarspacexsortie.png

Jaroslav Alois
Jaroslav Alois
7 let před
Odpověď  Jiří Hošek

S takovým počtem nosičů pro let na Měsíc se Musk vrací do pravěku kosmonautiky. Krom toho se blíží rok 2018 a to Musk slíbil let Dragonu na Mars.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Jaroslav Alois

K Měsíci – Byla to jen jedna ze zvažovaných možností.

Goodman
Goodman
7 let před

Díky za článek k Falcon Heavy (vyšel asi hodinu po tom, co jsem o něj škemral – náhoda, nebo Dušane píšeš tak rychle? :)).
Každopádně s jídlem roste chuť, čili nebyl by ještě článeček o Mars Colonial Transporteru ?
Jelikož jsem namlsaný muskovými sliby, tak netrpělivě (jako každý opravdový marsovský nadrženec) čekám na každou zprávu.
Krom toho mám několikero dotazů:
1)je stále marsovský harmonogram platný, nebo už jsme ve skluzu ?
2)po úspěšném startu Falconu Heavy se začně s výstavbou prototypu MCT ?
3)neměl by se Elon Musk přejmenovat na Elon Marsk ?
4)spolupracuje Space X s potencionálními dodavateli zařízení pro nezbytné přežití kosmonautů na Marsu?
5)bude Trump nakloněn dobytí Marsu?

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Goodman

Článek byl v systému připravený již od minulého dne.
Ohledně dalších otázek – Kolem nosiče pro kolonizaci Marsu se toho moc neděje. Rozhodně v dalších letech nečekejme žádnou velkou aktivitu v tomto směru. Ty plány jsou skutečně hodně dlouhodobé.

Goodman
Goodman
7 let před
Odpověď  Dušan Majer

Jj, já si říkal, že to bude asi náhoda 😛
Vím vím, je to běh na dlouho trať, ale přesto rád si čtu i nejrůznější spekulace (i když pak všechno nakonec vypadá úplně jinak), odhady, vize apod. Prakticky až teď, po nesmírně dlouhé době, se začíná rýsovat něco skutečně možného. Třeba můj děda mi vyprávěl, jak jeho generace po přistání na Měsíci považovala základnu na Marsu do dekády za hotovu věc. Od té doby ti lidé čekali dlouhé desítky let (někteří se bohužel ani nedočkali) a stále nic. Možná teď se začínají věci k dobrému otáčet. Jsem nesmírně zvědavý a natěšený jak malé děcko. Skoro každý den šmejdím po netu, abych se něco nového dozvěděl.

Malky
Malky
7 let před
Odpověď  Goodman

1) Veřejnost žádný skutečný harmonogram nezná, že se Muskův plán přistát na Marsu do roku 2024 nestihne se ví od okamžiku, co ten termín poprév představil 🙂 Jaký harmonogram má SpaceX vnitřně a jestli se jej zatím daří dodržet asi nikdo mimo firmu netuší.

2) Ano, někdy po té, až odstartuje FH, bude také postaven protoyp ITS, ale neviděl bych tam přímou návaznost. Ale při prezentaci v Mexiku Elon řekl že až bude plně dokončen Falcon 9 tak se větší část zaměstnanců začne věnovat všemu kolem ITS.

3) Na přijmení nezáleží, ale musí si nechat své křestní jméno, viz. Werner von Braun – Das Mars Projekt.

5) Zítra ano, pozítří ne, popozítří ano…

Goodman
Goodman
7 let před
Odpověď  Malky

1)měl jsem namysli jenom velmi hrubý hmg, třeba jako zde (NEXT STEP obrázek) https://techcrunch.com/2016/09/27/everything-you-need-to-know-about-spacexs-plan-to-colonize-mars/
2)jo, právě o to mi šlo. Pokud jsem něco nepřehlédl, tak po FH (když nepočítám ITC) není vlastně žádný jiný nosič plánován. Čili kapacita by na to být mohla. Nedokážu odhadnout, do jaké míry je Muskova motivace a posedlost Marsem jeho vlastní touhou, a do jaké marketingovým PR. Ještě tak před půl rokem jsem byl k němu velmi kritický, nicméně můj názor na něho se diametrálně změnil. Začínám mu prostě věřit. Mám takový pocit, že on skutečně tlačí fest na pilu. Když budu cynický, tak lidstvo by ho mělo „využít“. On je pro Space X něco jako W. von Braun pro NASA nebo Koroljov pro sověty (no to jsem asi dost přehnal, zas tak dobrý Musk není, ale alespoň jsem tomu dodal jistou melodramatičnost).
3) 😀
5)jj, těžko říct. Na jedné straně prohlašuje velké škrty (pro rozpočtové organizace jakou je NASA špatná zpráva), na druhou stranu by přistání Američana na Marsu pro něho znamenalo obří plus. Udělal by Ameriku opět velikou.

MartinH
MartinH
7 let před
Odpověď  Goodman

Srovnání s Wernerem von Braunem nebo s Koroljovem není zrovna moc dobré. Protože to byli hlavní konstruktéři co ty rakety projektovali na objednávku zaměstnavatele (NASA – presidenta USA, SSSR – Komunistické strany), který ve finále určil kam se poletí a jak. Kdežto Musk není šéfkonstruktérem ale právě tím zaměstnavatelem.

Asdf
Asdf
7 let před
Odpověď  Goodman

Pokud vím, tak Musk právě tím šéfkonstruktérem je, nebo v minulosti aspoň byl.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Asdf

Ano,pořád je. Elon má široké znalosti kosmické techniky a v mnoha případech udává směr.

Asdf
Asdf
7 let před
Odpověď  Goodman

Já si dokonce dovolím tvrdit, že srobvnání Muska s Braunem nebo Koroljovem je docela na místě. A řekl bych, že za čas bude stavěn na jejich úroveň neli výš, jestli udrží současné tempo.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.