O zásobování Mezinárodní vesmírné stanice se stará hned několik zásobovacích lodí – ze všech nejméně je ale vidět japonská loď HTV, která startuje sotva jednou za rok. Dnes přichází chvíle, kdy se můžeme podívat na start japonské rakety H-IIB, která vynáší právě tuto zásobovací loď vstříc ISS. Rozhodli jsme se proto Vám tento start zprostředkovat v rámci našeho živě a česky komentovaného přenosu. A pokud ještě váháte, dovolím si upozornit, že se startuje z kosmodromu Tanegašima, který je velmi fotogenický – startovní rampa stojí v těsné blízkosti rozeklaného pobřeží.
Ke startu by mělo dojít dnes, tedy v pátek 9. prosince ve 14:26 středoevropského času, náš přenos spustíme zhruba 15 minut před startem, tedy okolo 14:10 SEČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, klikněte na název videa v levém horním rohu. Tím se dostanete na stránku přenosu na YouTube. Prozatím Vám neslibujeme tradiční psaný přenos. Z důvodu časového vytížení kolegové momentálně nestíhají.
Zdroje informací:
http://spaceflight101.com/
Zdroje obrázků:
http://www.collectspace.com/review/jaxa_htv6_debut01-lg.jpg
Dneska byl přenos obzvlášť nabitý informacemi. Možná i proto, že Japonci tak často nestartují, děkuji.
Ještě by mě zajímalo, kolik lidí se dívá na přenosy ze záznamu (řekněme tak do měsíce od startu)?
Přece jen, některé časy přímých přenosů jsou dost vražedné… 🙂
Díky za pochvalu, těší mne, že se přenos líbil.
Co se sledování ze záznamu týče, tak jsou to opravdu nádherná čísla – většina přenosů má momentálně kolem 2 000 zhlédnutí. Nejúspěšnější se přibližují k hranici 5 000 zhlédnutí. To jsou ale celková čísla – bohužel nedokážu vyfiltrovat, kolik návštěv přišlo měsíc po vysílání a kolik později. Ale bývá to tak, že čím starší přenos, tím méně lidí si jej pouští, takže většina zhlédnutí je z fáze, kdy byl záznam ještě relativně čerstvý.
Nevíte, co se to na kosmodromu spaluje v té „ohradě“ vlevo od rakety ?
Je to vidět před startem, než kamera přiblíží záběr na raketu…
q.
Tipoval bych, že je to vypalování zbytkových plynů – něco podobného je vidět i u Delty IV, která také používá kryogenní palivo.