Atlas ještě jednou pomůže lodi Cygnus

Když se firma Orbital ATK rozhodla dát sbohem motorům AJ-26 (předělané staré motory NK-33 ještě ze Sovětského svazu) a předělat svou raketu Antares na nové motory RD-181, věděla, že to nebude rychlý proces. Aby splnila své závazky vůči NASA, objednala si od firmy United Launch Alliance dvě rakety Atlas V, které vloni v prosinci a letos v březnu. Atlasy úspěšně dopravily obě lodě Cygnus na dráhu vstříc ISS a když se v říjnu do služby vrátila raketa Antares vybavená novými motory, zdálo se, že už se vše vrátí do starých kolejí a lodě Cygnus budou létat jen na raketách Antares. Ale chyba lávky!

Atlas V se k tomuto účelu využije ještě jednou – Orbtal ATK opět spojí své síly s United Launch Alliance za jediným účelem – poslat astronautům na začátku příštího roku velkou dávku zásob. Půjde zároveň o první start Atlasu v rámci kontraktní služby RapidLaunch, se kterou přišla právě ULA. Tento systém má výrazně zkrátit dobu mezi podpisem smlouvy o vynesení a startem samotným. Běžně tato jednání trvají více než rok, ale nyní zbývají do startu jen asi čtyři měsíce.

Cygnus u ISS

Cygnus u ISS

Ke startu by mělo dojít v březnu 2017 a Cygnus bude mít označení OA-7. Jinými slovy půjde hned o příští Cygnus, který poletí do vesmíru. A proč vlastně dochází k přesunu lodi na jinou raketu? Oficiálním důvodem má být SpaceX, která má kvůli nehodě Falconu z 1. září dočasně uzemněné nosiče. Elon Musk sice oznámil návrat do služby v polovině prosince, ale je jasné, že původně na listopad plánovaný let Dragonu se nestihne. Americký segment stanice je tak v otázce dopravy jídla, oblečení, náhradních dílů a experimentů závislý na společnosti Orbital ATK, ruských Progressech a japonských Kounotori.

To ale primárně nevysvětluje proč se použije Atlas a nikoliv Antares. Důvod musíme hledat někde jinde – jednak je Atlas ozkoušený a spolehlivý nosič, u kterého je riziko selhání jen malé a navíc jde o výrazně silnější nosič. Loď Cygnus, která se k ISS vydala minulý měsíc, ukrývala ve svých útrobách dvě a čtvrt tuny nákladu. Oproti tomu Atlas si poradí i s lodí Cygnus, která ponese o více než 1200 kilogramů zásob více! A to už je znatelný rozdíl.

Ukládání lodi Cygnus do aerodynamického krytu rakety Atlas V.

Zdroj: spaceflight101.com

Otázkou ale je, jak bude v rámci této zakázky zajištěno financování. Jinými slovy – zaplatí dodatečné náklady spojené se zajištěním startu na Atlasu NASA, nebo Orbital ATK? Atlasy jsou totiž ve srovnání s Antaresy nejen spolehlivější a silnější, ale také dražší. Jelikož NASA zaplatila Orbital ATK za dopravu nákladu a nyní sama mění podmínky a rozhoduje o změně rakety, není úplně jasné, jak to celé dopadne po finanční stránce.

Atlas V má za sebou momentálně 65 startů, přičemž jeho premiéra přišla v roce 2002. Od té doby raketa vykonala 25 startů pro ministerstvo obrany, 14 pro komerční zákazníky, 13 pro národní průzkumný úřad NRO (National Reconnaissance Office) a 13 pro NASA. Ve všech případech byly starty úspěšné a pouze jednou došlo k částečnému selhání.

Orbital ATK byla na základě smlouvy s NASA zavázána dopravit při deseti misích do roku 2018 na ISS celkem 28,5 tuny nákladu. V rámci dalšího kontraktu má firma do roku 2024 realizovat minimálně šest dalších startů.

Atlas ještě jednou pomůže lodi Cygnus, 2.5 out of 5 based on 31 ratings

Rating: 2.5/5 (31 votes cast)

17 komentářů ke článku “Atlas ještě jednou pomůže lodi Cygnus”

1. Jiný Honza napsal:

Američani měli od roku 1966 raketu Saturn 1B s obdobnými parametry a na stejné palivo jako má dnešní Atlas 5 nebo “budoucí” Antares. A měla 100% spolehlivost a nepotřebovala k tomu 30-50 let staré ruské motory.

Něco je opravdu hodně špatně…

2. Jaroslav Alois napsal:

Američané pro vývojové zkoušky svých kosmických lodí používali před 50ti léty ” skládačky” z malých vojenských raket. Zprvu na THP a v případě Apolla též na KPH.
    Ušetřili tím vlastní nosiče, peníze a zejména čas, neboť v době zkoušek a vývoje kabin nebyl vývoj nosičů ukončen a program by nabral obrovské zpoždění.
    První stupeň Saturnu 1 byl složen z nádrže a osmi motorů vojenské rakety Jupiter a tuším osmi nádrží rakety Redstone. Testoval se současně svazek velkých motorů na KPH, s tahy po 90 tunách a ve finální verzi / 1B/ i třetí kyslíko-vodíkový stupeň Saturnu 5.
    V této konfiguraci vynesl na LEO 5x pilotovaný CM+SM Apolla a 1x nepilotovaný LM Apolla, což představovalo pokaždé náklad přes 20 tun.
    Cena nehrála roli, neb byl součástí závodu na Měsíc, ale ekonomický nosič to z dnešního hlediska rozhodně nebyl.

• Martin Gembec napsal:

Navíc si lze asi představit, za jakou cenu se nakupovaly motory od Rusů. Prostě proč to dělat dráž, když to jde levněji? Podle všeho by klidně nakupovali v Číně, nebýt v tom taky ta strategická nutnost mít vlastní rakety pro tajné náklady.

• Jaro Pudelka napsal:

Nakupovanie motorov od rusov bol ekonomicky veľmi rozumný krok. Američania ušetrili a rusi si pomohli. Zo strategického hľadiska však tento stav trval príliš dlho a to stálo američanov dočasnú stratu schopnosti vlastnej dopravy astronautov na orbit. Súčasná situácia smeruje k ráznej zmene, ktorá určite nepoteší rusov.

3. Petr Kasan napsal:

Jestli jsem četl správně na SpaceNews, mělo by jít o 300kg navíc oproti původnímu plánu.

4. Peter P napsal:

Dovod preco sa vyuzije Atlas 5 moze byt aj fakt, ze posledny start s motormi RD-181 nemusel prebiehat uplne podla planu. Staci, ze sa tam objavili nejake anomalie, ktore je nutne este skumat. Takze celkom rozumny krok. Znizenie rizika, zvysenie hmotnosti nakladu a cas na dalsie testovanie a pripravu. Pokial viem Orbital dostal od NASA daleko viac penazi nez SpaceX cize tieto extra naklady zvladnu.