Všichni fanoušci SpaceX netrpělivě čekají na premiérový start rakety Falcon Heavy – v dnešním článku Vám sice nepřineseme toužebně očekávaný termín startu, ale i přesto Vám už rovnou mohu říct, že tahle informace bude stát za to. Jak totiž na našem diskusním fóru informoval uživatel Raul, objevily se mimořádně atraktivní zprávy o premiérovém letu této těžkotonážní rakety. Zdrojem informací má být bývalý zaměstnanec SpaceX, který na redditu vystupuje pod nickem /u/em-power a který má stále vazby na tuto perspektivní firmu. Podle tohoto zdroje by se jako jeden z postranních urychlovacích bloků měl použít stupeň označovaný jako B1023 – na první pohled nepodstatná a přehlédnutelná informace, ale není tomu tak.
Jedná se totiž o čtvrtý stupeň, který se SpaceX podařilo zachránit. Byl to stupeň, který 27. května letošního roku pomohl vynést na oběžnou dráhu telekomunikační družici Thaicom-8 a poté dokázal měkce přistát na mořské plošině Of Course I Still Love You. Šlo tehdy o třetí úspěšné přistání v řadě a stupeň tehdy vůbec poprvé v historii vysílal záběry z kamer během samostatného letu, takže jsme byli svědky úžasné podívané. Tento stupeň se navíc zapsal do paměti internetové veřejnosti tím, že jeho přistání bylo trochu tvrdší a zafungovat musela deformační zóna v jedné z nohou. Stupeň tak tehdy na floridský přístav připlul výrazně nahnutý.
Podle aktuálních informací se zdá, že se stupeň vrátil do sídla firmy SpaceX, tedy do kalifornského Hawthorne. Ve zdejší výrobní hale, hlavním technologickém srdci celé společnosti se v těchto dnech pracuje na důležitém úkolu – technici upravují octaweb, tedy základní nosnou konstrukci, která se nachází ve spodní části rakety a do které se usazují jednotlivé motory Merlin 1D.
Úpravy octawebu jsou nutné, protože právě přes něj se bude tento postranní urychlovací blok kotvit na centrální stupeň. Kromě octawebu prochází úpravami i další nosné části zachráněného prvního stupně. Tyto části sice nebyly upřesněné, ale s velkou pravdě podobností půjde o místa v horní části stupně. Právě zde má být druhá část strukturálních úponů, které připojí postranní blok k centrálnímu stupni. Přesnou podobu ani umístění těchto spojek zatím neznáme, ovšem něco se dá vytušit z modelu rakety Falcon Heavy určeného k aerodynamickým zkouškám – viz vpravo přiložený obrázek.
Jeden ze dvou urychlovacích bloků tedy bude tvořit zachráněný první stupeň z mise se satelitem Thaicom 8 – jaké ale budou zbývající dva „první stupně“? I odpověď na tuto otázku nyní známe, ale nejedná se o žádné velké překvapení. Druhý postranní urychlovací stupeň i blok centrální budou zbrusu nové.
Ke startu Falconu Heavy nedojde zcela jistě letos a o prvních měsících roku 2017 si zatím můžeme nechat jen zdát. Střízlivé odhady hovoří o jaru, ale konkrétní termín zatím neznáme. Je ale téměř jisté, že v době, kdy bude startovat první Falcon Heavy, bude už mít SpaceX za sebou premiérový let klasického Falconu 9, který využije již jednou letěný první stupeň.
Ačkoliv se o tom už dříve mluvilo, sluší se připomenout, že prvním opakovaně letěným stupněm bude s největší pravděpodobností (která je téměř jistá) ten, který vynesl zásobovací loď Dragon vstříc ISS na misi CRS-8. Šlo tehdy o první úspěšné přistání na mořské plošině. Zákazníkem, který jako první posadí svůj náklad na recyklovanou raketu bude společnost SES, která chce na oběžnou dráhu dopravit telekomunikační družici SES-10.
Zkušenosti z tohoto letu se budou SpaceX určitě hodit, až přijde čas premiérového letu Falconu Heavy. Nedocenitelné zkušenosti přichází i z texaské základny McGregor, kde probíhají statické zážehy prvního stupně, který přistál po vynesení družice JCSat-14 a který byl ze všech zachráněných prvních stupňů v nejhorším stavu. Poslední informaci o něm máme z poloviny října. Ředitelka SpaceX, Gwynne Shotwell tehdy oznámila, že stupeň již prodělal osm statických zážehů s plnou délkou hoření, přičemž polovina těchto zážehů měla zvýšený tah o 10% oproti současným verzím.
Všechny tyto zkušenosti jsou nezbytné k tomu, aby SpaceX mohla ve své snaze pokročit o další stupeň výš. V minulých měsících už ukázala, že umí s prvními stupni přistávat s docela obstojnou spolehlivostí. Nyní je na cestě ke znovupoužitelnosti potřeba to nejdůležitější – dokázat, že zachráněné první stupně mohou být použity opakovaně. Premiéra Falconu Heavy tak bude v tomto směru opravdu velkým a významným krokem vpřed. Takže pokud tu náhodou byl někdo, kdo se na tenhle start zatím netěšil, tak teď zřejmě získal pořádný důvod.
Zdroje informací:
http://forum.kosmonautix.cz/
https://www.reddit.com/
Zdroje obrázků:
https://c1.staticflickr.com/8/7337/26812792104_ced77afb70_k.jpg
http://i.imgur.com/ZJfbZzz.jpg
https://c6.staticflickr.com/8/7420/26814484893_f8051c07f9_k.jpg
http://www.spacex.com/sites/spacex/files/fheavy_product_page1.jpg
Mám pocit, že SpaceX hovořila (už po explozi F9 na rampě) o premiéře FH nejdříve v dubnu 2017 ale to mi připadá stále hodně optimistické, tak uvidíme.
To je pravda, ale konkrétní termín zatím chybí. Proto v článku píšu obecně o jaru.
Trochu kacírska otázka, bolo by veľkým rizikom postaviť FH kompletne na už použitých stupňoch?
Pokud vím, tak použité stupně se dají použít jen pro boční stupně. Centrální blok má robustnější konstrukci a může se využít pouze pro tento jeden účel.
Ďakujem.
Crush core je přesně ta deformační zóna.
Aha, díky, opravím to.
Tipujem, ze dovod tu, podobne ako pri spektakularnom pristani F9 po prvej havarii bude v marketingu. Tak trocha sa vytiahnut a dat ludom nieco viac. Cakali ste uspesny prvy start po havarii? Dostanete ho aj s pristanim na pevninu. Tak isto tuna, cakali ste let FH, ktory uz odkladame niekolko rokov? Poleti, ale aj s recyklovanym stupnom a rovno sa pokusi o zachranu prvych stupnov.
V podstate Muskovi nic ine neostava, zvolil si styl napredovania, ktory nevyhnutne vyzaduje mat kamen na plyne a slapat ludom po krkoch a investorom po penazenkach. Snad stihne skompenzovat tych asi 30 rokov, ked sa toho vela nespravilo, nez natiahne brka.
Suhlas. Navyse sa SpX zaroven snazi minimalizovat naklady na prvy let FH, ktory nebude komercny, cize to SpX musi zacvakat zo svojho.
Absolútny súhlas. A ak chce SpaceX takto minimalizovať náklady, nech dá obidva bočné stupne použité. Z hľadiska navýšenia rizika je to podľa mňa nevýznamné.
Možná chtějí měřit rozdíl mezi novým a již použitým stupněm. Dávalo by to smysl, protože mají zcela stejné podmínky, takže pokud naměří nějaké znatelné rozdíly může jim to dát cenné informace.
Toto je dobrý point ako sa hovorí.
😉 tak Vas komentar mi vyrazne zlepsil naladu. Dakujem :D. Samozrejme aj za putavy clanok autorovi.
Supeeeeeer 🙂 moc de těším. Ať jim to vyjde 🙂
a vratia sa oba bocne stupne naspat?
Ano, měly by přistávat téměř souběžně na pevnině.
Možno hlúposť ale principiálne môže dôjsť ku kolízii? A ak áno, je to nejak ošetrené, vedia tieto stupne o sebe?
Teoreticky je samozřejmě možné všechno, ale separační síly při odhozu by měly být dostatečné.
Nebude mít každý trošku jinou naprogramovanou dráhu letu po které poletí – jen se spíše ptám.
Dobre si pamätám ale, že nosný stupeň bude pristávať na plošinu?
Ano, postranní bloky na pevninu, centrální na plošinu.
To bude paráda, už se na tu show těším. Nedivme se, že to pořád odkládají, když toho bude tolik v jednom 🙂
Přesně tak, bude to velká událost.
Co třeba udělat anketu s názvem: Kolik si myslíte, že se podaří SpaceX zachránit prvních stupňů z demo letu Heavy Falcon?
Zajímavý nápad. 🙂
Popřemýšlíme o tom, ale takovéhle odlehčené ankety se hodí spíše na léto. 😉
Každý pristávací kus má program už pred štartom a potom už len v riadiacom stredisku, bez možnosti zasiahnuť, sledujú pristátie, alebo môžu robiť korekcie aj počas letu? Ak áno, tak potom aj každý navrátilec bude mať svoj „tým“, ktorý sa bude venovať len konkrétnemu stupňu?
Přistání i samotný let řídí počítače a senzory přímo na stupni a řídící středisko jej nemůže ovládat.
Ono neni moc co ovladat – clovek nema dost rychle reflexy a na takoveto ukoly (rychle rozhodovani, presne vypocty, omezene mnozstvi promennych) se pocitace hodi lepe, koneckoncu od toho byly vynalezeny.
Jedinou věc s vlivem na trajektorii letu, kterou mohou ovládat ručně z řídícího střediska, je autodestrukce 😉
SpaceX demo flight je plánován na červenec 2017 – NET odhad
…myšleno Falcon Heavy, samozřejmě
Zatím jsem nacházel informace o dubnu, mohl bych poprosit o odkaz?
Zdravím,
čerpám z fanoušovského kalendáře Worldwide Space Launches:
https://calendar.google.com/calendar/embed?src=msacpn523mpjgq0jlooh41eme4%40group.calendar.google.com&ctz=Europe/Prague
Seknul jsem se o měsíc, Demo Flight je orientačně plánován na červen 2017:
https://calendar.google.com/calendar/event?eid=NWZxZHBya29uaTl2bmlwOGZuZjFnYWpuODQgbXNhY3BuNTIzbXBqZ3Ewamxvb2g0MWVtZTRAZw&ctz=Europe/Prague
(NET) Falcon Heavy • Demo Flight
A SpaceX Falcon Heavy rocket will launch on its first demonstration flight. The heavy-lift rocket is formed of three Falcon 9 rocket cores strapped together with 27 Merlin 1D engines firing at liftoff.
–
Delayed from 3rd Quarter of 2015, April 2016, September, December and Q1 2017.
Na červenec je orientačně plánován jiný Falcon Heavy se satelity:
(NET) Falcon Heavy • STP-2
A SpaceX Falcon Heavy rocket will launch the U.S. Air Force’s Space Test Program-2 mission with a cluster of military and scientific research satellites. The heavy-lift rocket is formed of three Falcon 9 rocket cores strapped together with 27 Merlin 1D engines firing at liftoff.
–
Delayed from October 2016 and March.
Další starty Falcon Heavy v téhle chvíli plánované nejsou.
Díky moc za informaci!
Parádní článek.
Pouze bych poopravil drobný detail že onen bývalý zaměstnanec je /u/em-power, nikoliv /u/old_sellsword, který je ale poměrně aktivní redditor a tuto informaci přenesl dál na NSF.
Zajímavostí může být i to že zmiňované nohy byly po tvrdém přistání použity k vystavenému B1019 před HQ v Hawthorne.
http://i.imgur.com/HAOIsri.jpg
Díky moc, asi jsem se přehlédl. Opraveno.