sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Opravný pokus Sojuzu MS-02

Start Sojuzu

Ve chvíli, kdy je tento článek publikován, měl ve vesmíru dávno být Sojuz MS-02. Současně měla Mezinárodní kosmická stanice hostit šestičlennou posádku Expedice 49. Poprvé měly také u stanice kotvit výhradně transportní lodě Sojuz nové specifikace MS. Nicméně Murphyho zákon praví, že nakonec je všechno vždycky jinak. Bohužel, ani kosmonautice se Murphyho zákony nevyhýbají a posádka ISS je v těchto dnech stále ještě trojčlenná. Anatolij Ivanišin, Takuja Oniši a Kathleen Rubins si budou muset na své tři kolegy ještě nějakou dobu počkat, stejně tak si na svůj let bude muset počkat druhá polovina Expedice 49 ve složení Sergej Ryžikov, Andrej Borisenko a Shane Kimbrough, přičemž speciálně nedočkavý musí být Sergej Ryžikov, pro nějž má být start premiérou. Také termíny startů Sojuzů a Progressů v předchozích dnech malinko připomínaly trhací kalendář. A za vším přitom stojí taková banalita…

Až do poloviny září všechno vypadalo naprosto růžově. Na Bajkonuru byl kompletován nosič Sojuz FG a současně byla připravována loď Sojuz MS-02 s výrobním číslem 732. Jedná se o druhou loď nové specifikace MS, jež má být současně poslední inkarnací stařičké, nicméně spolehlivé a zasloužilé lodi 7K (Sojuz). Pak ale přišlo 15. září, které hodilo dosavadním plánům „klacek do špic“.

Práce na Sojuzu MS-02
Práce na Sojuzu MS-02
Zdroj: spacefacts.de

Toho dne byl na Sojuz nasunut aerodynamický kryt (poznámka na okraj – jedná se o poměrně zajímavou proceduru, při níž je vozík s aerodynamickým krytem po kolejích posouván ručně pomocí kola s klikou a celá věc rozhodně stojí za shlédnutí) a Sojuz byl i s krytem postaven do vertikální polohy, aby bylo možno provést sérii systémových testů. Posádka už byla v té době na Bajkonuru a těšila se na svůj start, jež byl naplánován na 23. září, 20:17 CEST.

17. září však agentura Roskosmos po závěrečných testech lodi oznámila, že bude nutné start odložit. V zákulisí se začaly objevovat informace o jakémsi zkratu, který měl nastat v době, kdy byl na Sojuz nasouván aerodynamický kryt. Zprvu měli údajně technici za to, že problém nastal buďto přímo v aerodynamickém krytu samotném, nebo na některém z elektrických rozhraní mezi lodí a krytem. Posléze se ale podle různých zdrojů podezření začalo stáčet k samotnému Sojuzu. Tím ovšem šeptanda nekončila, začaly se objevovat poměrně divoké spekulace, mělo se dokonce uvažovat o výměně lodi No. 732 za loď s číslem 733, jež byla určena pro následující posádku.

Odhady ohledně nového termínu startu se různily od konce září až po začátek listopadu. Stále však chyběla vyjádření oficiálních činitelů Roskosmosu ohledně povahy závady a nového data startu. Že situace není úplně veselá ukázalo 19. září rozhodnutí odvolat posádku z Bajkonuru a přemístit ji zpět do Moskvy. Znamenalo to, že start se hned tak neuskuteční a závada zřejmě nebude tak úplně banální. První část věty se nakonec ukázala být pravdivou, druhá část však pravdivá je – a zároveň není.

Nasouvání aerodynamického krytu na Sojuz MS-02
Nasouvání aerodynamického krytu na Sojuz MS-02
Zdroj: spacenews.com (kredit: NASA/Victor Zelentsov)

22. září byl agenturou TASS zveřejněn „viník“ této neobvyklé situace. Je jím vyhořelý kabel na palubě Sojuzu. Původně měli technici za to, že zkrat v kabelu nastal v přístrojovém úseku (PAO), nakonec však vyšlo najevo, že kabel, který se rozhodl stávkovat, se nachází v přistávacím modulu za sedadly kosmonautů. Podle zdroje blízkého webu Russianspaceweb.com měl být dotyčný kabel nedopatřením během montáže ohnut takovým způsobem, že na něm byla poškozena izolace, proto posléze došlo ke zkratu. Že zkrat proběhl v okamžiku, kdy byla loď umisťována do aerodynamického krytu, bylo pouze dílem náhody, porucha mohla nastat kdykoliv.

Na první pohled se jednalo o zcela banální záležitost, kabel je sice poměrně obtížně přístupný, ovšem stačí jej pouze vyměnit, podle všeho zkrat nezpůsobil systémům lodě žádné škody. Problém je však v tom, že Sojuz je momentálně už natankován stlačenými plyny a také vysoce toxickým a nebezpečným palivem, které tvoří asymetrický dimetylhydrazin a tetroxid kyseliny dusičné v případě hlavního pohonného systému a peroxid vodíku v nádržích pro orientační systém návratového modulu.

Výměna kabelu se v takovém případě může realizovat buďto bezpečným způsobem, tedy po vyprázdnění všech nádrží, nebo riskantním způsobem, tedy s nádržemi naplněnými. První způsob je časově extrémně náročný a pravděpodobně by zahrnoval rozsáhlou repasi některých komponentů pohonného systému. Druhý způsob zase znamená, že technici budou pracovat v lodi, ve které je několik stovek kilogramů velmi toxických a volatilních látek. Oba způsoby samozřejmě znamenají nové kolečko následných testů systémů. Po jistém váhání se zdá, že se Státní komise rozhodla pro riskantnější, ovšem časově méně náročnou variantu, tedy pro výměnu kabelu v plně natankované lodi.

Tato trojice si ještě na svůj let bude muset počkat (zleva: Kimbrough, Ryžikov, Borisenko)
Tato trojice si ještě na svůj let bude muset počkat (zleva: Kimbrough, Ryžikov, Borisenko)
Zdroj: spacefacts.de

Nové datum startu bylo předběžně stanoveno na 19. říjen, pokud se však nepodaří opravu dokončit včas, zůstává v záloze náhradní plán – 1. listopadu se může ke stanici vydat loď číslo 733, tedy původně designovaná jako Sojuz MS-03. Pakliže však opravy půjdou dobře, plán pro „opravný pokus“ Sojuzu MS-02 počítá s návratem kosmonautů na Bajkonur 7. října. O dvanáct dní později by se měli vydat k ISS. Pokud se opravy protáhnou, je možné ke startu využít ještě poslední možnost v rámci tohoto startovního okna – 20. říjen.

Současná posádka na ISS, Ivanišin, Oniš a Rubins, se měla podle původních plánů vrátit domů 30. října, nyní je však jisté, že si svůj pobyt o něco prodlouží. I v případě, že se podaří se Sojuzem MS-02 odstartovat 19. října, pro plynulé předání stanice do nových rukou je třeba přibližně deseti dnů až dvou týdnů. Odložení vzletu Sojuzu MS-02 se samozřejmě dotkne i dalších plánovaných startů k ISS. Posun termínu se týká Sojuzu MS-03 a do jisté míry také Progressu MS-04 (ten už je sám o sobě hodně ve skluzu – prvním termínem jeho startu byl letošní duben). Zda a jak budou ovlivněny další starty, na to si budeme muset počkat. O dalším vývoji vás, vážení čtenáři, budeme samozřejmě informovat.

 

Zdroje informací:

russianspaceweb.com

spaceflightinsider.com

spaceflight101.com

astronaut.ru

Zdroje obrázků:

http://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/nhq201512150014.jpg

http://spacefacts.de/graph/photo/photos2/soyuz-ms-02_integration.jpg

http://spacenews.com/wp-content/uploads/2016/09/soyuz-ms02-prelaunch-879×485.jpg (kredit: NASA/Victor Zelentsov)

http://spacefacts.de/mission/photo_hi/soyuz-ms-02.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
24 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Vojta
Vojta
8 let před

Tak hlavně, že se to stalo teď a ne až během mise.

Štěpán
Štěpán
8 let před

V první větě máte dvakrát „být“. Ale jinak dobrý článek. Snad se opravy uskuteční podle plánu…

Jaroslav Alois
Jaroslav Alois
8 let před

Zkrat pod sedadlem už tu jednou byl, bohužel s tragickými následky – Apollo 1.

Fantasta
Fantasta
8 let před

Servisní práce na natankovaném stroji jsou v Rusku zdá se přijatelné riziko. Při prvním startu z kosmodromu Vostočnyj taky na plně natankovaném prvním stupni pracovali technici přímo u plnících hadic a elektrických konektorů, toto jsem nikde jinde neviděl. Mám foto v počítači, ale neumím ho vložit

Vojta
Vojta
8 let před
Odpověď  Fantasta

Práce přímo na natankované kosmické lodi (nikoli nosné raketě), se nepovažuje za tak nebezpečnou a není nezvyklou ani jinde než v Rusku. V podstatě jde o to, že hydrazin je v kosmické lodi mnohem lépe zabezpečen než palivo v nosné raketě a je i stabilnější. Roli bude hrát i to, že k odčerpání paliva bude nejspíš nutné loď z rakety sejmout a po opravě a natankování ji znovu přimontovat. Proto asi ty návrhy použít další loď ze série, což by mohlo přípravu na start urychlit. Pokud opravovaný kabel není blízko nádrží a palivových rozvodů, není problém pracovat na natankovaném stroji.

Vojta
Vojta
8 let před
Odpověď  Fantasta

Jinak na tom Vostočném mě to sice trochu překvapuje (neodčerpali aspoň kyslík?) ale kerosin v zásadě není nebezpečný a práce na natankovaném linkovém letadle poháněném podobným palivem není nic nezvyklého. Ostatně benzín není o moc bezpečnější a v autoservisu Vám před hrabáním se v motorovém prostoru taky neodčerpají nádrž a nenaplní ji netečným plynem.

maro
maro
8 let před
Odpověď  Fantasta

Přesně jak píše Vojta. Ještě jsem neviděl jediný autoservis, kde by vyčerpávali benzín z nádrže, když se montuje nový alternátor, baterie nebo startér. Ono to nějak neexploduje. V leteckém průmyslu při opravě letadel je to v bleděmodrém.

Jaro Pudelka
Jaro Pudelka
8 let před
Odpověď  Jaroslav Alois

Wikipedia: „Pravdepodobnou príčinou požiaru bolo poškodenie izolácie káblu blízko vstupného otvoru, ďalším podozrivým bola kabeláž nachádzajúca sa pod sedadlom Virgila Grissoma. Ďalšia možná príčina je nečistota v jednom kábli, ktorá spôsobila lokálne zvýšenie prúdu v kábli aj jeho prehriatie. Vzhľadom na deštrukciu interiéru nebolo možné celkom presne určiť presné miesto. Káble ktoré boli celkom voľne vedené po celej lodi sa mohli prehriať prakticky kdekoľvek. Kabína bola plná horľavých materiálov, ktoré sa okamžite vznietili a horenie výdatne podporovala kyslíková atmosféra.“

Zase jedno vaše bohorovné tvrdenie!

Rudolf Šíma
Rudolf Šíma
8 let před

Testovani kabelovych svazku mne zivi. Prodal bych jim levne tester. Zrovna mam jeden repasovany k prodeji. Ale ja vlastne ctim sankce, tak nic. At jim to dobre dopadne, sankcim navzdory. 🙂 Nevite nekdo, kdy leti Atlas? Sedim v hotelu v LA, Je tu opravdu velke sucho. Zadny pozar jsem ale z letadla nevidel.

Rudolf Šíma
Rudolf Šíma
8 let před

Diky moc za informaci. K tomu testovani bych jen rekl, ze predpokladam nejaky ten „Diagnosestecker“ ( zasuvku na pripojeni testovaciho zarizeni). Na Sojuzu urcite budou nejake merici uzly. Ten zkrat pri zatizeni mne prekvapuje. Pokud nebyl odhalen pri nezatezovem testu, bylo k prusvihu blizko. Pretizeni pri startu izolacnim stavum urcite nepomaha.

Josef Nežerka
8 let před

Může mi prosím někdo vysvětlit, jak se dostanou kosmonauti do Sojuzu, když je v aerodynamickém krytu? Je i v něm průlez?

Jiří Kos
Jiří Kos
8 let před

Staré dobré kolo na hřídeli!

Vojta
Vojta
8 let před

Také je to poměrně rychlé a když je třeba, lze postupovat pomalu a s větším citem. Motorické posuvy mají často problém tohle zkombinovat.
Na to videu mě spíš překvapila hadice vysavače, kterým čistili dokovací port po odstranění krytů. To byla opravdu děravá a poslepovaná páskou, nebo jen špatně vidím?

maro
maro
8 let před
Odpověď  Vojta

Spíš si to ten chlapík obalil ještě nějakým hadrem, aby se mu to líp drželo.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.