Na mysu Canaveral je opět rušno. Technici tu v tomto týdnu začali sestavovat raketu Atlas V, která by měla 16. listopadu vynést satelit, který výrazným způsobem vylepší předpovědi počasí – nás může mrzet jen to, že družice GOES-R bude pokrývat oblast Spojených států a jejich okolí. Start je zatím naplánován na 22:42 SEČ a startovní okno bude dvouhodinové. To je ale zatím ještě daleko, v dnešním článku se seznámíme s aktuálním stavem přípravy nosné rakety, ale řeč bude i o samotné družici.
Satelit GOES-R totiž není obyčejná družice. Specialisté o ní hovoří jako o satelitu, který má přinést výrazné zlepšení sbíraných dat – a to jak z hlediska rozlišení, tak i rychlosti. Zkratka GOES vychází z názvu Geostationary Operational Environmental Satellite, přičemž písmeno R označuje pořadí satelitu v řadě celého programu. Na start čekající „erko“ je prvním zástupcem čtveřice satelitů, které by v dalších letech měly zajistit, že Spojené státy budou mít spolehlivá meteorologická data až do roku 2030. Cena těchto čtyř kusů, respektive programu, jehož jsou tyto družice součástí, se pohybuje okolo 11 miliard dolarů.
V pondělí 24. října ráno se na mysu Canaveral, konkrétně na rampě číslo 41 ve Vertical Integration Facility daly věci do pohybu, když byl první stupeň rakety Atlas V vztyčen do svislé polohy na mobilní odpalovací rampě. Začala tak fáze sestavování nosiče. Centrální stupeň můžeme popsat jako 32,5 metru vysoký válec měděné barvy, na jehož spodní části najdeme ruský motor RD-180. Ten funguje během prvních čtyř minut po startu a spaluje směs kapalného kyslíku a speciálního leteckého petroleje. V dalších čtyřech dnech byly k prvnímu stupni připojeny čtyři urychlovací bloky na tuhá paliva. Tyto pomocné motory váží 47 tun a na výšku měří dvacet metrů.
Horní stupeň Centaur s jedním motorem RL-10 na kapalný kyslík a vodík bude na vrchol nosiče umístěn v průběhu víkendu. S připojením poslední části, tedy samotného satelitu GOES-R uloženého v pětimetrovém aerodynamickém krytu se počítá na začátku listopadu. Sice jsme to už naznačili na minulých řádcích, ale pro jistotu si ještě jednou řekneme, že tento Atlas V bude startovat v konfiguraci 541, což znamená, že bude mít pětimetrový aerodynamický kryt, čtyři urychlovací motory a jednomotorový horní stupeň.
Atlas V bude při startu vážit téměř 550 tun, přičemž tah jeho motorů bude odpovídat ekvivalentu 1 090 tun. Na horní stupeň Centaur budou čekat hned tři zážehy, které mají za úkol dopravit 5200 kilogramů těžkou družici na dráhu přechodovou ke geostacionární, kde si správu nákladu převezmou NASA a NOAA. K samotnému oddělení nákladu od horního stupně by mělo dojít 3,5 hodiny po startu.
Družice od Lockheed Martin pak s pomocí vlastních motorů dosáhne geostacionární dráhy ve výšce 36 000 kilometrů . Fáze zakulacování oběžné dráhy by měla trvat dva týdny a počítá se s pěti zážehy. Podle vyjádření pozemních týmů se nikdo neobává, že by GOES-R mohly potkat problémy, se kterými bojoval armádní komunikační satelit MUOS-5, nebo telekomunikační Intelsat 33e. Těm totiž shodně selhal hlavní motor a na geostacionární dráhu musely vyšplhat jen s pomocí korekčních trysek.
GOES-R také disponuje korekčními tryskami, které by mohly hlavní motor nahradit. Jen by bylo potřeba 18 zážehů a cesta na geostacionární dráhu by trvala o dva týdny déle. Mise samotná by ale případným problémem nebyla ovlivněna. Po dosažení geostacionární dráhy začne půlroční fáze, ve které budou vědci kontrolovat stav satelitu a následně přijde další půlrok, během kterého se budou velmi jemně a precizně ladit přístroje a hlavně analyzovat nasbíraná data. Teprvep oté bude nový typ satelitu převeden do ostré služby.
„Není pochyb o tom, že nasazení GOES-R přinese revoluci v předpovědi počasí, jak ji známe. Pro meteorology bude tato změna stejná, jako kdyby se přecházelo z černobílé televize rovnou na barevnou a navíc ve vysokém rozlišení. Pro americké občany to bude znamenat rychlejší a přesnější předpověď počasí včetně aktuálních varování,“ nešetřil silnými slovy Stephen Volz z americké agentury NOAA a dodal: „Znamená to více zachráněných životů. Mluvím o lepším pochopení přírodních jevů pro příslušné úřady, které se budou moci lépe rozhodnout, zda sáhnout k evakuaci oblasti před tím, než dorazí hurikán.“
NASA je do projektu také zapojená, hrála roli především při stavbě družice, na kterou dohlížela. V provozu se bude GOES-R označovat jako GOES-16 a její provoz bude řídit NOAA. Nejcennějším přístrojem na palubě je ABI – Advanced Baseline Imager. Ten má poskytovat úžasné fotky mraků a bouří s vyšší čistotou oproti minulým družicím. Rozdíl nebude jen v kvalitě fotek, ale i ve frekvenci jejich pořizování, která bude nesrovnatelná s minulými satelity. Přístroj se dokáže zaměřit na specifické cíle – třeba bouře a hurikány a pokud je to potřeba, může pořizovat jejich snímky každých 30 sekund.
Na palubě bychom našli i historicky první globální mapovač blesků – Geostationary Lightning Mapper. Ten bude zaznamenávat nejen výboje mezi mraky a zemí, ale i blesky, které probíhají mezi mraky navzájem. Tato měření budou možná jak ve dne, tak i v noci po celé západní polokouli, což opět přinese zlepšení předpovědi počasí. Další přístroje mají měřit Slunce a solární bouře, které mohou ovlivnit komunikační, navigační, nebo energetické systémy.
NOAA momentálně provozuje tři geostacionární družice. Všechny pochází z minulé generace a na oběžnou dráhu je mezi roky 2006 a 2010 vynesly rakety Delta IV. Tyto družice pokrývají nejen území Spojených států, ale i celé západní polokoule. Dva satelity fungují jako primární a označují se jako GOES-East a GOES-West, přičemž třetí stroj zůstává připravený jako záloha pro případ problémů.
NOAA zatím neurčila, zda první zástupce nové generace, tedy GOES-R nahradí východního, nebo západního předchůdce. Další satelity GOES nové generace se do vesmíru podívají v letech 2018 (GOES-S), 2019 (GOES-T) a 2024 (GOES-U). Ze startu Atlasu V s družicí GOES-R Vám zprostředkujeme přímý přenos od NASA TV, nepůjde tedy o česky komentované vysílání. Článek vyjde na našem webu v den startu.
Zdroje informací:
http://spaceflightnow.com/
http://www.goes-r.gov/
https://www.nasa.gov/
https://en.wikipedia.org/
Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/…/goes-r_main_earth_reflection_panel.jpg
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2016/10/lvos.jpg
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2016/10/OVI.jpg
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2016/10/LAE1.jpg
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2016/10/GOESR_poster.jpg
https://www.nasa.gov/…/spacecraft-earth-in-bkgr-760-07-29-13a1_0.jpg
Výborný článok!
Rádo se stalo.
Tak doufám že se brzo dočkáme i nových satelitů nad Evropou 🙂
Super článek, díky
Díky za pochvalu.
Úžasné. Díky za tenhle servis. Přes všechny průšvihy mám pocit, že se stále dějí převratné věci. Tak ať to klapne.
Rádo se stalo.Také bych podobnou družici ocenil i nad naším územím. 😉
Vynikajuci a kompaktny clanok!
Mam pocit, ze prekazkou lepsej predpovede su pomale pocitace, co vsak nepopiera to, ze GOES-R je klenotom na nebeskej sfere v oblasti meteo. Apropo, Europa v oblasti meteo satelitov nezaostava 🙂
Před časem jsem našel zajímavé PDF kde se ten proces poměrně podrobně (ale pořád ještě srozumitelně) probírá… (jako laika mě fascinovalo, že skutečně cca 1/3 až 1/2 strojového času je věnována zpětnému porovnání toho co počítač/program předpověděl s tím jak se situace potom skutečně vyvinula).
stačí zagooglit, pozor, soubor má 13 MB : „Increasing NOAA’s computational capacity to improve global forecast modeling“
Už z titulku je jasné že tehdy (2010) NOAA zaostával za evropany co se výpočetního výkonu týče, jak je to ale dneska nevím. Co vím, že příští rok začínají američani stavět hned dva superpočítače které mají „dwarfed“ (zahanbit) všechny současné systémy (asi američany namíchlo to mnohaleté čínské prvenství) a část výkonu má směřovat právě i na meteorologii…
PS: jinak pro srovnání první jakžtakž globální FYZIKÁLNÍ SIMULACE (nikoli pouze adhoc parametrické modýlky) klimatu se očekávají na superpočítačích nejdřív za 15-20 let (pak tedy bude možné předpovídat počasí na delší období než pár dní)