Pomalu ale jistě se nám blíží další fanouškovsky velice populární start rakety Falcon 9 společnosti SpaceX. Tato raketa nám naposledy, kromě doručení nákladní lodi Dragon na nízkou oběžnou dráhu, předvedla ukázkové přistání prvního stupně na pevnině, během kterého byly mimo jiné pořízeny nádherné záběry pomocí rychloběžné kamery. Náklad, který na raketu čeká, patří tentokrát do kategorie těžkotonážních telekomunikačních satelitů mířících na dráhu přechodovou ke geostacionární, přistání prvního stupně tedy bude muset být provedeno za ztížených podmínek na plošině Of Course I Still Love You. Přenos startu vám samozřejmě přineseme v rámci naší série ŽIVĚ A ČESKY, před startem vyjde ještě samostatný článek s informacemi o přenosu.
Vynášený náklad, JCSat-16 je telekomunikační satelit společnosti SKY Perfect JSAT a na oběžné dráze bude fungovat jako aktivní záloha pro zbytek flotily. Ta obsluhuje oblast východní Asie, kde poskytuje televizní signál a další datové přenosy. Flotilu této japonské společnosti už před několika měsíci rozšířil JCSat-14, který také startoval na Falconu 9. Parametry obou satelitů budou podobné, takže i tentokrát bude mít vynášený náklad hmotnost okolo 4600 kilogramů. A pokud se divíte, kde se ztratil JCSat-15, tak vězte, že bude startovat koncem roku na raketě Ariane 5. JCSat-16 dorazil na Cape Canaveral asi měsíc před termínem startu a prošel si zde finálními zkouškami a plněním palivových nádrží, po kterém byl uzavřen do aerodynamického krytu a spojen s druhým stupněm rakety Falcon 9.
První stupeň podstoupil už ve čtvrtek tradiční předstartovní statický zážeh. Během tohoto testu byla raketa plně natankována a motory byly následně zapáleny na několik sekund. Po úspěšném dokončení zkoušky bylo zbylé palivo opět vyčerpáno a nosič se vrátil do montážní haly, kde byl spojen s nákladem. Během tohoto testu však SpaceX vyzkoušela jednu novinku. Kvůli vysoce podchlazenému kapalnému kyslíku se totiž začíná s tankováním rakety jen 30 minut před samotným startem, aby bylo zabráněno přílišnému ohřevu paliva. Odpočet před statickým testem byl ale schválně několikrát zastaven, aby se ověřil výkon rakety v případě odkladu startu rakety dále do startovního okna.
Jak bývá u startů na dráhu přechodovou ke geostacionární běžné, první stupeň nebude mít dostatek paliva pro návrat zpátky na pevninu. Proto vynechá první ze tří běžných přistávacích zážehů a zamíří vysokou rychlostí zpátky do atmosféry. Svojí rychlost sníží krátkým zážehem tří motorů v horních vrstvách atmosféry a bude dále pokračovat na plošinu OCISLY. Pro ušetření dalšího paliva budou i během přistávacího zážehu hořet hned tři motory, stejně jako tomu bylo i při ostatních letech s podobnými profily. SpaceX využívá poznatky z povedených i nepovedených přistání, aby minimalizovala poškození prvních stupňů při průletu atmosférou, zvláště pak při náročných letech na dráhu přechodovou ke geostacionární. Další první stupně, které úspěšně přistanou, by tak měly být v lepším stavu, než například stupeň z mise JCSat-14, který i přes značné poškození zvládl už tři statické zážehy.
Přistávací plošina OCISLY byla spatřena, jak opouští přístav už v úterý. Její pozice na moři bude pravděpodobně velmi podobná jako při několika předchozích startech na dráhu přechodovou ke geostacionární, tedy zhruba 600 kilometrů od pobřeží Floridy. Na západním pobřeží v losangelském přístavu Alta Sea zatím kotví její dvojče, Marmac 303 „Just Read the Instructions“. U ní stihnul zachytit Khoa le Tien velmi zajímavou fotografii. Na ní je k vidění kromě samotné plošiny i testovací artikl, který pravděpodobně slouží pro zkoušky vyzvednutí posádky z Crew Dragonu. Ten sice bude disponovat motory pro přistání na pevnině, ale zpočátku bude přistávat z bezpečnostních důvodů na padácích do oceánu. Padáky by také přišly ke slovu při případném selhání motorů samotných.
Start je aktuálně naplánován na nedělní ráno, startovní okno začíná v 7:26 a bude trvat celé dvě hodiny. SpaceX se samozřejmě pokusí odstartovat hned na začátku okna, aby zamezila přílišnému ohřevu okysličovadla. Pokud půjde vše podle plánu, tak by se měl první stupeň pokusit o přistání na plošině zhruba deset minut po startu. Předpověď počasí dávala původně 90% šanci na dobré počasí, ale aktuálně se zhoršila na 80 %. Pokud si tedy budete chtít zlepšit nedělní ráno, tak si přivstaňte a sledujte náš česky komentovaný přímý přenos, o kterém ještě vyjde samostatný článek s nejčerstvějšími informacemi.
Zdroje informací:
https://www.nasaspaceflight.com/
http://spaceflight101.com/
http://forum.kosmonautix.cz/
http://www.patrick.af.mil/
Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/Cpl6vhTVMAQNNJK.jpg
https://pbs.twimg.com/media/Cn_RRdrUkAAUdCZ.jpg
http://forum.nasaspaceflight.com/…topic=40769.0;attach=1355784;image
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…bb71795f3286ee26b3c33e6f7edde6b1&oe=58204BAE
Dušane,ten2.stupeň je už připojený,aspoň to tak podle videa vypadá.A v hangáru se připojí už jen náklad.A je rovněž natankovaný,soudě podle výparů.Je to tak,nebo se pletu?
Autorem článku nejsem já, ale je to tak, danou pasáž jsem opravil.
Jak to je se druhym stupnem – je take testovan podobne jako prvni stupen?
Určitě, testují se také, bylo by velkým rizikem použít neozkoušenou techniku.
Je zajimave, ze medialne zname jsou jen testy prvniho stupne, ktere asi nejde jednoduse udelat v ustrani asi jako test druheho stupne. Kde ho delaji? Nekde po ceste v McGregoru v Texasu?
Druhý stupeň F9 s jedním Merlinem 1D Vac se testuje na nadzemním testovacím standu na základně McGregor, podobně jako všechny ostatní motory a stupně.
Viz
Při statickém zážehu prvního stupně na startovací rampě je druhý stupeň natankován a natlakován přesně tak, jako před reálným startem, ale pochopitelně jeho motor už nepodstoupí statický zážeh.
Předpokládám ale, že se testuje bez trysky, protože tu by test asi zničil.
Diky Mirku Pospisilovi za odpoved, ktera mi ale prinesla vice otazek – jak teda vypada logistika, jestlize jsou vsechny motory testovany na McGregor?
Motory Merlin pro 1 stupen jsou vyrobeny v Hawthorne, otestovany v McGregor, prevezeny zpet do Hawthorne, namontovany do 1 stupne a cela sestava i s druhym otestovanym stupnem odvezena po silnici (vetsinou) na Floridu, kde je proveden static fire test vsech 9 motoru?
Mozna by to byl namet na zajimavy clanek.
Každý motor M1D, ať už verze SL nebo Vac, je z výrobního závodu v Hawthorne zaslán do Texasu, kde v McGregor podstoupí úvodní testovací zážeh. Potom je odeslán zpět do Kalifornie, kde je v případě že vyhověl při prvním testu, namontován na příslušný první nebo druhý stupeň. Celé dokončené stupně jsou pak opět zasílány na základnu McGregor, kde proběhne zážeh všech motorů kompletního stupně. Pokud vše vyhoví, pokračují stupně na ten kosmodrom, odkud mají startovat, tedy na Floridu, nebo zase zpět do Kalifornie. Před samotným vzletem pak v předstihu několika dní dojde k simulovanému odpočtu až do T -0, tj proběhne kompletní natankování obou stupňů, kontrola elektroniky, telemetrie a pozemního startovacího a bezpečnostního segmentu a statický zážeh prvního stupně přímo na startovací rampě. Pokud je vše nominal, nosič je uvolněn pro plánovaný start. I v průběhu startovací sekvence je stále ještě možnost odhalit nedostatky v chodu motorů, jelikož ty pracují na plný výkon už cca 1,2 sec před okamžikem vzletu. Samotný vzlet je umožněn až po uvolnění hydraulických upínek, které přidržují nosič na startovacím stole, což nastane v tom případě, kdy řídicí počítač nosiče vyhodnotí chod všech běžicích motorů jako nominální. V opačném případě se upínací mechanismy neuvolní, řídicí jednotky všech motorů dostanou povel v řádu milisekund vypnout postupně všechny motory a start je zrušen.
Z tohoto výčtu vyplývá, jak je SpX velmi opatrná a v podstatě každý motor ptvního stupně 4x otestuje ještě před prvním vzletem každého nosiče.
U znovupoužitých stupňů budou tyto předstartovní testy velmi pravděpodobně zredukovány jen na 2 zážehy před každým dalším vzletem.
Diky moc za vycerpavajici odpoved, opravdu to delaji peclive. Nejak jsem vubec nezaregistroval ty testy kompletnich prvnich stupnu na McGregor.
Dříve se první stupně F9 testovaly na této vysoké trojnožce, která na zakladně zbyla od předchozího majitele:
http://www.collectspace.com//review/spacex_f901.jpg
Nově se používá pozemní testovací rampa, která má oproti staršímu řešení několik výhod:
„Ještě předtím, než OCISLY vyplula, stihnul zachytit Khloa le Tien velmi zajímavou fotografii.“ „OCISLY v přístavu s testovacím artiklem Crew Dragonu.“
Trochu poopravím zkreslenou informaci:
1. Správněji Khoa le Tien.
2. Nejde o OCISLY, ale o Marmac 303 „Just Read the Instructions“ v losangeleském terminálu AltaSea. http://imgur.com/a/FSLXQ
Díky za upozornění, opravím to.