sociální sítě

Přímé přenosy

Žádné plánované přenosy nebyly nalezeny.

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Další těžká výzva pro Falcon 9

Pomalu ale jistě se nám blíží další fanouškovsky velice populární start rakety Falcon 9 společnosti SpaceX. Tato raketa nám naposledy, kromě doručení nákladní lodi Dragon na nízkou oběžnou dráhu, předvedla ukázkové přistání prvního stupně na pevnině, během kterého byly mimo jiné pořízeny nádherné záběry  pomocí rychloběžné kamery. Náklad, který na raketu čeká, patří tentokrát do kategorie těžkotonážních telekomunikačních satelitů mířících na dráhu přechodovou ke geostacionární, přistání prvního stupně tedy bude muset být provedeno za ztížených podmínek na plošině Of Course I Still Love You. Přenos startu vám samozřejmě přineseme v rámci naší série ŽIVĚ A ČESKY, před startem vyjde ještě samostatný článek s informacemi o přenosu.

JCSat-16 na předstartovní přípravě.
JCSat-16 na předstartovní přípravě.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Vynášený náklad, JCSat-16 je telekomunikační satelit společnosti SKY Perfect JSAT a na oběžné dráze bude fungovat jako aktivní záloha pro zbytek flotily. Ta obsluhuje oblast východní Asie, kde poskytuje televizní signál a další datové přenosy. Flotilu této japonské společnosti už před několika měsíci rozšířil JCSat-14, který také startoval na Falconu 9. Parametry obou satelitů budou podobné, takže i tentokrát bude mít vynášený náklad hmotnost okolo 4600 kilogramů. A pokud se divíte, kde se ztratil JCSat-15, tak vězte, že bude startovat koncem roku na raketě Ariane 5. JCSat-16 dorazil na Cape Canaveral asi měsíc před termínem startu a prošel si zde finálními zkouškami a plněním palivových nádrží, po kterém byl uzavřen do aerodynamického krytu a spojen s druhým stupněm rakety Falcon 9.

První stupeň podstoupil už ve čtvrtek tradiční předstartovní statický zážeh. Během tohoto testu byla raketa plně natankována a motory byly následně zapáleny na několik sekund. Po úspěšném dokončení zkoušky bylo zbylé palivo opět vyčerpáno a nosič se vrátil do montážní haly, kde byl spojen s nákladem. Během tohoto testu však SpaceX vyzkoušela jednu novinku. Kvůli vysoce podchlazenému kapalnému kyslíku se totiž začíná s tankováním rakety jen 30 minut před samotným startem, aby bylo zabráněno přílišnému ohřevu paliva. Odpočet před statickým testem byl ale schválně několikrát zastaven, aby se ověřil výkon rakety v případě odkladu startu rakety dále do startovního okna.

Jak bývá u startů na dráhu přechodovou ke geostacionární běžné, první stupeň nebude mít dostatek paliva pro návrat zpátky na pevninu. Proto vynechá první ze tří běžných přistávacích zážehů a zamíří vysokou rychlostí zpátky do atmosféry. Svojí rychlost sníží krátkým zážehem tří motorů v horních vrstvách atmosféry a bude dále pokračovat na plošinu OCISLY. Pro ušetření dalšího paliva budou i během přistávacího zážehu hořet hned tři motory, stejně jako tomu bylo i při ostatních letech s podobnými profily. SpaceX využívá poznatky z povedených i nepovedených přistání, aby minimalizovala poškození prvních stupňů při průletu atmosférou, zvláště pak při náročných letech na dráhu přechodovou ke geostacionární. Další první stupně, které úspěšně přistanou, by tak měly být v lepším stavu, než například stupeň z mise JCSat-14, který i přes značné poškození zvládl už tři statické zážehy.

OCISLY opouští přístav.
OCISLY opouští přístav.
Zdroj: http://forum.nasaspaceflight.com/

Přistávací plošina OCISLY byla spatřena, jak opouští přístav už v úterý. Její pozice na moři bude pravděpodobně velmi podobná jako při několika předchozích startech na dráhu přechodovou ke geostacionární, tedy zhruba 600 kilometrů od pobřeží Floridy. Na západním pobřeží v losangelském přístavu Alta Sea zatím kotví její dvojče, Marmac 303 „Just Read the Instructions“. U ní stihnul zachytit Khoa le Tien velmi zajímavou fotografii. Na ní je k vidění kromě samotné plošiny i testovací artikl, který pravděpodobně slouží pro zkoušky vyzvednutí posádky z Crew Dragonu. Ten sice bude disponovat motory pro přistání na pevnině, ale zpočátku bude přistávat z bezpečnostních důvodů na padácích do oceánu. Padáky by také přišly ke slovu při případném selhání motorů samotných.

JRtI v přístavu s testovacím artiklem Crew Dragonu.
JRtI v přístavu s testovacím artiklem Crew Dragonu.
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/

Start je aktuálně naplánován na nedělní ráno, startovní okno začíná v 7:26 a bude trvat celé dvě hodiny. SpaceX se samozřejmě pokusí odstartovat hned na začátku okna, aby zamezila přílišnému ohřevu okysličovadla. Pokud půjde vše podle plánu, tak by se měl první stupeň pokusit o přistání na plošině zhruba deset minut po startu. Předpověď počasí dávala původně 90% šanci na dobré počasí, ale aktuálně se zhoršila na 80 %. Pokud si tedy budete chtít zlepšit nedělní ráno, tak si přivstaňte a sledujte náš česky komentovaný přímý přenos, o kterém ještě vyjde samostatný článek s nejčerstvějšími informacemi.

Zdroje informací:
https://www.nasaspaceflight.com/
http://spaceflight101.com/
http://forum.kosmonautix.cz/
http://www.patrick.af.mil/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/Cpl6vhTVMAQNNJK.jpg
https://pbs.twimg.com/media/Cn_RRdrUkAAUdCZ.jpg
http://forum.nasaspaceflight.com/…topic=40769.0;attach=1355784;image
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…bb71795f3286ee26b3c33e6f7edde6b1&oe=58204BAE

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
13 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
tonda
tonda
8 let před

Dušane,ten2.stupeň je už připojený,aspoň to tak podle videa vypadá.A v hangáru se připojí už jen náklad.A je rovněž natankovaný,soudě podle výparů.Je to tak,nebo se pletu?

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpovědět  tonda

Autorem článku nejsem já, ale je to tak, danou pasáž jsem opravil.

evzen
evzen
8 let před

Jak to je se druhym stupnem – je take testovan podobne jako prvni stupen?

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpovědět  evzen

Určitě, testují se také, bylo by velkým rizikem použít neozkoušenou techniku.

evzen
evzen
8 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Je zajimave, ze medialne zname jsou jen testy prvniho stupne, ktere asi nejde jednoduse udelat v ustrani asi jako test druheho stupne. Kde ho delaji? Nekde po ceste v McGregoru v Texasu?

Pospíšil
Pospíšil
8 let před
Odpovědět  evzen

Druhý stupeň F9 s jedním Merlinem 1D Vac se testuje na nadzemním testovacím standu na základně McGregor, podobně jako všechny ostatní motory a stupně.
Vizcomment image

Při statickém zážehu prvního stupně na startovací rampě je druhý stupeň natankován a natlakován přesně tak, jako před reálným startem, ale pochopitelně jeho motor už nepodstoupí statický zážeh.

gg
gg
8 let před
Odpovědět  evzen

Předpokládám ale, že se testuje bez trysky, protože tu by test asi zničil.

evzen
evzen
8 let před

Diky Mirku Pospisilovi za odpoved, ktera mi ale prinesla vice otazek – jak teda vypada logistika, jestlize jsou vsechny motory testovany na McGregor?
Motory Merlin pro 1 stupen jsou vyrobeny v Hawthorne, otestovany v McGregor, prevezeny zpet do Hawthorne, namontovany do 1 stupne a cela sestava i s druhym otestovanym stupnem odvezena po silnici (vetsinou) na Floridu, kde je proveden static fire test vsech 9 motoru?
Mozna by to byl namet na zajimavy clanek.

Pospíšil
Pospíšil
8 let před
Odpovědět  evzen

Každý motor M1D, ať už verze SL nebo Vac, je z výrobního závodu v Hawthorne zaslán do Texasu, kde v McGregor podstoupí úvodní testovací zážeh. Potom je odeslán zpět do Kalifornie, kde je v případě že vyhověl při prvním testu, namontován na příslušný první nebo druhý stupeň. Celé dokončené stupně jsou pak opět zasílány na základnu McGregor, kde proběhne zážeh všech motorů kompletního stupně. Pokud vše vyhoví, pokračují stupně na ten kosmodrom, odkud mají startovat, tedy na Floridu, nebo zase zpět do Kalifornie. Před samotným vzletem pak v předstihu několika dní dojde k simulovanému odpočtu až do T -0, tj proběhne kompletní natankování obou stupňů, kontrola elektroniky, telemetrie a pozemního startovacího a bezpečnostního segmentu a statický zážeh prvního stupně přímo na startovací rampě. Pokud je vše nominal, nosič je uvolněn pro plánovaný start. I v průběhu startovací sekvence je stále ještě možnost odhalit nedostatky v chodu motorů, jelikož ty pracují na plný výkon už cca 1,2 sec před okamžikem vzletu. Samotný vzlet je umožněn až po uvolnění hydraulických upínek, které přidržují nosič na startovacím stole, což nastane v tom případě, kdy řídicí počítač nosiče vyhodnotí chod všech běžicích motorů jako nominální. V opačném případě se upínací mechanismy neuvolní, řídicí jednotky všech motorů dostanou povel v řádu milisekund vypnout postupně všechny motory a start je zrušen.
Z tohoto výčtu vyplývá, jak je SpX velmi opatrná a v podstatě každý motor ptvního stupně 4x otestuje ještě před prvním vzletem každého nosiče.
U znovupoužitých stupňů budou tyto předstartovní testy velmi pravděpodobně zredukovány jen na 2 zážehy před každým dalším vzletem.

evzen
evzen
8 let před
Odpovědět  Pospíšil

Diky moc za vycerpavajici odpoved, opravdu to delaji peclive. Nejak jsem vubec nezaregistroval ty testy kompletnich prvnich stupnu na McGregor.

Pospíšil
Pospíšil
8 let před
Odpovědět  evzen

Dříve se první stupně F9 testovaly na této vysoké trojnožce, která na zakladně zbyla od předchozího majitele:
http://www.collectspace.com//review/spacex_f901.jpg

Nově se používá pozemní testovací rampa, která má oproti staršímu řešení několik výhod:comment image

Radovan Kubrt
Radovan Kubrt
8 let před

„Ještě předtím, než OCISLY vyplula, stihnul zachytit Khloa le Tien velmi zajímavou fotografii.“ „OCISLY v přístavu s testovacím artiklem Crew Dragonu.“
Trochu poopravím zkreslenou informaci:
1. Správněji Khoa le Tien.
2. Nejde o OCISLY, ale o Marmac 303 „Just Read the Instructions“ v losangeleském terminálu AltaSea. http://imgur.com/a/FSLXQ

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpovědět  Radovan Kubrt

Díky za upozornění, opravím to.

https://kosmonautix.cz/2016/08/13/dalsi-tezka-vyzva-pro-falcon-9/