sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

Latitude

Francouzský startup Latitude, který vyvíjí nosnou raketu Zephyr, podepsal smlouvy o expanzi do větších výrobních prostorů. Společnost doufá, že v příštím roce provede první start z Francouzské Guyany.

O3b mPower

Společnost Boeing dodala společnosti SES další dva širokopásmové družice O3b mPower s hardwarovými opravami. Družice nesou přepracované energetické moduly, které mají řešit elektrické problémy, které se vyskytly u prvních šesti družic.

Atomic-6

Startup Atomic-6, který se zabývá kompozitními materiály, uzavřel s americkými vesmírnými silami dohodu v hodnotě 2 milionů dolarů na vybudování svého solárního pole pro vojenské družicové aplikace.

LeoLabs

Společnost LeoLabs, kalifornský provozovatel pozemních radarů pro sledování objektů na nízké oběžné dráze Země, získala v rámci amerického vojenského programu financování ve výši 4 milionů dolarů na modernizaci svého mobilního sledovacího radaru.

Skynopy

Francouzská kosmická agentura přispěla do kola financování ve výši téměř 18 milionů dolarů pro místní startup Skynopy, čímž podpořila úsilí o rychlý rozvoj sítě pozemních stanic.

NOAA

Ministerstvo obchodu zveřejnilo 30. června dlouho odkládaný dokument Kongresu s odůvodněním návrhu rozpočtu Národního úřadu pro oceán a atmosféru na fiskální rok 2026. Dokument poskytuje více podrobností o návrhu rozpočtu. Ministerstvo obchodu navrhuje ukončit financování programu koordinace vesmírného provozu.

EchoStar

Společnost EchoStar odložila možné podání návrhu na vyhlášení bankrotu, aby měla více času na jednání s regulačními orgány, které přezkoumají, zda americký družicový operátor dodržuje podmínky vázané na jeho licence.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Dalších dvacet úlomků na oběžné dráze

25. prosince 2008 startovala z kosmodromu Bajkonur raketa Proton-M, která měla na své špičce tři navigační družice Glonass. O jejich definitivní navedení na správnou oběžnou dráhu ve výšce 19 100 kilometrů se měl postarat horní stupeň Blok DM. Nyní se ale objevila zpráva, že na oběžné dráze došlo k explozi jedné součásti tohoto horního stupně. Konkrétně šlo o pomocný motor SOZ, který můžeme vidět na přiloženém snímku hned vedle hlavní trysky – vypadá jako bílá koule. Tento motor byl naposledy zaměřen na protáhlé eliptické dráze 700 – 18 800 km, ovšem ve středu 1. června mezi 9:20 a 9:30 UTC došlo k jeho rozpadu.

Joint Space Operations Center detekuje na původní oběžné dráze dvacet úlomků a zatím se nezdá, že by tato nehoda byla způsobena srážkou horního stupně s jiným tělesem. Jako nejpravděpodobnější scénář se jeví proděravění nádrže zbytky korozivního paliva a následný explozivní rozpad. To, že víme o dvaceti úlomcích ale ještě neznamená, že rozpad nevytvořil trosek více – jen některé jsou mimo naše rozlišovací schopnosti.

Pomocný motor SOZ
Pomocný motor SOZ
Zdroj: spaceflight101.com

Jednotka SOZ funguje jako tzv „ullage motor“. Jeho funkce je relativně jednoduchá – Když raketa stojí na rampě, gravitace zajišťuje, aby palivo teklo z nádrží dolů k motorům. Ale na oběžné dráze, pokud nehoří motor, působí na celou sestavu stav beztíže, kdy se palivo volně rozprostře po nádrži. V takovém případě by bylo riskantní provádět zážeh hlavního motoru, jelikož by měl k dispozici žádné palivo.

Pomocné motory se proto nastartují před zážehem hlavního motoru a svou slabou akcelerací způsobí, že se palivo usadí na spodní části nádrže, takže se hlavní motor může zapálit. Po nastartování posledního plánovaného zážehu již není pomocný motor potřeba a může dojít k jeho odhození – pro horní stupeň už není potřeba a představuje jen zbytečnou zátěž.

Typický motor SOZ obsahoval při odhození 45 kg nesymetrického dimetylhydrazinu a dimeru oxidu dusičitého. Pokud se obě látky smíchají, dojde k jejich prudké reakci – pokud se nádrže proděravěly, stačil drobný kontakt a osud pomocného motoru byl zpečetěn. Celkově šlo v tomto případě již o 45. explozi motoru SOZ – k první takové události došlo již v roce 1984. Běžný rozpad tohoto motoru vytvoří okolo padesáti sledovatelných úlomků. Velký počet těchto nehod vedl k zavedení několika opatření – nový Blok DM-03, který létána raketách Proton a uplatní se i na nosičích Angara již neobsahuje odhoditelné součástky.

Průřez horním stupněm Blok DM
Průřez horním stupněm Blok DM
Zdroj: spaceflight101.com

Zdroje informací:
http://spaceflight101.com/

Zdroje obrázků:
http://spaceflight101.com/re-entry/wp-content/uploads/sites/19/2016/06/block-dm-soz-2.jpg
http://spaceflight101.com/re-entry/wp-content/uploads/sites/19/2016/06/block-dm-soz-3.jpg
http://spaceflight101.com/re-entry/wp-content/uploads/sites/19/2016/06/block-dm-soz-1.jpg

 

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
6 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
zvejkal
zvejkal
9 let před

Americania taketo problemy nemaju? Neviete? Alebo Cinania?

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  zvejkal

Americké horní stupně používají podobnou metodiku jako vylepšené typy Bloků DM-3 – nic neodhazují, takže jim podobné problémy nehrozí. U Číňanů je méně informací, ale nevím o žádném podobném případu (minimálně v posledních letech).

Reflectiv
Reflectiv
9 let před
Odpověď  Dušan Majer

Jak neodhozeni zabrani ‚prozrani‘ nadrzi?

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  Reflectiv

Jasně, trochu moc jsem to zjednodušil. Nejde jen o odhazování, ale o celou konstrukci, která používá např. méně korozivní palivo.

marian
marian
9 let před
Odpověď  zvejkal

Ono so stupňami používajúcimi hypergolické palivo je toto obecný problém, pretože pokiaľ ho v nádržiach ostane čo i len malé množstvo (a to v drvivej väčšine prípadov ostane), korozívne vlastnosti tohto paliva sa skôr či neskôr prejavia. Hlavne v minulosti mali podobné problémy s výbuchmy takýchto raketových stupňov Američania so stupňami Agena či HAPS, Číňania s poslednými stupňami rakiet CZ-4B, či Indovia s raketami PSLV. Preto sa zintenzívnili snahy o to, aby sa dbalo po ukončení činnosti stupňov o kompletné vypustenie všetkého reziduálneho paliva z nádrží. Nie vždy sa to však podarí, resp. to nie je tak dôkladné ako by malo byť. Hlavne v prípade častého používania hypergolických raketových stupňov sa pravdepodobnosť takejto nepríjemnosti zvyšuje (čo je aj prípad Rusov – u ktorých je ročne najviac štartov s hypergolickými poslednými stupňami). Každopádne aj u nich sa už situácia v tejto veci napriek niekoľkým často prepieraným incidentom v porovnaní s minulosťou výrazne zlepšila.

zvejkal
zvejkal
9 let před

Dakujem za odpovede.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.