sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

Mobile User Objective System

Dodavatelé obrany, společnosti Boeing a Lockheed Martin, nedávno schválili prvotní přezkoumání návrhu programu Mobile User Objective System Service Life Extension, která má za cíl modernizaci ultravysokofrekvenční úzkopásmové družicové sítě.

Canoo

NASA rozhodla o pokračování provozu elektrických dodávek, které mají sloužit k přepravě astronautů programu Artemis v rámci startovního areálu. Tři dodávky pro přepravu astronautů dodala společnost Canoo, která poté vyhlásila bankrot podle kapitoly 7.

Urban Sky

Urban Sky, společnost, která vyvinula přenosné stratosférické balóny pro zobrazování a další aplikace obvykle prováděné družicemi, získala 30 milionů dolarů na rozšíření své práce.

Geost

Dodavatel optických a infračervených senzorů Geost podal žalobu na porušení smlouvy ve výši 17,1 milionu dolarů proti Sierra Space. Žaloba uvádí, že společnost porušila dohodu o použití senzorů Geost v rámci programu U.S. Space Force.

Thales Alenia Space

Spojené arabské emiráty, zastoupené Mohammed Bin Rashid Space Center, si vybraly společnost Thales Alenia Space ke stavbě modulu přechodové komory pro stanici Gateway. Společnost ani vesmírné středisko nezveřejnily podmínky obchodu.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Dalších dvacet úlomků na oběžné dráze

25. prosince 2008 startovala z kosmodromu Bajkonur raketa Proton-M, která měla na své špičce tři navigační družice Glonass. O jejich definitivní navedení na správnou oběžnou dráhu ve výšce 19 100 kilometrů se měl postarat horní stupeň Blok DM. Nyní se ale objevila zpráva, že na oběžné dráze došlo k explozi jedné součásti tohoto horního stupně. Konkrétně šlo o pomocný motor SOZ, který můžeme vidět na přiloženém snímku hned vedle hlavní trysky – vypadá jako bílá koule. Tento motor byl naposledy zaměřen na protáhlé eliptické dráze 700 – 18 800 km, ovšem ve středu 1. června mezi 9:20 a 9:30 UTC došlo k jeho rozpadu.

Joint Space Operations Center detekuje na původní oběžné dráze dvacet úlomků a zatím se nezdá, že by tato nehoda byla způsobena srážkou horního stupně s jiným tělesem. Jako nejpravděpodobnější scénář se jeví proděravění nádrže zbytky korozivního paliva a následný explozivní rozpad. To, že víme o dvaceti úlomcích ale ještě neznamená, že rozpad nevytvořil trosek více – jen některé jsou mimo naše rozlišovací schopnosti.

Pomocný motor SOZ
Pomocný motor SOZ
Zdroj: spaceflight101.com

Jednotka SOZ funguje jako tzv „ullage motor“. Jeho funkce je relativně jednoduchá – Když raketa stojí na rampě, gravitace zajišťuje, aby palivo teklo z nádrží dolů k motorům. Ale na oběžné dráze, pokud nehoří motor, působí na celou sestavu stav beztíže, kdy se palivo volně rozprostře po nádrži. V takovém případě by bylo riskantní provádět zážeh hlavního motoru, jelikož by měl k dispozici žádné palivo.

Pomocné motory se proto nastartují před zážehem hlavního motoru a svou slabou akcelerací způsobí, že se palivo usadí na spodní části nádrže, takže se hlavní motor může zapálit. Po nastartování posledního plánovaného zážehu již není pomocný motor potřeba a může dojít k jeho odhození – pro horní stupeň už není potřeba a představuje jen zbytečnou zátěž.

Typický motor SOZ obsahoval při odhození 45 kg nesymetrického dimetylhydrazinu a dimeru oxidu dusičitého. Pokud se obě látky smíchají, dojde k jejich prudké reakci – pokud se nádrže proděravěly, stačil drobný kontakt a osud pomocného motoru byl zpečetěn. Celkově šlo v tomto případě již o 45. explozi motoru SOZ – k první takové události došlo již v roce 1984. Běžný rozpad tohoto motoru vytvoří okolo padesáti sledovatelných úlomků. Velký počet těchto nehod vedl k zavedení několika opatření – nový Blok DM-03, který létána raketách Proton a uplatní se i na nosičích Angara již neobsahuje odhoditelné součástky.

Průřez horním stupněm Blok DM
Průřez horním stupněm Blok DM
Zdroj: spaceflight101.com

Zdroje informací:
http://spaceflight101.com/

Zdroje obrázků:
http://spaceflight101.com/re-entry/wp-content/uploads/sites/19/2016/06/block-dm-soz-2.jpg
http://spaceflight101.com/re-entry/wp-content/uploads/sites/19/2016/06/block-dm-soz-3.jpg
http://spaceflight101.com/re-entry/wp-content/uploads/sites/19/2016/06/block-dm-soz-1.jpg

 

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
6 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
zvejkal
zvejkal
8 let před

Americania taketo problemy nemaju? Neviete? Alebo Cinania?

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  zvejkal

Americké horní stupně používají podobnou metodiku jako vylepšené typy Bloků DM-3 – nic neodhazují, takže jim podobné problémy nehrozí. U Číňanů je méně informací, ale nevím o žádném podobném případu (minimálně v posledních letech).

Reflectiv
Reflectiv
8 let před
Odpověď  Dušan Majer

Jak neodhozeni zabrani ‚prozrani‘ nadrzi?

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Reflectiv

Jasně, trochu moc jsem to zjednodušil. Nejde jen o odhazování, ale o celou konstrukci, která používá např. méně korozivní palivo.

marian
marian
8 let před
Odpověď  zvejkal

Ono so stupňami používajúcimi hypergolické palivo je toto obecný problém, pretože pokiaľ ho v nádržiach ostane čo i len malé množstvo (a to v drvivej väčšine prípadov ostane), korozívne vlastnosti tohto paliva sa skôr či neskôr prejavia. Hlavne v minulosti mali podobné problémy s výbuchmy takýchto raketových stupňov Američania so stupňami Agena či HAPS, Číňania s poslednými stupňami rakiet CZ-4B, či Indovia s raketami PSLV. Preto sa zintenzívnili snahy o to, aby sa dbalo po ukončení činnosti stupňov o kompletné vypustenie všetkého reziduálneho paliva z nádrží. Nie vždy sa to však podarí, resp. to nie je tak dôkladné ako by malo byť. Hlavne v prípade častého používania hypergolických raketových stupňov sa pravdepodobnosť takejto nepríjemnosti zvyšuje (čo je aj prípad Rusov – u ktorých je ročne najviac štartov s hypergolickými poslednými stupňami). Každopádne aj u nich sa už situácia v tejto veci napriek niekoľkým často prepieraným incidentom v porovnaní s minulosťou výrazne zlepšila.

zvejkal
zvejkal
8 let před

Dakujem za odpovede.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.