23.června vyšel na nasaspaceflight.com článek Chrise Gebhardta shrnující jak dosavadní milníky, tak zbývající úkoly na cestě společnosti SpaceX k prvnímu pilotovanému letu její kosmické lodi Dragon Crew. Vychází z prezentace ředitele kosmických operací SpaceX Garetta Reismana, kterou představil na letošním Space Expu v kalifornské Pasadeně. Vedle detailů týkajících se samotného programu Dragon Crew nepochybně zaujme i informace o další perspektivě technologie motorického přistávání, kterou SpaceX úspěšně uvedla do provozu, sahající daleko za hranice zemské atmosféry.
SpaceX rozebírá pokrok v pilotovaných misích Dragonu/ Falconu 9.
Zatímco i sebe samu ohromuje úspěšnými motorickými přistáními prvních stupňů Falconu 9 na pevnině i moři, SpaceX pokročila i ve svých snahách o pilotovaný let. Vývoj kosmické lodi Dragon, nosné rakety Falcon 9 a pozemních operací směřuje podle plánu k premiérovému, bezpilotnímu, letu Dragonu pro let s posádkou v prvním čtvrtletí 2017 a následně k prvnímu letu s posádkou na konci roku 2017.
Lidé na Dragonech
Jako jedna ze dvou společností, která získala financování a smlouvy NASA v rámci programu CCP (Commercial Crew Program – Komerční Pilotovaný Program), SpaceX strávila roky vývojem pilotované verze lodi Dragon, aby NASA pomohla vyplnit zásadní mezeru v letech do Vesmíru vzniklou rozhodnutím o ukončení programu raketoplánu v červenci 2011.
Hodně toho bylo napsáno o úspěších SpaceX během její účasti v programu CCP a společnost nadále úspěšně postupuje směrem ke konečnému startu Dragonu s lidmi na palubě v příštím roce.
Po úspěšném zvládnutí Nouzového Přerušení Startu na Rampě, Pad Abort Test, v květnu 2015, SpaceX v červnu 2015 dokončila aktivaci testovací verze avioniky, aby následně podstoupila CDR (Critical Design Review – Souhrnné Posouzení Návrhu) pilotované verze kabiny Dragonu v říjnu 2015.
Následovala LSORR (Launch Site Operational Readniness Review – Posouzení Provozní Připravenosti Startovací Rampy), v listopadu 2015. Test motorického sestupu, certifikace dokovacího systému a Delta CDR pak následně završily práce v roce 2015. Zatímco větší část tohoto pokroku probíhá v zákulisí, nejviditelnějším momentem úspěchu společnosti je její snaha o znovupoužitelnost prvního stupně rakety Falcon 9.
Po prvním úspěšném motorickém přistání rakety mířící na oběžnou dráhu v prosinci 2015, SpaceX předvedla celou sérii úspěšných přistání – až k mezníku, kdy byla nucena přehodnotit své skladovací kapacity neboť její hala HIF v Kennedyho Vesmírném Středisku (KSC) je plná použitých raketových stupňů. Na poslední Space Expo v kalifornské Pasadeně, promluvil Garrett Reisman, ředitel Kosmických operací SpaceX o úspěších ve znovupoužitelnosti.
„Jsme nadšeni úspěchy ve znovupoužitelnosti, neboť nám umožní drasticky snížit náklady na pronikání do Vesmíru, což nám dovolí využít nejrůznější nové přístupy v této oblasti.“
Snaha SpaceX o znovupoužitelnost prvního stupně Falconu 9 není vedena jen úsilím o snížení nákladů na výzkum Vesmíru. Společnost také využívá motorického přistání k praktickému a reálnému testování přistávacích technologií v atmosférických podmínkách blízkých Marsu.
„Vrchní část pozemské atmosféry je opravdu dobrou analogií marsovské atmosféry,“ poznamenal Reisman. „Když se dostanete dostatečně vysoko, hustota a složení atmosféry jsou velmi podobné tomu, čemu čelíte během vstupu, sestupu a přistání (tzv. EDL) na Marsu. Takže pokaždé, když přistáváme, provádíme nadzvukový retrográdní zážeh. O tato data se dělíme s JPL neboť tohle je poprvé, kdy toto demonstrujeme ve skutečném měřítku.“
Následně Reisman zdůraznil, že přistání prvního stupně Falconu 9 opravdu slouží jako zkouška systému EDL pro budoucí marsovské mise.
„Pokaždé, když vidíte vracet se některou z těchto raket, tak to nejen otvírá nové možnosti pro vypouštění užitečného zařízení do Vesmíru, ale také nás to krok za krokem přibližuje k Marsu.“
Zatímco pokračuje v ladění své schopnosti přistávat a dat pro EDL na Marsu, SpaceX postupuje také k dalším několika milníkům na cestě k pilotovaným misím Dragonu.
Doplněním LSORR pozemních zařízení bude LOSRR s posádkou, následovaná testem plnohodnotného Systému Řízení a Podpory Zajištění Životních Podmínek Kosmické Lodi (ECLSS).
Reisman se při svém vystoupení na Space Expu věnoval i tomuto testu: „Stavíme neletovou testovací kabinu, kterou budeme zkoušet v Hawthorne. Vybavíme ji kompletním systémem řízení a podpory zajištění životních podmínek, zavřeme poklop a ujistíme se, že funguje.“
Následovat bude Delta CDR 2, která pomůže připravit cestu pro certifikaci pohonného systému a skafandru. Pokud se týká samotného skafandru, ten podstoupí sérii samostatných zkoušek i zkoušek na lidech. „Dokončujeme skafandry a certifikujeme je, včetně kompletních testů ve vakuové komoře.“
Následovat budou letové zkoušky před Certifikací pro let s posádkou CCR. CCR je závěrečnou certifikací, kterou SpaceX potřebuje pro Demo 1, nepilotovaný let Dragonu upraveného pro let s lidskou posádkou, ve druhém čtvrtletí roku 2017.
V odkazu na Demo 1 Reisman prohlásil, že se bude jednat o „úplný test mise s posádkou od startu po přistání, jen v automatickém režimu. Odstartujeme, setkáme se a spojíme s ISS, vyložíme náklad a naopak něco přivezeme zpátky domů.“
Demo 1 použije stejný hardware, software a postupy plánované pro pilotované lety Dragonu a SpaceX a NASA tak budou mít možnost sledovat jak fungují všechny integrované systémy pilotovaného Dragonu během skutečného letu.
Po dokončení mise Demo 1, SpaceX přistoupí ke kvalifikaci padáku před testem záchrany kabiny během letu na oběžnou dráhu. Tento test, In Flight Launch Abort Test, bude demonstrovat schopnost Dragonu bezpečně se oddělit během nejnáročnější fáze práce prvního stupně.
„Už jsme prokázali, že máme v nádržích dostatek paliva (během zkoušky záchrany kabiny z rampy). Teď musíme prokázat, že získáme dostatečný přírůstek rychlosti/ tah v motorech pro oddělení kabiny v nejnáročnějších bodech dráhy letu,“ poznamenal Reisman.
„Vystoupáme někam na MaxQ (okamžik maximálního dynamického namáhání vzlétající rakety) a kolem tohoto okamžiku se oddělíme od Falconu 9 a předvedeme, že to zvládneme i v těch nejnáročnějších podmínkách, které raketu během vzletu potkají.“
I když nebyl uveden oficiální termín tohoto testu, očekává se, že proběhne někdy ve druhém nebo třetím čtvrtletí 2017, po letu Demo 1 a před Demo 2 na konci roku. Jakmile bude zvládnut test přerušení letu, SpaceX podstoupí Design Certification Review a Flight Test Readiness Review, závěrečná posouzení před pilotovanou misí Demo 2 v závěru roku 2017.
Demo 2 bude v zásadě opakováním mise Demo 1 s tím, že tentokrát bude na palubě posádka. „Demo 2 plánujeme na konec roku 2017,“ oznámil Reisman na Space Expo. „To bude okamžik, doufáme, kdy obnovíme schopnost dopravit lidi do vesmíru z území USA.“
Po zvládnutí Demo 2, SpaceX podstoupí Operaitons Readiness Review – Posouzení Připravenosti k Provozu, před závěrečným Certification Review NASA. Po úspěšném zvládnutí Ceritification Review bude SpaceX uděleno povolení k až šesti misím PCM (Post Certification Mission) s posádkou k ISS.
Ale společnost se nezastaví u PCM. SpaceX tvrdě pracovala na technologii raketového přistání pro kosmickou loď Dragon, aby odstranila nutnost přistání na padácích do oceánu a umožnila návrat Dragonu rovnou na pevninu.
„Technologie, která je využívána pro přerušení startu na rampě, využívá stejnou pohonnou jednotku a navigaci které jsou potřebné pro motorické přistání Dragonu,“ poznamenal dále Reisman. „Tak jako přistáváme s nosnou raketou na souši nebo na moři chceme nakonec přestat s přistáváním Dragonu na padácích. Chceme přistávat s Dragonem na souši. A už dnes probíhají testy, které nás k tomu dovedou.“
Zdroje informací:
https://www.nasaspaceflight.com/
Zdroje obrázků:
https://idariane.files.wordpress.com/2015/04/new_logo_dragon.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/…-SpaceX-F9_FH_BFR_MCT-Renderings-350×282.jpg
https://i.ytimg.com/vi/1_FXVjf46T8/maxresdefault.jpg
https://loftyambitions.files.wordpress.com/2013/05/reismanetal.jpg
http://static4.techinsider.io/…/spacex-falcon-9-rocket-landing-on-drone-ship.jpg
http://www.spaceflightinsider.com/wp-content/uploads/2014/05/MG_1887-647×531.jpg
https://i.redditmedia.com/…768&s=072b5125982567664648166e2b71305f
http://i.stack.imgur.com/hjiNV.png
https://www.wired.com/images_blogs/autopia/2011/10/f9-thaicom-launch1.jpg
https://farm3.staticflickr.com/2914/14240353517_80ae718490_b.jpg
Skvělý článek.
Jen doplním, že Space Tech Expo se v Pasadeně konalo minulý měsíc, ve dnech 23.-26.5.2016
A ze stejné doby pochází i tento tweet
https://twitter.com/StephenClark1/status/735120142242304000
Obsah ok, ale dalo mi trocha prace preluskat sa anglickym slovosledom v kombinacii s ceskymi slovami.
Rozumím. Často narážím na problém s používáním anglických zkratek, v anglossaském světě potažmo velmi oblíbených. Zpravidla tušíme jejich význam, ale né vždy je dokážeme rozklíčovat či dokonce přeložit.
Zkusil jsem to v článku napravit, omlouvám se pokud je výsledek spíše matoucí 😉
Nejde ani tak o vyrazy ako o celkovu skladbu viet. Miestami je to prelozene az v prilis rovnakom poradi a to skodi stylistike.
To na obrázku, to je skafander? Ak áno, tak je to fenomenálne.
Je to zatím jen spekulace, ale možná tomu tak bude. Skafandry do kosmických lodí nepotřebují být tak masivní jako ty pro výstup do otevřeného kosmu.
Přesně, na oficiální intro SpaceX zatím čekáme. Ale nemělo by to už dlouho trvat. 2017 „klepe“ na dveře.
Ďakujem, predpokladal som že je to koncept z ktorého sa bude vychádzať, len som nevedel či je to skafander na výstup mimo loď. To by bolo naozaj excelentné.
Ten skafandr mi přijde divný. Nedovedu si představit, že bude astronaut moci hýbat rukama nebo hlavou, když se to nafoukne na 1/3 atm. Jasně, není to pro EVA, takže nohy nejsou vůbec potřeba, ale měla by v tom jít ovládat loď, takže minimálně ruce by měly mít dobrou pohyblivost. Přilba je moc malá, aby bylo možné hýbat hlavou uvnitř, ale asi to není úplně nezbytné. Dále tam chybí konektory. Pokud by měl batoh na zádech, tak je to v pořádku, ale bude sedět/ležet v křesle, takže by překážely a špatně se nasazovaly. Rovněž nevidím ani náznak ovládacích prvků (snad až na tu mohutnější část pod krkem).
Počkal bych si na konečný design. Tohle sice vypadá moc hezky na pohled, ale z technického hlediska mi tam toho dost chybí.
Máš úplnou pravdu. Ale tohle je jeden ze dvou obrázků, které jsou (snad) v této souvislosti k mání. Možná má jen nazačit, že nové skafandry se budou hodně lišit od toho, na co jsme zvyklí.
SpaceX má propracovaný marketing, takže představení skutečného skafandru bude možná stejný „wow“ efekt jako u Crew Dragonu.
Podle materiálu kolem krku se prilba bude otáčet společně s hlavou.
Ten materiál na krku vypadá sice docela pohodlně, ale po nafouknutí na minimální rozumný tlak kolem 1/3 atmosféry bude připomínat spíš pomůcku na fixaci krční páteře, jakou používají záchranáři.
Jestli se nepletu, pohyblivou přilbu měl skafandr pro Mercury, ale tam byla ložisková dráha. Konstrukce s krkem z tkaniny pokud vím, zatím použita nebyla.
Jen malý podotek – pohyblivá helma byla u Gemini, u Mercury byla helma sice také na přírubě, ale bez ložisek.
Jinak skafandr SpaceX beru osobně zatím pouze jako koncept, v podobě, v jaké je momentálně prezentován, je sice pěkný a „badass“, ale zřejmě dost nepoužitelný…
Jestli dobře rozumím tak Demo1 bude v automatickém režimu bez lidí a Demo2 s lidmi? Držím SpaceX všechny palce ať plánované milníky dodrží. 🙂
Přesně tak.
takže pilotovaný Demo2 + 6 post demo misí, a pak už poletí i Elon Musk? Jak budou slouženy posádky? a kolik lidí poletí?
Jak dlouhé by ty post demo mise měly být? U Demo2 jsem četl o dvou týdnech, kdy Dragony dají půl roku, aby mohly nahradit Sojuzy? Budou postupně prodlužovat dobu letu?
Složení posádek a počty osob na palubě zatím nebyly určeny.jisté ale je, že až začnou létat soukromé lodě, zvýší se počet astronautů v dlouhodobé posádce ze šesti na sedm. Dragony by měly při běžných misích trávit u stanice klasického půl roku.
Elon Musk poletí nejdříve až bude zajištěna pravidelná doprava na Mars, aby se nemusel bát že v případě jeho úmrtí bude ohrožena kolonizace Marsu 🙂
Prominte že nedodržuju téma ale zajímalo by mě jestli v české republice je možné že sem dopadne raketový motor(či celí stupeň)? děkuji za odpovět.
Není to reálné, protože náš stát neleží v dostatečné blízkosti žádného kosmodromu.
A pro které oblasti to platí.
Vyhořelé raketové stupně dopadají v okolí kosmodromů. Každý kosmodrom má tzv. střelecké prostory, tedy směry, kterým směrem rakety startují. Tam pak dopadají vyhořelé stupně raket.
Nie žeby sa ma to týkalo, ale majú už vybratú nejakú posádku na prvý let? Mohol by prosím niekto napísať o tomto viac?
Konkrétní složení posádky zatím neznáme.
Velmi pravděpodobně budou na palubě letu Demo 2 pouze astronauté z NASA (momentálně 4 ve skupině pro program CCP) a dost možná poletí napoprve jen 2 z nich.
Dvě aktuálně cvičené dvojice pro Dragona v2 a CST-100 jsou Robert Behnken + Eric Boe a Douglas Hurley + Sunita Williams. Těžko říct, která poletí na kterém stroji.
Dávám 6 hvězdiček 🙂
Díky. Tohle souhvězdí pozorujeme v redakci nejraději. 😉
Ďakujem za odpovede. Ste úplne fantastická a najlepšia stránka o kozmonautike akú poznám. Čitam Vás každý deň a dávam na ňu linky aj z bežných denníkov, kde sa sem tam objaví zmienka o kozmonautike a samozrejme sa vyrojí množstvo „odborníkov“, ktorí všetkému rozumejú. Tak im odporučím kosmonautix.cz a niekoľkí mi už spätne dali vedieť, že boli na Vašej stránke a boli nadšení.
Veľa zdaru do ďalšej práce a už sa teším na ďalšie každodenné čítanie!
Moc děkujeme za krásná slova. Velmi nás těší, že na náš web rád chodíte a že jej dokonce šíříte mezi ostatní. Je to pro nás opravdu skvělá zpětná vazba. Budeme se i nadále snažit, abychom nezklamali důvěru, kterou do nás Vy a ostatní čtenáři vkládáte.