Neobvyklá cesta ET-94

Externí nádrž

Program Space Shuttle, v rámci něhož NASA provozovala své raketoplány, je již několik let minulostí. Poslední start raketoplánu proběhl před pěti lety, 8. července 2011. Kola orbiteru Atlantis se naposledy dotkla přistávací dráhy o necelých třináct dní později. Tím okamžikem se uzavřela jedna z významných kapitol dobývání vesmíru. Raketoplány a jejich příslušenství čekalo „odstrojení“, konzervace a převod do sbírek vybraných muzeí. Nejatraktivnějšími exponáty jsou samozřejmě orbitery Discovery, Atlantis a Endeavour, nicméně ani další dobové artefakty nezůstaly opomenuty a nacházejí si pomalu cestu do expozic. Ovšem jak ukázaly události těchto dní, ani tyto cesty nemusí být vždy přímočaré a prosté vzrušení…

ET-94 – pod tímto označením se skrývá exemplář externí palivové nádrže, jež má velmi zajímavou historii. Byla vyrobena ve stejné „várce“ jako její sesterská nádrž ET-93. Na tom by nebylo nic zvláštního, kdyby ET-93 nefigurovala při misi STS-107. Tedy při misi, na jejímž závěru se rozpadl orbiter Columbia. Vyšetřování nakonec ukázalo na bezprostředního viníka katastrofy: byla jím právě ona nádrž, respektive kus izolační pěny, který odpadl z jejího povrchu.

Nádrž ET-94 se okamžitě dostala pod drobnohled vyšetřovatelů, konstruktérů a techniků. V období po katastrofě Columbie byly právě na ní prováděny extenzivní testy materiálů, technologií a výrobních postupů. Svým způsobem má i ET-94 zásluhu na vyšetření tragické epizody a také díky ní byla vypracována opatření, jež měla podobné situaci zabránit.

Přeprava ET-94 na pontonu

Přeprava ET-94 na pontonu
Zdroj: spaceflightnow.com (kredit: California Science Center/Dennis Jenkins)

Po ukončení vyšetřování stála ET-94 stranou dění. Před ukončením programu raketoplánů se krátce uvažovalo o tom, že bude použita pro případný let STS-136, eventuálně další mise. Nakonec však bylo příslušnými odborníky seznáno, že její úpravy do standardu, jaký byl používán pro lety po katastrofě Columbie, by byly příliš pracné a nákladné. Poté, co byl program Space Shuttle po misi STS-135 definitivně ukončen, cesta do vesmíru se této nádrži uzavřela navždy. Nádrž tak zůstává jediným zachovaným letovým kusem, všechny ostatní vyrobené nádrže byly použity a poté, co splnily svůj úkol, shořely v atmosféře.

Před měsícem nastoupila také ET-94 svoji poslední cestu. Zájem o ni projevilo California Science Center v Los Angeles. Zde má být nádrž vystavena spolu s orbiterem Endeavour ve vertikální pozici.

12. dubna vyplula nádrž ET-94 na speciálním pontonu taženém remorkérem z přístavu v New Orleans, proplula Panamským průplavem a v současné době se blíží k přístavu Marina del Rey nedaleko Los Angleles. Tam má dorazit tuto středu, načež ji čeká sedmnáctihodinová cesta po souši do areálu muzea. Ovšem minulý čtvrtek se stala svědkem neobvyklé události. V té době se nacházel remorkér s pontonem v oblasti zálivu Baja California.

ET-94 vyplouvá z New Orleans

ET-94 vyplouvá z New Orleans
Zdroj: collectspace.com (kredit: California Science Center/Dennis Jenkins)

Každých dvanáct hodin kapitán remorkéru píše pomocí satelitního telefonu zprávu o tom, jak plavba pokračuje. Čtvrteční večerní zpráva ale všechny zaskočila. V předmětu zprávy stálo: „Čtyři lidé zachráněni“. Text zprávy samotné je velmi stručný: „Zachránili jsme čtyři osoby z potápějící se rybářské lodi.“ Podle všeho se v oblasti, kterou konvoj s ET-94 proplouval, potopila rybářská jachta „Maximus“. Tři Američané a jeden další muž blíže neurčené státní příslušnosti byli nuceni uchýlit se do záchranného člunu. Zřejmě ani ve snu si nepředstavovali, že budou zachráněni konvojem s externí nádrží raketoplánu!

A tak si ET-94 může připsat další „zářez na pažbě“. Poté, co pomáhala zachraňovat program letů raketoplánů, nyní figurovala u další záchrany – tentokrát čtyř lidských životů. Přestože se ET-94 nikdy nepodívala do vesmíru, její životopis rozhodně nepatří do kategorie „nudný“…

Zdroje informací:
http://spaceflightnow.com
http://www.latimes.com
https://www.nasaspaceflight.com

Zdroje obrázků:
http://www.parabolicarc.com/wp-content/uploads/2016/03/shuttle_external_tank.jpg (kredit: NASA)
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2016/05/image007.jpg (kredit: California Science Center/Dennis Jenkins)
http://www.collectspace.com/images/news-041316a/012-lg.jpg (kredit: California Science Center/Dennis Jenkins)

Kontaktujte autora článku - hlášení chyb a nepřesností, rady, či připomínky

Hlášení chyb a nepřesnostíClose

Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

26 komentářů ke článku “Neobvyklá cesta ET-94”

  1. Samo napsal:

    Tak to vyzerá že sa snaží odčiniť straty na životoch čo spôsobila jej sestra 😀

  2. Branislav Pecho napsal:

    Zaujímavý článok a v ňom veľmi, aspoň pre mňa, pozoruhodná informácia o vertikálnom vystavení Endeavour-u a ET. Pred týždňom som mal tú možnosť vidieť na palube USS Intrepid raketoplán Enterprise a úprimne povedané, až vtedy som si uvedomil, aký je v skutočnosti raketoplán veľký. Preto si to neviem dobre predstaviť, ako ho vystavia. Ale to je iste len môj problém 🙂 Bolo by fajn, keby vystavili kompletnú zostavu, tzn. Orbiter, túto ET a „letené“ SRB. Tie by predsa mohli niekde existovať. Alebo sa mýlim?

  3. Branislav Pecho napsal:

    Tak to je potešujúca správa. Samotný Intrepid ma však trocha sklamal, lietadlá na letovej palube pôsobia tak trocha maketovo, aj keď sú samozrejme skutočné. A to sa týka aj A-12. Moja lepšia Trojštvrtinka sa ma spýtala na Skyhawka v podpalubí, či je to lietadlo skutočné… Ono celá tá expozícia je taká zvláštna. Na druhej strane, kde si môže Európan sadnúť do makety Gemini? Obdivujem výkon Bormana s Lovellom, že vydržali v tej telefónnej búdke takmer dva týždne. Enterprise je síce dobre prístupný, ale veľa informácií sa o ňom v expozícii nedozviete. Je tam vystavený aj letený modul Sojuzu, ale z ktorej misie, to zostalo pre mňa záhadou. Ale, bol som na lietadlovej lodi 🙂

  4. Adhara napsal:

    Zaujímavý článok. Videla som Endeavour v zmienenom múzeu na vlastné oči (dôkaz tu http://www.adhara.sk/?page_id=543 :-)), ale ako vidím, predčasne. 🙂 S poslednou ET by to bolo zaujímavejšie. A vôbec, štve ma, že sa na orbiter vtedy nedalo pozrieť zhora a že nemal otvorený nákladový priestor.

  5. Mallard napsal:

    Krásny a pútavý článok ako vždy – vďaka.

    Proste šťastná nádrž:-)) Nielen, že „prežila“ ona, ale „vďaka nej“ aj iní:-))

    A otázočka – existujú niekde fotky alebo popis ET – 94 zo samotných testov, ktoré na nej robili po havárii Columbie? Lebo vygúgil som kadečo, ale k nejakým komplexným info som sa nedopátral (ale zrejme zato môže len moja angličtina:-).

    Ďakujem, srdečné pozdravy autorovi a krásny deň všetkým.

    M

  6. Mallard napsal:

    Darovanie plazmy by mohlo stačiť:-) Môžem si vedľa Vás zarezervovať letenku?:-DD

  7. Mallard napsal:

    Uuups – vyššie napísané to malo ísť ako reakcia na comment! Pardón, ruky predbehli hlavičku:-)

  8. hixaxon napsal:

    Zdravím, klasicky hezky napsáno. Kdyby to bylo delší, tak si ke čtení udělám popcorn. 😉

  9. hansnasa napsal:

    Taky pevně doufám,že se mi splní velký sen a uvidím celou sestavu na vlastní oči.Bude to impozantní a jdu do toho s vámi.Super článek,díky.

  10. kolemjdoucí napsal:

    …že by někdo loupal perníček …tedy vlastně izolaci?
    Na dnu nádrže je vidět taková světlejší mapa (viz obrázek pře videem v horní části). Nádrž má ale více vrstev stříkané tepelné izolace, takže se patrně jedná jen o odtržení svrchní vrstvy (možná z nějakých těch testů).

    PS> Docela rád bych tenhle kus techniky také shlédl, ale poněkud mě mrzí ta absence motorů 🙁

Zanechte komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.