U Mezinárodní kosmické stanice momentálně kotví hned několik zásobovacích lodí. Jednou z nich je i Progress MS, první exemplář modernizované verze MS, která se do vesmíru vydala v prosinci loňského roku. Posádka nyní na této lodi zaznamenala menší problém, který zřejmě souvisí s netěsností nádrží na kapaliny, které zásobovací loď dováží na ISS. Astronauti v neděli 22. května nahlásili pozemnímu středisku, že vidí bílé vločky, které odletují od zaparkované lodi Progress. Pozemní středisko si na oplátku vyžádalo fotky celého jevu, které posádka obratem poslala na Zemi.
Odborníci začali vyhodnocovat stav systémů lodi Progress a zjistili, že opravdu jde o únik z palubních systémů, což sedělo do dřívějších poznatků o poklesu tlaku.. Řídící středisko v Moskvě mělo už od čtvrtka 19. května informace o tom, že v nádrži Rodnik klesá tlak. Poklesu ale nepřikládali velkou váhu a domnívali se, že jde pouze o chybu v telemetrických datech, která loď posílá na Zemi.
Poté, co posádka ohlásila odlétávající vločky dostali astronauti pokyn, aby provedli manuální měření tlaku zbytkového vzduchu v systému Rodnik. Tato měření ukázala, že tlak je nižší, než měl být a telemetrie tak byla správná.
Systém Rodnik se skládá ze dvou vodních nádrží, které jsou uložené v nehermetizovaném modulu pro doplňování tekutin. Tento systém pojme až 420 kilogramů vody, která je určena pro obnovení zásob na stanici. Kulové nádrže se skládají ze dvou hlavních částí – o mechanickou odolnost se stará pevná skořápka, uvnitř které se nachází měkká membrána, kterou si můžeme představit jako močový měchýř. Tato membrána je vytvořena z pružného fluoroplastiku.
Systém, který se stará o přečerpávání vody je velmi jednoduchý – stačí do uzavřené skořápky napumpovat vzduch, který tak začne tlačit na měchýř, ve kterém je uložená voda. Ta poté může vytéct do připojeného potrubí. Když se voda přečerpá do nádrží na stanici, napustí posádka do systému Rodnik odpadní vodu, což je v podstatě moč, což ve svém deníku vysvětlovala italská astronautka Samantha Cristoforetti.
Ale zpátky k aktuální závadě. V době, kdy byl únik objeven, byl už systém Rodnik naplněn močí. Pozemní týmy zatím nevydaly žádný pokyn, jak situaci řešit, ale posádka dostala doporučení zavřít vnější „okenice“ na staničních oknech a otevírat je jen výjimečně. Snahou je eliminovat možnost, že by okna mohla být kontaminována.
Aktuální závada zřejmě nebude mít vliv na plánovaný termín oddělení lodi Progress MS. Stále se s ním počítá na 5. června a řídící středisko bude v dalších dnech sledovat tlak v nádrži a hlavně to, jak rychle tlak klesá, případně zda se úniky nezvětšují. Posádka rovněž dostala za úkol provádět dvakrát denně manuální měření tlaku, aby měli specialisté stálý přehled o této situaci.
V době před vydáním článku tlak v systému stále klesal, což znamená, že únik je stále aktivní. Řídící středisko v Moskvě si od posádkyvyžádalo dodatečné snímky.
Progress MS se vydal do vesmíru 21. prosince 2015 a o dva dny později se v plně automatickém režimu připojil ke staničnímu modulu Pirs. Na ISS dovezl v předvánočním čase 2436 kilogramů jídla, paliva a dalších zásob pro celou šestičlennou posádku.
Zdroje informací:
http://spaceflight101.com/
https://blogs.nasa.gov/
Zdroje obrázků:
http://spaceflight101.com/wp-content/uploads/2016/05/stikovka.jpg
http://spaceflight.nasa.gov/gallery/images/station/crew-34/hires/iss034e010446.jpg
http://spaceflight101.com/wp-content/uploads/2016/05/progress_ms-1.jpg
Přijde mi lajdácké, že informace naměřené přístroji odbyli mávnutím ruky. Od toho tam ty přístroje přece nainstalovali, aby mohli zjistit potenciální závady a ne aby je ignorovali.
By mě zajímalo zda se jedná o běžnou praxi nebo výjimku. Nemohu nevzpomenout na praxi „normalizace odchylky“ která stála za zkázou Challengeru.
Po bitvě je každý generál. Neznáme všechny informace. Třeba věděli, že se kalibrace manometrů časem rozjíždí a řekli si, že je to mnohem větší pravděpodobnost, než netěsnost nádrže.
Druhá věc je, že manuální měření je evidentně celkem jednoduché (když to teď mají dělat dvakrát denně), tak mohli při odchylce požádat o ověření a nečekat na to, až se problém projeví vizuálně.
Třetí věc je, že si ověřili správnou funkčnost přístrojů a přesto trvají na manuálních měřeních. Přijde mi to trochu ode zdi ke zdi.
Stačí si vzpomenout třeba na HST. Tři testy zrcadla, z toho dva oznámily chybu, přesto se věřilo tomu, co byl v menšině a vesele se letělo. Lidé někdy dělají podivné věci.
Jsem myslel, že to bylo proto, že vojáci nepovolili použití jejich (jistě tajných) testovacích aparatur pro civilní projekt (což HST je) – u Perkin Elmer si taktéž nechávali vyrábět optické aparatury pro své zpravodajské družice.
???
Co je to za obrázek hned v levo nahoře? Je to na ISS, to poznám, ale přesná lokace?
Kulová část kabiny Progressu?
Přesně jak říká pan Šíma. Je to místo, kde se Progress připojuje k ISS.
Takže s trochou nadsázky se dá říci, že má Progress drobné inkontinenční potíže 🙂
Hm.., inkontinence to nebude malinká, když musí zavřít okenice, aby jim okénka nepočůral. A mytí oken v těchto podmínkách nebude nic moc zábava –
Aspoň by to bola zámienka pre EVA