sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Neo Space Group

Saúdskoarabská společnost Neo Space Group (NSG) podporovaná suverénním investičním fondem se snaží pronajmout kapacitu na více oběžných drahách, aby posílila své postavení na družicovém trhu, dříve než bude vlastnit a provozovat svou vlastní konstelaci.

Fúze dat

Boeing plánuje předvést technologii senzorové fúze, která by mohla zlepšit vojenské situační povědomí kombinací dat z atmosférických a vesmírných senzorů. Tato fúze dat ze senzorů by mohla být doručena operátorům na zemi nebo pilotům.

SpaceNews

Týdeník SpaceNews, který se zabývá vesmírným zpravodajstvím slaví 18. září své 35. výročí.

Indické projekty

Indická vláda udělila souhlas s řadou velkých vesmírných projektů včetně návratu lunárního vzorku prostřednictvím mise Chandrayaan-4 a prvního modulu vesmírné stanice.

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Zrození pomocných motorů pro SLS

Když se mluví po pohonu nové americké rakety SLS, většinou je řeč o motorech RS-25, které létaly na raketoplánech a na SLS budou umístěny na spodní části centrálního stupně. Ovšem pokud bychom nechali SLS spoléhat pouze na tyto motory, neodlepila by se od startovní rampy. Raketa potřebuje v první fázi trochu „pošťouchnout“ a právě k tomu slouží dva urychlovací bloky na tuhá paliva, které známe již z doby raketoplánů. Do prvního startu rakety SLS sice zbývají více než dva roky, ale to neznamená, že se na letových exemplářích už nepracuje.

Pomocný urychlovací blok na tuhá paliva pro raketu SLS
Pomocný urychlovací blok na tuhá paliva pro raketu SLS
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Jak je vidět z každé animace rakety SLS a jak jsme zvyklí z éry raketoplánů, pomocné urychlovací bloky budou dva. Každý z těchto štíhlých válců se bude skládat z celkem pěti segmentů. Aby bylo jasné, o kterém z nich je zrovna řeč, má každý své označení. Jednotlivé bloky se směrem od země vzhůru označují takto: Aft – Aft Center – Center – Forward Center – Forward.

Tyto segmenty jsou na sebe posazené tak, že připomínají ruličky toaletního papíru tvořící komín. Samotné segmenty jsou vyrobeny ze silnostěnné oceli, která vytváří válec. Do jeho útrob technici nalijí palivo,jehož hustota se dá přirovnat k těstu. Tady možná někteří z našich čtenářů zpozorněli – jde přece o motory na tuhá paliva, jak se tam tedy může palivo nalít?

Nalévání „tuhého“ paliva pro letový exemplář segmentu motoru SRB.
Nalévání „tuhého“ paliva pro letový exemplář segmentu motoru SRB.
Zdroj: http://www.orbitalatk.com/

Poznámka je to správná – při plnění má palivo opravdu polotekutou konzistenci, což je vidět na přiloženém snímku. Teprve až po naplnění se nastartuje chemická reakce, která během několika dní vytvrdí palivovou směs do požadované tvrdosti. Pomalu se dostáváme ke složení palivové směsi. Ta je velmi podobná té, která poháněly i pomocné bloky na raketoplánech.

Jelikož každý raketový motor musí pracovat i ve větších nadmořských výškách, kde je nižší koncentrace kyslíku, vozí si všechny raketové motory kyslík s sebou. V případě motorů na tuhá paliva plní roli okysličovadla chloristan amonný. Vlastním palivem je složitá makromolekula označovaná zkratkou PBAN (Polybutadien-akrylonitril) a práškový hliník. Aby všechno reagovalo tak, jak má, přidává se do směsi i katalyzátor v podobě oxidu železitého. O ztuhnutí směsi se pak postará vytvrzovač na bázi epoxidové pryskyřice.

Forma, která vytvoří centrální otvor
Forma, která vytvoří centrální otvor
Zdroj: http://www.orbitalatk.com/

Jak jste si asi všimli, na začátku jsme tento motor na tuhá paliva přirovnali ke komínu, či k několika na sebe postaveným toaletním papírům. Náš dosavadní popis ale skončil ve chvíli, kdy máme odolný ocelový válec naplněný palivem v polotuhé konzistenci, ale po středovém otvoru, ve kterém bude palivo odhořívat zatím není ani stopy. O to se postará forma, která se před litím vloží do středu segmentu a svým tvarem určí, jak má vypadat středový kanál. Po několika dnech pryskyřice ve směsi zaschne a segmenty jsou prakticky hotové.

Hotové, naplněné a vytvrzené segmenty se po železnici přepraví na Floridu do montážní haly VAB, kde z nich technici sestaví již zmiňovaný „komín“ a důkladně sešroubují segmenty dohromady, přičemž se mezi jednotlivé válce vkládají těsnící kroužky. Jednotlivé segmenty s palivem se ještě pochopitelně doplní dalšími díly jako jsou třeba kuželovitá špička na vrcholu, nebo naopak výstupní tryska ve spodní části.

Nyní se ale budeme věnovat segmentům, které jsou určeny pro premiérový let rakety SLS. Technici firmy Orbital ATK v montážní hale v Promontory (stát Utah) dokončili první letový exemplář motoru na tuhá paliva pro misi EM-1. Konkrétně se jedná o nejspodnější válec označovaný jako Aft segment. Válec je již naplněn palivem a nyní se čeká na vytvrzení pryskyřice.

Spouštění Aft segmentu do licí jámy
Spouštění Aft segmentu do licí jámy
Zdroj: https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net

Než ale bude moci SLS konečně vzlétnout, musí se ještě udělat mnoho zkoušek. Jedna z nich se označuje jako QM-2 a jedná se o statický zážeh urychlovacího motoru na tuhá paliva. Téměř dokončený testovací exemplář je umístěný na testovacím stanovišti nedaleko Promontory. NASA nyní oznámila termín tohoto velmi vizuálně atraktivního testu. K zážehu by mělo dojít 28. června, přičemž přesný čas bude ještě upřesněný. NASA TV bude jistě tuto zkoušku vysílat a o česky komentovaném přenosu uvažuje i naše redakce.

Motor na tuhá paliva pro zkoušku QM-2
Motor na tuhá paliva pro zkoušku QM-2
Zdroj: http://www.nasa.gov/

Aktuálně připravovaný test QM-2 navazuje na statický zážeh QM-1, který proběhl 11. března loňského roku – tehdy se motor před zážehem zahřál na 32°C, což mělo simulovat start v letních měsících. Při červnové zkoušce má mít motor teplotu jen 4°C a cílem bude ověřit jeho fungování při startu v chladnějším počasí.

Zdroje informací:
http://www.nasa.gov/
http://www.nasa.gov/
https://en.wikipedia.org/
https://en.wikipedia.org/

Zdroje obrázků:
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…923252037790614_7000845369244111000_o.jpg
https://pbs.twimg.com/media/CdCa3ubUkAIk4KP.jpg
http://www.orbitalatk.com/…/EM1_Casting/Images/EM-1AftCast_MixBowl.jpg
http://www.orbitalatk.com/…/EM1_Casting/Images/EM-1-Aft-Cast_CoreInstall_1.jpg
https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/…2cda9c98b1ebb7d5c4dc95dcf99f4168&oe=57754EDB
http://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/qm2_family_day.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
46 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Steve
Steve
8 let před

SLS rakety, které se připravují jsou technicky nádherné a impozantní, bohužel oproti Muskovým Falconům to bude velmi drahý podnik tyto budoucí lety. Chápu, že potřebují mohutný nosič na větší budoucí náklady a na dálkové lety, třeba na ten Mars, kdy velmi silná raketa je asi nezbytná, aby kosmickou loď dostatečně rychle urychlila bez nutnosti časově náročných gravitačních manévrů a obletů. Lepší budoucnost kosmonautiky vidím ale v odvážných inovacích a v revolučnních novinkách v podání SpaceX (popř. i někoho dalšího). SLS je pořád klasika, akorát v moderním hávu, já teda fandím novým věcem, novým postupům a technologiím, aby se cesty do vesmíru zrychlovaly, zlevňopvaly a přinášely nové možnosti, vyšší výkony a postupně se dostaly na vyšší level.

roman.hronza
roman.hronza
8 let před
Odpovědět  Steve

Přesně tak. Dokud to bude 1-rázová taktika financovaná státem, bude to předražené a málo efektivní. Toto plýtvání penězi kosmonautice v dlouhodobém horizontu převážně škodí.

maiden
maiden
8 let před
Odpovědět  roman.hronza

Přesně tak. Když člověk vidi spacex, tak teprva člověk vidi, jak je vesmirnej program ždímanej… Když se to tak vezme, tak většina sond je založená na technice ještě z dob von Brauna a přitom to stoji naprostej ranec. Napadlo nekdy nekoho za ty ceny nakoupit Bugati Veyron a postavit je do řady? A pak vedle tý řady postavit nějakou aktuální sondu. To i samotnej motor je drazsi.
Kdyby Veyrona stavela NASA, tak na to nemaji ani arabský šejkové.

Jakmile zacne turisticky prumysl ve vesmiru, tak cekaji NASA, ESA apod. hubeny leta. Vetšina vedcu, ktery potrebujou skutecne vedecky pracovat se domluvi se soukromyma agenturama a ty miliardy, co ted litaji bezne vzduchem Kongres prestane schvalovat. K cemu taky.

Adam Trhoň
Adam Trhoň
8 let před
Odpovědět  Steve

Moje řeč. Fandím jim, přeju ať se to podaří, ale nějak mě ta raketa za srdce nechytila. Připadne mi, že jak se jim „nepovedl“ raketoplán, tak se přestali snažit o jakoukoliv revoluci.

Jinak na Mars, aspoň teoreticky, silná raketa potřeba není, viz. TROY: https://www.youtube.com/watch?v=Uj45Au3KCRg

Vlastislav Vyprachticky

Řešení se mně nelíbí, je to dlouhá konstrukce a i náplň je zastaralá. Orientace na vojenský výzkum raketového paliva by mohl napomoci.

zvejkal
zvejkal
8 let před

No, povedzme ze by sa im EM1 podaril…. Aku kapacitu vyroby budu mat? Jednu SLS za rok? Ten stroj je strasne zlozity. Rovnako ako Orion.

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpovědět  zvejkal

Některé plány počítají až se dvěmi, maximálně třemi starty SLS za rok.

Jarda
Jarda
8 let před

Jsem si celkem jisty, Dugi, ze je to polybuTadien.

Jinak SRB jsou fantasticke boostery, puvodni verze Shuttlu davaly tusim kolem 70% startovaciho tahu, u SLS nevim, ale bude to taky zatracene hodne…

Mozna by bylo zajimave take rozvest technologii rizeni tahu motoru na tuha paliva tvarovanim spalovaciho kanalu, to je vymakana vec.

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpovědět  Jarda

Ano, to „T“ tam pochopitelně patří, však jsem také maturoval z chemie 🙂

Dobrý nápad, někdy se do toho možná pustíme. 😉

PH
PH
8 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Od té maturity z chemie už musela odtéct velká spousta vody… Princip fungování raketového motoru má s vysokou nadmořskou výškou (natož se snižující se koncentrací kyslíku) pramálo společného. Raketové motory se liší od všech ostatních právě tím, že součástí jejich paliva je okysličovadlo – mnohem lépe oxidační činidlo. To v žádném případě neznamená, že raketa si vozí kyslík. V chloristanu amonném sice kyslík je, ale při hoření se neoxiduje (už je zoxidovaný). Existují raketová paliva v nichž kyslík není obsažen vůbec:

https://en.wikipedia.org/wiki/Liquid_rocket_propellant
https://en.wikipedia.org/wiki/Solid-fuel_rocket

B.Boruvka
8 let před
Odpovědět  PH

Pro PH-Samozrejme ze nadmorska vyska ma vliv na raketove motory -viz.nepovedene oddeleni 1 stupne pri tusim 2 letu Falconu1 kde doslo ke kolizi obou stupnu prave proto ze vypocty pri testovani byli delany na uroven more
Bohous

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpovědět  PH

Samozřejmě, ale tohle mělo být pouze jakési zjednodušení. Nemusíme snad jít u všeho jak se říká až na dřeň 🙂

Jiří Hošek
Jiří Hošek
8 let před

Přesný čas testu QM-2 je taky známý
http://www.orbitalatk.com/rocket-test/

RiMr
RiMr
8 let před

„pryskyřice ve směsi ZASCHNE“
Zasychají možná slzy na Rogozinově tváři, ale pryskyřice (pomíjím už že jde o směs s tvrdidlem/tužidlem) spíše vytvrdne/ztuhne…

Dále je, myslím, trochu matoucí v popisu to, že se chvíli mluví o seskládaném boosteru, pak o vylévání, až pak o vkládání středové formy před vyléváním (jejíž vytahování ze zatvrzené směsi by mě teda fakt zajímalo, to musí být pořádné síly, není třeba vyhřívaná?) a pak z textu mimoděk vyplyne, že se vlastně vylévají jednotlivé segmenty a až z nich, už vyplněných, se pak sestaví celý booster.
Nefrflám, jen jako détépák dělám „korekturu“ 🙂
Tak jako tak bezvadný článek, díky za něj!

Adam Trhoň
Adam Trhoň
8 let před

Dobrý den, nevíte zda, a případně jak, (vy)řešili joint rotation problem?

Jiří Hošek
Jiří Hošek
8 let před
Odpovědět  Adam Trhoň

Tím myslíte překonstruování spojů mezi jednotlivými segmenty motorů SRB po letu STS-51L? Těsnost byla zaručena před letem STS-26.

Adam
Adam
8 let před

Zde je krásně vidět jak se sají $ ze státního… Ten zkušební stand v Utahu je v 1500 m n. m., takže QM-1 se dal dělat v létě a QM-2 v zimě. No co už.
Orbital ATK je podobně přisátá na státní cecík jako Lockheed, Northrop apod. S celou SLS se nikam neposunou o krok, možná o slepičí. Orion je Apollo po updatu, RS-25 stará technologie (zde dokonce bez záchrany), o SRB ani nemluvím. Vždyť i Ares I-X se dělal jen proto, že ATK měla již nepotřebný SRB. Celé jako podpora umělé zaměstnanosti a od STS v podstatě nic nového.
Myslím že jde úplně v klidu vsadit na to, že Musk bude na Marsu dřív.

A avizované 2 nebo dokonce 3! SLS ročně – nenechme se vysmát – to už tady bylo v případě STS. A) takové tempo nedají, b) co by se 3 SLS jako dělali? Vždyť doteď pořádně neví co s SLS dělat.
Kdyby $ raději dali na planetární výzkum, udělali lepší službu.

Fantasta
Fantasta
8 let před
Odpovědět  Adam

A teď si představte, že tak obrovský motor mají v létě zchladit na 4 st.C. To teda postaví kolem něho halu, kterou vychladí a budou ho tam temperovat měsíc? Vždyť je to obrovský objem. V zimě by to bylo téměř zadara. No ale když se to dá dělat i v létě….

Jiří Hošek
Jiří Hošek
8 let před
Odpovědět  Fantasta

Podle str. 10 tohoto odkazu měl být test QM-2 v prosinci 2014 (resp. v Q1 FY2015):
http://www.nasa.gov/pdf/742964main_20130418_heoc_dumbacher.pdf
Teď už to nechtějí odkládat na zimu, ATK a NASA potřebují data. Čas je dražší než chlazení.

Daniel Bozner
Daniel Bozner
8 let před
Odpovědět  Adam

Jj asi tak.

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpovědět  Adam

Pro pilotované lety k Marsu bude potřeba hned několik startů SLS – viz náš starší článek.

Mallard
Mallard
8 let před

Skvelý a pútavý článok ako vždy.

Ďakujem.

Vždy keď čítam o SRBéčku spomeniem si Challenger. A na po..né tesniace krúžky. Existujú pán Majer niekde podrobnejšie detaily o tom, ako je vyriešené tesnenie v prípade týchto boosterov? Kto ich vyrába, z čoho sú vyrobené, ako boli testované a podobne?

Ďakujem a krásny deň želám:-)

Samo
Samo
8 let před
Odpovědět  Mallard

Vo svojej podstate sú veľmi podobné s tým rozdielom že majú o jeden segment viac, majú iný tvar jadra a nemajú padáky. Že vraj by havárii nezabránili ani tie tri tesniace krúžky pri rovnakom mraze ako v osudný deň raketoplánu Challenger.

Mallard
Mallard
8 let před
Odpovědět  Samo

Samo – dakujem za odpoved.

Je mi jasne, ze v pripade STS-51-L SRBecko bol uz len „ceresnicka“ na torte zlyhani (manazment, technologia, extremne pocasie a pod. – nakoniec krasne to popisal p. Šamárek v Kritických momentoch). A ze kazdy material ma prirodzene svoje limity a fyzika nepusti, to predviedol p. Feynman:-)

Len ma blizsie zaujima, ze co su tieto nove komponenty zac. A v podstate aj to, ci sa kompetentny poucili a ako sa im v pripade SRB pre SLS dari eliminovat povestnu normalizaciu odchylky:-)

Mallard
Mallard
8 let před
Odpovědět  Jiří Hošek

Díky – čítanie na dobrú noc zabezpečené:-)

B.Boruvka
8 let před

Opet dekuji panove za super clanek!!!
Bohous

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpovědět  B.Boruvka

Děkujeme, rádo se stalo. 🙂

MRR
MRR
8 let před

„Aby všechno reagovalo tak, jak má, přidává se do směsi i katalyzátor v podobě oxidu železitého“

Fe2O3 je v skutočnosti balistickým katalyzátorom rozkladu AP (chloristanu amónneho )
Stabilizuje odhrievanie a závislosť na tlaku.

Štěpán
Štěpán
8 let před

Je zajímavé jak někteří lidé nafávají, jak je projekt předražený, a těm stejným vadí, že je projekt „okopírovaný“-tj používá podobné komponenty jako Space Shutle apod. Přitom Rusové používají Sojuzy přes 50 let a nikomu to nevadí! A tak vás prosím, neurážejte NASA, Roskosmos ani ESA. Ano, v každé je korupce ale to co dělají je skvělé (např. James Webb,…).
A navíc u Orionu se zkouší svařování třením 😉 😀

vedator
vedator
8 let před
Odpovědět  Štěpán

Ono je to skor zufalstvo nad tym ako sa desiatky miliard pouziju na vyskum a testovanie niecoho, co uz existuje. Tomu sa nepovie investicia do vyvoja, ale premrhanie. Ono, kazdy fanusik kozmonautiky si povie, SLS/orion je super vec, no hned nasleduje otazka za kolko by za to urobili sukromnici?

Keby sa pred X rokmi vyhlasila sutaz na nosic (SLS) a kabinu (orion) a zapojili by sa do nej dve-tri firmy a jedna z nich to vyhraje, je to pochopitelnejsie ako ked sa zada priamo zakazka ‚vyvolenemu‘.

SLS ako koncept je ok, az na to, ze sukromnici by to iste zvladli za polovicu, skor menej ako polovicu nakladov (co sa tyka casoveho horizontu, skor asi nie).

Kontinuita v NASA zrejme musi byt a myslim, ze rozdelenie rizika medzi dve firmy na tu istu zakazku zo strany statu (NASA) nie je zle.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
8 let před
Odpovědět  vedator

Ono je to zřejmě spíš o filosofii než o finanční racionalitě a úvahách o tom, že SLS je zlatý důl pro výrobce. Kongres je k sestavě SLS/Orion štědrý právě proto (resp. ospravedlňuje rozpočet tím), že se jedná o národní kosmický systém nosič/loď, který umožní lidem, aby zkoumali prostor za současnými možnostmi. Patrně považují tuto budoucí národní vlajkovou loď za symbol hrdosti národa, a možná by její náhradu v podobě koupě letenek od soukromého dopravce neskousli.
viz citace ze senátního návrhu rozpočtu NASA na fiskální rok 2017: „The Committee believes the Nation deserves a safe and robust human spaceflight program to explore beyond low-Earth orbit.“

gg
gg
8 let před
Odpovědět  Štěpán

Kopírování komponent někdy smysl má, někdy nemá. Udržovat Sojuz znamená mít spolehlivou a celkem univerzální raketu za málo peněz – navíc pořád ještě s potenciálem pro zlepšení parametrů, viz např. nedávný lepší řídicí systém a motory na horních stupních.

Naproti tomu udržovat segmentované SRB a RS-25 znamená komplikovat nosič náhodnými zeměpisnými fakty (doprava segmentů z Utahu!) a návrhovými specifiky již neexistujícího systému. SLS by třeba klidně mohla mít více menších boosterů, jako Delta II nebo Atlas V, protože na žádné straně nepřekáží křídlatý bazmeg (navíc ovlivňující polohu těžiště), a ty by klidně mohly být sdílené s jinou raketou (Vulcan?) pro úsporu nákladů, no a návrh RS-25 byl dán nutností použití znovupoužitelného sustaineru s vysokým Isp a po celou dobu startu.

(Třeba Sojuz-2 – když už mluvíme o Sojuzech – naopak odstranil stará návrhová specifika přechodem na digitální řízení a zavržením konceptu (drahé) otočné rampy, takže Rusové zachovat dobré věci a časem zahodit ty špatné prokazatelně dokáží.)

Jiří Hošek
Jiří Hošek
8 let před
Odpovědět  gg

„SLS by třeba klidně mohla mít více menších boosterů, jako Delta II nebo Atlas V, protože na žádné straně nepřekáží křídlatý bazmeg“
comment image

A další tři úrovně jsou na KSC a budou nainstalovány během pár měsíců.

kolemjdoucí
kolemjdoucí
8 let před

tady je něco z výroby
https://www.youtube.com/watch?v=H0BgLPq6PkE
tady je vlastní kvalifikační test QM1
https://www.youtube.com/watch?v=Qn6OvHofcoo
tady stejný test, ale z jiného pohledu (trochu je vidět i naklápění trysky) a použitá kamera (ve finále poněkud spečená)
https://www.youtube.com/watch?v=XybLjSUYgII#t=126.0293894
a tady je trocha povídání s pár ukázkami simulace (včetně zapálení shora a postupného šíření plamene) i reálu
https://www.youtube.com/watch?v=juJhOC_ByQk

kolemjdoucí
kolemjdoucí
8 let před

tady jsou pak ještě zpomalené záběry (8x) i s dohoříváním (hořící vnitřní izolace produkuje hezké čmoudíky i když se již do motoru vstřikuje voda…)
https://www.youtube.com/watch?v=35NPTDm53Ik

evzen
evzen
8 let před

Tusim jak funguji motory na kapalna paliva (nadrze, turbocepadla, spalovaci komora, orevreny/uzavreny cyklus atd..).
Ale stale nechapu jak probiha proces horeni u motoru na pevna palivo, je to podobne? Jak je zarucena dodavka paliva – je to samospadem gravitace+zrychleni?
Diky za vysvetleni.

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpovědět  evzen

Je to jednoduché. Začneme u toho středového kanálku z přirovnání ke komínu z toaletních papírů. Po zážehu začne tuhé palivo hořet na povrchu tohoto středového otvoru a jak hoří, tak postupně v celé výšce motoru spaluje materiál od středu ke stěnám.

evzen
evzen
8 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Diky za podrobnosti, stale si moc nedokazi predstavit jak je veskery tah je odvaden stredovym kanalem. Tedy vsech 5 segmentu hori najednou ?
Existuje tam neco jako regulace tahu? Laickym pohledem, pokud hori na pocatku pouze u stredoveho kanalu tak je tah mnohem mensi nez na konci, kdy hori palivo u obvodovych sten.

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpovědět  evzen

Přesně tak, hoří všech pět segmentů najednou a plyny vytvořené při hoření unikají tryskou na spodní straně. Regulace tahu se dá docílit tvarem průřezu středového otvoru – viz tahle pěkná grafika, která ukazuje, jaké tvary mají jaký profil hoření. http://i.stack.imgur.com/PzDnY.gif

evzen
evzen
8 let před
Odpovědět  evzen

wow, diky za velmi zajimavy clanek a informace.
Nektere profily sredovych kanalku maji jasnou logiku, u jinych si regulaci tahu nepredstavim.
Ale super clanek i diskuze.

Honza
Honza
8 let před
Odpovědět  evzen

Tvarem centrálního kanálu jde ovlivnit plocha, na které palivo odhořívá, a tím i tah motoru v čase.

Není to ale tak úplně jednoduché. Čím členitější kanál, tím hůř se rovnoměrně zapaluje. A tím víc hrozí popraskání nebo eroze paliva vlivem rychle proudících žhavých spalin, což je pro motor konečná, většinou velmi efektní. 🙂

SRB raketoplánu měly jako základ jedenácticípou hvězdu ještě nějak upravenou.(https://en.wikipedia.org/wiki/File:Srbthrust2.svg)
Předpokládám, že u SLS to bude podobně.

Každopádně rozřezat raketový motor na pevné palivo na několik částí a pak ho šroubovat přes O-kroužky zase k sobě je nápad hodný politika z Utahu. Zabili tím sedm lidí a asi jim to ještě nestačí.

kolemjdoucí
kolemjdoucí
8 let před
Odpovědět  evzen

v tomto videu (od 0:57 do 1:23) je vidět simulace od zapálení z pohledu od trysky i z boku
https://www.youtube.com/watch?v=juJhOC_ByQk
a v tomto videu (od 0:24 do 0:28) pak forma pro vytvoření středového kanálu mající 12 žeber (její vyjímaní po segmentech je pak od 1:02 do 1:08)
https://www.youtube.com/watch?v=H0BgLPq6PkE

Dan
Dan
8 let před
Odpovědět  evzen

Ošklivě řečeno se jedná o pouhou rachejtli, zespoda zapálíš a odhořívá to samo. Není to samozřejmě takhle triviální, ale oproti motoru na KPL je to mnohem jednodušší konstrukce.

Honza
Honza
8 let před
Odpovědět  Dan

To není ošklivě řečeno, je to pouhá megapřerostlá rachejtle. Úžasně neuvěřitelně přerostlá. 🙂
Ale s centrálním kanálem, takže se musí vždycky zapalovat odshora, ne zespoda… 🙂

Dan
Dan
8 let před
Odpovědět  Honza

Jo, to je pravda s tím zapalováním v kanálu, nikoli zespoda. Ale nechtěl jsem to rozepisovat šířeji, na telefonu nerad píšu traktáty 🙂

Jinak, co se tvaru kanálku týče – na http://aerospacengineering.net/?p=1255 jsou grafy závislosti tahu na čase hoření (ale teda nevidím variantu bez kanálku, která by teoreticky mohla mít relativně stabilní, ale také poměrně slabý tah, tudíž by ale asi příliš ke konci práce boosteru příliš rostl TWR a v praxi u STS používali myslím kanál ve tvaru devíticípé hvězdy).

Zajímalo by mě, pokud bych to tedy zapaloval zespoda, za jak dlouho prohoří kanálek v celé své délce? Přeci jenom to palivo hoří o překot.

https://kosmonautix.cz/2016/04/30/zrozeni-pomocnych-motoru-pro-sls/