Budou tomu téměř čtyři roky od doby, kdy jsem sledoval první malý a nesmělý skok Grasshopperu na testovacím stanovišti. Byla sobota 21. září roku 2012 a SpaceX tehdy začala testovat motorické přistání prvního stupně rakety. Prozatím šlo o zmenšeninu raketového stupně s mohutnou podpůrnou konstrukcí, na které raketa stála. První poskočení Grasshopperu nebylo výše než dva metry. Když jsem viděl video z uskutečněného testu, na jednu stranu jsem měl velkou radost, že se sen pomalu stává realitou. Na stranu druhou jsem ale chtěl víc. První drobný skok byl na videu stěží vidět a hlavně, doba, za kterou měl první stupeň Falconu 9 přistát při ostré misi, se zdála neuvěřitelně daleko. Nejeden fanoušek SpaceX včetně mě měl tehdy skryté obavy, jak se budou testy přistání vyvíjet a zdali tato průkopnická firma vše dotáhne do úspěšného konce. Po třech letech a třech měsících od prvního skoku pak nejnovější verze Falconu 9 úspěšně vynesla několik satelitů ORBCOMM na oběžnou dráhu a první stupeň bezproblémově přistál kousek od místa startu. 8. dubna letošního roku pak přišlo ještě náročnější přistání na lodi v oceánu. Pojďme se v úchvatném videu podívat, jakou cestu prošel Falcon 9 od prvního drobného skoku Grasshopperu až k sebejistému přistání v minulém týdnu.
Jednomotorový Grasshopper začal drobnými skoky jednou za několik málo měsíců. Výška skoků se ale postupně zvyšovala, až jsme byli svědky několikasetmetrových letů. Začátkem roku 2014 pak SpaceX představila zařízení F9R Dev (Falcon 9 Reusable Development Vehicle), které už bylo daleko více podobné prvnímu stupni Falconu 9. Mělo shodnou výšku, sklopné přistávací nohy a tentokrát už tři motory Merlin 1D. Tou dobou se ale všechno nečekaně zrychlilo. SpaceX přistoupila ke zkouškám přistání prvního stupně během operačních letů na oběžnou dráhu. Nejdříve šlo o testy vstupu do atmosféry, řízení, přistávání na vodní hladinu a nakonec i na palubu lodi ASDS. To vše souběžně s testovacími lety F9R Dev na základně McGregor v Texasu. Na základně získaných zkušeností byl neustále upgradován řídící a naváděcí systém a raketě přibyla řídící roštová kormidla. Nakonec pak přišla úspěšná přistání na pevnině i na moři, o kterých už byla řeč výše.
Nezbývá, než si jen přát, aby dalších úspěšných přistání bylo co nejvíce a SpaceX aby dál úspěšně posouvala hranice možného a vyšlapávala cestám do vesmíru novou cestu. A nyní už si vychutnejte slíbené video. Stojí to za to.
Zdroje obrázků:
https://www.nasaspaceflight.com/
http://www.space.com/
Jak tak koukám na stream z přístavu jak sundávají přistávací nohy, tak si řikám proč proč neudělají i mod pro zaklapnutí nohou zase do původního stavu když už je samotná raketa zajištěna… Jestli by jim to neušetřilo nějaký čas a tím i peníze.
Oni ty nohy asi taky nejlehci nebudou, tak proč je nesundat. Stejne tam v tyhle fazi asi jenom prekazi.
Jestli chteji zrentgenovat svary v miste uchytu, tak jim ani nic jineho nezbyva.
Nohy se musejí sundat pro transport po silnici, jinak by se Falcon nevešel pod mosty. Asi by to pomohlo kdyby ho rovnou dovezli na KSC, ale pokud ho chtějí dopravit do McGregoru na testování, tak je musí sundta tak jako tak.
V lednu 2013 jsem napsal: Zajímavé na celém pokusu (rozuměj s 40 m vysokým letem Grasshopperu) je, že SpaceX si představuje poněkud jiný způsob návratu prvního i druhého stupně rakety a sice motorickým sestupem. To se zdá nepravděpodobné, ale necháme se tedy překvapit.
Jo, je zajímavé a občas i vtipné přečíst si teď staré články nebo příspěvky na fóru. Já jsem si pročetl vlákno Grasshopper a fajn s úsměvem zavzpomínal.
Zrovna mám rozečtený životopis Elona Muska a doporučuji všem fanouškům SpaceX. Jsou tam dost dopodrobna popsány technické problémy při konstrukci raket které musel Elon a jeho tým inženýrů neustále řešit ve finanční a časové tísni.čte se to jedním dechem.
Nejlepší jak ušetřili ten den transportem letadlem 😀
Neměl by jste odkaz na životopis?
Myslím, že jde o tuto knihu – https://kosmonautix.cz/2016/01/elon-musk-tesla-spacex-a-hledani-fantasticke-budoucnosti/
Absolutně bombastická knížka a ten člověk je vážně z Marsu, mě hodně teda bavily i pasáže o Tesle, tam se s tím moc nepáral…
Jen tak pro zajímavost, co jsem nedávno našel, jestli je tu nějaký filmový fanoušek Ch. Nolana tak ve filmu Inception, jak se dostanou do hotelového snu, tak jak je tam Cilian Murphy na baru a přijde k němu Leo, tak se Murphy baví s nějakou blondýnou. Ta blondýnka je Talulah Riley- manželka Elona Muska…
Podařilo se mi jí stáhnout v elektronické podobě.Můj obdiv si získal i tím jak dokázal řídit dva obrovské projekty najednou Teslu a SpaceX.
Já víc než ten životopis doporučuji články na webu waitbutwhy: http://waitbutwhy.com/2015/05/elon-musk-the-worlds-raddest-man.html
Zrovna dneska jsem se na toto video (Great video history of Falcon 9 by Kinematic) díval přímo na twitteru E. Muska. Je fajn, že se objevilo i tady s vyčerpávajícím komentářem v češtině.
Video je parádní, jen ta „muzika“ mi trhá uši…
Já bych naopak řekl, že se k videu skvěle hodí.
Jj, jiný vkus 🙂 Osobně bych zrecykloval Uprising, která byla použita v animaci konceptu znovupoužitelného Falcona. Nesestříhaná verze (animace je trochu kratší) vyjde akorát.
Tak v tom případě jsem rád, že se věnujete kosmonautice a ne „muzice“…
Asi máte pravdu, vím o sobě, že mám hudební hluch 🙂
Pekne zakonceni videa: „To vsechno se stalo za mene nez 4 roky. Co se asi stane za dalsi 4 roky?“.
Ja se tesim…..
Dostaly mě ty pasoucí se krávy při testech grasshopperu že jim to nevadilo ?
Povedz mi od kedy kravám vadí kobylka 😀