Ve včerejším krátkém článku jsme Vás seznámili s fotkami a videem, které vznikly při vývozu rakety Sojuz na startovní rampu kosmodromu Bajkonur. Na dnešek je naplánován start tohoto nosiče, který by měl na oběžnou dráhu dopravit zásobovací loď Progress MS-02. Jak již název napovídá, jde o druhý exemplář modernizované verze ruské automatické lodi Progress. Jak ale může vyšlapat cestu pilotovaným Sojuzům? Nebo jak bude probíhat příprava na start i samotný let? Na všechny tyto otázky najdete odpovědi v našem dnešním článku.
První vylepšený Progress se do vesmíru vydal vloni 21. prosince a stále zůstává připojený u ISS. Původní plány počítaly s tím, že po prvním letu Progressu MS přijde na řadu vylepšená pilotovaná loď Sojuz MS. Počítalo se s tím, že do této lodi usednou Jeffrey Williams, Alexej Ovčinin a Oleg Skripočka, kteří již na stanici jsou. Pozemní týmy se rozhodly, že z důvodu bezpečnosti provedou dva starty nepilotovaných Progressů, než do modernizovaného Sojuzu usednou první lidé. Progress MS totiž obsahuje velmi podobné vylepšené systémy, které najdeme i na Sojuzu MS.
Pokud tedy aktuálně připravovaný Progress MS-02 svou úlohu splní tak, jak se očekává, otevře to dveře prvnímu startu vylepšeného Sojuzu, který by mohl přijít v květnu – jeho posádkou mají být Anatolij Ivanišin, Takuja Oniši a Kathleen Rubins.
Raketa Sojuz s lodí Progress MS-02 momentálně podstupuje dvoudenní etapu předstartovních příprav, kdy se nosič na různých místech připojuje k rampě. Jde o spojky elektrických systémů, datové kabely, ale také o potrubí, kterým budou natankovány nádrže nosiče. Kromě toho probíhají i poslední zevrubné zkoušky, které mají ověřit, že je nosič ve všech ohledech připraven ke startu. Ke startu by mělo dojít dnes v 18:23 středoevropského letního času, předtím ale na raketu čeká osmihodinový odpočet, který obnáší několik důležitých kroků.
T-8:00:00 – Zahájení finálního odpočtu
T-8:00:00 – Aktivování systémů rakety
T-7:00:00 – Kontrola systémů rakety Sojuz
T-6:00:00 – Instalace baterií do rakety
T-5:00:00 – Setkání státní komise
T-4:00:00 – Zahájeno tankování paliva (kapalný kyslík a speciální letecký petrolej)
T-2:00:00 – Tankování kapalného kyslíku ukončeno
T-1:45:00 – Tankovací auta odjíždí
T-1:45:00 – Kontrola systémů rakety
T-1:00:00 – Aktivace řídících systémů
T-1:00:00 – Evakuace startovní rampy
T- 0:45:00 – Nahrání softwaru do letového počítače
T- 0:45:00 – Odklopení obou polovin obslužných věží
T- 0:30:00 – Aktivace startovního systému
T- 0:15:00 – Finální vyklizení startovní rampy
T- 0:15:00 – Deaktivace elektrických systémů na obslužné věži
T- 0:10:00 – Kontrola připravenosti ke startu
T- 0:10:00 – Aktivace vnitřního řídícího systému
T- 0:10:00 – Aktivace palubních nahrávacích zařízení
T- 0:06:00 – Spuštění automatické startovní sekvence
T- 0:05:30 – Startovní klíč vložen do ovládacího stolu v řídícím bunkru
T- 0:05:00 – Pokyn RUN 1
T- 0:05:00 – Aktivace pozemních a palubních telemetrických systémů
T- 0:05:00 – Přechod rakety na vnitřní řízení
T- 0:03:15 – Propláchnutí motorů dusíkem
T- 0:02:40 – Odpojení elektrické spojky ke kosmické lodi
T- 0:02:35 – Tlakování nádrží
T- 0:02:30 – Pokyn RUN 2
T- 0:02:30 – Aktivace palubních měřících systémů
T- 0:02:15 – Uzavření palivových ventilů
T- 0:02:15 – Konec doplňování kyslíku a dusíku
T- 0:01:00 – Přechod na vnitřní zdroje energie
T- 0:01:00 – Aktivace automatického sekvencéru
T- 0:00:40 – Odklopení ramene spojující rampu se třetím stupněm rakety
T- 0:00:20 – Zážeh motorů centrálního stupně + urychlovacích bloků
T- 0:00:20 – Odklopení ramene spojující rampu s centrálním stupněm
T- 0:00:15 – Střední tah motorů
T- 0:00:10 – Turbočerpadla motorů jsou roztočena na letovou rychlost
T- 0:00:05 – Plný tah motorů
T- 0:00:00 – Odklopení ramen držících urychlovací bloky
T- 0:00:00 – Start
Letový profil rakety Sojuz bude odpovídat běžným standardům tohoto nosiče, pokud vynáší kosmickou loď k Mezinárodní vesmírné stanici.
T+0:01:57,48 – Oddělení postranních urychlovacích bloků
T+0:04:46,89 – Vypnutí centrálního stupně
T+0:04:47,17 – Odhození centrální a zážeh „třetího“ stupně
T+0:04:56,20 – Odhození spodní části „třetího“ stupně
T+0:04:56,41 – Odhození aerodynamického krytu
T+0:08:44,63 – Vypnutí „třetího“ stupně
T+0:08:47,93 – Oddělení kosmické lodi
T+0:08:56 – Vyklopení solárních panelů
T+0:08,56 – Vyklopení komunikační antény
T+0:08,56 – Řízení mise přebírá centrum v Moskvě
Progress bude uvolněn na plánované oběžné dráze 193 x 240 kilometrů. Následně loď zahájí s pomocí vlastních motorů sérii manévrů, které postupně zvýší její oběžnou dráhu a současně ji přiblíží k Mezinárodní vesmírné stanici. K automatickému spojení s jejím modulem Zvezda by mělo dojít v sobotu večer okolo osmé hodiny našeho času.
Start bychom Vám rádi zprostředkovali formou česky komentovaného přenosu, kterým Vás bude provázet Martin Gembec. V průběhu dne se na našem webu objeví článek, ve kterém najdete náš přímý přenos.
Zdroje informací:
http://spaceflight101.com/
http://spaceflight101.com/
http://spaceflight101.com/
Zdroje obrázků:
http://spaceflight101.com/wp-content/uploads/2016/03/photo_03-22-05-2.jpg
https://upload.wikimedia.org/…Soyuz_TMA_spacecraft_mock-up_in_Star_City%2C_Russia.jpg
http://spaceflight101.com/wp-content/uploads/2016/03/4243034013-1.jpg
Je mozne ze mi to uslo, ale nenasiel som ziadne podrobnosti o detailoch vylepsenej verzie Progresu MS. Predpokladam, ze zmeny budu v novych systemoch riadenia a se v podstate sa tam da novy software ucinejsi pocitacovi hardwere a pod. Mozno kvalitnejsie kamery a pod..
Hezký den,
změnám jsme se věnovali v tomto článku – https://kosmonautix.cz/2015/11/dubnova-ztrata-progressu-porad-dela-vrasky-na-cele/
Novější systém pro navigaci při dokování.
Větší komunikační schopnosti přes satelity s pozemním střediskem.
Nová platforma pro vypouštění cubesatů.
O 65 kilogramů víc přepravovaného nákladu.
Zdravím,
jen pro zajímavost dostali jste reklamu na přímý přenos startu, až ve veřejných sdělovacích prostředcích a to na rádiu Beat.
Jste slavní! Jen tak dál. 🙂
Honza
Hezký den,
moc díky za info, máme z toho ohromnou radost. Pokud se nepletu, tak Beat na náš přímý přenos už jednou upoutával. Každopádně je to super. 🙂
prečo sa nepoužije skrátený 6h profil?
Není nutný a navíc je asi znát snaha „šetřit“ nový typ lodi.
Zdravím, je známy aj záložný plán, keby táto misia „neotvorila“ cestu novým Sojuzom MS ? Poletí nasledujúca posádka v tom prípade ešte na verzii TMA-M ?
To je dobrá otázka. Samotného mne to při psaní článku také napadlo, nicméně nikde jsem žádnou informaci nedohledal. Předpokládám ale, že řídící týmy mají určitě nějaké záložní plány, jen nejsou veřejné.
Rovnako predpokladám, že nejaký plán-B predsa len existuje, keďže prípadný neúspech Progressu by ovplyvnil aj harmonogram pilotovaných letov k ISS. Každopádne bude zaujímavé sledovať dnešný štart. Nechcem nič zlé privolávať, ale v kozmonautike obzvlášť platí, že nie je nič tak samozrejmé, ako na prvý pohľad vyzerá.