sociální sítě

MIN
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Progress připraven na startovní rampě

V úterý ráno byla vyvezena raketa Soyuz 2-1A, na jejíž špici je usazena nákladní loď Progress MS-02. Jedná se o druhý exemplář vylepšeného Progressu, který se vydá k ISS. Tím pokračuje velice rušné období u Mezinárodní vesmírné stanice. Před týdnem startovala loď Cygnus, která už se mezitím se stanicí spojila a za zhruba další týden po Progressu bude startovat ještě loď Dragon. Progress doručí na stanici více než dvě a půl tuny zásob, paliva, vody a vědeckých experimentů. Ve středu by se měl od stanice odpojit předchozí Progress M-29M, aby udělal místo pro novou loď. Ta by měla u ISS zůstat až do října, kdy bude naložena odpadky a poté shoří v atmosféře.

Jako obvykle budeme start vysílat v přímém přenosu s českým komentářem. Start je zatím naplánovaný na zítřek v 18:24, náš přenos začne zhruba o 15 minut dříve.

Příprava lodi Progress.
Zapouzdření do aerodynamického krytu.
Spojení s horním stupněm rakety Sojuz.
Spojení s horním stupněm rakety Sojuz.
Kompletace celé rakety.
Vývoz na startovní rampu.
Sojuz připraven na start.

Jindra

Kolik je vlastně ISS spojovacích uzlů pro lodě. A koli bylo nejvíce připojených lodích? Předem děkuji.

Michael Voplatka
Odpovědět  Jindra

V ruské části stanice, kde se připojují lodě Sojuz a nákladní lodě Progress, jsou celkem čtyři dokovací porty. K jednomu z nich se v minulosti připojovala i evropská nákladní loď ATV. Porty jsou na modulech Poisk (zenit), Pirs a Rassvět (nadir) a Zvězda (záď).

V americké části stanice se připojují nákladní lodě HTV, Dragon a Cygnus. V minulosti se zde také připojoval raketoplán, který v budoucnu nahradí Dragon 2 a Starliner. K těmto účelům slouží dva druhy portů. Nákladní lodě se připojují na moduly Harmony a Unity (nadir), pilotované lodě se budou připojovat na modulu Harmony (zenit a příď). Americká část stanice má tedy také čtyři porty.

Kolik nejvíce lodí bylo připojeno současně netuším. Bylo jich ale určitě nejméně pět. Ruské porty jsou okupovány prakticky nonstop všechny čtyři a loď, která odlétá (ať už pilotovaná či nákladní) vždy uvolňuje místo nové lodi, která přiletí za pár dní.

Andrej Vrbenský

Sú tie porty kompatibilné? Predpokladám že nie ale keď ATV mohla ísť na Ruské…

Odpovědět  Andrej Vrbenský

ATV byla vybavena ruským stykovacím zařízením a mohla proto dokovat pouze na ruské uzly. Dokovací porty jsou nekompatibilní. Jak už popsal Michael – na ISS jsou tři různé typy (ruský, americký automatický a americký asistovaný robotickou paží), přičemž je není možné kombinovat. Každá loď se proto může připojit pouze na jeden typ uzlu.