sociální sítě

Přímé přenosy

Starship (IFT-6)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Mars Sample Return

NASA stále očekává, že do konce roku vydá doporučení ohledně nové architektury pro program Mars Sample Return (MSR), a to navzdory změně ve vedení klíčového revizního výboru.

Viasat

Společnost Viasat pokročila v jednání o koupi širokopásmové kapacity z budoucích družic Telesat na nízké oběžné dráze Země (LEO). Důvodem je konkurence ze strany Starlinku, která pravděpodobně zesílí s administrativou nového amerického prezidenta.

APEX

NASA 3. října oznámila, že vybrala dva návrhy pro další studium pro svou novou řadu misí Astrophysics Probe Explorer. Každý z těchto dvou návrhů obdržel 5 milionů dolarů na jednoroční studie. NASA nyní obhajuje výběr dvou konceptů ke studiu.

U.S. Space Command

U.S. Space Command dne 6. listopadu oznámilo, že rozšiřuje svou iniciativu pro sdílení komerčních zpravodajských informací a přidává pět nových společností do programu, který pomáhá koordinovat reakce na vesmírné hrozby a družicové anomálie.

Virgin Galactic

Virgin Galactic navrhuje získat 300 milionů dolarů dodatečného kapitálu na urychlení výroby suborbitálních kosmických letadel a druhého nosného letounu.

IFT-6 Super Heavy/Starship

Společnost SpaceX dne 6. listopadu oznámila, že na odpoledne 18. listopadu plánuje šestý integrovaný let sestavy Starship/Super Heavy ze své základny v Boca Chica v Texasu. Oznámení se časově shodovalo s oznámenín o omezení vzdušného prostoru.

Latitude

Společnost Latitude oznámila 5. listopadu, že najala Aurélie Bressollette jako novou výkonnou ředitelku. Nahradí Stanislase Maximina, spoluzakladatele společnosti, který přešel do role výkonného předsedy.

Anuvu

Americký specialista na mobilní konektivitu, společnost Anuvu, minulý týden oznámila partnerství se společností D-Orbit USA, nově založenou dceřinou společností italské vesmírné logistické společnosti D-Orbit.

Gilmour Space

Společnost Gilmour Space 5. listopadu oznámila, že obdržela od Australské vesmírné agentury povolení ke startu pro první let své malé nosné rakety Eris z Bowen Orbital Spaceport. První let by se mohl uskutečnit do konce roku.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Letový model se probudil k životu

NASA v minulých měsících provedla několik zkušebních zážehů motorů RS-25, o kterých jsme naše čtenáře informovali. Testovaly se především nové řídící jednotky, tedy jakési mozky každého motoru, které musely projít konstrukčními změnami oproti provozu na raketoplánech. Jenže zážeh, který přišel desátého března byl jiný, mnohem zajímavější. Poprvé totiž došlo k zážehu kompletního motoru, který bude použit při druhém letu nové americké rakety SLS – při misi EM-2, což by měl být první pilotovaný let tohoto nosiče.  Motor s kódovým označením 2059 hořel přesně podle plánu po celou dobu testu, tedy 500 sekund a může se tak připravovat na misi, při které se lidská posádka po více než 45 letech vydá mimo nízkou oběžnou dráhu Země.

Historie motoru RS-25 s označením 2059 je poměrně bohatá. Do vesmíru se totiž podíval už pětkrát. Třikrát tomu bylo na raketoplánu Atlantis a dvakrát na Endeavouru – při jeho závěrečných misích. Poprvé startoval v roce 2007 na misi STS-117, při které měl raketoplán Atlantis na ISS dopravil část příhradového nosníku ITS-S3/S4,. Druhou misí byla v roce 2008 STS-122 – opět raketoplán Atlantis a jeho úkolem bylo rozšíření ISS o evropský experimentální modul Columbus.

Vývoz raketoplánu Endeavour na misi STS-134
Vývoz raketoplánu Endeavour na misi STS-134
Zdroj: https://upload.wikimedia.org

Třetí mise přišla v roce 2009 na misi STS-125. Byl to poslední let, na kterém americký raketoplán letěl k jinému cíli, než k ISS. Atlantis tehdy zamířil na servisní misi k Hubbleovu teleskopu (a na palubě byl i Andrew Feustel s Písněmi kosmickými). Následovala mise STS-130, kdy raketoplán Endeavour v roce 2010 nainstaloval na ISS modul Tranquility a Cupola. Osud tohoto motoru se uzavřel v roce 2011, kdy v rámci mise STS-134 při posledním letu raketoplánu Endeavour pomohl dopravit na ISS Alfa-magnetický spektrometr – na palubě byl opět Andrew Feustel, tentokrát s Krtečkem.

Poté byl motor RS-25 uložen do skladu, kde čekal na zkoušky. Motory RS-25 totiž po uzemnění raketoplánů najdou nové uplatnění. zatímco na raketoplánech bychom našli vždy tři tyto motory, na nově připravované raketě SLS budou létat ve čtveřicích. Postupně NASA stanovila, na které misi rakety SLS, poletí který motor. Na ten s označením 2059 vyšel druhý let, při kterém SLS dopraví pilotovanou kosmickou loď Orion na oblet okolo Měsíce. Momentálně to vypadá, že by k této misi nemělo dojít později, než v polovině roku 2023.

Plánované obsazení prvních čtyř letů rakety SLS motory RS-25.
Plánované obsazení prvních čtyř letů rakety SLS motory RS-25.
Zdroj: http://www.spaceflightinsider.com/

Se zážehem motoru s označením 2059 se původně počítalo už na listopad roku 2015, později na leden 2016 – to už motor seděl na testovacím standu A-1, ale k zážehu nakonec nedošlo. Čekalo se, až bude k dispozici aktualizace řídícího softwaru. Desátého března ale všechno šlapalo podle plánu a motor RS-25 zvládl plánovanou zátěž. Při pohledu na přiložené video mohou někteří čtenáři, kteří mají strach o životní prostředí, získat dojem, že motory RS-25 znečišťují ovzduší. Opak je pravdou – díky tomu, že spalují kapalný vodík a kyslík, jedná se o nejekologičtější typ, ale také nejvýkonnější a nejsložitější typ raketových motorů, jaký existuje. Z trysky totiž vychází pouze vodní pára.

V dalších měsících se můžeme těšit i na další inaugurační zkoušky motorů RS-25. Mezi nimi najdeme i dva nováčky, kteří nejenže nikdy neletěli do vesmíru, ale zatím ještě ani neabsolvovaly žádný statický zážeh. V září loňského roku se počítalo s tím, že k prvnímu zážehu prvního nováčka (s označením 2063) dojde v únoru 2016, zatímco v listopadu téhož roku si premiéru odbude druhý nováček (s označením 2062), přičemž mezi ně se vklíní ještě deset zážehů neletového motoru 0528. Vzhledem k odkladu, který potkal model 2059 je ale otázkou, kdy k těmto zkouškám dojde.

Převoz motoru RS-25 s označením 2059 na testovací stanoviště A1
Převoz motoru RS-25 s označením 2059 na testovací stanoviště A1
Zdroj: http://www.nasa.gov/

Zatímco na raketoplánech byly motory RS-25 znovupoužitelné, první stupně raket SLS se zachraňovat nebudou – s ohledem na jejich velikost by to ostatně bylo hodně složité. NASA proto bude při prvních misích využívat především motorů, které jí zbyly z provozu raketoplánů a další mise pak využijí nově vyrobených pohonných jednotek. Díky tomu, že se bude jednat o jednorázově použitelné motory, bude možné zlevnit jejich výrobu – detailněji jsme se tomuto tématu věnovali v tomto starším článku.

Ve Stennisově středisku ale není živo jen na standu A-1, kde se provádí statické zážehy motorů RS-25. Na stanovišti s označením B-2 stále probíhají přípravy, které mají připravit pozemní vybavení na statické zážehy celých centrálních stupňů rakety SLS. V tomto případě se máme na co těšit, protože se bude jednat o souběžné zážehy rovnou čtyř motorů RS-25. Tyto zážehy budou kvalifikací pro získání letové certifikace před odesláním stupně na floridský kosmodrom, ale to je zatím ještě poměrně daleko.

Zdroje informací:
http://www.nasa.gov/
http://forum.kosmonautix.cz/
http://forum.kosmonautix.cz/
http://forum.kosmonautix.cz/
http://www.nasaspaceflight.com/

Zdroje obrázků:
http://www.nasa.gov/…/image/s16-022_ssc-20160310-s00110_engine_test.jpg
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8d/STS-134_Endeavour_Rollout_1.jpg
http://www.spaceflightinsider.com/wp-content/uploads/2015/08/image3-655×214.jpg
http://www.nasa.gov/…/image/s16-021_ssc-2015-01234_rs-25_engine_v2.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
5 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jiří Hošek
Jiří Hošek
8 let před

Aktualizovaný plán dalších zkoušek motorů RS-25:
Původně byl po testu motoru 2059 v plánu zážeh nováčka 2063, ale protože se nejedná o kritický test na cestě k Exploration Mission-1, byl přesunut na pozdější dobu. Motor 2063 je plánován jako letový pro Exploration Mission-2.
Neletový motor 0528 uskuteční pouze pět zážehů místo původně plánovaných deseti. Série těchto testů má začít v červenci. Stejně jako při předvčerejším testu motoru 2059, i při prvních dvou testech motoru 0528 budou použity letové exempláře nově vyvinutých regulátorů EM5 pro Exploration Mission-1. Další zkouška těchto tří regulátorů bude v rámci zkušebního zážehu prvního letového exempláře centrálního stupně na stanovišti B-2, který se nyní plánuje na konec příštího roku; pro čtvrtý regulátor to bude premiéra.
Teprve po sérii testů neletového motoru 0528 mají být na přelomu letošního podzimu a zimy postupně zažehnuty dosud nepoužité motory 2063 a 2062, s nimiž se počítá pro pilotovanou Exploration Mission-2.
Zdroj:
https://www.nasaspaceflight.com/2016/03/rs-25-veteran-static-fire-ahead-sls-launch/

kolenjdouci
kolenjdouci
8 let před

…nikdy mi ty motory nepřipadaly tak velký jako na tom návěsu

PS: Super je ten měřič výšky na tom předskokanovi 😉

Samo
Samo
8 let před

Najviac ma vždy dostáva fakt že tryska motoru je prakticky počas celej skúšky omrznutá.

Adam
Adam
8 let před

Ty nové motory… v minulém článku (odkaz je v textu) je info, že budou hotové v roce 2022/2023. A teď se zde píše, že nové se měly testovat v 02/2016 ???

Jinak tedy, pokud by platilo že nové motory budou v 2023 (+ nepochybuji o skluzu) tak to je 1 motor/rok. Sice asi není kam spěchat, ale to je „heroický výkon“ 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Adam

Ti nováčci, kteří se teď mají testovat se netýkají té objednávky, která je vztažena k roku 2022/23. Navíc se dá očekávat, že tato první objednávka je pouze symbolická a má za úkol nastartovat linky a podobně. Další várky by už měly být produkovány rychleji a ve větších tempech.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.