NASA v minulých měsících provedla několik zkušebních zážehů motorů RS-25, o kterých jsme naše čtenáře informovali. Testovaly se především nové řídící jednotky, tedy jakési mozky každého motoru, které musely projít konstrukčními změnami oproti provozu na raketoplánech. Jenže zážeh, který přišel desátého března byl jiný, mnohem zajímavější. Poprvé totiž došlo k zážehu kompletního motoru, který bude použit při druhém letu nové americké rakety SLS – při misi EM-2, což by měl být první pilotovaný let tohoto nosiče. Motor s kódovým označením 2059 hořel přesně podle plánu po celou dobu testu, tedy 500 sekund a může se tak připravovat na misi, při které se lidská posádka po více než 45 letech vydá mimo nízkou oběžnou dráhu Země.
Historie motoru RS-25 s označením 2059 je poměrně bohatá. Do vesmíru se totiž podíval už pětkrát. Třikrát tomu bylo na raketoplánu Atlantis a dvakrát na Endeavouru – při jeho závěrečných misích. Poprvé startoval v roce 2007 na misi STS-117, při které měl raketoplán Atlantis na ISS dopravil část příhradového nosníku ITS-S3/S4,. Druhou misí byla v roce 2008 STS-122 – opět raketoplán Atlantis a jeho úkolem bylo rozšíření ISS o evropský experimentální modul Columbus.
Třetí mise přišla v roce 2009 na misi STS-125. Byl to poslední let, na kterém americký raketoplán letěl k jinému cíli, než k ISS. Atlantis tehdy zamířil na servisní misi k Hubbleovu teleskopu (a na palubě byl i Andrew Feustel s Písněmi kosmickými). Následovala mise STS-130, kdy raketoplán Endeavour v roce 2010 nainstaloval na ISS modul Tranquility a Cupola. Osud tohoto motoru se uzavřel v roce 2011, kdy v rámci mise STS-134 při posledním letu raketoplánu Endeavour pomohl dopravit na ISS Alfa-magnetický spektrometr – na palubě byl opět Andrew Feustel, tentokrát s Krtečkem.
Poté byl motor RS-25 uložen do skladu, kde čekal na zkoušky. Motory RS-25 totiž po uzemnění raketoplánů najdou nové uplatnění. zatímco na raketoplánech bychom našli vždy tři tyto motory, na nově připravované raketě SLS budou létat ve čtveřicích. Postupně NASA stanovila, na které misi rakety SLS, poletí který motor. Na ten s označením 2059 vyšel druhý let, při kterém SLS dopraví pilotovanou kosmickou loď Orion na oblet okolo Měsíce. Momentálně to vypadá, že by k této misi nemělo dojít později, než v polovině roku 2023.
Se zážehem motoru s označením 2059 se původně počítalo už na listopad roku 2015, později na leden 2016 – to už motor seděl na testovacím standu A-1, ale k zážehu nakonec nedošlo. Čekalo se, až bude k dispozici aktualizace řídícího softwaru. Desátého března ale všechno šlapalo podle plánu a motor RS-25 zvládl plánovanou zátěž. Při pohledu na přiložené video mohou někteří čtenáři, kteří mají strach o životní prostředí, získat dojem, že motory RS-25 znečišťují ovzduší. Opak je pravdou – díky tomu, že spalují kapalný vodík a kyslík, jedná se o nejekologičtější typ, ale také nejvýkonnější a nejsložitější typ raketových motorů, jaký existuje. Z trysky totiž vychází pouze vodní pára.
V dalších měsících se můžeme těšit i na další inaugurační zkoušky motorů RS-25. Mezi nimi najdeme i dva nováčky, kteří nejenže nikdy neletěli do vesmíru, ale zatím ještě ani neabsolvovaly žádný statický zážeh. V září loňského roku se počítalo s tím, že k prvnímu zážehu prvního nováčka (s označením 2063) dojde v únoru 2016, zatímco v listopadu téhož roku si premiéru odbude druhý nováček (s označením 2062), přičemž mezi ně se vklíní ještě deset zážehů neletového motoru 0528. Vzhledem k odkladu, který potkal model 2059 je ale otázkou, kdy k těmto zkouškám dojde.
Zatímco na raketoplánech byly motory RS-25 znovupoužitelné, první stupně raket SLS se zachraňovat nebudou – s ohledem na jejich velikost by to ostatně bylo hodně složité. NASA proto bude při prvních misích využívat především motorů, které jí zbyly z provozu raketoplánů a další mise pak využijí nově vyrobených pohonných jednotek. Díky tomu, že se bude jednat o jednorázově použitelné motory, bude možné zlevnit jejich výrobu – detailněji jsme se tomuto tématu věnovali v tomto starším článku.
Ve Stennisově středisku ale není živo jen na standu A-1, kde se provádí statické zážehy motorů RS-25. Na stanovišti s označením B-2 stále probíhají přípravy, které mají připravit pozemní vybavení na statické zážehy celých centrálních stupňů rakety SLS. V tomto případě se máme na co těšit, protože se bude jednat o souběžné zážehy rovnou čtyř motorů RS-25. Tyto zážehy budou kvalifikací pro získání letové certifikace před odesláním stupně na floridský kosmodrom, ale to je zatím ještě poměrně daleko.
Zdroje informací:
http://www.nasa.gov/
http://forum.kosmonautix.cz/
http://forum.kosmonautix.cz/
http://forum.kosmonautix.cz/
http://www.nasaspaceflight.com/
Zdroje obrázků:
http://www.nasa.gov/…/image/s16-022_ssc-20160310-s00110_engine_test.jpg
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8d/STS-134_Endeavour_Rollout_1.jpg
http://www.spaceflightinsider.com/wp-content/uploads/2015/08/image3-655×214.jpg
http://www.nasa.gov/…/image/s16-021_ssc-2015-01234_rs-25_engine_v2.jpg
Aktualizovaný plán dalších zkoušek motorů RS-25:
Původně byl po testu motoru 2059 v plánu zážeh nováčka 2063, ale protože se nejedná o kritický test na cestě k Exploration Mission-1, byl přesunut na pozdější dobu. Motor 2063 je plánován jako letový pro Exploration Mission-2.
Neletový motor 0528 uskuteční pouze pět zážehů místo původně plánovaných deseti. Série těchto testů má začít v červenci. Stejně jako při předvčerejším testu motoru 2059, i při prvních dvou testech motoru 0528 budou použity letové exempláře nově vyvinutých regulátorů EM5 pro Exploration Mission-1. Další zkouška těchto tří regulátorů bude v rámci zkušebního zážehu prvního letového exempláře centrálního stupně na stanovišti B-2, který se nyní plánuje na konec příštího roku; pro čtvrtý regulátor to bude premiéra.
Teprve po sérii testů neletového motoru 0528 mají být na přelomu letošního podzimu a zimy postupně zažehnuty dosud nepoužité motory 2063 a 2062, s nimiž se počítá pro pilotovanou Exploration Mission-2.
Zdroj:
https://www.nasaspaceflight.com/2016/03/rs-25-veteran-static-fire-ahead-sls-launch/
…nikdy mi ty motory nepřipadaly tak velký jako na tom návěsu
PS: Super je ten měřič výšky na tom předskokanovi 😉
Najviac ma vždy dostáva fakt že tryska motoru je prakticky počas celej skúšky omrznutá.
Ty nové motory… v minulém článku (odkaz je v textu) je info, že budou hotové v roce 2022/2023. A teď se zde píše, že nové se měly testovat v 02/2016 ???
Jinak tedy, pokud by platilo že nové motory budou v 2023 (+ nepochybuji o skluzu) tak to je 1 motor/rok. Sice asi není kam spěchat, ale to je „heroický výkon“ 🙂
Ti nováčci, kteří se teď mají testovat se netýkají té objednávky, která je vztažena k roku 2022/23. Navíc se dá očekávat, že tato první objednávka je pouze symbolická a má za úkol nastartovat linky a podobně. Další várky by už měly být produkovány rychleji a ve větších tempech.