sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (MTG-S1)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

EchoStar

Společnost EchoStar odložila možné podání návrhu na vyhlášení bankrotu, aby měla více času na jednání s regulačními orgány, které přezkoumají, zda americký družicový operátor dodržuje podmínky vázané na jeho licence.

GOSAT-GW

Japonská raketa H-2A 28. června úspěšně vynesla vědeckou družici GOSAT-GW neboli Ibuki GW, na sluneční synchronní oběžnou dráhu. Družice bude snímat skleníkové plyny a koloběh vody. Start byl posledním letem rakety H-2A.

Muon Space

Společnost Muon Space zveřejnila první tepelné infračervené snímky ze své družice FireSat Protoflight, což představuje milník pro konstelaci družice specializovanou na detekci lesních požárů. Snímky jsou pořízené pomocí šestikanálového multispektrálního infračerveného přístroje.

NASA

Úřadující správce NASA očekává, že o nové vrcholové struktuře agentury se rozhodne během několika týdnů, ale administrátor potvrzený Senátem nemusí být jmenován dříve než příští rok.

Ministerstvo letectva USA

Ministerstvo letectva USA znovu zvažuje nákup družic pro vojenskou konstelaci na nízké oběžné dráze Země a pozastavuje financování programu ve fiskálním roce 2026, zatímco zkoumá, zda by družice Starshield společnosti SpaceX mohly poskytovat stejné funkce za nižší cenu.

Isar Aerospace

Společnost Isar 25. června oznámila, že získala finanční prostředky od společnosti Eldridge Industries se sídlem v Miami, která investuje do různých odvětví, včetně technologií. Investice má podobu konvertibilního dluhopisu, dluhového nástroje, který lze později převést na akcie společnosti.

Rocket Lab

Společnost Rocket Lab 25. června oznámila, že od Evropské kosmické agentury získala kontrakt na vynesení dvou malých družic k testování navrhované budoucí konstelace LEO-PNT na nízké oběžné dráze Země.

NRO

Američtí poskytovatelé družicových snímků zintenzivňují svá varování před navrhovanými škrty v rozpočtu Národního průzkumného úřadu na komerční snímky a tvrdí, že tyto škrty představují rostoucí riziko pro národní bezpečnost a životaschopnost domácího kosmického průmyslu.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Testovací exempláře motorů na tuhá paliva

Do haly Rotation, Processing and Surge Facility na Kennedyho středisku dorazily dva tzv. pathfindery, tedy zkušební modelové exempláře segmentů urychlovacích bloků SRB pro raketu SLS. Zkušební segmenty z Promontory v Utahu dorazily po železnici a s jejich pomocí se budu zkoušet postupy manipulace s těmito kusy ještě předtím, než dorazí letový hardware. Má se zkoušet jejich zvedání, přemísťování i skládání. Na těchto zkouškách se budou podílet jak zástupci NASA, tak i inženýři z partnerů, kteří se na výrobě podílejí.

Ano, může se to na první pohled zdát jako zbytečné, když si uvědomíme, že se s velmi podobnými segmenty v hale VAB už pracovalo při provozu raketoplánů. Tyhle zkoušky ale budou určeny hlavně pro stoprocentní jistotu nacvičení všech manévrů, které budou potřeba pro obsluhu nejen SRB samotných, ale také celého prvního stupně rakety SLS. Jinými slovy – zkoušky, které testovací makety segmentů podstoupí jsou potřebné a zároveň nebudou ve výsledku příliš drahé, takže se vyplatí je udělat, aby byla stoprocentní jistota, že u letového hardwaru nedoje k nečekaným chybám.

Testovací exemplář segmentu na tuhá paliva pro raketu SLS
Testovací exemplář segmentu na tuhá paliva pro raketu SLS
Zdroj: https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net

Vysvětlení pod čarou pro nové čtenáře: Na našem blogu vychází dva typy článků – velké, které mají alespoň 500 slov, nebo 20 fotek vydáváme po půlnoci,nebo v případě Kosmotýdeníku v poledne. Kromě těchto velkých článků vydáváme i články krátké, které vychází během odpoledne. Krátké články mají mnoho důvodů, ale jedním z nich je přinášet informace i o událostech, které by nevydaly na velký článek, ale přesto jsou zajímavé a domníváme se, že by se o nich měli naši čtenáři dozvědět.

Tohle vysvětlení sem přidávám proto, že se nám v poslední době ozvalo několik lidí, kteří se  ptali, proč jsou některé články oproti ostatním krátké. Napadlo mne, že by to mohlo zajímat i ostatní čtenáře.

Zdroje informací:
https://blogs.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
http://blogs.nasa.gov/…/254/2016/02/GSDO_SRB-Pathfinder-Segment-Arrival.jpg
https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/…5e4c2e8821228ca1b4852c085b97a385&oe=576A756A

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
9 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Samo
Samo
9 let před

Sú motory SRB vektorovateľné? Myslím si že áno ale nie som si istý 😀

Daniel Heřt
9 let před
Odpověď  Samo

Ano jsou.

spacok
spacok
9 let před

K tomu dodatku o kratkych clankoch, nebolo by vhodne spravit sekciu nieco ako spravicky ktora by taketo male clanky zahrnovala? Mne osobne to nevadi ale novi uzivatelia by to mohli pokladat za uzitocne

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  spacok

Jeden čas jsme uvažovali o tom, že bychom k těmto článkům dávali speciální štítek, ale pak jsme to zavrhli. Zavedení speciální sekce pro krátké zprávy nepovažuji za vhodné, protože pak by se k nim dostalo méně čtenářů, než když jsou takto přímo ve výpisu článků.

Honza
Honza
9 let před

Má palivo SRB nějakou složitější strukturu, nebo je to prostě válec s dírou uprostřed? A jaký to má případně vývoj na průběh síly, kterou SRB vyvine? Pokud by to byl jen válec s dírou, tak by měla postupně stoupat, protože se zvětšuje plocha hoření, nebo se mýlím?

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  Honza

Já s oblibou přirovnávám segmenty motorů SRB k ruličkám toaletního papíru, které se postaví na sebe. A co se tvaru středového kanálu týče, tak tam může být buďto klasický kruhový průřez, nebo se může použít tvar hvězdy.

MRR
MRR
9 let před

Motory

MRR
MRR
9 let před

Motory SRB majú tvar kanálu 11cípej (myslím) hviezdy, ťah je ale vcelku vyrovnaný pretože ide o system BATES,jedná sa o sústavu paliových zŕn „poskladaných“ nad sebou, ktoré odhrievajú aj zospodu a zvrchu, čím je zaistený optimálny ťah. Zo začiatku kvôli obrovskému povrchu odhrievania hviezdy ťah prudko rastie, neskôr ( cca. v 50 s ) klesá aby nedošlo k preťaženie a odhrieva už viac-menej rovnomerne, motory sa odpaľujú na konci ťahu ( cca4% ťahu-zbytkový ťah ) kvôli optimálnemu rozloženie ťahu raketoplánu a vlyvu gravitácie, výkovov ťahu pri konci horenia atd…

Štěpán
Štěpán
9 let před

Diky za poznámku pod čarou 😉

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.