sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Evropský hlídač oceánů

Včerejší start ruské raket Rokot z kosmodromu Plesetsk s evropským průzkumným satelitem Sentinel-3A se podařil. Tato družice bude mít za úkol z téměř kruhové polární dráhy zkoumat dění v oceánech a zjišťovat tak vliv na globální klima. Mezi čtenáři jsou v poslední době navíc velmi oblíbené články, ve kterých detailně rozbíráme technické řešení nově vypouštěných družic. Dnes se proto detailně podíváme na zoubek nového satelitu, který od včerejšího večera obíhá kolem naší Země.

Horní stupeň Briz-KM úspěšně s pomocí dvou zážehů dopravil náklad na požadovanou oběžnou dráhu 801 x 815 kilometrů skloněnou vůči rovníku o 98,62°. Družice postavená firmou Thales Alenia za 301 milionů Euro se podle plánu oddělila od horního stupně zhruba 80 minut po startu, načež rozložila svůj solární panel. Všechny systémy zatím pracují správně. Horní stupeň pak měl dvěma zážehy proti směru letu snížit svou oběžnou dráhu a zaniknout v atmosféře.

Sentinel 3A
Sentinel 3A
Zdroj: spaceflight101.com

Sentinel 3A je, jak již název napovídá, prvním zástupcem třetího typu evropských družic Sentinel, které zkoumají naši planetu. Zatímco první typ využívá radarové antény, druhý zkoumá především pevninu, třetí pak má na starosti hlavně oceány. V roce 2017 bychom se měli dočkat startu identické družice Sentinel 3B, která umožní sběr dat na jiném místě planety, což je pro vědce ohromně cenné.

Jak jsme si již řekli, Sentinel 3A bude zkoumat především oceány. Ty tvoří převážnou část povrchu naší planety a jejich význam je neoddiskutovatelný. Nejen kvůli tomu, že z nich získáváme velké množství ryb, využíváme je k přepravě velkých nákladů, ale jde i o jejich vliv na globální klima. Ať už je řeč o odpařování mořské vody, o mořských proudech, nebo o větrech, které nad nimi vanou, vždy se jedná o procesy, které ovlivňují dění na celé planetě. Ničivý jev El Niňo není ničím jiným než narušením běžného stavu mořských proudů.

Družice Sentinel 3A bude měřit výšku hladiny, její pohyb, teplotu, rychlost větru, nebo také barvu vody. To všechno jsou údaje, které jsou nesmírně důležité pro lepší pochopení globálního klimatu a jeho změn. Když lépe prozkoumáme tyto procesy, budeme schopní lépe předvídat další vývoj počasí. Nasbíraná data bude možné spojit s těmi, která nasbíraly družice v minulých letech – třeba legendární Envisat. Superpočítače pak budou z naměřených údajů vytvářet přesné modely změny počasí, ale výhody by měli pocítit také námořníci, kteří by mohli včas vědět, kde jsou vysoké vlny, aby mohli plout jinou cestou. Kromě průzkumu oceánů ale Sentinel 3A pomůže i při zkoumání pevniny. Jeho citlivé přístroje by mohly hledat vznikající požáry na nepřístupných místech, nebo monitorovat stav ovzduší.

S účelem a významem satelitu jsme se tedy již seznámili, pojďme se nyní podívat detailněji na jeho technické parametry. Sentinel 3A je družice s tělem ve tvaru kvádru o rozměrech 2,2 x 2,2 x 3,7 metru, ze kterého vyčnívá jediný solární panel. Družice měla při startu hmotnost 1 244 kilogramů, přičemž 120 kilogramů tvoří palivo, o kterém bude řeč na dalších řádcích. Družice by mohla na oběžné dráze vydržet sedm a půl roku, ale spíše se počítá s pětiletou službou, aby v nádržích bylo dost paliva pro vstup do atmosféry.

Sentinel 3A z podhledu
Sentinel 3A z podhledu
Zdroj: spaceflight101.com

Již zmíněný solární panel s celkovou plochou 10,5 m2 se skládá ze tří sekcí, na kterých najdeme 2 772 gallium-arsenových solárních článků o rozměrech 8 x 4 centimetry. Články jsou uspořádány do 22 samostatných elektrických větví. Ty budou dohromady produkovat na začátku mise 2 000 W, přičemž na konci služby jejich výkon poklesne na 1960 W.

Sentinel 3A disponuje 128 kilogramy hydrazinu, které jsou uloženy v jedné velké nádrži. Ta je napojena na nádrž s dusíkem, který se používá k tlakování celého palivového systému. Satelit disponuje osmi tryskami (každá o váze 230 gramů) které jsou spojené do dvou svazků po čtyřech. Trysky zvládají fungovat při tlacích 5,5 – 23 barů, přičemž generují tah 0,36 – 1,45 N. Jednosložkové palivo potřebuje katalyzátor, aby se mohlo ve „spalovací komoře“ rozložit na plyny. Hydrazin se v tomto případě bude rozkládat na ohřívané desce ze slitiny platiny a palladia. Trysky poslouží nejen pro drobné úpravy oběžné dráhy, ale také pro sestup do atmosféry na konci mise.

Na samotný závěr našeho článku jsme si nechali informace o vědeckých přístrojích. Na Sentinelui 3A najdeme „jen“ čtyři vědecké aparatury. Dvě z nich budou sloužit k optickému snímání, další dvě pak budou topografické. Prvním z přístrojů je Ocean and Land Color Imager, který se skládá z pěti kamer, které pokrývají 21 spektrálních pásem. Jejich úkolem bude přinášet co nejpřesnější data o barvě terénu pod sebou. Právě data z tohoto přístroje najdou uplatnění při výše zmíněné detekci požárů. Kromě toho půjdou využít pro zjišťování stavu vegetace, nebo obsahu aerosolů v nejvyšších vrstvách oblaků.

Rozložení vědeckých přístrojů
Rozložení vědeckých přístrojů
Zdroj: spaceflight101.com

Druhý optický snímač nese název Sea and Land Surface Temperature Radiometer. Jeho polem působnosti je infračervené spektrum a jak již název napovídá, bude mít za úkol měřit teplotu povrchu moří i pevnin. Důležité je, že přístroj bude mít poměrně široké zorné pole, takže by měl získávat data z velkého území.

Hlavním topografickým přístrojem je Synthetic Aperture Radar, což je klasická radarová anténa, která vysílá k Zemi radiové vlny a sleduje jejich odrazy. Data z tohoto přístroje najdou využití při měření výšky vln, ale i při pozemské topografii. Ke zpřesnění se použije menší přístroj Microwave Radiometer. Ten bude zaznamenávat přirozené emise mikrovln, takže poskytne data pro korekci údajů naměřených radarem. Podle předpokladů by měly tyto přístroje dosáhnout přesností menší než jeden centimetr.

Vnitřní stavba satelitu Sentinel 3A
Vnitřní stavba satelitu Sentinel 3A
Zdroj: spaceflight101.com/

Zdroje informací:
http://spaceflight101.com/
http://spaceflight101.com/

Zdroje obrázků:
http://spaceflight101.com/copernicus/wp-content/uploads/sites/35/2016/02/Sentinel-3.jpg
http://spaceflight101.com/…/uploads/sites/35/2016/02/Sentinel-3A_in_the_cleanroom-1.jpg
http://spaceflight101.com/…/uploads/sites/35/2016/02/Sentinel-3_from_below.jpg
http://spaceflight101.com/copernicus/wp-content/uploads/sites/35/2016/02/S3-Layout.jpg
http://spaceflight101.com/copernicus/wp-content/uploads/sites/35/2016/02/S3-Exploded.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
3 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
ptpc
ptpc
8 let před

Fakt dobrý článok! A presne tak – takýto typ článkov sa mi veľmi páči.
Inak, ten obrázok znázorňujúci zloženie celej družice nemá chybu.

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  ptpc

To nás skutečně těší, budeme se snažit přinášet takové články kdykoliv, kdy k tomu bude možnost a dostatek informací.

valenta vladimir brno
valenta vladimir brno
8 let před

výborně,

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.