sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Falcon zvládl statický zážeh

Statický zážeh prvního stupně rakety Falcon 9 v1.1 pro start s družicí Jason-3

Dnes ve 2:35 našeho času absolvoval první stupeň rakety Falcon 9 v1.1 svůj statický zážeh. V Kalifornii bylo v té době pět minut po půl deváté večer, když se zapálilo devět motorů Merlin 1D. Zážeh trval sedm sekund, aby bylo jisté, že všechny systémy pracují správně – přecijen od posledního zážehu tohoto stupně uplynulo již téměř tři čtvrtě roku a i rampa prošla změnami, jak jsme psali před pár dny. Úspěšné provedení statického zážehu je důležitým krokem ke startu s 530 kg těžkou družicí Jason-3, ke kterému by mělo dojít už tuto neděli v 19:42 našeho času.

Přesun prvního stupně na startovní rampu před statickým zážehem
Přesun prvního stupně na startovní rampu před statickým zážehem
Zdroj: https://pbs.twimg.com/
První stupeň na startovní rampě
První stupeň na startovní rampě
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Zdroje informací:
http://forum.kosmonautix.cz/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
http://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2016/01/CYfKdlLUAAAaNlX.jpg-large.jpeg
https://pbs.twimg.com/media/CYcAE0cWQAAW_QV.jpg
https://pbs.twimg.com/media/CYcAEtEWYAURzNb.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
27 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
slappy
8 let před

Zajímalo by mě, jestli ještě i jiná společnost provádí takovéto zážehy celých první stupňů na rampě.. Zdá se mi to docela unikátní, většinou se testují samostatně motory, ne?

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpovědět  slappy

Je to pravda. Většinou se provádí pouze natankování nádrží a simulace předstartovních připrav. SpaceX k tomu přidává ještě statický zážeh.

gg
gg
8 let před
Odpovědět  Dušan Majer

To je možná i proto, že SpaceX na rozdíl od ULA nemusí po testu rozebrat a zase složit motory, aby vyměnili jednorázové zážehové patrony. 😀

ventYl
ventYl
8 let před
Odpovědět  gg

Myslim, ze minimalne rakety pouzivajuce motory vychadzajuce z ruskeho dizajnu su principialne restartovatelne. Zrejme sa s moznostou restartu nerata pocas letu, ale aby sa motor musel rozoberat kvoli kazdemu zapaleniu, to asi nie.

Tiez motory raketoplanov boli pokial viem restartovatelne. Vlastne tie museli, pretoze sa zrejme pouzivali na deorbitalny zazeh.

Ondřej Šamárek
Editor
8 let před
Odpovědět  ventYl

Hlavní motory RS-25 se na deorbitační zážeh raketoplánu nepoužívaly – fungovaly totiž s využitím dodávky paliva a okysličovadla z nádrže ET. Na deorbitační zážeh se používaly menší motory OMS.

ventYl
ventYl
8 let před
Odpovědět  gg

hmmm… myslel som, ze OMS su len trysky, takto to dava zmysel.

a zaroven som jaksi necakal, ze by shuttly odhadzovali nadrz az tak vysoko

Asdf
Asdf
8 let před
Odpovědět  gg

Jestli tomu tak je, pak nechápu, jak je možné, že při přistání Falconu jeden motor znovu zažehne.

Daniel Heřt
8 let před
Odpovědět  gg

Tak palivové nádrže jsou u přistávajícího Falconu pořád přítomné a z části plné, narozdíl od raketoplánu. Motory Merlin jsou navržené na to aby byly restartovatelné, a nesou si dostatečnou zásobu TEA-TEB pro několik zážehů.

Asdf
Asdf
8 let před
Odpovědět  gg

Aha, omlouvám se, pochopil jsem komentář gg zcela opačně.

RiMr
RiMr
8 let před

Zajímalo by mě, jestli „vinou“ toho statického zážehu je před startem nutná nějaká údržba na motorech, zkrátka, co je menší zlo – jestli odpálit do vesmíru voňavoučkou nablejskanou sestavu oňuchanou zblízka postavami v bílých pláštích 🙂 kterým ale mohlo něco ujít a to by se projevilo při startu (a takto se na to možná přijde při stat. zážehu), nebo ji takto zkusmo zapálit, „očadit“ a riskovat, že se tam „něco hne či přicpe“ a raketa která by jinak při prvním zážehu bez problémů odstartovala při tom druhém selže….
SpaceX evidentně usoudili, že bezpečnější je toto.

gg
gg
8 let před
Odpovědět  RiMr

Ono je to možná úmyslné. Pokud jednoho dne mají rakety létat levněji, asi bude prakticky nemožné obskakovat raketu po každém jejím upšouknutí. Takže pokud je cílem jednoho dne dostat raketovou techniku do stavu, kdy raketa bez údržby poletí vícekrát, proč to zdržovat? Ať už konstrukčně, nebo provozně. Pokud by se totiž zjistilo, že na to současný Falcon nemá, pak ze dvou možností 1) začít ho obskakovat a 2) opravit konstrukci/výrobu/QA je možnost 1) tak jako tak dlouhodobě neprůchozí, takže asi nezbývá než se soustředit na 2) (což „tradiční“ firmy zjevně nemají v plánu, nebo alespoň zatím neměly – při pár startech za rok a použití „extrémních technologií“ to pro ně nemělo smysl.)

RiMr
RiMr
8 let před
Odpovědět  gg

SOuhlasím, taky mi to tak přijde. Jestli se podaří časem zjednodušit celé celky tak, že možnost chyby a nutnost údržby (a když tak její maximální zjednodušení) bude řádově menší, bude to pro dopravu nahoru velký krok.

Andy
Andy
8 let před
Odpovědět  RiMr

Kedze motory sa startuju pocas letu viac krat, nemoze byt o ziadnom servise rec. Ked sa S1 vracia, motory sa po starte musia spustit 3x bez zasahu. Na start sa pouziva samozapalna zmes TEA-TEB, co je tekutina, takze na nu maju nadrz.
Starty motorov su ale aj v priprave celkom bezne. Kazdy motor je niekolko krat testovany v McGregor a nasledne aj po poskladani do stage je v Texase static fire na stande. Kedze chcu dosiahnut 48h turnaround cas, designuju uz teraz co najviac komponentov na minimalny service. Skor si myslim, ze pred startom po statiku riesia este casovania jenotlivych ventilov a okolnej infrastruktury.Ale neriesia uz mechanicke zasahy.

Jakub
Jakub
8 let před

Bude v neděli 17.1.2016 19:25 v Kalifornii tma ?

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpovědět  Jakub

Předpokládám, že ano, jelikož leží také na severní polokouli, byť o něco jižněji, než ČR.

Martin Gembec
Martin Gembec
8 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Jé tak teď si Dušan naběhl, ale tohle se nám stane běžně. Pokud start proběhne v 19:42 SEČ, v Kalifornii bude -9 hod, takže to máme cca 10:42 dopoledne… takže se těším, aby vše vyšlo a byly záběry s denního přistání prvního stupně 🙂

Martin Gembec
Martin Gembec
8 let před
Odpovědět  Martin Gembec

Na druhé straně pokud bychom odpověděli doslovně, na co se tazatel ptá, tak v 19.25 kalifornského času bude Slunce cca -25° pod obzorem. Slunce jim zapadá na 35° severně a -120 západně asi v 17:12 místního času.

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpovědět  Martin Gembec

Áha, přečetl jsem si to jen narychlo a nepřemýšlel jsem nad tím. Nenapadlo mne zkontolovat si přesuny času. 🙂

Racek
Racek
8 let před

Nevím, není – li to překlep, ale hmotnost vynášené družice 530 kg nevypadá na zrovna rozumné využití nosné kapacity rakety. Je to opravdu tak? Děkuji velice.

Dan Heřt
Dan Heřt
8 let před
Odpovědět  Racek

Je to správně, družice váží pouze 530 kg. Falcon 9 má samozřejmě mnohem vyšší nosnost, ale v Americe prakticky není k dispozici jiná levnější raketa která by podobný náklad vynesla.

slappy
8 let před
Odpovědět  Dan Heřt

To je vlastně celkem zajímavé! Napadá mě Pegasus (poletí ještě vůbec někdy?) a poslední jeden nebo dva exempláře Delty II (mají přiřazený nějaký náklad?) ..

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpovědět  slappy

O termínech startů raket Delta jsme psali v tomto článku. Předposlední Delta II by měla letos vynést meteodružici JPSS-1 a poslední pak příští rok satelit ICESat-2 pro průzkum ledovců – oba starty proběhnou z Vandenbergovy základny.

slappy
8 let před
Odpovědět  slappy

Aaha supr díky!

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpovědět  Racek

Dan Heřt to už vysvětlil, já jen doplním, že právě kvůli nízké hmotnosti vynášené družice, která navíc letí jen na nízkou oběžnou dráhu, měl být právě tento start využit pro nácvik měkkého přistání prvního stupně na pevnině, ačkoliv jde „jen“ o verzi 1.1, která by toho běžně nebyla schopná. Leč havárie Falconu při startu s Dragonem udělala čáru přes rozpočet.

Racek
Racek
8 let před
Odpovědět  Racek

Děkuji velice.

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpovědět  Racek

Rádo se stalo.

gg
gg
8 let před
Odpovědět  Racek

Podle mně je to náhodou celkem rozumné využití dalšího z mnoha testovacích letů F9-R. 😀

https://kosmonautix.cz/2016/01/12/falcon-zvladl-staticky-zazeh/