sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (NROL-48)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

    krátké zprávy

    Maxar Intelligence

    Společnost Maxar Intelligence vydala nový mapovací produkt vyvinutý s využitím umělé inteligence Ecopia, který převádí družicové snímky do detailních 2D a 3D map. Produkt s názvem Vivid Features kombinuje archiv družicových snímků společnosti Maxar se softwarem umělé inteligence od společnosti Ecopia

    Novaspace

    Novaspace s podporou regionu Occitanie pořádá ve dnech 12. a 13. května 2026 v Toulouse ve Francii inaugurační Vesmírný summit pro odolnou budoucnost. Toto mezinárodní setkání shromáždí více než 500 lídrův oboru, politiků a vedoucích pracovníků z průmyslu a koncových uživatelů z celého globálního řetězce v oblasti vesmíru.

    GHGSat

    Společnost GHGSat plánuje rozšířit svou konstelaci monitorovacích a analytických služeb skleníkových plynů o 47 milionů kanadských dolarů formou vlastního kapitálu a půjčky.

    Anduril

    Společnost Anduril, která se zabývá obrannými technologiemi, a startup pro vesmírnou dopravu Impulse Space se připravují na demonstraci autonomního setkání a přiblížení na geostacionární oběžné dráze Země. Test je plánován na rok 2026.

    SpaceX

    SpaceX očekává, že začne testovat služby přímého přenosu dat do zařízení s využitím nově získaného spektra od společnosti EchoStar již koncem příštího roku.

    Swissto12

    Společnost Swissto12 dokončila předběžné posouzení návrhu své první družice Neastar-1 s přímým připojením k zařízení. Švýcarský výrobce malých geostacionárních družic to oznámil 15. září.

    Naše podcasty

    Doporučujeme

    Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

    Poděkování

    Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

    Přistaneme na Marsu díky metanovým motorům?

    Možná se u budoucích landerů pro Mars dočkáme nasazení metanu, tedy paliva, které americká agentura zatím ještě nikdy nepoužila na žádném kosmickém stroji. Na Marshallově středisku je v těchto týdnech k vidění výrazně modrý plamen šlehající z trysky – právě barva prozrazuje poměrně netypické palivo – nejjednodušší z uhlovodíků – metan. Právě zde totiž probíhají zkoušky motorů, které sází na spalování molekuly s jedním atomem uhlíku a čtyřmi atomy vodíku.

    „Při současné konfiguraci by tyto metanové trysky mohly pohánět malý lander,“ říká Steve Hanna, který zodpovídá za vývoj pokročilých systémů na Marshallově středisku a dodává: „Díky datům, která jsme získali během testů můžeme celou technologii zvětšit pro použití ve vesmíru, nebo pro větší landery.“

    Metan - nejjednodušší uhlovodík
    Metan – nejjednodušší uhlovodík
    Zdroj: https://upload.wikimedia.org

    Aktuálně nejvyužívanějším raketovým palivem je kapalný vodík, který za sebou nechává letecký petrolej díky vyššímu výkonu i deriváty hydrazinu díky tomu, že není toxický. Metan má ale oproti kapalnému vodíku výhodu v tom, že je mnohem stabilnější a můžeme jej skladovat při příznivějších teplotách, které jsou srovnatelné se zkapalněným kyslíkem. Díky tomu by metanové nádrže potřebovaly slabší tepelnou izolaci a jelikož má metan vyšší hustotu než zkapalněný vodík, daly by se použít i menší nádrže.

    Co je ale hlavní je to, že metan můžeme mimořádně snadno získat z místních zdrojů. Technologie ISRU, tedy využívání lokálních zdrojů je pro odborníky velice lákavá, protože stroje by získaly možnost snadno dotankovat své nádrže. Technologie ISRU se mají testovat na vozítku Mars rover 2020, kde by se měla zkoušet produkce metanu a kyslíku. Budoucí výpravy (třeba jednou i pilotované) by tak mohly z atmosféry doplnit nádrže a vyrazit na oběžnou dráhu.

    Přetlakový cyklus
    Přetlakový cyklus
    Zdroj: http://upload.wikimedia.org

    Ale zpátky do dnešních dnů. Testované motory využívaly standardní přetlakový cyklus (viz náš starší článek). Aby příští generace těchto trysek dosáhly tahu více než 11 tun pro použití na větších landerech a zároveň umožnily korigovat tah, pracují inženýři i na motoru, který by byl napojený na klasické turbočerpadlo. V tomto případě má dosahovat 95 000 otáček / minutu a díky jeho práci dosáhne motor vyšších úrovní tahu.

    První zkoušky turbočerpadla pro metanové motory by mohly přijít ještě před koncem letošního roku. Půjde o kus, který měl původně pracovat s kapalným vodíkem. Bylo by výhodné, pokud by se ukázalo, že turbočerpadlo může pracovat s oběma palivy. Samotné motory se skládají jen ze dvou částí – vstřikovače a samotné spalovací komory – technici v Marshallově středisku na nich pracují již téměř deset let. Jako okysličovadlo zde slouží zkapalněný kyslík. Za zmínku stojí, že některé části turbočerpadel i samotných motorů byly vyrobeny pomocí pokročilých výrobních metod jako je například 3D tisk.

    Kromě toho, že 3D tisk umožňuje rychlou výrobu a snížení nákladů, umožňuje i vytvořit složité struktury – třeba u aktuálně testovaných motorů jde o kanálky pro teplotní senzory. Cílem techniků je dosáhnout trysky, která by byla regenerativně chlazena – chladné palivo z nádrže by procházelo kolem trysky, ze které by odebíralo přebytečné teplo a bránilo tak jejímu shoření. Do spalovací komory by tak přicházelo již ohřáté. K tomu je ale potřeba důkladně prozkoumat rozložení tepla v metanovém motoru. A přesně v tom mohou pomoci aktuální zkoušky s teplotními senzory.

    Zdroje informací:
    https://www.nasa.gov/

    Zdroje obrázků:
    https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…64a55d43c3f0e9be7d89137752e2e8b0&oe=56B626BE
    https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/58/Methane-3D-balls.png
    https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/13/Expander_rocket_cycle_cz.png

    Štítky:

    Hodnocení:

    0 / 5. Počet hlasů: 0

    Sdílejte tento článek:

    Další podobné články:

    Komentáře:

    Odběr komentářů
    Upozornit
    16 Komentáře
    Nejstarší
    Nejnovější Nejvíce hodnocený
    Inline Feedbacks
    Zobrazit všechny komentáře
    zvejkal
    zvejkal
    9 let před

    To by bolo super – by ma inak zaujimalo, ze ako by vyzeralo take dotankovanie z miestnych zdrojov …. co vsetko je na to potrebne a kde sa taky metan da najst.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    9 let před
    Odpověď  zvejkal

    Metan se na Marsu dá najít v atmosféře na některých místech, ale není ho tam moc a navíc trochu jeho objem kolísá. Dal by se ale vyrábět z vody a oxidu uhličitého, což jsou látky, které na Marsu jsou, byť s vodou to úplně snadné taky není.

    asdf
    asdf
    9 let před

    Takže po Blue Origin a SpaceX je to třetí subjekt, který vyvíjí motory na metan.
    Mimochodem opravdu je vodík nejpoužívanější palivo? Dle mě se tedy víc používá kerosin.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    9 let před
    Odpověď  asdf

    No myslím si, že pokud započítáme i horní stupně, tak se to začne trochu vyrovnávat. Přiznám se, že jsem to nepočítal, čerpal jsem z článku NASA.

    gg
    gg
    9 let před
    Odpověď  asdf

    Tak na hmotnost zcela určitě. 😀

    Jaro Pudelka
    Jaro Pudelka
    9 let před

    Teraz je vlastne každé družstvo, ktoré chová kravy, potencionálnym dodávateľom paliva. Tomu sa povie recyklácia, astronauti budú mať ako backup pre palivo kontajner fazule.

    ventYl
    ventYl
    9 let před

    „…a jelikož má metan vyšší hustotu než zkapalněný vodík…“

    znamena to teda aj to, ze ma vacsiu hustotu energie, potazmo spalne teplo, resp. pomer medzi objemom skvapalneneho paliva a produktov jeho horenia?

    predpokladam, ze ustova rychlost plynov bude dana geometriou trysky a ich mnozstvom, teda rychlostou horenia…

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    9 let před
    Odpověď  ventYl

    Přesně tak. Metan je o chlup méně účinný, než vodík, ale je to kompenzováno jeho výhodami – třeba tou hustotou.

    gg
    gg
    9 let před
    Odpověď  ventYl

    Objemovou má vyšší, hmotnostní nikoli. Ale právě proto by zajímavou pohonnou jednotkou mohl být dvojpalivový motor, nejlépe s plynule proměnným specifickým impulzem. 🙂 Rusové kdysi podobný postavili, ale ten Isp měnil bohužel jen skokově. Možná detonační motor by s tím neměl problémy… Ani pro výtvory typu Skylon by se asi nenašla lepší pohonná jednotka (a ne, ani SABRE by zřejmě nedosáhl podobného výkonu).

    gg
    gg
    9 let před

    Jen drobná poznámka…jestli se nepletu, přinejmenším ve starší české literatuře se hovoří o výtlačných motorech, nikoli o přetlakových. Aby to někoho nezmátlo jako mě…

    Racek
    Racek
    9 let před

    Tak mě napadlo, proč ten metan se nepoužíval odedávna, Vždyť výhřevností není daleko za vodíkem a jinak je vše vč. výroby výhodnější? Pochybuji, že by na to nikdo nepomyslel, snad technické problémy dříve neřešitelné? Já vím, blbá poznámka, no.

    gg
    gg
    9 let před
    Odpověď  Racek

    Metan má velké výhody třeba pro konstrukci motorů typu FFSC, nebo právě pro provoz na Marsu, ale jinak jinak jeho přednosti zastiňuje nižší hustota v kapalném stavu (a tedy i nižší hustota impulzu). Na matičce Zemi tudíž tlaky směrem k němu nebyly dostatečně silné.

    Racek
    Racek
    9 let před
    Odpověď  gg

    No, ale s vodíkem, který má tyto parametry podstatně horší, problémy už nemáme. K tomu směřoval můj dotaz. Jinak moc díky za reakci.

    Honza
    Honza
    9 let před
    Odpověď  Racek

    Vodík má nejvyšší spalné teplo a nejnižší molární hmotnost spalin ze všech paliv. Měl by tedy mít bezkonkurenčně nejvyšší specifický impuls, proti methanu skoro dvojnásobný. Jenže skutečné vodíkové motory takového impulsu nedosahují a mírné vylepšení je kompenzováno velkou váhou nádrží a složitostí celého systému.

    Methan LOx má specifický impuls jenom o trochu větší než motory na kerosen ale k tomu nevýhodu těžké nádrže. Myslím, že tyhle motory žádný zásadní posun nepřinesou. Možná budou trochu jednodušší a levnější, ale na vynesení pár stovek kilo na oběžnou dráhu bude pořád potřeba obludná raketa plněná stovkami tun paliva…

    pbpitko
    pbpitko
    7 let před

    Vie mi nikto povedať aké technické problémy bránia väčšiemu využívaniu CH4 ? Pricíp je všade rovnaký, prečo to nejde iba prostou rekonfiguráciou tradičných motorov ? Čo je nutné zmeniť ?
    O výhodách a nervýhodách sa píše kde-kade, ale aké technické problémy to prináša ?
    pb 🙁

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    7 let před
    Odpověď  pbpitko

    Viděl bych to především na vyladění všech možných poměrů – od spalovacího, přes tlaky, až po expanzní.

    Děkujeme za registraci! 

    Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

    Děkujeme za registraci! 

    Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.