sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Rover naruby pro ledové světy

Všechna vozidla, která kdy brázdila zemský povrch využívala gravitace, která je přitahovala k zemi, na které se otáčela kola. Tento princip se používá i u robotických vozítek, která zkoumají Mars. Na osvědčené metodě se na první pohled nemusí nic měnit. Ovšem jen do té doby, dokud nejsme konfrontováni s potřebou průzkumu úplně nového prostředí. Dají se rovery použít i pro průzkum podpovrchových oceánů na Europě, nebo Enceladu? Dají, jen je potřeba je obrátit.

Vědci s Jet Propulsion Laboratory přišli s originálním návrhem roveru, který by mohl zkoumat tyto podivné světy. Problém s absencí pevného podloží, po kterém by mohl rover jezdit se podařilo vyřešit originálně – místo, aby vozítko brázdilo „podlahu“, posadili jej odborníci na „strop“, tedy na spodní část ledového krunýře. O dostatečný přítlak se postaralo konstrukce, která se ve vodě díky své hustotě vznáší. Síla, která rover tlačí vzhůru, je dostatečná k vytvoření přítlaku pro kola.

Technici už prototyp tohoto vozítka vyzkoušeli v ledovém jezeře u aljašského města Barrow, kde měli vědecké úkoly – zkoumal výrony metanu ze dna jezera. První návrh byl s povrchem spojený kabelem, druhý už fungoval bezdrátově. Podvodní rover disponuje pouze dvěma koly, která se mohou otáčet nezávisle na sobě. Otočné jsou i dvě poloosy, které mohou být osazeny světlomety, kamerami, nebo dalšími vědeckými přístroji.

Zda se tento zajímavý koncept ujme zatím nevíme. NASA sice uvažuje o průzkumu ledového měsíce Europa, ale nejspíše z oběžné dráhy v ideálním případě z povrchu. Na výpravu pod ledový krunýř je ještě daleko. Nicméně je dobře, že už nyní vznikají návrhy, jak si poradit s tímto nezvyklým prostředím.

Zdroje informací:
https://www.youtube.com/

Zdroje obrázků:
http://images.bwbx.io/cms/2014-06-25/0625_nasa_rover_inline_630.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
6 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Dušan
Dušan
9 let před

Ahoj, trochu ot ale víte že nasa zveřejnila všechny forky z mise apllo?
https://www.flickr.com/photos/projectapolloarchive/albums

Karel
Karel
9 let před

No a co brání udělat prostě obyčejnou ponorku ?

slappy
9 let před
Odpověď  Karel

Tomu brání zejména chabé financování planetárního výzkumu.. Ale i o ponorce (pro Titan) už se uvažuje (myslím i tady na kosmonautixu je k tomu článek).

Rover naruby je prostě další zajímavá varianta, jak zkoumat cizí světy. Oproti ponorce bude mít i jednodušší pohon a snadnější orientaci v prostoru (odpadá celá jedna osa – hloubka). Do hlubin by pak mohl uvolnit samostatnou mikrosondu – představte si vzrušení při takové misi, jak bychom hltali poslední bity informací proudící skomírajícím signálem ze stále větších hlubin Europy!

No nic, prozatím sci-fi… : )

Spytihněv
Spytihněv
9 let před
Odpověď  slappy

Podle jednoho z plánů měl být start mise Cryobot/Hydrobot kolem roku 2010… Cryobot by se pomocí ohřívané špice pomalu prodral přes ledový příkrov Europy a poté by do oceánu vypustil ponorku Hydrobot. Hodně optimistický termín na tak složitou misi.

Pokud jde o jezera na Titanu, tak tady vědecké týmy nápady nešetří. Od neřiditelného plavidla poháněného jen větrem (TiME), přes další, které by mělo být poháněno nějakými kolesy jako parník nebo šroubem (TALISE), až po zmiňovanou ponorku, kde je plán opravdu velkorysý. 90 dní a 2000 km (slovy: dva tisíce km) na hladině nebo pod hladinou. Takže průměrně by to bylo 22 km denně. NASA vždy své projekty úmyslně podceňuje, ale tady to asi trochu přehnali. I když… co já vím 🙂

Racek
Racek
9 let před
Odpověď  Spytihněv

No, obávám se, že 2000 km asi žádné jezero na Titanu není… Jinak, škoda ho, tohle je asi docela reálný projekt.

Spytihněv
Spytihněv
9 let před
Odpověď  Spytihněv

No samozřejmě ta vzdálenost 2000 km není uvažována z bodu A do bodu B přímo. Ponorka by brázdila hladinu nebo hlubiny Kraken Mare, které má 400 000 km čtverečních, takže by rozhodně měla dost prostoru k seberealizaci. A samotný projekt nereálný není, představit si ho umím a pokud bude nadpřirozeně spolehlivá, tak ty kilometry třeba i zvládne. I když z našeho dnešního pohledu to vypadá fakt velmi odvážně.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.