křišťálová lupa

sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

Haven-2

Společnost Vast Space odhalila návrh vesmírné stanice. Společnost nastínila své plány pro stanici Haven-2 při zahájení Mezinárodního astronautického kongresu. Záměrem společnosti je soutěžit o druhou fázi programu NASA Commercial Low Earth Orbit Destinations.

Artemis Accords

Estonsko podepsalo dohody Artemis Accords. Stala se tak 45. zemí, která dohody podepsala.

FAA vydala licenci pro IFT-5

Úřad FAA vydal v 18:40 našeho času modifikovanou startovní licenci pro pátý start systému Super Heavy Starship.

FAA povoluje návrat Falconů do služby

Federální letecký úřad (FAA) oznámil, že přezkoumal a schválil výsledky vyšetřování SpaceX zaměřené na chybu při deorbiančím zážehu druhého stupně Falconu 9 při misi Crew 9. Rakety Falcon se tak mohou vrátit do služby.

Tactical Surveillance, Reconnaissance and Tracking

Program Tactical Surveillance, Reconnaissance and Tracking (TacSRT) US Space Force poskytuje družicové snímky a analýzu dat na podporu nouzových operací na jihovýchodě Spojených států po hurikánu Helene.

Mise Emirates

Vesmírná agentura Spojených arabských emirátů (UAESA) oznámila 10. října, že vybrala společnost Mitsubishi Heavy Industries, aby v prvním čtvrtletí roku 2028 vynesla misi Emirates k pásu asteroidů (EMA) na raketě H3.

Federace komerčních vesmírných letů

Federace komerčních vesmírných letů (CSF) oznámila, že se jejím nejnovějším členem stala společnost Aetherflux. Společnost Aetherflux se připojuje k CSF, aby pomohla lépe komunikovat s Kongresem a výkonnými pobočkami.

Aetherflux

Společnost Aetherflux oznámila plány vyvinout a vynést konstelaci družic na LEO, které budou shromažďovat sluneční energii a přenášet ji na Zemi pomocí infračervených laserů. Společnost plánuje tuto technologii demonstrovat na malé družici roku 2026.

SpaceX

SpaceX obdržela 15denní zvláštní dočasné oprávnění (STA) k poskytování připojení zákazníkům T-Mobile na Floridě, kteří mohou přijít o mobilní služby kvůli hurikánu Milton. SpaceX povolila základní textové služby na telefonech T-Mobile.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Rover naruby pro ledové světy

Všechna vozidla, která kdy brázdila zemský povrch využívala gravitace, která je přitahovala k zemi, na které se otáčela kola. Tento princip se používá i u robotických vozítek, která zkoumají Mars. Na osvědčené metodě se na první pohled nemusí nic měnit. Ovšem jen do té doby, dokud nejsme konfrontováni s potřebou průzkumu úplně nového prostředí. Dají se rovery použít i pro průzkum podpovrchových oceánů na Europě, nebo Enceladu? Dají, jen je potřeba je obrátit.

Vědci s Jet Propulsion Laboratory přišli s originálním návrhem roveru, který by mohl zkoumat tyto podivné světy. Problém s absencí pevného podloží, po kterém by mohl rover jezdit se podařilo vyřešit originálně – místo, aby vozítko brázdilo „podlahu“, posadili jej odborníci na „strop“, tedy na spodní část ledového krunýře. O dostatečný přítlak se postaralo konstrukce, která se ve vodě díky své hustotě vznáší. Síla, která rover tlačí vzhůru, je dostatečná k vytvoření přítlaku pro kola.

Technici už prototyp tohoto vozítka vyzkoušeli v ledovém jezeře u aljašského města Barrow, kde měli vědecké úkoly – zkoumal výrony metanu ze dna jezera. První návrh byl s povrchem spojený kabelem, druhý už fungoval bezdrátově. Podvodní rover disponuje pouze dvěma koly, která se mohou otáčet nezávisle na sobě. Otočné jsou i dvě poloosy, které mohou být osazeny světlomety, kamerami, nebo dalšími vědeckými přístroji.

Zda se tento zajímavý koncept ujme zatím nevíme. NASA sice uvažuje o průzkumu ledového měsíce Europa, ale nejspíše z oběžné dráhy v ideálním případě z povrchu. Na výpravu pod ledový krunýř je ještě daleko. Nicméně je dobře, že už nyní vznikají návrhy, jak si poradit s tímto nezvyklým prostředím.

Zdroje informací:
https://www.youtube.com/

Zdroje obrázků:
http://images.bwbx.io/cms/2014-06-25/0625_nasa_rover_inline_630.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
6 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Dušan
Dušan
9 let před

Ahoj, trochu ot ale víte že nasa zveřejnila všechny forky z mise apllo?
https://www.flickr.com/photos/projectapolloarchive/albums

Karel
Karel
9 let před

No a co brání udělat prostě obyčejnou ponorku ?

slappy
9 let před
Odpověď  Karel

Tomu brání zejména chabé financování planetárního výzkumu.. Ale i o ponorce (pro Titan) už se uvažuje (myslím i tady na kosmonautixu je k tomu článek).

Rover naruby je prostě další zajímavá varianta, jak zkoumat cizí světy. Oproti ponorce bude mít i jednodušší pohon a snadnější orientaci v prostoru (odpadá celá jedna osa – hloubka). Do hlubin by pak mohl uvolnit samostatnou mikrosondu – představte si vzrušení při takové misi, jak bychom hltali poslední bity informací proudící skomírajícím signálem ze stále větších hlubin Europy!

No nic, prozatím sci-fi… : )

Spytihněv
Spytihněv
9 let před
Odpověď  slappy

Podle jednoho z plánů měl být start mise Cryobot/Hydrobot kolem roku 2010… Cryobot by se pomocí ohřívané špice pomalu prodral přes ledový příkrov Europy a poté by do oceánu vypustil ponorku Hydrobot. Hodně optimistický termín na tak složitou misi.

Pokud jde o jezera na Titanu, tak tady vědecké týmy nápady nešetří. Od neřiditelného plavidla poháněného jen větrem (TiME), přes další, které by mělo být poháněno nějakými kolesy jako parník nebo šroubem (TALISE), až po zmiňovanou ponorku, kde je plán opravdu velkorysý. 90 dní a 2000 km (slovy: dva tisíce km) na hladině nebo pod hladinou. Takže průměrně by to bylo 22 km denně. NASA vždy své projekty úmyslně podceňuje, ale tady to asi trochu přehnali. I když… co já vím 🙂

Racek
Racek
9 let před
Odpověď  Spytihněv

No, obávám se, že 2000 km asi žádné jezero na Titanu není… Jinak, škoda ho, tohle je asi docela reálný projekt.

Spytihněv
Spytihněv
9 let před
Odpověď  Spytihněv

No samozřejmě ta vzdálenost 2000 km není uvažována z bodu A do bodu B přímo. Ponorka by brázdila hladinu nebo hlubiny Kraken Mare, které má 400 000 km čtverečních, takže by rozhodně měla dost prostoru k seberealizaci. A samotný projekt nereálný není, představit si ho umím a pokud bude nadpřirozeně spolehlivá, tak ty kilometry třeba i zvládne. I když z našeho dnešního pohledu to vypadá fakt velmi odvážně.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.