sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Fúze dat

Boeing plánuje předvést technologii senzorové fúze, která by mohla zlepšit vojenské situační povědomí kombinací dat z atmosférických a vesmírných senzorů. Tato fúze dat ze senzorů by mohla být doručena operátorům na zemi nebo pilotům.

SpaceNews

Týdeník SpaceNews, který se zabývá vesmírným zpravodajstvím slaví 18. září své 35. výročí.

Indické projekty

Indická vláda udělila souhlas s řadou velkých vesmírných projektů včetně návratu lunárního vzorku prostřednictvím mise Chandrayaan-4 a prvního modulu vesmírné stanice.

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Deník astronautky, návrat (druhá část)

úvodní obrázek

„Toto je druhý zápis ze závěrečné série v mém deníku, ve kterém se ohlédnu zpět za svým odletem ze stanice, přistáním a adaptací na život na Zemi! Připoutání se v Sojuzu není tak rychlé jako zapnutí bezpečnostního pásu v autě. Prostor je velice stísněný, poloha těla je nepohodlná a na některé popruhy není jednoduché dosáhnout. Jak jsem se navíc naučila během naší zkoušky těsnosti skafandru Sokol, stav beztíže tuto činnost nijak neusnadňuje, protože vaše tělo nezůstává v sedadle. Když tedy bylo všechno hotovo, byla jsem vděčná. Kyslíková i ventilační hadice byly připojeny, komunikační a biometrické kabely také, ramenní, stehenní a kolenní popruhy zapnuty. Zatím jsem je nedotáhla, protože od brzdícího zážehu a vstupu do atmosféry nás stále dělí několik hodin. Navzdory fyzické námaze při poutání jsem stále v Sokolu necítila horko, takže jsem nezapnula ventilaci skafandru a užívala si několik minut ticha navíc.

Čtvrtek 11. června 2015

Ve vysílačce se ozval ten známý milý hlas našeho instruktora Dimitrije, který s námi dnes bude na spojení z Moskvy, stejně jako už byl naším hlavním řídícím hlasem stovky hodin v simulátoru ve Hvězdném městečku. Zeptal se mě na stav naší činnosti v souvislosti se skafandry. Zahlásila jsem, že jsem již připoutaná na svém místě a Anton pomáhá Terrymu v orbitálním modulu. Poté jsem na svém displeji řízení načetla stránku ukazující technické parametry naší lodi. Všechno vypadalo dobře, až na to, že hladina oxidu uhličitého stoupala blízko ke 4 mm Hg. Chystala jsem se to nahlásit, ale řídící středisko v Moskvě to již očividně sledovalo díky zaslané telemetrii. Dima mi nařídil aktivovat náš systém odbourávání oxidu uhličitého o něco dříve, než bychom to udělali podle původního plánu.

Následovalo několik dalších hlášení o tlaku od Terryho a Antona, které jsem předala do Moskvy a kontrola těsnosti byla považována za ukončenou a úspěšnou. Odpojení od ISS tedy bylo bezpečné. Mimochodem, měla bych také dodat, že jsme už několik dní před odletem také provedli zkoušku manévrovacích trysek. Řídící středisko nejdříve převedlo ISS do volného driftu, což znamená, že orientace stanice v prostoru nebyla ničím řízena. Stanice tak mohla být lehce vychýlena zážehy manévrovacích trysek Sojuzu, aniž by se snažila aktivně kompenzovat tato narušení. Poté jsme Anton a já zaujali naše místa v Sojuzu a zkonfigurovali jsme systémy lodi tak, abychom mohli manévrovací trysky ovládat ručně. Anton poté postupně naklonil ovládací páky ve všech šesti stupních volnosti a díky tomu jsme dostali šanci ujistit se, že všechny trysky patřičně odpovídají na ovládání. To vše na hlavním i záložním řídícím okruhu.

Ale zpět ke dni odletu. Nyní byla řada na Terrym, aby se připoutal v sedadle. Za několik minut se k nám v návratovém modulu připojil také Anton, který za sebou zavřel poklop a tím nás oddělil od orbitálního modulu.

Jakmile jsme byli všichni připoutaní, nasadili jsme si rukavice a zavřeli hledí přilby, abychom provedli zkoušku těsnosti našich skafandrů. Nejdříve jsme uzavřeli velký modrý ventil na hrudníku a proudění vzduchu z ventilace se jednoduše postaralo o nafouknutí skafandrů. Poté Anton provedl odpočet od pěti, na jehož konci zapnul stopky a já jsem současně otevřela ventil, který pustil do našich skafandrů kyslík. Každý pozoroval nárůst tlaku ve svém skafandru na zápěstním manometru a hlásil dosažení 0,1 a 3,5 atmosféry, takže Anton mohl zapsat dosažené časy „nafouknutí“. Tento proces také sledovalo pozemní středisko. Před započetím této kontroly jsme uzamknuli vysílání v poloze „trvale zapnuto“. Po dosažení 3,5 atmosféry každý z nás nechal svůj skafandr vyfouknout, přičemž jsme úbytek tlaku pomalu regulovali hrudním ventilem, abychom dali naším uším čas vyrovnat se s náhlým poklesem. Poté jsme otevřeli hledí přileb a já jsem uzavřela dodávku kyslíku z nádrží. Odteď si už nesundáme rukavice, dokud nepřistaneme.

Dobrá zpráva je, že všechny naše skafandry se nafoukly v požadovaný čas, čímž prošly kontrolou těsnosti. Další potenciální překážka při našem odletu byla za námi!

Jak vás možná napadlo, před odpojením od stanice musela proběhnout ještě jedna poslední zkouška těsnosti: zkouška poklopu mezi návratovým a orbitálním modulem. Nakonec se totiž odpojíme od orbitálního modulu a poklop návratového modulu bude to jediné, co nás bude chránit před vakuem!

Nyní byl samozřejmě tlak na obou stranách poklopu přibližně stejný. Koneckonců jsme jej teprve před několika minutami uzavřeli. K provedení zkoušky těsnosti musíme vytvořit rozdíl v tlaku v jednotlivých modulech a to provedeme tak, že trochu vzduchu z orbitálního modulu vypustíme ven do vesmíru vypouštěcím ventilem. Anton si na svém displeji nastavil příkaz k uzavření, takže může znovu uzavřít ventil pouhým stiskem jednoho tlačítka. Jakmile bylo vše přichystáno, otevřela jsem vypouštěcí ventil. Sledovali jsme displej našeho systému podpory života a na něm byl vidět klesající tlak v orbitálním modulu, dokud Anton neodeslal příkaz k uzavření ventilu. Vytvořili jsme rozdíl tlaku o hodnotě asi 150 mm rtuťového sloupce a nyní jsme sledovali jakýkoli náznak vyrovnávání tlaku na obou stranách poklopu. Maximální přijatelný úbytek tlaku v návratovém modulu je 25 mm Hg za 25 minut. Na konci dvacáté páté minuty jsme se do tohoto limitu vešli více než pohodlně. Další zkouška těsnosti splněna!

Na závěr přišel čas čekat. Trpělivě. Téměř hodinu. Byl to čas, který byl do naší časové osy zapracován jako záloha pro případ jakýchkoli problémů. Představme si například problém se zkouškou těsnosti skafandru. Odpojili bychom a znovu připojili rukavice, otevřeli a zavřeli hledí přilby a ujistili se, že se žádné smítko nedostalo na těsnící plochy. Poté bychom zkoušku těsnosti provedli znovu. Nebo řekněme, že by zkouškou těsnosti neprošel poklop návratového modulu. Znovu bychom vyrovnali tlak, otevřeli poklop, ujistili se, že jeho těsnící plochy jsou čisté a neporušené, znovu poklop uzavřeli a provedli další zkoušku. Všechny tyto záležitosti vyžadují čas. Protože ale všechny naše před-odletové operace probíhaly hladce, musíme teď čekat připoutaní v našich sedadlech.

Je samozřejmě fajn, když není kam spěchat, ale pozice v sedadle Sojuzu nepatří k těm nejpohodlnějším a to dokonce ani pro tak malou osobu jako jsem já. Dokážu si představit, jak bolestivé musí být pro větší kosmonauty, sedět tak dlouho s koleny přikrčenými k hrudníku!

Z tohoto snímku ze startovního videa můžete posoudit, jak je to v Sojuzu stísněné!
Z tohoto snímku ze startovního videa můžete posoudit, jak je to v Sojuzu stísněné!
Zdroj: https://plus.google.com/

Povídali jsme si, vtipkovali, několikrát mrkli ven z okýnek, zopakovali jsme si procedury pro nadcházející vstup do atmosféry, mysleli jsme na naše přátele na vesmírné stanici, kteří byli stále tak blízko, ale přitom už patřili do jiného světa.

A poté, ve 13:17:30 moskevského času, jsem odeslala příkaz k zapnutí dokovacího systému Sojuzu. O minutu později, ve 13:18:30, jsem odeslala další příkaz: háky otevřeny. Elektrické motorky dokovacího zařízení začaly uvolňovat háky, které nás držely připojené k vesmírné stanici. Během několika minut byly háky zcela otevřené a pružiny udělily našemu Sojuzu rychlost pro oddělení. Na pohledu z periskopu před Antonovým prostředním sedadlem jsme mohli pozorovat, jak se dokovací port více a více vzdaluje. Je to tady, odlétáme. Sbohem, vesmírná stanice! Na sledanou, Scotte, Míšo a Gannadiji! [pokračování příště]“

Náš Sojuz odlétající od ISS.
Náš Sojuz odlétající od ISS.
Zdroj: https://plus.google.com/

Zdroj informací:
https://plus.google.com/

Zdroj obrázků:
https://plus.google.com/

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
25 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Mroks
Mroks
9 let před

Dnes ráno som cestou do práce pozoroval prelet ISS (aj keď bola čiastočne zatiahnutá obloha), potom som si k raňajkám prečítal nový článok od Samanty => krásny začiatok týždňa …

zvejkal
zvejkal
9 let před

Ona sa snad furt usmieva 🙂

Evžen111
Evžen111
9 let před

A zas přestanou v nejlepším, to snad dělají schválně!!!

Díky ovšem za pěkné a zajímavé počtení.
E

otaznick
otaznick
9 let před

Je známa výška Samanthy? Já bych to tipoval tak na 155 cm.
Taky se ukazuje, jak je praktické posílat do vesmíru drobnější ženy, když jsou šikovné. Hned se ušetří několik desítek kilogramů (nejenom váhou astronautky, ale i menším skafandrem a nejspíše i množstvím jídla). 🙂

Jaroslav.Alois
Jaroslav.Alois
9 let před
Odpovědět  otaznick

Nebylo by vhodnější postavit větší kosmickou loď, s větším průměrem a ten “ orbitální úsek “ vynechat, je to nesmysl.

Vojta
Vojta
9 let před
Odpovědět  Jaroslav.Alois

To už jsem tu jednou nadhazoval a byl jsem umlácen argumenty 🙂
Osobně si myslím, že zbytečný je (Crew Dragon ani Starliner nic podobného nemají), ale asi by bylo moc náročné to přebudovat a návratový modul je hodně malý. Přece jen byl Sojuz vyvíjen pro jiné účely než jako taxík na ISS.
Samantha v zásadě současnou funkci orbitálního modulu popsala dobře – záchod a šatna. Jako šatnu je možné použít stanici za cenu delšího pobytu ve skafandru. Se záchodem by problém byl (ne k nepřežitý, ale značně nepříjemný), pokud by tam měli trávit dva dny v rámci pomalého přiblížení k ISS. Leda vybavit skafandr něčím lepším než „pamperskami“. A pak je tu dokovací zařízení. Jestli by se dalo nějak přímo přivařit na návratový modul, nevím, ale dnes už to nejspíš nikdo přeprojektovávat nebude.

roman.hronza
roman.hronza
9 let před
Odpovědět  Vojta

Souhlasím s Vámi. Sojuz byl připravován pro cestu na Měsíc.

maro
maro
9 let před
Odpovědět  Jaroslav.Alois

Nebylo. Ten orbitální úsek je skvělý oddychový prostor, když musíte trčet dva dny na oběžné dráze. Můžete mít trochu soukromí (to se hodně hodí pro ty ženské, že). Můžete si dokonce odskočit na uzavřenou toaletu, jak to udělala Samantha, když už byly nějakou dobu zavřeny poklopy k ISS a prováděly se testovací procedury Sojuzu, tedy těsně předtím, než se tam navlekli do skafandru. A to nejlepší nakonec. Tenhle prostor navíc nemusíte chránit před žárem sestupu, ani ho brzdit při cestě dolů, ani ho nést na padácích jako zbytečnou zátěž, ani ho brzdit pyropatronami těsně před dopadem. Skončí spálen v atmosféře. Takže zase menší hmotnost všech těch technických mechanismů, které se o to správné přistání lidí starají.

kopapaka
kopapaka
9 let před
Odpovědět  maro

Naprostý souhlas – navíc Sojuz byl původně jenom dvoumístný a pro dva lidi je v něm místa poměrně dost.
Dragon má perspektivu na zvýšení obytného prostoru – stačí přepracovat trunk na přetlakový a vybavit Dragona jednoduchým manipulátorem na připojení po dosažení orbity…

roman.hronza
roman.hronza
9 let před
Odpovědět  Jaroslav.Alois

Tak v těch 60-tých letech to zřejmě nějaký smysl dávalo. Tipnul bych si, že to vyplývalo z požadovaných parametrů a technologických možností.

Stejně je hrozně neefektivní, že dnes jako lidstvo létáme na LEO jednorázovými dopravními prostředky s relativně nízkou přepravní kapacitou (a to je více než 50 let od Sputniku!).

Pak se ani nedivíme, že taková loď jako Orion (se servisním modulem a případně habitat-em) musí mít jednorázovou super-raketu s urychlovacím stupněm a nový servisní modul pro další misi, po které musí přistát na zemském povrchu. Nebylo by efektivnější aby meziplanetární lodě (k Marsu, Venuši, Měsíci,…) po příletu k Zemi zaparkovali u orbitální stanice a po výměně osádky, vyložení nákladu, doplnění paliva a nezbytné údržbě letěly zase dále? Odpadla by super-raketa (vynesení na LEO běžnou raketou)a jednorázový servisní modul (musel by být větší pro urychlení a brždění).

Kosmická logistika dnes neodpovídá dnešnímu technologickému potenciálu. Omlouvám se, trochu jsem se zasnil.

Jaroslav.Alois
Jaroslav.Alois
9 let před
Odpovědět  roman.hronza

TO bych vskutku rád viděl jak by kosmická loď od Měsíce s rychlostí o více než 3 km/s vyšší než ISS parkovala u ISS.

maro
maro
9 let před
Odpovědět  roman.hronza

Jenže pro to manévrování potřebujete docela dost paliva. Prázdná loď Apollo vážila 12 tun (6 tun velitelský modul, 6 tun servisní modul bez paliv). Pro let na oběžné dráze kolem Země do ní natankovali skoro 3 tuny paliv a dalších kapalin. Tedy nádrže poloprázdné. Ovšem pro let k Měsíci se pumpovala „plná“ tedy 17 tun paliv a kapalin. Tedy loď vážila dva a půlkrát víc než prázdná! A to palivo prostě na tu oběžnou dráhu dostat musíte tak jako tak. Takže na oběžnou dráhu bylo nutné dostat 29 tun (loď s palivem k Měsíci) v lodi Apollo s plným servisním modulem (lunární modul navíc vůbec nepočítám). Kdyby se podařilo nějak zachránit ten servisní modul na oběžné dráze Země, bylo by to těch 6 tun teď už prázdného servisního modulu. Tedy zachráněných nějakých 20 procent užitečného nákladu vyhrazeného pro loď Apollo. Tímhle postupem byste to tedy moc nevytrhnul.

josr
josr
9 let před
Odpovědět  roman.hronza

K hmotnosti Apolla je ještě nutno připočítat kolem 50 tun paliva v třetím stupni rakety Saturn, který roztáhnul Apollo k Měsíci.

roman.hronza
roman.hronza
9 let před
Odpovědět  roman.hronza

Pro všechny výše uvedené: tato koncepce předpokládá levnou v podstatě „kyvadlovou“ dopravu na LEO, která by byla schopna vynášet zvlášť jednotlivé moduly, které se nahoře spojí v celek (to není nic nového, u ISS se to osvědčilo, že 🙂 )Palivo se může vynášet také zvlášť. Že to má reálný základ o tom svědčí např. koncepce Lockheed Martin označovaná jako Jupiter: https://kosmonautix.cz/2015/03/jupiter-u-iss-za-par-let-mozna-ano/

Rychlost letu z kosmu je pochopitelně vysoká. Zbrzdění na přijatelnou rychlost je možné. Je to otázka dostatečného MNOŽSTVÍ PALIVA a dostatečně DLOUHÉ DOBY BRŽDĚNÍ ;-). Nebo snad považujete brždění atmosférou „na poslední chvíli“ spojené s plazmou za okny za přijatelnější 🙂 ?

maro
maro
9 let před
Odpovědět  roman.hronza

No tak pokud chcete ještě dál plýtvat palivo, místo abyste využil brždění o atmosféru zdarma, tak jen ještě dál zhošujete ty své počty, protože musíte vynést ještě toto palivo navíc a samozřejmě plus palivo potřebné k vynešení a urychlení tohoto paliva nahoře.

roman.hronza
roman.hronza
9 let před
Odpovědět  roman.hronza

Plýtvání paliva je sestavu „loď + servisní modul + habitat“ OPĚTOVNĚ VYNÁŠET NA LEO. Navíc „brzděním“ o atmosféru dochází k degradaci lodě (minimálně jejího tepelného štítu). Pohled ze kterého argumentujete, je zaměřen IZOLOVANĚ na jednu misi. Tento pohled bude v budoucnu nepochybně překonán a to především z ekonomických důvodů. Cena paliva je v porovnání s cenou „hardware“ zanedbatelná 🙂 . Ergo je výhodnější spálit o něco více paliva než-li stavět novou raketu a případně loď. Navíc je lehce ZPOCHYBNITELNÉ zda-li se spálí více paliva při absenci opětovných přeprav sestavy na LEO ;-). Vynášet se bude jen osádka, palivo a případně náhradní díly.

Kosmická logistika se stane komplexnější a bude využívat naznačených synergických efektů.

kopapaka
kopapaka
9 let před
Odpovědět  roman.hronza

Palivo je levné na Zemi, na orbitě už ne… Takže dokud někdo (hádejte 🙂 )nevyřeší levnou dopravu na orbitu…

roman.hronza
roman.hronza
9 let před
Odpovědět  roman.hronza

Cena paliva na orbitě se zvýší o náklady na dopravu – s tím souhlasím. A teď si položme klíčovou otázku: „Jsou náklady na dopravu paliva nižší u jednorázově použitelné super-rakety nebo u vícenásobně použitelné rakety?“ Vícenásobně použitelná raketa navíc nemusí opakovaně vynášet váhu sestavy (loď + servisní modul + habitat) 😉

Levná doprava na orbitu ? NEPOCHYBNĚ. Výše to nazývám „kyvadlovou dopravou“. Je nezbytné, aby hardware byl vícenásobně použitelný a náklady na jeho výrobu se tak „rozmělnily“. Proto naše komunita tak očekává každý start Falconu 😉 .

Kitka
Kitka
9 let před

nezabudnem od nej na to smutné … good bay …, keby Samanthe povedali, že ostáva ešte mesiac, tak by urobila na orbite veľkú dierau od radostného výskoku 🙂 🙂 🙂 neskutočne ju to baví. Tak reálny opis (samozrejme bezvadným prekladom) ma necháva sa unášať po ISS a teraz aj v Sojuze. Vďaka pán Voplátka. A naozaj prečo v najlepšom ? ….

Michael Voplatka
Michael Voplatka
9 let před
Odpovědět  Kitka

Rádo se stalo. Jsem rád, že vás Deník astronautky baví. A proč v nejlepším? Přeci abyste přišli i příště. Laciný trik 😀 Ne, teď vážně, takhle šikovně to samozřejmě utla Samantha. Já jsem to jen přeložil.

Kitka - la
Kitka - la
9 let před
Odpovědět  Michael Voplatka

pekný trik 🙂 aby sme sa nakontaktovali a preniesli do toho nádherného vesmíru, ako nám ho „predvádza“ Samantha. Vie, že sme nadšení z jej článkov? a že máme takýchto borcov, čo sa nám o to starajú? 🙂

Mroks
Mroks
8 let před

Už dva týžne bez sľubovaného pokračovania …

Mroks
Mroks
8 let před

… však to ja viem, ale keď na Samanthu nemáme žiadne páky …

https://kosmonautix.cz/2015/09/14/denik-astronautky-navrat-druha-cast/