sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

SpaceX prolomila hradbu mlčení

Informací o tom, co se bude okolo SpaceX dít v dalších měsících nebylo mnoho. Na veřejnost se sice dostaly nějaké neověřené kusé informace, ale oficiální potvrzení chybělo.  To bylo živnou půdou pro různé spekulace a domněnky. Tomu je již ale konec. SpaceX sice ještě nemá pevně stanovený kalendář letů, nicméně v posledních hodinách jsme se dozvěděli více informací o chystaných misích, než za několik posledních týdnů dohromady. Proto jsme se rozhodli sesbírat všechny oficiální zprávy a složit z nich tento článek, který se pokusí shrnout výhled na další týdny a měsíce.

Satelit SES-9 bude umístěný nad 108. východním poledníkem.
Satelit SES-9 bude umístěný nad 108. východním poledníkem.
Zdroj:http://space.skyrocket.de/

Ze všeho nejdříve odpovíme na tu nejčastěji kladenou otázku – kdy se rakety Falcon vrátí do provozu? Momentálně se zdá, že by k návratu do služby mohlo dojít 1. listopadu. Abychom byli přesní – SpaceX zde uvádí ono oblíbené NET, tedy „ne dříve než“. Návrat do provozu by mělo pravděpodobně obstarat vypuštění telekomunikační družice SES-9. Náklad prý již byl vybrán, ale SpaceX s definitivním potvrzením čeká na zákazníka. Proč ale firma s návratem k letům tak otálí? Důvody můžeme vysledovat tři – zaprvé: Zákazníci na SpaceX netlačí a netrvají na rychlém vynesení svého nákladu. Druhým důvodem je snaha co nejvíce eliminovat příčiny havárie – viz náš článek, kde vysvětlujeme prasklou vzpěru držící heliovou nádrž. Třetím důvodem (který trochu souvisí s tím druhým) je, že SpaceX usilovně pracuje na vylepšené raketě.

Nový typ, který byl oznámený ještě před červencovou nehodou, nese označení Falcon 9 v1.2 a konstrukčně vychází z aktuálně používané verze 1.1. Rozdíly nejsou na první pohled vidět, ale ve výsledku poskytnou vyšší nosnost. Na prvním stupni bude lehce přepracováno rozložení motorů (tzv. octaweb, tedy tvar osmiúhelníku s jedním centrálním motorem zůstane zachován) a hlavně dojde k úpravě motorů Merlin-1D, které poskytnou o 15% vyšší tah. První stupeň bude disponovat i upravenými přistávacími nohami a vylepšenými roštovými kormidly.

Rozdíly mezi raketami Falcon 9 v1.1 a Falcon 9 v1.2
Rozdíly mezi raketami Falcon 9 v1.1 a Falcon 9 v1.2
Zdroj: http://i.imgur.com/
Překlad: Autor

Úprav se dočká i horní stupeň. Na něm bude například prodloužena tryska motoru Merlin 1DVac, ale větší změny budou v nádržích. Ty budou na verzi 1.2 o celých 10% větší a navíc se do nich bude tankovat o něco chladnější palivo. Díky jednoduché fyzice, kdy se při klesající teplotě zvyšuje hustota, se tak do stejného prostoru vejde více paliva.

Ve výsledku bude mít Falcon 9 v1.2 o celých 30% vyšší výkon, než stávající verze 1.1. Díky tomu bude mít raketa dostatečnou palivovou rezervu, aby mohlo dojít k záchranám prvních stupňů dokonce i když bude Falcon vynášet družici mířící na dráhu přechodovou ke geostacionární. Verze 1.1 totiž umožňuje přistání prvního stupně pouze tehdy, pokud náklad míří na nízkou oběžnou dráhu. V opačném případě si nosič sáhne až na dno a nemá žádné rezervy. Také se sluší poznamenat, že první stupně rakety Falcon 9 v1.2 budou létat po dvojicích jako postranní urychlovací bloky na raketě Falcon Heavy. Centrální stupeň na této těžkotonážní raketě bude podobný, jen má být delší a v místech připojení postranních bloků by měl mít zesílenou konstrukci.

Falcon Heavy při startu
Falcon Heavy při startu
Zdroj: http://i.ytimg.com/

Tím se krásným oslím můstkem dostáváme k dalšímu bodu, na který fanoušci kosmonautiky netrpělivě čekali. K prvnímu startu tohoto těžkotonážního nosiče by mělo dojít už příští rok na přelomu dubna a května. První mise je označována jako SpaceX Demo a zatím můžeme jen spekulovat o tom, co bude na palubě. Zajímavé ale je, že na rok 2016 plánuje SpaceX ještě tři další starty těžkotonážního Falconu Heavy. Vynášenými družicemi mají být telekomunikační Inmarsat, ViaSat-2 a STP-2 pro americké letectvo.

S raketou Falcon Heavy souvisí i zpráva, kdy SpaceX přidala na své sociální sítě počítačem generované obrázky, které ukazují, jak bude po dokončení vypadat obslužná věž na rampě 39A na Kennedyho středisku. Právě odsud budou startovat rakety Falcon Heavy i Falcon 9 v1.2 s pilotovanými loděmi Crew Dragon.

Falcon Heavy na rampě 39A
Falcon Heavy na rampě 39A
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net
Raketa Falcon 9 v1.2 s pilotovanou lodí Crew Dragon na rampě 39A
Raketa Falcon 9 v1.2 s pilotovanou lodí Crew Dragon na rampě 39A
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net
Logo mise CRS SpX-8 v podání NASA
Logo mise CRS SpX-8 v podání NASA
Zdroj: http://i.imgur.com/

SpaceX oznámila také termín startu další zásobovací lodi Dragon. Podle harmonogramu, který platil před nehodou mělo k osmé zásobovací misi dojít právě v těchto dnech – plán počítal se startem 2. září. Nyní se opatrně hovoří o 15. listopadu – ovšem s nezbytným dodatkem „ne dříve než“. SpaceX si evidentně věří, neboť by do konce roku ráda zvládla celkem čtyři starty. To je ale velmi smělé prohlášení.

I kdyby se návrat do služby opravdu podařil 1. listopadu, tak by to znamenalo jeden start za 14 dní. SpaceX se sice již jednou podařilo stlačit rozestup mezi dvěma starty na 13 dní (14. dubna 2015 SpaceX CRS-6 a 27. dubna 2015 TurkmenAlem52E/MonacoSAT) a jednou na 14 dní (7. září 2014 AsiaSat 6 a 21. září 2014 SpaceX CRS-4), nicméně bylo by opravdu mimořádné,pokud by tohle pekelné tempo dokázali udržet pro čtyři po sobě jdoucí starty.

SpaceX má vyrobený již pouze jediný exemplář Falconu 9 v1.1. Ten by měl posloužit k vynesení vědecké družice Jason-3. Je to logické – NASA nechce riskovat starty na novém typu rakety, SpaceX se také nebrání, protože Jason-3 poletí jen na nízkou oběžnou dráhu, takže pokus o přistání může provést tak jako tak. Všechny další starty rakety Falcon 9 už by ale měly spadat do kategorie v1.2.

Zdroje informací:
http://www.kosmo.cz/
http://www.kosmo.cz/
http://spaceflightnow.com/
http://forum.kosmonautix.cz/
http://forum.kosmonautix.cz/

Zdroje obrázků:
http://i.imgur.com/apBuBVT.jpg
http://space.skyrocket.de/img_sat/ses-9__1.jpg
http://i.imgur.com/wYjEfZh.jpg
http://i.ytimg.com/vi/4Ca6x4QbpoM/maxresdefault.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…4740423486736083826_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…6518403050884359898_o.jpg
http://i.imgur.com/96W0wNF.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
20 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
asdf
asdf
9 let před

Tak hlavně, aby ty změny a úpravy neměly za následek nějaké neočekávané chování.

Pospíšil
Pospíšil
9 let před
Odpovědět  asdf

I to se může stát. Pokaždé, když startuje nový nosič, nebo jeho nová verze, existuje o něco větší riziko závady, než u zaběhnutého typu. To platí obecně pro všechny, ne jen nosiče SpaceX.
Na druhou stranu Falcon 9 zaznamenal výjimečně úspěšnou sérii prvních 18 startů, kdy téměř bez závad vždy splnil svůj hlavní úkol – vynesení primárního nákladu na plánovanou oběžnou dráhu. Až při 19. startu došlo k první havárii. U zcela nových nosičů je to nebývale dobrá bilance.

vedator
vedator
9 let před
Odpovědět  asdf

Od SpX sme uz zvyknuti, ze ked nieco vylepsia, tak je to skutocne vylepsenie. No tentokrat je tych vylepseni dost vela. Verim, ze F9v1.2 bude mat aspon taku uspesnost ako jej predchodca. No s pristavanim prvych stupnov som trochu skepticky. Rad sa vsak necham prijemne prekvapit 🙂

Styri starty za 2 mesiace je absolutne nerealne cislo. Moj tip je 2ks.

Ta vana na odvod spalin na KSC_39A je dost mala a kratka, alebo to je len na vizualizii tak nestastne nakreslena?

Vojta
Vojta
9 let před
Odpovědět  vedator

Myslíte tu vanu ve směru příjezdových kolejnic? Tu trochu nechápu, možná je tam kvůli servisu, ale hlavní odvodní kanály pro spaliny podle mě nejsou vidět. Jen růžek na dolní hraně obrázku vlevo od středu na to vypadá a očekávám něco podobného na druhé straně a také na straně směrem od nájezdové rampy.
Mě zase překvapilo, že nájezd na rampu není vodorovný ale do kopce. Je to jen optický klam nebo dopravní systém dokáže podobný náklon vyrovnat?

Jiří Kos
Jiří Kos
9 let před
Odpovědět  Vojta

S tím odvodem spalin máte pravdu. Je to jasně vidět na prvním obrázku startující rakety.

JM
JM
9 let před
Odpovědět  Vojta

V té vaně ve směru příjezdových kolejnic, je nejspíše skryto zvedací zařízení (nějaký píst je na obrázku i vidět). Z toho jak je montážní hala nízká a z vozíku jenž je právě před tou vanou usuzuji, že rakata bude vyvážena ve vodorovné poloze a až na startovní rampě se vztyčí. Proto nebude ani problém s tou jízdou do kopečka. 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpovědět  Vojta

Nájezd do kopce byl i u rampy pro raketoplány. 😉
Tady je to pěkně vidět: http://www.nasa.gov/images/content/483834main_10-09-21-9_full.jpg

vedator
vedator
9 let před
Odpovědět  Vojta

Akurat som isiel pisat, ze na obrazku startu FH je odvod spalin zboku. Tiez ma zarazil ten najazd do kopca a v skutocnosti to aj tak je:
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2015/02/IMG_0777-copy.jpg

Pospíšil
Pospíšil
9 let před
Odpovědět  Vojta

Odvod spalin na rampě 39A bude u F9 a FH pouze jedním směrem. Nebude to ani do boku, vlevo či vpravo příjezdové šikmé rampy, ani směrem ke kolejím, spojujícím hangár HIF a startovací stůl na rampě. Spaliny budou unikat jediným širokým kanálem, směrem od hangáru HIF. Podobně, jako to mají na rampě SLC-4 na Vandenbergově letecké základně.
Vypadá to takto a na KSC LC-39A to bude obdobné:
http://economictimes.indiatimes.com/thumb/msid-23303792,width-640,resizemode-4/slideshows/science-technology/spacex-falcon-9-rocket-blasts-off-from-california.jpg

BCH
BCH
9 let před

Ďakujem za pekný článok.
Lietať tak nahusto sa im pravdepodobne nepodarí, ale z matematického hľadiska, ak by sa naozaj letelo 1.11. a štvrtý štart by stihli do 31.12., potom je to štart každých 20 dní (60 dní/3).

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpovědět  BCH

Vidíte, z tohohle úhlu jsem to nepočítal. Já to bral čistě jako 8 týdnů, díky!

asdf
asdf
9 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Navíc mají teď čas si dopředu vyrobit víc raket. I když bych spíš předpokládal, že nejdřív vylepšenou raketu odzkouší a pak teprve budou vyrábět další.

gg
gg
9 let před

Tak teď jste mě zmátli… Tak je to teda 39A, nebo 39B? 😉

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpovědět  gg

Je to samozřejmě 39A – opraveno. 🙂
Většinou platí jednoduché pravidlo – pokud jsou v textu dva různé údaje, přičemž jeden je tam pouze jednou, většinou to bývá ten špatný. 😀

Vincent Kerman
Vincent Kerman
9 let před

Děkuju za tento článek už mě napadlo, že když nejsou dlouho zprávy o SpaceX jestli nemám jít hledat informace na „vlastní pěst“. Ovšem moje lenost a moje horší znalost angličtiny mě trochu zklidnily. Takže jěště jednou velké díky a do budoucna bych si přál další články o SpaceX!

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpovědět  Vincent Kerman

Těší nás, že jsme Vám mohli přinést zaímavé informace. pokud budou v budoucnu nějaké další, rádi připravíme další článek.

zděněk
zděněk
9 let před

O space x čtu úplně nejraději ze všech článku o kosmonautice, protože přinášejí opravdový pokrok a inovace. Díky za super článek.

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpovědět  zděněk

To máme opravdu radost, že se Vám článek líbil. 😉

jregent
jregent
9 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Dugi, díky 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpovědět  jregent

Není vůbec zač. 😉

https://kosmonautix.cz/2015/09/04/spacex-prolomila-hradbu-mlceni/