sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

Kuiper

Projekt Kuiper společnosti Amazon uzavřel svou první leteckou dohodu. Partnerství s JetBlue má od roku 2027 zpřístupnit přibližně 75 letadlům širokopásmové připojení k družicím na nízké oběžné dráze Země.

U.S. Space Force

Více než 80 důstojníků amerických Vesmírných sil minulý týden jako první absolvovalo nový roční kurz pro výcvik důstojníků. Tento program zahrnuje seznamování s vesmírnými operacemi, kybernetickou válkou a zpravodajstvím.

Spacedock

Spacedock, startup sídlící v Silicon Valley, dříve známý jako Orbital Outpost X , 20. srpna oznámil plány na demonstraci univerzálního připojovacího zařízení pro vesmírné systémy při misi, která by měla letět v roce 2026.

AscendArc

Společnost AscendArc se sídlem v Portlandu v Oregonu prodala svůj první malou geostacionární komunikační družici společnosti KT Sat, vlajkovému jihokorejskému operátorovi.

True Anomaly

Společnost True Anomaly, startup zaměřený na vesmírné technologie a zaměřený na obranu se sídlem v Coloradu, najal Sarah Walterovou, výkonnou ředitelku pro družicový průmysl, na pozici provozní ředitelky.

Vesmírné velitelství

Bílý dům 2. září oznámil dlouho očekávané přemístění velitelství amerického vesmírného velitelství z Colorado Springs v Coloradu do Huntsville v Alabamě, čímž zrušil rozhodnutí předchozího prezidenta Bidena z roku 2023 ponechat velitelství v Coloradu.

General Atomics

Společnosti General Atomics a Kepler Communications demonstrovaly spojení dvoumotorového letounu De Havilland Canada DHC-6-300 a družice. V demonstraci navázal optický komunikační terminál společnosti General Atomics namontovaný na letadle komunikaci s optickým terminálem Tesat na komunikační družici Kepler.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

AKTUALIZOVÁNO: Proton se vrátil do služby

Ruská raketa Proton byla na několik měsíců uzemněná kvůli havárii, která přišla při posledním startu. 16. května selhalo kvůli špatné tepelné izolaci čerpadlo na třetím stupni, takže raketa přišla o možnost manévrovat. Dnes je proto pro techniky, kteří se o Protony starají, velký den. Na rampě kosmodromu Bajkonur už stojí připravený nosič, který dopraví do vesmíru telekomunikační družici Inmarsat 5 F3. Pokud půjde všechno podle plánu, měly by se motory rakety zapálit ve 13:44 našeho času. V tomto článku máte možnost sledovat celý start živě, ale také prostudovat časovou osu plánovaného průběhu letu.

Okno s živým přenosem jsme nahradili záznamem startu.

ČasUdálost
-00:00:02,50Začátek startovní sekvence
-00:00:01,75Výkon prvního stupně na 40% tahu
-00:00:00,90Výkon prvního stupně na 100% tahu
00:00:00,00START
00:01:02Maximální dynamické namáhání
00:01:59Pokyn z zážehu 2. stupně
00:02:00Odhození prvního stupně
00:05:24Zážeh Vernierových (manévrovacích) motorů třetího stupně
00:05:27Odhození druhého stupně
00:05:27Zážeh hlavního motoru třetího stupně
00:05:47Odhození aerodynamického krytu
00:09:31Dohoření hlavního motoru na třetím stupni
00:09:41Dohoření vernierových motorů na třetím stupni
00:09:42Odhození třetího stupně
00:11:16První zážeh stupně Briz-M (trvání 4:27)
00:15:43Dokončení prvního zážehu stupně Briz-M
01:50:30Druhý zážeh stupně Briz-M (trvání 19:34)
02:10:04Dokončení druhého zážehu stupně Briz-M
04:23:49Třetí zážeh stupně Briz-M (trvání 9:24)
04:33:13Dokončení třetího zážehu stupně Briz-M
04:34:03Odhození přídavné nádrže
04:35:30Čtrvtý zážeh stupně Briz-m (trvání 8:27)
04:43:57Dokončení čtvrtého zážehu stupně Briz-M
15:18:34Pátý zážeh stupně Briz-M (trvání 3:29)
15:18:34Dokončení pátého zážehu stupně Briz-M
15:31:00Oddělení družice Inmarsat 5-F3

Zdroje informací:
http://spaceflightnow.com/
http://www.spaceflight101.com/

Zdroje obrázků:
http://www.spaceflight101.com/uploads/6/4/0/6/6406961/4050239_orig.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
14 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Víťa K.
Víťa K.
10 let před

Jenom uvádím odkaz na video Roskosmosu http://www.federalspace.ru/317/

Dušan Majer
Dušan Majer
10 let před
Odpověď  Víťa K.

Díky za odkaz, pokud by současný stream vypadával, použiju do článku tuhle alternativní adresu, díky.

roman hronza
roman hronza
10 let před

Gratuluji a teď ještě aby se „služby“ vrátil Falcon s Dragonem a Cygnus na Antaresu.

Ondřej Šamárek
Editor
10 let před
Odpověď  roman hronza

Souhlas, moc jsem to Protonu přál, je to nádherný stroj (i designově). Teď jen aby se opět nezbláznil Briz…

Solmyr
Solmyr
10 let před

Zdravim,
chtel bych se jen zeptat, co to je to miseni cerveneho dymu/spalin cca od 10s. Prijde mi to ze to tam proudi jen z jedne strany.

rado
rado
10 let před
Odpověď  Solmyr

Vyzerá to ako vektorovanie ťahu pre zmenu orientácie rakety.

Ondřej Šamárek
Editor
10 let před
Odpověď  rado

Vektorování tahu je v době práce prvního stupně zajišťováno naklápěním motorů. Všech šest motorů RD-253 je připevněno na závěsech, umožňujících naklápění v jedné ose. Kombinací naklápění šesti motorů je tak možné docílit změnu vektoru tahu v libovolné ose.
A ohledně toho červeného kouře – spíš mi to přijde jako produkt plynového generátoru pro tlakování nádrží. Je to ale jenom domněnka…

Dušan Majer
Dušan Majer
10 let před
Odpověď  Solmyr

Jde o docela běžný jev, který nastává u většiny startů rakety Proton. Zřejmě jde o proud nedokonale spáleného paliva.

Solmyr
Solmyr
10 let před
Odpověď  Dušan Majer

Prave ze jsem to videl u vice startu protonu, tak me napadlo jestli tam nevypousti hydraulicky olej nebo neco takoveho.

Dušan Majer
Dušan Majer
10 let před
Odpověď  Solmyr

To si nemyslím, spíš bych to viděl na nějaké nedokonalé spalování.

gg
gg
10 let před
Odpověď  Dušan Majer

Nedokonale spalují všechny raketové motory, protože to snižuje průměrnou molekulární hmotnost spalin (zvyšuje Isp) a také by to mělo snad snížit teplotu ve spalovací komoře. Tedy projevem nedokonalého spalování je plamen za motorem, kde palivo teprve dohořívá, a který se ve větší výšce opticky vytrácí (jak okolní kyslík mizí). V případě Protonu se to projevuje těmi šesti narůžovělými plameny z motorů, a nikoli tím anomálním tmavě červeným výfukem, který má spíš barvu oxidu dusičitého při pokojové (nebo vyšší) teplotě:comment image

kolemjdoucí
kolemjdoucí
9 let před
Odpověď  Solmyr

Na 10. sekundě se potkává mrak vyfouknutého okysličovadla (N2O4) s plamenem z motoru, takže se spaliny zabarví.
Okysličovadlo se při startu do motoru pouští první, takže část se ho nespálí.
Za letu se pak rezavá barva objevuje mezi motory, ale tomu již moc nerozumím, neboť dané motory nepoužívají samostatný plynový generátor k pohonu čerpadel (každý motor má svou soustavu s uzavřeným cyklem) – https://en.wikipedia.org/wiki/Staged_combustion_cycle
Pravdou je, že ve středním válci je okysličovadlo (N2O4) a na ploše základy mezi motory je zakončení nějakých dvou trubek…
Tady je něco o motorech – http://www.russianspaceweb.com/rd253.html
i o Protonu celkově.
Tady je pak něco o Protonu česky – https://cs.wikipedia.org/wiki/Proton_(dvoustup%C5%88ov%C3%A1_nosn%C3%A1_raketa)

antipod
antipod
10 let před

Áno je to pravdepodobne zmena smeru a natočenie smeru rakety. Vidno to pri kačdom štarte Protonu.

josr
josr
10 let před

Zrychlené video startu Protonu s družici Inmarsat 5 F3 až po navedení na oběžnou dráhu s 5 zážehy Briz-M od 38 minuty.
https://www.youtube.com/watch?v=3YkPZopoBXQ

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.