Ruská raketa Proton byla na několik měsíců uzemněná kvůli havárii, která přišla při posledním startu. 16. května selhalo kvůli špatné tepelné izolaci čerpadlo na třetím stupni, takže raketa přišla o možnost manévrovat. Dnes je proto pro techniky, kteří se o Protony starají, velký den. Na rampě kosmodromu Bajkonur už stojí připravený nosič, který dopraví do vesmíru telekomunikační družici Inmarsat 5 F3. Pokud půjde všechno podle plánu, měly by se motory rakety zapálit ve 13:44 našeho času. V tomto článku máte možnost sledovat celý start živě, ale také prostudovat časovou osu plánovaného průběhu letu.
Okno s živým přenosem jsme nahradili záznamem startu.
Čas | Událost |
---|---|
-00:00:02,50 | Začátek startovní sekvence |
-00:00:01,75 | Výkon prvního stupně na 40% tahu |
-00:00:00,90 | Výkon prvního stupně na 100% tahu |
00:00:00,00 | START |
00:01:02 | Maximální dynamické namáhání |
00:01:59 | Pokyn z zážehu 2. stupně |
00:02:00 | Odhození prvního stupně |
00:05:24 | Zážeh Vernierových (manévrovacích) motorů třetího stupně |
00:05:27 | Odhození druhého stupně |
00:05:27 | Zážeh hlavního motoru třetího stupně |
00:05:47 | Odhození aerodynamického krytu |
00:09:31 | Dohoření hlavního motoru na třetím stupni |
00:09:41 | Dohoření vernierových motorů na třetím stupni |
00:09:42 | Odhození třetího stupně |
00:11:16 | První zážeh stupně Briz-M (trvání 4:27) |
00:15:43 | Dokončení prvního zážehu stupně Briz-M |
01:50:30 | Druhý zážeh stupně Briz-M (trvání 19:34) |
02:10:04 | Dokončení druhého zážehu stupně Briz-M |
04:23:49 | Třetí zážeh stupně Briz-M (trvání 9:24) |
04:33:13 | Dokončení třetího zážehu stupně Briz-M |
04:34:03 | Odhození přídavné nádrže |
04:35:30 | Čtrvtý zážeh stupně Briz-m (trvání 8:27) |
04:43:57 | Dokončení čtvrtého zážehu stupně Briz-M |
15:18:34 | Pátý zážeh stupně Briz-M (trvání 3:29) |
15:18:34 | Dokončení pátého zážehu stupně Briz-M |
15:31:00 | Oddělení družice Inmarsat 5-F3 |
Zdroje informací:
http://spaceflightnow.com/
http://www.spaceflight101.com/
Zdroje obrázků:
http://www.spaceflight101.com/uploads/6/4/0/6/6406961/4050239_orig.jpg
Jenom uvádím odkaz na video Roskosmosu http://www.federalspace.ru/317/
Díky za odkaz, pokud by současný stream vypadával, použiju do článku tuhle alternativní adresu, díky.
Gratuluji a teď ještě aby se „služby“ vrátil Falcon s Dragonem a Cygnus na Antaresu.
Souhlas, moc jsem to Protonu přál, je to nádherný stroj (i designově). Teď jen aby se opět nezbláznil Briz…
Zdravim,
chtel bych se jen zeptat, co to je to miseni cerveneho dymu/spalin cca od 10s. Prijde mi to ze to tam proudi jen z jedne strany.
Vyzerá to ako vektorovanie ťahu pre zmenu orientácie rakety.
Vektorování tahu je v době práce prvního stupně zajišťováno naklápěním motorů. Všech šest motorů RD-253 je připevněno na závěsech, umožňujících naklápění v jedné ose. Kombinací naklápění šesti motorů je tak možné docílit změnu vektoru tahu v libovolné ose.
A ohledně toho červeného kouře – spíš mi to přijde jako produkt plynového generátoru pro tlakování nádrží. Je to ale jenom domněnka…
Jde o docela běžný jev, který nastává u většiny startů rakety Proton. Zřejmě jde o proud nedokonale spáleného paliva.
Prave ze jsem to videl u vice startu protonu, tak me napadlo jestli tam nevypousti hydraulicky olej nebo neco takoveho.
To si nemyslím, spíš bych to viděl na nějaké nedokonalé spalování.
Nedokonale spalují všechny raketové motory, protože to snižuje průměrnou molekulární hmotnost spalin (zvyšuje Isp) a také by to mělo snad snížit teplotu ve spalovací komoře. Tedy projevem nedokonalého spalování je plamen za motorem, kde palivo teprve dohořívá, a který se ve větší výšce opticky vytrácí (jak okolní kyslík mizí). V případě Protonu se to projevuje těmi šesti narůžovělými plameny z motorů, a nikoli tím anomálním tmavě červeným výfukem, který má spíš barvu oxidu dusičitého při pokojové (nebo vyšší) teplotě:
Na 10. sekundě se potkává mrak vyfouknutého okysličovadla (N2O4) s plamenem z motoru, takže se spaliny zabarví.
Okysličovadlo se při startu do motoru pouští první, takže část se ho nespálí.
Za letu se pak rezavá barva objevuje mezi motory, ale tomu již moc nerozumím, neboť dané motory nepoužívají samostatný plynový generátor k pohonu čerpadel (každý motor má svou soustavu s uzavřeným cyklem) – https://en.wikipedia.org/wiki/Staged_combustion_cycle
Pravdou je, že ve středním válci je okysličovadlo (N2O4) a na ploše základy mezi motory je zakončení nějakých dvou trubek…
Tady je něco o motorech – http://www.russianspaceweb.com/rd253.html
i o Protonu celkově.
Tady je pak něco o Protonu česky – https://cs.wikipedia.org/wiki/Proton_(dvoustup%C5%88ov%C3%A1_nosn%C3%A1_raketa)
Áno je to pravdepodobne zmena smeru a natočenie smeru rakety. Vidno to pri kačdom štarte Protonu.
Zrychlené video startu Protonu s družici Inmarsat 5 F3 až po navedení na oběžnou dráhu s 5 zážehy Briz-M od 38 minuty.
https://www.youtube.com/watch?v=3YkPZopoBXQ