sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Capella Space

Capella Space, poskytovatel služeb pozorování Země využívající radarové družice se syntetickou aperturou, získal od amerického letectva kontrakt v hodnotě 15 milionů dolarů na modernizaci svých senzorů a schopností sběru dat pro vojenské aplikace.

Agentura DGA

Eva Portier, zástupkyně pro vesmír francouzské zbrojní agentury DGA uvedla, že do roku 2030 Francie plánuje mít aktivní schopnost bránit vesmírné prostředky.

Pokuta pro SpaceX

FAA oznámila 17. září, že udělila SpaceX pokutu ve výši 633 009 USD za porušení podmínek jejích licencí během června 2023 při startech rakety Falcon 9 na misi Satria-1 a v červenci 2023 za vynesení Jupiteru-3 Falconem Heavy.

Družicová platforma NOVA

Výrobce družic Apex formálně uvedl na trh větší družicovou platformu NOVA, která je podle společnosti určena pro náročnější mise vládních zákazníků. První dodávky zákazníkům začnou ve třetím čtvrtletí roku 2025.

Neuraspace

Evropská kosmická agentura plánuje otestovat služby řízení kosmického provozu, které nabízí portugalský startup Neuraspace. Na základě smlouvy oznámené 16. září bude kancelář ESA Space Debris Office integrovat služby Neuraspace se svými stávajícími nástroji.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Aktivní seriály

Náš web se může pyšnit širokou a pestrou paletou seriálů, které jsou u našich čtenářů oblíbené.

Ukončené seriály

Mimo naše aktivní seriály je tu také spousta těch, které se věnovaly například historickým tématům. I přesto, že patří mezi starší, na jejich kvalitě to rozhodně neubírá! Toužíte zjistit něco o historii, nebo se zkrátka jen kochat nádhernými fotografiemi? Pak jsou tyto seriály právě pro Vás.

Kosmotýdeník 152. díl (4.8. – 16.8.2015)

Vylepšený Cygnus na oběžné dráze

Dalších sedm dní uplynulo jako voda a proto je čas na aktuální vydání pravidelného přehledu kosmonautických událostí uplynulých sedmi dní. Tento týden byl našlápnutý událostmi a proto je kosmotýdeník trochu delší. Podíváme se jak na stanici ISS, kde si pochutnali na svém vlastním salátu, tak prozkoumáme dění ve firmě OSC, která svoji loď Cygnus vyšle na raketě Atlas V nakonec dvakrát. ESA podepsala smlouvu, která ustanovuje konečné dokončení nově stavěných raket i začátek prací na stavbě nové odpalovací rampy. Podíváme se však i ke kometě 67P a nevynechám ani snímek týdne. Přeji příjemné čtení a hezký zbytek neděle.

Cygnus poletí na Atlasu dvakrát

To o čem se už nějakou dobu mluvilo v zákulisí, se stalo skutečností. Poté, co minulý rok v říjnu ztratila společnost Orbital Scinece Corporation jednu ze svých zásobovacích lodí Cygnus, bylo jasné, že bude muset na nějaký čas opustit jejich raketu Antares. Společnost však vzkázala, že dostojí svým závazkům a nasmlouvaný náklad s NASA na orbitu dopraví. V době, kdy se pracuje na vylepšené raketě Antares, měla jejich zásobovací loď Cygnus jednou vzlétnout na raketě Atlas V. Start na Atlasu měl nejen překlenout období bez své rakety a dostát svým závazkům, ale také umožňoval v lodi dopravit více materiálu, protože Atlas má vyšší nosnost než Antares. Nakonec však nezůstane u startu jediného.

Havárie lodi Cygnus z 28. října 2014
Havárie lodi Cygnus z 28. října 2014
Zdroj: https://upload.wikimedia.org/

Když se po nehodě dojednávalo, jak se další loď dostane k ISS, pokud nebude nějaký čas dostupná raketa Antares, bylo ve smlouvě mezi ULA, která provozuje rakety Atlas a OSC, že si soukromý dopravce kupuje jeden start na Atlasu, ale že v případě potřeby si dokoupí ještě jeden na rok 2016. Tak se stalo tento týden a zdá se, že na Atalsu poletí poprvé vylepšená verze lodi Cygnus. Vzhledem k tomu, že jeden start Atlasu umožňuje na stanici dopravit až o 35% více nákladu v lodi, než kdyby startovala na Antaresu, bude tak překlenuta ztráta havarované mise.

Raketa Antares mezitím prochází přepracováním. Staré ruské motory NK-33 budou nahrazeny moderními RD-181. Tomu jsme se však na Kosmonautixu již věnovali. Lety Nové Antares by tedy měly být obnoveny v první polovině roku 2016 a dle současného harmonogramu vykoná vylepšená raketa mezi lety 2016 a 2017 ještě tři starty s lodí Cygnus ke stanici. Pak kontrakt končí.

Během startu Cygnusu na Atlasu V bude navíc nákladní loď ve své vylepšené verzi. Přístrojový a servisní úsek bude na této lodi kratší a ušetřená délka úseku bude nahrazena rozšířeným úsekem nákladního prostoru lodi. To umožní využít vyšší kapacitu vylepšené Antares. Vizuálně bude také velmi patrná změna solárních panelů, které už nebudou obdélníkové, ale budou mít podobu kruhu.

Nový Cygnus přilétá ke stanici.
Nový Cygnus přilétá ke stanici.
Zdroj: http://spaceflightnow.com/

Kosmický přehled týdne:

Dvanáctého srpna byla podepsána smlouva v rámci ESA, která agenturu zavazuje k dalšímu vývoji a dokončení nových raket Ariane 6 a vylepšené rakety Vega s označením C. Ariane 6 by oproti slavné Ariane 5 měla být schopná dopravit jediný satelit na geostacionární dráhu, ale tento satelit dopraví přímo na GEO a samotný náklad už bude muset udělat jen drobné úpravy své dráhy. To je rozdíl oproti Ariane 5, nebo Falconu 9, kdy v dnešní praxi standardně musí vynesený satelit ještě v řádu měsíců opravovat svoji dráhu, než se usadí na té požadované. Ariane 6 by poprvé měla startovat v roce 2021. Vylepšená verze lehkotonážní rakety Vega by si svůj první start měla odbýt v roce 2018. Vývoj rakety Ariane 6 by měl vyjít do roku 2021 asi na 4 miliardy Eur. Ve výsledku by pak jeden start měl vycházet na 70 milionů Eur, což je oproti ceně za start jedné Ariane 5 asi poloviční částka. V rámci nové smlouvy bylo rozhodnuto i o zahájení zemních prací na kosmodromu v Kourou, kde bude pro Ariane 6 připravena nová rampa.

Mezinárodní kosmická stanice ISS zažila výpadek proudu, který se však astronautům podařilo zvládnout. Více se o něm dočtete v našem článku.

Byly zveřejněny výsledky měření Philae na kometě 67P ohledně prvků, které tam přistávací modul dokázal detekovat. Jedná se o těchto 16 chemických sloučenin:
– voda
– oxid uhličitý
– methan
– 1,2-ethandiol (ethylenglykol)
– ethanal (acetaldehyd)
– 2-hydroxyethanal
– propanal (propionaldehyd)
– propanon (aceton)
– methylamin
– kyanovodík
– methanamid (formamid)
– kyselina isokyanová
– ethylamin
– acetonitril
– acetamid
– methylisokyanát

Přikládáme i tabulku naměřeného množství těchto prvků. Mimo to také kmera OSIRIS zachytila vystřelení nějakého kusu ledu, nebo kamene z povrchu komety do vesmíru. Operátoři mají navíc obavy, že podobný osud možná potkal i Philae, které se nyní nedaří kontaktovat.

Podíl jednotlivých prvků, které zaznamenalo Philae
Podíl jednotlivých prvků, které zaznamenalo Philae
Zdroj: http://spaceflightnow.com/
Scott Kelly se fotí se salátem vypěstovaným na ISS
Scott Kelly se fotí se salátem vypěstovaným na ISS
Zdroj: http://spaceflightnow.com/

Astronauté na stanici ISS si pochutnali na salátu, který si sami vypěstovali na palubě stanice. Bylo to vůbec poprvé, co astronauti měli možnost ochutnat jídlo vypěstované ve vesmíru. Předchozí várky vypěstovaných rostlin a potravin byly odesílány k Zemi, kde probíhaly jejich analýzy. Rozhodně to pro astronauty bylo velmi příjemné zpestření jídelníčku.

Vylepšený motor RS-25, který původně sloužil na raketoplánech a nyní se s těmito motory bude létat s raketou SLS dokončil svůj předposlední zkušební zážeh. Pracoval na 109% svého výkonu po dobu 535 sekund, tedy takřka devíti minut. Záznam z testu si můžete prohlédnout zde.

Přehled z Kosmonautixu:

I tento týden jsme se vás snažili informovat o všem zajímavém, co se dělo v kosmonautice. Mohli jste se tak například dočíst nedělním ruském výstupu ze stanice. Dále jsme vás informovali o odpojení lodi Progress M-28M, nebo dalších plánech mise New Horizons. Nevynechali jsme ani skutečnost, že kometa 67P prolétla svým periheliem. Z našich seriálů jsme vám nabídli druhý díl o Sojuzu a další díl oblíbeného TOP 5, které se tentokrát zaměřilo na nejvýznamnější české stopy ve vesmíru.

Snímek týdne:

Každý týden vám přinášíme snímek, který dle nás nějakým významným způsobem ukazuje na dění během uplynulých sedmi dní. Tentokrát jsem zvolil tento nenápadný, který ukazuje, jak se z mála rodí velké věci. Tento technik totiž pracuje na přední přepážce lodi Orion, která je určena k misi EM-1. Tato mise by měla odstartovat v roce 2018, zamíří v bezpilotním režimu k Měsíci, oblétne jej a vstoupí zpět do zemské atmosféry. Pokud vše půjde podle plánu, bude to poslední mise lodi Orion bez posádky. Pak už by měly nastoupit lety k Měsíci, asteroidům, a když se NASA s kongresem na něčem domluví, tak třeba i jinam.

Zrod Orionu pro misi EM-1
Zrod Orionu pro misi EM-1
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/

Zdroje informací:
http://spaceflightnow.com/
http://www.esa.int/Our_Activities/
http://spaceflightnow.com/
http://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
http://space.skyrocket.de/img_sat/cygnus-pcm-e__1.jpg
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f9/Antares_Orb-3_launch_failure_%28201410280009HQ%29.jpg
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2015/08/enhanced_cygnus.jpg
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2015/08/Gas_changes_during_29_July_outburst_node_full_image_2.jpg
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2015/08/CL_4ZzoUMAEOf02.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpt1/t31.0-8/11850576_842243969178670_2007587407445635921_o.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
15 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jaroslav.Alois
Jaroslav.Alois
9 let před

Zajímalo by mne, jakou rychlostí se úlomek komety vzdaluje a jaké má parametry.

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpovědět  Jaroslav.Alois

Velikost se odhaduje na 1 – 50 metrů. Ano, je to hodně velké rozpětí, ale je to tím, že neznáme vzdálenost od sondy.

Spytihněv Čumpelík
Spytihněv Čumpelík
9 let před
Odpovědět  Jaroslav.Alois

Ono stačí fakt málo. Úniková rychlost je 0,47 m/s. Nevíte, jestli se počítalo s případným nezakotvením Philae a podle toho se zvolila sestupná rychlost, aby v tom případě nezmizel na dobro?

Vojta
Vojta
9 let před

Logicky to moc jinak udělat nemohli. Rosetta se při výsadku Philae spustila střemhlav, ale pochybuji, že by nějak extra žhavila motory na více než únikovou rychlost. Pokud neměla únikovou rychlost Rosetta, neměl ji ani Philae (plus minus nějaký ten šťouchanec od oddělovacího zařízení, pružin, tuším). U menší komety, kde by Rosetta nemohla samovolně obíhat, ale musela by letět ve formaci, by to asi dopadlo špatně.

Spytihněv Čumpelík
Spytihněv Čumpelík
9 let před
Odpovědět  Vojta

To je pravda. Na oběžná dráze měla Rosetta nižší než únikovou rychlost a tak ji Philae bez pohonu překročit také nemohl. Nicméně se odpoutal rychlostí 0,18 m/s a odrazil rychlostí 0,38 m/s, takže asi 80% únikové rychlosti. Moc tedy nechybělo a dopadl by jako MINERVA, která se sice od Itokawy naodrazila (jednoduše ji minula), ale výsledek by byl přibližné stejný.

Spytihněv Čumpelík
Spytihněv Čumpelík
9 let před

Jako že by zrovna Philae jako na potvoru padl za oběť některému z výtrysků? To by ovšem byla dost velká náhoda. Ale vyloučeno to samozřejmě není a ani nevím, jaké další indicie kromě nekontaktu tomu nasvědčují.

Když jsme u toho, tak můžeme děkovat další náhodě z roku 2002 a to havárii Ariane 5. Bez ní by Rosetta letěla ke kometě Wirtanen, která je proti Churyumov-Gerasimenko asi čtvrtinová a gravitace asi 30x menší. Tady by možná mohl být hned první odraz Philae fatální, modul by pokračoval v letu na HD a ani by k tomu nepotřeboval výtrysk.

Evžen111
Evžen111
9 let před

Nikde jsem se nedočetl, jednu věc ohledně kotvících harpun. Byl Philae kontruován, aby se harpuny spustily v momentu, kdy se třeba i jen jedna noha dotkla povrchu, nebo aby přišel signál od všech nohou a teprve potom by harpuny odpálily a přišpendlily sondu k povrchu? jestli je pravda druhá možnost, můžeme jen spekulovat, jak vlastně Philae dosedl na místo které bylo vybrané jako přistávací oblast. Víte to někdo?
Díky
E

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpovědět  Evžen111

Myslím, že k aktivaci harpun bylo potřeba mít všechny tři nohy na povrchu.

Spytihněv Čumpelík
Spytihněv Čumpelík
9 let před
Odpovědět  Evžen111

První kontakt první nohou měl aktivovat trysku na střeše, ta by přitlačila i zbývající dvě a teprve pak mělo dojít na harpuny.

Evžen111
Evžen111
9 let před

Jo, to je vlastně pravda, vzpomínám si, úplně jsem na to zapoměl. Děkuji za připomenutí. Skleróza. že by už věkem???
E

macj
macj
9 let před

Tak jak se ta evropská raketa vlastně jmenuje? Ariane, Arinae, nebo Arine?

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpovědět  macj

Je to samozřejmě Ariane. Překlepy jsme opravili.

Jaroslav.Alois
Jaroslav.Alois
9 let před

Lander má hmotu 100 kg, bez ohledu na minigravitaci má značnou setrvačnost a výtrysk by musel mít značnou sílu, aby jen oddělil od komety.

gg
gg
9 let před

S tou Ariane 6 se mi to nějak nezdá… Naposledy byly návrhové parametry někde kolem 6 tun na GTO ve verzi 62 a kolem 12 tun na GTO ve verzi 64. To chtějí používat 64 na jednotlivé satelity? Já měl za to, že cílem návrhu byla schopnost vypustit na GTO dvojici libovolně těžkých satelitů (bez párování) – tedy alespoň dnes běžných rozměrů. Jestli A6 bude mít podobně těžký horní stupeň jako A5 (skoro pět tun), tak ty lety až na GEO dost možná nebudou asi tak úplně ekonomické.

https://kosmonautix.cz/2015/08/16/kosmotydenik-152-dil-4-8-16-8-2015/