sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Shijian-19

Čína testovala malý flexibilní, rozšiřitelný modul na oběžné dráze během nedávné mise Shijian-19. CAST uvedla, že modul je během startu ve složeném stavu a po dosažení oběžné dráhy se nafoukne.

Dish Network

Společnost DirecTV upouští od plánů na koupi Dish Network kvůli neúspěšné nabídce na výměnu dluhu. Odprodej Dish DBS by pomohl mateřské společnosti EchoStar zaměřit se na rostoucí podnikání v oblasti družicové a pozemní komunikace.

Cuantianhou

Společnost Space Transportation se sídlem v Pekingu plánuje na druhou polovinu roku 2025 první test svého prototypu znovupoužitelného kosmického letounu Cuantianhou. Společnost vystavila model Cuantianhou na výstavě Space Tech Expo Europe v Brémách.

Americké vesmírné síly

Americké vesmírné síly se připravují na zpoždění vynášení klíčových nákladů národní bezpečnosti na palubě rakety Vulcan od společnosti ULA. Uvedl to generálporučík Philip Garrant, šéf Velitelství vesmírných systémů vesmírných sil.

Lunar Outpos

Společnost Lunar Outpos oznámila 21. listopadu, že podepsala dohodu se SpaceX o použití kosmické lodi Starship pro přepravu lunárního roveru Lunar Outpost Eagle na Měsíc. Společnosti nezveřejnily harmonogram spuštění ani další podmínky obchodu.

JAXA a ESA

Agentury JAXA a ESA 20. listopadu v Tsukubě v Japonsku vydaly společné prohlášení, ve kterém načrtli novou spolupráci v oblastech planetární obrany, pozorování Země, aktivity po ISS na nízké oběžné dráze Země, vesmírná věda a průzkum Marsu.

SEOPS

Společnost SEOPS na Space Tech Expo Europe 19. listopadu oznámila, že podepsala smlouvu se společností SpaceX na vynesení mise plánované na konec roku 2028 z Floridy. Do roku 2028 také získává kapacitu pro blíže nespecifikované další starty SpaceX.

Latitude

Francouzský startup Latitude podepsal víceletou smlouvu se společností Atmos Space Cargo, společností vyvíjející komerční návratová zařízení. Atmos koupí minimálně pět startů rakety Zephyr ročně, a to v letech 2028 až 2032.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Motory pro nový Antares jsou na kosmodormu

Ten obrázek mají fanoušci kosmonautiky v živé paměti – 28. října loňského roku startovala k ISS třetí zásobovací loď Cygnus přezdívaná Deke Slayton. Ovšem kvůli závadě na čerpadle jednoho motoru AJ-26 došlo několik sekund po startu k explozi, která zbavila raketu Antares tahu a plně natankovaný nosič se zřítil na startovní rampu. Když vyšetřování ukázalo na viníka, rozhodla se společnost OSC k radikálnímu kroku – vymění motory AJ-26 (přestavěné sovětské NK-33) za jiný typ motorů. Volba nakonec padla na ruské motory RD-181. Podle aktuálních informací se zdá, že je všechno na správné cestě.

První dvojice motorů pro upravené nosiče Antares dorazila v červenci z výrobního závodu NPO Eněrgomaš v ruském městě Chimki na kosmodrom Wallops ve Virginii. Celkem si forma OSC objednala 20 těchto nově vyrobených motorů, které spalují zkapalněný kyslík a letecký petrolej. Stejnou směs používaly i dřívější motory AJ-26. Je to logické – při změně motorů je potřeba udělat konstrukční změny na raketě, ale pokud by se měnil i typ paliva, byly by změny řádově větší.

Motor RD-191, zek terého RD-181 technologicky vychází
Motor RD-191, zek terého RD-181 technologicky vychází
Zdroj: https://upload.wikimedia.org

Motory RD-181 jsou nově vyrobené, takže by měly být spolehlivější, než NK-33, které několik desítek let ležely ve skladu. Další výhodou je, že raketě poskytnou větší nosnost. RD-181 vychází z typu RD-191, který nachází uplatnění na ruských raketách Angara a technicky je podobný motorům RD-180, které létají na raketách Atlas V.

V polovině srpna by na kosmodrom měl dorazit i zbytek hardwaru, který bude potřeba pro start rakety. Technici momentálně pracují na systému integrace nových motorů do stávajících struktur rakety, což by mohlo být hotové již vlemi brzy – dokonce v řádu dnů. Pak se přistoupí k testování, které bude probíhat po celý podzim.

Na kosmodromu kromě jiného finišují poslední opravy po loňské explozi. Hotovo by mohlo být na přelomu září a října. Na opravách se podílí také NASA, stát Virginia i společnost Orbital ATK – tyto tři subjekty zaplatily 5 milionů dolarů, přičemž celkové škody po explozi se odhadují na 15 milionů dolarů.

Všechno tedy míří k tomu, aby už příští rok mohla ze zdejší rampy odstartovat modernizovaná raketa Antares se zásobovací lodí Cygnus. Oficiální místa zatím nesměle hovoří o tom, že by ke startu mohlo dojít už v březnu. Ještě předtím – 3. prosince letošního roku – ale Cygnus k ISS dopraví raketa Atlas V. Společnost OSC tak chce dostát svým závazkům vůči NASA ohledně zásobování stanice.

Zdroje informací:
http://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2015/08/15448975787_d5e42d3e4f_z.jpg
https://upload.wikimedia.org…/RD-191_MAKS2013.JPG/300px-RD-191_MAKS2013.JPG

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
13 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
maro
maro
9 let před

Ten vybouchlý AJ-26, tedy vykopávka ze sovětského skladu byl „modernizován“ společností Aerojet Rocketdyne. A zjevně se asi moc nevyplatilo zasahovat do něčeho co „funguje, ale čemu možná až tak úplně nerozumím“.
V každém případě je docela hezké po jejich razantním „s ruskými motory končíme“ slyšet, že si ruské motory (jiné) zase koupí 🙂

kopapaka
9 let před
Odpověď  maro

maro: ono kdo ví, původní NK-33 byli velmi spolehlivé – viz Alchyho komentář na palba.cz:
„1976 – jeden z motorov NK-33 odpracoval na stende 14000s1995 – vykonané stendové skúšky motora NK-33 No. F115026M – odpracoval 410 sekúnd počas piatich spustení1998 – vykonané stendové skúšky motora NK-33 No. F115014M – odpracoval 524 sekúnd počas šiestich spusteníTieto dva testy prebehli u Aerojet v Sacramento v Kalifornii. Motory skladované 23 a 26 rokov pracovali v rozmedzí výkonu 50% až 114% a bol použitý „vriaci“ tekutý kyslík.1998 – vykonané stendové skúšky motora NK-33 No. F115001 – odpracoval 280 sekúnd počas troch spusteníV roku 1997 bola vykonaná kontrolná rozborka (demontáž) motora No 114061 po 24 rokoch skladovania, motor mal odpracované 1236 sekún. Defektoskopia materiálnej časti po demontáži nedhalila žiadne faktory, vplývajúce na práceschopnosť motora.Jeden z motorov bol spustený 17 krát bez zňatia zo stenda…1976 – jeden z motorov NK-33 odpracoval na stende 14000sK tomuto testu sa viaže historka, ktorá sa údajne stala konferencii o raketových motoroch v USA niekedy začiatkom 90. rokov.Postarší inžinier od Kuznecova referoval v diskusii o problémoch dlhodobej činnosti motorov o tejto skúške. Z pléna zaznela otázka, či je údaj 14000 sekúnd správny, a či nedošlo k preklepu a správna hodnota je (uveriteľnejších) 1400 sekúnd. Inžinier potvrdil, že to nie je preklep a skutočne sú to skoro štyri hodiny. Diskutujúci položil logickú doplňujúcu otázku „A čo sa stalo potom?“ odpoveď bol zarážajúco lakonická „Došlo nám palivo v cisternách…“.“

gg
gg
9 let před
Odpověď  kopapaka

Pokud motor dosáhne ustáleného stavu (a nedochází k nestabilitám hoření), tak není důvod, proč by nemohl hořet 14000 sekund. Problémy budou spíš při přechodových stavech.

asdf
asdf
9 let před
Odpověď  maro

Jj, tenhle typ komentářů čtu už delší dobu, hlavně od těch, co považují ruskou kosmickou technologii za světovou špičku a té americké se vysmívají a snaží se tak zbavit jakéhokoliv podezření, že by příčina výbuchu mohly nést na bedrech Rusové.
Jenže má to trochu háček – problém způsobilo palivové čerpadlo, do kterého pokud známo Aerojet nijak nezasahova. A i kdyby, tak říkat, že firma, která má velké zkušenosti s motory, nerozumí, jak fungují, je opravdu směšné.

A to, že Orbital sáhl opět po ruském motoru, je naprosto logický důsledek toho, že žádný adekvátní k NK33/AJ26 neexistuje bez toho, aniž by se musel v podstatě postavit úplně nová raketa.

roman hronza
roman hronza
9 let před
Odpověď  asdf

Naprosto s vaším míněním souhlasím. OSC je soukromý přepravce. Proto musí hledět na náklady.

maro
maro
9 let před
Odpověď  asdf

Ale kdeže. Nikdo tu nepíše že jsou ruské motory absolutní špička. Jsou prostě součástí špičky.

maro
maro
9 let před
Odpověď  asdf

Řekněme tedy, že ta firma má zkušenosti s motory, ale pak asi doteď neměla dostatečné zkušenosti s diagnostikou vad 40 let kdovíjak uskladněného kousku techniky.

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  maro

Ona je otázka, zda je vůbec možné nějakými neinvazivními metodami odhalit takovéto závady v podobně složitém stroji, jako je raketový motor.

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  maro

Také bych chtěl říct, že Aerojet Rocketdyne má velké zkušenosti s motory a psát o nich, že motorům nerozumí mi přijde trochu … diplomaticky řečeno nepřesné. Chyba byla jednoznačně na hardwaru, který během desítek let ve skladu prodělal nezadržitelné materiálové změny. Ostatně ještě před touhle havárii jeden takový motor explodoval na testovacím stanovišti. Takže to nebyla výjimečná záležitost.

maro
maro
9 let před
Odpověď  Dušan Majer

Jasně. Tu možnou hardvarovou chybu se snažím naznačit tím slovem „vykopávka“. A věřím, že ta společnost třeba má i obrovské zkušenosti. Teď jim přibyla jedna další. A pokud úplně stopli předělávku asi docela levných vykopávek, tak asi přišli na to, že jde o systémovou závadu, vyskytující se s určitou pravděpodobností u všech těch „vykopávek“, ať už konstrukční, nebo z důvodu uskladnění a stáří, kterou doteď neobjevili.
Ale vždycky se jedná o ekonomiku. Takže možná až touto havárií se přehoupli z kategorie ekonomicky výhodné do ekonomicky nevýhodné. Zvlášť když se započítává i narušení prestiže z důvodů výpadku zásobování ISS.

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  maro

Ta prestiž jim moc nespadla. Firma udělala vše pro to, aby byly dopady co nejmenší – dokud neupraví Antares, pošle ke stanici Cygnus na Atlasu – NASA přitom nemusí platit nic navíc. NASA moc dobře ví, že se nehody stávají a za tento přístup získává OSC cenné body. Myslím, že jí změna motorů finančně neohrozí.

Racek
Racek
9 let před
Odpověď  Dušan Majer

No, podle mých informací byla potíž v palivových čerpadlech a ty rekonstruovala údajně Ukrajinská strana. Ale rekonstrukce čerpadel asi byla nutná, po těch letech. No, parametry a cena NK 33 byly pořád špičkové, nicméně, po těch letech bych tomu asi moc nevěřil. Ono stárnutí materiálu udělá svoje.

kopapaka
9 let před

Taková drobnost – dokud nemáme seznam všech testů obou motorů, tak nevíme nic. Pokud by totiž původní NK-33 při zkouškách (po těch letech) nebouchaly a AJ-26 ano, tak by takopaný pes musel vězet právě v modernizaci. On asi nikdo (včetně Rusů) nemá zkušenosti s raketovými motory po takhle dlouhém uskladnění…

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.