křišťálová lupa

sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

MaiaSpace

Francouzská vesmírná agentura CNES si vybrala MaiaSpace, startup podporovaný ArianeGroup, který vyvíjí znovu použitelnou malou nosnou raketu, aby převzal odpalovací rampu ve Francouzské Guyaně původně postavenou pro raketu Sojuz.

Starfish Space

NASA udělila smlouvu ve výši 15 milionů dolarů společnosti Starfish Space pro financování vývoje mise na inspekci trosek. Mise Small Spacecraft Propulsion and Inspection Capability je naplánována na konec roku 2026.

D-Orbit

Italská firma D-Orbit, zabývající se vesmírnou logistikou, získala 150 milionů eur (168 milionů dolarů) ve dvoudílném kole financování série C. Prostředky umožní společnosti D-Orbit vyvinout vesmírné cloud computing a servisní systémy na oběžné dráze.

Hydrosat

Společnost Hydrosat rozšiřuje oblast svého podnikání v Latinské Americe. V Mexiku a Guatemale využívají nástroje Hydrosatu ke zlepšení efektivity využívání vody, zvýšení výnosů plodin a podpoře udržitelného zemědělství prostřednictvím firemní platformy IrriWatch.

Space Rapid Capabilities Office

Space Rapid Capabilities Office (Space RCO), specializovaná divize v rámci US Space Force, zahájila první fázi projektu zaměřeného na vývoj infrastruktury pro družicové operace založené na cloudu.

Federální komise pro komunikace

Federální komise pro komunikace odhlasovala 26. září otevření širšího spektra pro Starlink a další negeostacionární družicové operátory. Operátorům NGSO se tak umožní přístup k frekvencím v pásmu 17,3-17,7 gigahertzů pro družicovou komunikaci.

Radian Aerospace

Společnost Radian Aerospace oznámila 25. září, že provedla první sérii pojížděcích testů prototypu PFV01, prototypu znovupoužitelného orbitálního kosmického letounu.

Satellite Control Network

Americké vesmírné síly postupují vpřed s plány na rozšíření své stárnoucí Satellite Control Network (SCN) využitím komerčních satelitních antén. Vesmírné síly čelí nedostatku kapacity, kdy se roční vypouštění družic podporovaných SCN od roku 2012 ztrojnásobilo.

Outside Analytics

Společnost Outside Analytics získala zakázku ve výši 25 milionů dolarů na integraci dat z družic pro varování před raketami a dalších senzorů v Laboratoři nástrojů, aplikací a zpracování (TAP) při U.S. Space Force.

Úžasná čísla o Keplerovi

Kepler na oběžné dráze Slunce

Současná jednička v hledání planet mimo Sluneční soustavu přežila svou vlastní klinickou smrt a stále posílá vědcům mimořádně cenná vědecká data o vzdálených světech. Jenže jak už to tak bývá – ten skutečný údiv člověka přepadne až ve chvíli, kdy vidí souhrnné statistiky na jednom místě. Na internetu se proto objevila povedená infografika, která ukazuje, čeho teleskop Kepler za svých šest let v kosmu dosáhl. jelikož ne všichni naši čtenáři vládnou angličtinou, rozhodli jsme se obrázek přeložit.

Statistiky teleskopu Kepler
Překlad: Autor

Spytihněv Čumpelík

Kepler se od Země momentálně vzdaluje a v určitém okamžiku se naopak začne přibližovat. Je známo, za jak dlouho bude Zemí opět dostižen?

Tak tohle je opravdu hodně těžká otázka. Přesnou odpověď se mi bohužel nepodařilo dohledat, ale bavíme se tu o hodně dlouhém časovém horizontu, který se měří minimálně na desítky let.

Spytihněv Čumpelík

Určitě to budou desítky let. Tak si říkám – v té době už budeme technicky předpokládám jinde, Kepler je na dráze 1,041 AU – 0,967 AU…. takže až poletí někde okolo (mohou to být miliony km, ale třeba jen desítky tisíc, podle toho jak to vyjde) to se přímo nabízí třeba i pilotovaná výprava k historickému artefaktu. Pokud samozřejmě nebude jeho dráha něčím nepříznivě ovlivněna.

Petr Kubala

Samozřejmě, že se ví velmi přesně, kdy proletí kolem Země. Pan Majer má kolegy, kteří jsou odborníky na exoplanety, takže by vás mohl nasměrovat. Já to vím, bohužel bych vás musel odkázat na svůj web a kvůli tomu mohl mít problémy se zdejší redakcí (panem Houskou).

Našel jsem odpověď na Vaši otázku – na facebookovém profilu portálu exoplanety.cz je uvedeno, že se Kepler díky své oběžné dráze vrátí k Zemi 61 let po startu.

Spytihněv Čumpelík

Děkuji všem zainteresovaným 🙂 Snad si na něj bude v té době ještě někdo pamatovat a nebude považován za potenciálně nebezpečnou planetku, jako se to stalo Rosettě, když se řítila v roce 2007 od Marsu zpět k Zemi.

zvejkal

A kde sa sonda vlastne nachadza? V nejakom libracnom bode?

Odpovědět  zvejkal

Nikoliv – je na oběžné dráze okolo Slunce. Ta dráha se trochu podobá dráze, po které obíhá Země.

Odpovědět  zvejkal

Je na heliocentrické dráze typu ETHO (Earth Trailing Heliocentric Orbit). Obíhá Slunce ve vzdálenosti Země, ale je o něco málo pomalejší, takže za Zemí postupně zaostává. Totéž Spitzer.

gg

Nejsem si zcela jist, ale nemělo by to být „o Kepleru“?

Odpovědět  gg

Ano, gramaticky ano, ale fanoušci kosmonautiky své teleskopy polidšťují – stejně jako mluvíme o Hubbleovi a přitom jde o neživý stroj. 😉

vedator

velky palec hore za stranku. v poslednom obdobi sledujem, ze sa clanky zlepsuju, pribudaju co do rozsahu a mnozstva a ‚redakcia‘ sa pyta na zaujem citatelov.

mal by som jeden navrh, ktory vyplynul z citania tohto clanku, povedal by som bleskovky. uvital by som najprv komplexny clanok o danej teme, v tomto pripade keplerovi a neskor pridavat bleskovky. bleskovky by sa v mohli priamo alebo pomocou stitkov mozu odkazovat na hlavny clanok. je dobre si osviezit pamat takymto sposobom a nemusiet googlit.

Odpovědět  vedator

Díky za pochvalu i za tip. Snažíme se postupně zlepšovat kvalitu článků a jednou se třeba dostane i na Váš tip.

Děkujeme za registraci!

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.