Dnes v 9:09 našeho času odstartovala z kazašského kosmodromu Bajkonur raketa Sojuz 2-1A. Jejím úkolem bylo vynést na oběžnou dráhu nákladní loď Progress M-27M, což se zhruba devět minut po startu podařilo. Loď měla letět po již tradiční rychlé dráze, aby se šest hodin po startu připojila ke stanici. Jenže do plánů vstoupil problém. Podle analýzy telemetrie se zdá, že loď nevyklopila antény navigačního systému Kurs. Ty jsou přitom nutné během závěrečného přibližování ke stanici. Právě jejich prostřednictvím si loď vyměňuje s ISS klíčová data.
Technici proto okamžitě přerušili původně plánovanou rychlou dráhu a stroj automaticky přešel na dříve používaný dvoudenní příletový profil. Do té doby se pozemní týmy pokusí zjistit příčinu problému.
Objevují se i nepotvrzené informace o problémech s příjmem telemetrie. Není přitom jisté, zda by tyto problémy nějak souvisely s výše popsanými komplikacemi sytému Kurs. Stejně tak se objevila informace, že Progress skončil na trochu odlišné oběžné dráze, než se počítalo – nejvyšší bod dráhy je podle některých zdrojů o 30 km výše.
Aktualizace:
Pokračujeme ve sledování vývoje situace kolem problémů lodi Progress. Pro informace z 29. dubna jsme založili tento článek.
28.4.2015 20:50
Pokud si myslíte, že v noci uvidíte přelet ISS, případně Progressu, musíme Vás zklamat. Z České republiky v těchto dnech nejsou viditelné přelety ISS. Lepší podmínky mají třeba obyvatelé Austrálie. Jelikož se dnes již nedají čekat žádné nové informace (viz příspěvek ze 17:15), ukončíme i aktualizování tohoto článku. Děkujeme všem, kdo sledovali naše zpravodajství a doufejme, že se pozemním týmům podaří Progress přivést k rozumu. Situaci budeme sledovat i zítra a pokud dojde k nějakým novým událostem (dá se očekávat minimálně nové kolo pokusů o navázání spojení), založíme pro Vás nový článek s aktualizovaným zpravodajstvím.
28.4.2015 18:20
Údaje z NORADu, o kterých jsme tu psali v příspěvku z 10:50 jsou pravděpodobně nesprávné. Podle ruských údajů (které jsou podloženy i faktickými důkazy) by loď měla být na správné oběžné dráze, což by jí prodloužilo životnost na minimálně týden, ale spíše víc.
28.4.2015 17:30
Progress je na velmi nestabilní oběžné dráze – nejnižší bod je pouze 123 kilometrů nad zemí, kde jsou ještě (v kosmickém měřítku) poměrně husté vrstvy atmosféry. Družice usazené v této výšce mají většinou životnost jen pár dní. Pokud se tedy nepodaří Progress dostat co nejdříve pod kontrolu, bude ztracený.
28.4.2015 17:15
Rychlost rotace Progressu je možná až 20 otáček / minutu. Možná i vlivem této rotace se řídícímu středisku nepodařilo navázat spojení. Pozmení týmy přesto na loď poslali pokyny. Není ale jisté, zda je Progress přijal. Pro dnešek už snahy o navázání kontaktu končí. S Progressem je možné komunikovat pouze během přeletů nad územím Ruska. Vlivem orbitální mechaniky se na několik hodin Progress vzdálí od ruského území a nebude nad ním přelétat. Další možnost o navázání spojení přijde zítra.
28.4.2015 16:50
Co vlastně nese Progress a o co by v případě neúspěšné mise (zatím nemalujme čerta na zeď, pozemní týmy se snaží) by posádka přišla?
Položka | Hmotnost |
---|---|
Palivo pro pohonný systém | 879 kg |
Palivo pro ISS | 494 kg |
Kyslík | 50 kg |
Voda (systém Rodnik) | 420 kg |
Náklad v přetlakové části - 1 393 kg | |
Zařízení pro kontrolu atmosféry (analyzátory apod.) | 13 kg |
Potřeby pro vodní hospodářství (čistící tablety apod.) | 23 kg |
Sanitární a hygienické potřeby (filtry, kontejnery na odpad apod.) | 215 kg |
Medical support system (medical aid kits, medical monitoring system, etc.) | 136 kg |
Potraviny a jejich obaly | 391 kg |
Systém kontroly teploty (prachové filtry apod.) | 43 kg |
Potřeby pro kontrolní systémy (kabeláž apod.) | 4 kg |
Prostředky pro údržbu a opravy | 12 kg |
Potřeby pro posádku (letové pokyny, fotoaparáty apod.) | 31 kg |
Prostředky osobní ochrany | 17 kg |
Pomůcky pro vědu (geofyzikální, biomedicínské a technologické experimenty) | 32 kg |
Pomůcky pro elektrické systémy | 91 kg |
Informační a telemetrický systém | 0,2 kg |
Anténa MBRL | 3 kg |
Systém Regulus-OS | 17 kg |
Nářadí pro údržbu | 47 kg |
Zařízení pro cargo blok | 44 kg |
Americký náklad pro ruskou posádku (jídlo, oblečení apod.) | 116 kg |
Americký náklad | 115 kg |
Evropský náklad | 1 kg |
CELKOVÁ HMOTNOST | 2 357 kg |
28.4.2015 16:35
Poslední přelet nad sledovacími stanicemi údajně nepřinesl žádnou telemetrii. Řídící středisko v Houstonu již informovalo ruské kolegy, že ruší přípravy na čtvrteční připojení lodi k ISS.
28.4.2015 15:40
Zde si můžete prohlédnout video natočené přímo z vnějšího pláště zásobovací lodi Progress. Jak se můžete sami přesvědčit, rotace opravdu není nijak pomalá. Naopak!
28.4.2015 14:21
Komunikace s řídícím střediskem byla úspěšně navázána. Zdá se, že oběžná dráha lodi je v pořádku. Problém je ale s její stabilizací. Progress totiž poměrně rychle rotuje kolem podélné osy. Řídící tým odeslal příkaz k zažehnutí korekčních trysek, které by rotaci zmírnily. Na výsledek si chvíli počkáme, než Progress bude přelétat nad další sledovací stanicí.
28.4.2015 12:35
Situace je momentálně dosti nepřehledná. Různé zdroje přináší odlišné informace. Některé zdroje hovoří o tom, že je anténa systému Kurs je v pořádku, jiné zdroje to popírají jako neověřenou zprávu, protože není dostatek telemetrických dat. Někde se píše o tom, že oběžná dráha není správná, jiné zdroje hovoří o opaku. Při psaní této aktualizace jsme nedokázali posoudit, která ze stran má pravdu, protože informací je velmi málo. Nakonec jsme si řekli, že Vám touto cestou alespoň ukážeme, jak mohou být někdy informace protichůdné a jaký chaos se také může objevit. 🙂
28.4.2015 11:10
Pro lepší představu o umístění antény systému Kurs přidáváme ilustrační obrázek, který ukazuje, kde na lodi najdeme systému Kurs-NA.
28.4.2015 11:00
Při druhém přeletu Progressu nad sledovací stanicí se již podařilo navázat s lodí bezproblémovou komunikaci a i příjem telemetrie nevykazoval žádné problémy. Bližší info o pokroku při řešení problému s anténami Kurs ale zatím nemáme. Pokud by problémy přetrvaly, loď ještě není ztracena. Rusové mají na palubě ISS „dálkové ovládání“ – systém TORU (teleoperatornyj režim upravlenija), se kterým mohou Progress připojit ke stanici v manuálním režimu.
28.4.2015 10:50
Severoamerické velitelství protivzdušné obrany NORAD už vydalo informace o oběžných drahách těles, která zaměřil.
40619/2015-024A: 127 x 251 km x 51.57 deg.
40620/2015-024B: 123 x 306 km x 51.67 deg.
Pro vysvětlení – před dvojtečkou je katalogizační kód zaměřeného objektu, následuje výška nejnižšího bodu oběžné dráhy nad Zemí x výška nejvyššího bodu nad Zemí x sklon oběžné dráhy vůči rovníku.
První objekt (40619/2015-024A) je zřejmě horní stupeň nosné rakety, zatímco 40620/2015-024B označuje samotný Progress, který již zřejmě vykonal nějaký motorický manévr – zvýšil nejvyšší bod své dráhy o 50 km vůči hornímu stupni. První dva zážehy jsou totiž automaticky naplánované už před startem a loď je provede autonomně. Je ale záhadou, proč Progress zároveň o 4 kilometry snížil nejnižší bod své dráhy.
Zdroje informací:
http://forum.kosmonautix.cz/
http://spaceflightnow.com/
http://www.spaceflight101.com/
http://www.kosmo.cz/
http://www.tsenki.com/
http://lenta.ru/
Zdroje obrázků:
http://www.spaceflight101.com/uploads/6/4/0/6/6406961/7025279_orig.jpg
http://aviationweek.com/…/Ares/Progress%2017%20KURS-NA%20antenna.jpg
v priamom prenose na http://nasa.tv/ zatial nehlasia ziadne problemy
tak situacia sa vyjasnuje. progress rotuje a rotaciu bude treba zastavit. dokovanie neprebehne skor ako vo stvrtok.
13:35 SEČ: Podle ruských zdrojů se potíže nákladní kosmické lodi odvíjí od chybné činnosti nosné rakety Sojuz 2.1a, která vyvedla užitečný náklad na dráhu asi o 70 km nižší, než bylo plánováno. Příčina částečného selhání rakety Sojuz není známa. Spojení s Progressem na úvodním oběhu nebylo navázáno, neboť se pohyboval po jiné dráze, než na jaké byl hledán směrovými anténami pozemních středisek. V současnosti se kosmická loď již nachází na vyšší oběžné dráze, která umožňuje delší přežití objektu nad hustými vrstvami ovzduší. Loď pracuje údajně bez problémů. Velká chyba v navedení na základní dráhu může ovšem zcela znemožnit spojení bezpilotní lodi s ISS.
Zdroj: http://lenta.ru/news/2015/04/28/soyuz/
To už je druhé selhání ruské rakety za krátkou dobu. Je vidět, že potíže ruské kosmonautiky neutuchají.
Tou první byl myslím nepodařený start s družicemi systému Galileo. První informace uváděli, že se jednalo o odchylku v dráze způsobenou 3.stupněm a že by se nemělo jednat o fatální chybu. Jak to nakonec dopadlo ?
To byla loňská záležitost. Já jsem měl namysli zřícení rakety minulý týden.
http://www.lidovky.cz/na-ruskem-kosmodromu-se-zritila-nove-vyvijena-raketa-pd2-/zpravy-svet.aspx?c=A150422_143823_ln_zahranici_ele
Tahle havárie z Plesecka je hodně podivná. Spíše se jednalo o vojenský stroj, než o klasickou nosnou raketu.
Neví se, co veze? Tedy kromě obvyklých zásob kyslíku, paliva, vody a potravin. U Dragonů a ATV byl vždy podrobný seznam, zveřejňují Rusové něco podobného?
Cargo manifest je tady:
http://www.tsenki.com/en/launch_services/help_information/launch/2015/?EID=120974#tab-Cargo-link
Děkuji. Zaujala mě položka „US cargo for the Russian crew (food, clothing, etc.)“ Američané balí Rusům svačiny?
Ruský náklad ve stejném rozsahu je na oplátku na amerických lodích. Jedním z důvodů je to, aby kosmonauti mohli průběžně dostávat na ISS čerstvé potraviny, které dlouho nevydrží.
Jasně, chápu, že si v tomto ohledu vypomáhají. Jen jsem myslel, že organizace takového nákladu bude na provozovateli lodě. Jasně, kdyby šlo o nějaký jedinečný kus zařízení, tak je to normální, ale pokud v Kalifornii zabalí třeba pomeranče, pošlou je na Bajkonur jako US cargo a na ISS je snědí Rusové, tak mi to přijde dost přes ruku oproti tomu, kdyby je Rusové koupili třeba v Řecku a sami je zabalili, odeslali i snědli případně přidali pár kousků i pro neruskou část posádky.
16:25 SEČ. Loď Progress se nadále nachází ve složité situaci. Jak bylo již uvedeno na tomto webu, nejspíš neustále rotuje rychlostí zhruba 20 otáček za minutu okolo krátké osy procházející těžištěm lodi. CUP (ruské středisko řízení letu) podle posledních zpráv vůbec nenavázal s kosmickou lodí řádné spojení (pravděpodobně právě pro rychlé otáčení objektu). Žádný z dosud uskutečněných 5 pokusů nebyl úspěšný. Na loď byly přesto vyslány pokyny pro korekce dráhy. Příjem dat Progress nepotvrdil. Bohužel loď může komunikovat jen se stanicemi nacházejícími se na území Ruska. Po 17:00 moskevského času se kosmický náklaďák bude až do následujícího dne nacházet mimo dosah ruských spojovacích systémů a nebude možno nijak korigovat jeho let, ani získávat data a nová na loď odesílat. Případný náhradní termín setkání s ISS nebyl zatím vůbec stanoven. Je zajímavé ovšem, že signál z videokamery na zem dorazil bez problémů.
Zdroj:http://lenta.ru/articles/2015/04/28/progress/
Díky za doplnění. Informace použiju v další aktualizaci.
Zapomněl jsem napsat, že neproběhla žádná korekce dráhy a perigeum nákladní kosmické lodi se nachází i nadále okolo výšky 120 km, což zaručuje Progressu setrvání na dráze okolo Země jen na několik málo dní. Dobrou zprávou pro kosmické ekology je, že v případě naprostého neúspěchu tohoto kosmického letu se nezvýší množství kosmického smetí.
ještě Proton rotuje kolem své osy?
Myslíte asi Progress. Zřejmě stále rotuje, ale nepodařilo se to potvrdit.
ano progress 🙂
Že by předtucha? 😉
Dobrý den,v nákladu mě zaujala položka-Prostředky osobní ochrany.Oč se jedná?
Děkuji Petr
Ve výpisu to nebylo konkretizováno, ale může jít například o masky nutné pro únik čpavku a podobně. Stejně tak si dovedu představit, že se do této položky dají zařadit třeba i obličejové roušky, nebo rukavice na jedno použití.