sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

Skynopy

Francouzská kosmická agentura přispěla do kola financování ve výši téměř 18 milionů dolarů pro místní startup Skynopy, čímž podpořila úsilí o rychlý rozvoj sítě pozemních stanic.

NOAA

Ministerstvo obchodu zveřejnilo 30. června dlouho odkládaný dokument Kongresu s odůvodněním návrhu rozpočtu Národního úřadu pro oceán a atmosféru na fiskální rok 2026. Dokument poskytuje více podrobností o návrhu rozpočtu. Ministerstvo obchodu navrhuje ukončit financování programu koordinace vesmírného provozu.

EchoStar

Společnost EchoStar odložila možné podání návrhu na vyhlášení bankrotu, aby měla více času na jednání s regulačními orgány, které přezkoumají, zda americký družicový operátor dodržuje podmínky vázané na jeho licence.

GOSAT-GW

Japonská raketa H-2A 28. června úspěšně vynesla vědeckou družici GOSAT-GW neboli Ibuki GW, na sluneční synchronní oběžnou dráhu. Družice bude snímat skleníkové plyny a koloběh vody. Start byl posledním letem rakety H-2A.

Muon Space

Společnost Muon Space zveřejnila první tepelné infračervené snímky ze své družice FireSat Protoflight, což představuje milník pro konstelaci družice specializovanou na detekci lesních požárů. Snímky jsou pořízené pomocí šestikanálového multispektrálního infračerveného přístroje.

NASA

Úřadující správce NASA očekává, že o nové vrcholové struktuře agentury se rozhodne během několika týdnů, ale administrátor potvrzený Senátem nemusí být jmenován dříve než příští rok.

Ministerstvo letectva USA

Ministerstvo letectva USA znovu zvažuje nákup družic pro vojenskou konstelaci na nízké oběžné dráze Země a pozastavuje financování programu ve fiskálním roce 2026, zatímco zkoumá, zda by družice Starshield společnosti SpaceX mohly poskytovat stejné funkce za nižší cenu.

Isar Aerospace

Společnost Isar 25. června oznámila, že získala finanční prostředky od společnosti Eldridge Industries se sídlem v Miami, která investuje do různých odvětví, včetně technologií. Investice má podobu konvertibilního dluhopisu, dluhového nástroje, který lze později převést na akcie společnosti.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Druhé kolo dopravy nákladů na ISS

V roce 2008 NASA uzavřela smlouvy se dvěma soukromými firmami na dopravu nákladu na ISS. SpaceX měla za 1,6 miliardy dolarů dopravit na stanici 12 lodí a OSC za 1,9 miliardy 8 lodí Cygnus. Program CRS (Commercial Resupply Services) momentálně probíhá a NASA oběma společnostem přidala pár misí – od SpaceX nakonec poletí tři Dragony a od OSC jeden Cygnus navíc. Jenže ISS bude fungovat minimálně do roku 2020, možná až 2024. Současný program CRS ale skončí v roce 2017. NASA proto připravuje jeho nástupce – CRS-2.

V jeho rámci se soukromé firmy uchází o zásobování ISS mezi roky 2018 a 2020 (nebo až 2024). Důležité je, že vybrané lodě nemusí stihnout hned první termín, ale mohou být připraveny až v průběhu kontraktu. Momentálně se o kontrakt uchází OSC s lodí Cygnus, SNC s miniraketoplánem Dream Chaser a Boeing s CST-100. O kontrakt se nepochybně uchází i SpaceX, ale nikdo z firmy to zatím oficiálně nepotvrdil. Lockheed Martin představil svůj návrh Jupiter/Exoliner tento týden (více v našem článku).

SpaceX se zatím do druhého kola kontraktu CRS oficiálně nezapojila
SpaceX se zatím do druhého kola kontraktu CRS oficiálně nezapojila
Zdroj: http://www.geekation.com/

Jaké jsou podmínky kontraktu CRS-2? NASA po firmách chce zajistit dopravu nákladu na ISS jak v hermetizovaném, tak i nehermetizovaném nákladovém prostoru, stejně tak i přepravu nákladu na Zemi. Každý rok by měly firmy dopravit na stanici 17 tun nákladu v hermetizované a 4 tuny v nehermetizované sekci. Součástí kontraktu jsou i požadavky na speciální náklad – třeba na přístroje, které musí být nonstop napájené (opět jak v hermetizované, tak nehermetizované sekci), nebo na vypuštění v přesně stanoveném čase. Nosné rakety mají být spolehlivé a robustní s dostatečnou operační flexibilitou. Kontrakt počítá i s návratem na Zemi, případně shořením v atmosféře 17 tun nákladu v hermetizované a 4 tun v nehermetizované sekci.

Dá se očekávat, že NASA vybere v červnu letošního roku minimálně dvě společnosti, aby bylo zajištěno zásobování i pokud by jednoho dodavatele postihl problém.

Zdroje informací:
http://www.spaceflight101.com/

Zdroje obrázků:
https://lh3.googleusercontent.com/…/AAAAAAAAYK8/N1WGHPppWVU/photo.jpg
http://www.geekation.com/…/03/Geekation_DragonXToISSCRS2Mission.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
11 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jaro Pudelka
Jaro Pudelka
10 let před

Bola by to veľká škoda, keby SpaceX zostalo mimo. Predpokladám, že sa prihlásia. Len aby NASA nechcela trochu uchlácholiť SNC a nevybrala ich namiesto SpaceX. CST100 sa mi zdá trochu drahé na dopravu len na LEO.

mzprx
mzprx
10 let před

„17 tun nákladu v nehermetizované a 4 tuny v nehermetizované sekci.“
tak teda kolko a kde ?

Dušan Majer
Dušan Majer
10 let před
Odpověď  mzprx

Opraveno

Racek
Racek
10 let před

No, SpaceX má nepochybně širší záběr, než jen dopravu na ISS. Předpokládám u ní dost nových překvapení.

rhronza
rhronza
10 let před
Odpověď  Racek

Dobrý den. Nevíte něco bližšího o těch chystaných překvapeních? Osobně by mi „stačily“ reusable nosiče (vč. 2 stupně) :-)).

Racek
Racek
10 let před
Odpověď  rhronza

Jistě, to je jedna z možností. Ale ta překvapení přicházejí takříkajíc průběžně a hlavně se realizují. Takže spíše vyvozuji. Kdybych to přesně věděl, tak by to překvapení asi nebylo :-))

vedator
vedator
10 let před
Odpověď  Racek

pokial sa SpaceX vyhnu problemy, tak by mala svoje postavenie v ramci CRS2 udrzat. mozno nie su uz vystostne odkazani na NASA, ale dopravovat pre nich im dava punc dolezitosti.

kazdopande, na tento rok maju naplanovanych 12 startov, co dava 1 start na mesiac. mozeme sa vsak tesit aj na ine vychytavky ako pokusy pristatia na plavajucich dronoch, abort test pre dragona, falcon heavy…..

Honza
Honza
10 let před

Tajně doufám, že jsou to celé jenom tanečky při smlouvání o ceně se SpaceX. NASA „jako“ jedná s více firmami. SpaceX „jako“ dělá drahoty a „nemá zájem“.

Bez SpaceX by byla NASA zase úplně na začátku. Měla by na výběr mezi výbušným Cygnus-Antares, přerostlým a zřejmě předraženým CST-100, neexistujícím Jupiterem a Dream Chaserem, který sama pohřbila.

Ale pokud bude mít SpaceX tou dobou funkční loď pro lidi, znovupoužitelný první stupeň a Falcona Heavy, nakonec možná opravdu nebude zakázky přebyrokratizované zkostnatělé NASA potřebovat. Uvidíme.

Každopádně díky za článek.

Michal
Michal
10 let před
Odpověď  Honza

V programu CRS platí NASA za tonáž vynesenou k ISS v určitém časovém období a je jim jedno jakým způsobem a s jakými náklady to kontraktor uskuteční. Tudíž je vaše hořká slina plivnutá na CST-100 ohledně jeho velikosti, nebo předraženosti absolutně irelevantní a totéž platí o Orbital Sciences.

Miroslav
Miroslav
10 let před

Druhé kolo dopravy nákladů na ISS.
Nestačím se divit, jak autor článku, společně s autory komentářů jsou znalci v oboru. Říkám si, že při troše soudnosti by nevznikl uvedený článek ani komentáře.
Napadá mě, že se potvrzuje známé – „největším znalcem“, jsou ti, co si vytvářejí vlastní verze na základě neznalosti skutečností. Napadá mě, že ze strany novináře se jedná o udržení čtenáře mezi reklamou, a u autorů komentářů o flustraci, kterou nahrazují odbornou znalost. Zkrátka někdy není na škodu mlčet když toho moc v faném oboru nevím. Alespoň tímto pravidlem se rád řídím.

Dušan Majer
Dušan Majer
10 let před
Odpověď  Miroslav

Mohl bych se zeptat, proč o obsahu článku píšete tak pohrdavým tónem? Napadá mne, že jste si možná spletl, kam komentář píšete, protože na našem webu není žádná reklama, nemáme tedy důvod snažit se u ní udržet čtenáře. Opravdu mne zajímá vaše reakce.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.