sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Druhé kolo dopravy nákladů na ISS

V roce 2008 NASA uzavřela smlouvy se dvěma soukromými firmami na dopravu nákladu na ISS. SpaceX měla za 1,6 miliardy dolarů dopravit na stanici 12 lodí a OSC za 1,9 miliardy 8 lodí Cygnus. Program CRS (Commercial Resupply Services) momentálně probíhá a NASA oběma společnostem přidala pár misí – od SpaceX nakonec poletí tři Dragony a od OSC jeden Cygnus navíc. Jenže ISS bude fungovat minimálně do roku 2020, možná až 2024. Současný program CRS ale skončí v roce 2017. NASA proto připravuje jeho nástupce – CRS-2.

V jeho rámci se soukromé firmy uchází o zásobování ISS mezi roky 2018 a 2020 (nebo až 2024). Důležité je, že vybrané lodě nemusí stihnout hned první termín, ale mohou být připraveny až v průběhu kontraktu. Momentálně se o kontrakt uchází OSC s lodí Cygnus, SNC s miniraketoplánem Dream Chaser a Boeing s CST-100. O kontrakt se nepochybně uchází i SpaceX, ale nikdo z firmy to zatím oficiálně nepotvrdil. Lockheed Martin představil svůj návrh Jupiter/Exoliner tento týden (více v našem článku).

SpaceX se zatím do druhého kola kontraktu CRS oficiálně nezapojila
SpaceX se zatím do druhého kola kontraktu CRS oficiálně nezapojila
Zdroj: http://www.geekation.com/

Jaké jsou podmínky kontraktu CRS-2? NASA po firmách chce zajistit dopravu nákladu na ISS jak v hermetizovaném, tak i nehermetizovaném nákladovém prostoru, stejně tak i přepravu nákladu na Zemi. Každý rok by měly firmy dopravit na stanici 17 tun nákladu v hermetizované a 4 tuny v nehermetizované sekci. Součástí kontraktu jsou i požadavky na speciální náklad – třeba na přístroje, které musí být nonstop napájené (opět jak v hermetizované, tak nehermetizované sekci), nebo na vypuštění v přesně stanoveném čase. Nosné rakety mají být spolehlivé a robustní s dostatečnou operační flexibilitou. Kontrakt počítá i s návratem na Zemi, případně shořením v atmosféře 17 tun nákladu v hermetizované a 4 tun v nehermetizované sekci.

Dá se očekávat, že NASA vybere v červnu letošního roku minimálně dvě společnosti, aby bylo zajištěno zásobování i pokud by jednoho dodavatele postihl problém.

Zdroje informací:
http://www.spaceflight101.com/

Zdroje obrázků:
https://lh3.googleusercontent.com/…/AAAAAAAAYK8/N1WGHPppWVU/photo.jpg
http://www.geekation.com/…/03/Geekation_DragonXToISSCRS2Mission.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
11 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jaro Pudelka
Jaro Pudelka
9 let před

Bola by to veľká škoda, keby SpaceX zostalo mimo. Predpokladám, že sa prihlásia. Len aby NASA nechcela trochu uchlácholiť SNC a nevybrala ich namiesto SpaceX. CST100 sa mi zdá trochu drahé na dopravu len na LEO.

mzprx
mzprx
9 let před

„17 tun nákladu v nehermetizované a 4 tuny v nehermetizované sekci.“
tak teda kolko a kde ?

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  mzprx

Opraveno

Racek
Racek
9 let před

No, SpaceX má nepochybně širší záběr, než jen dopravu na ISS. Předpokládám u ní dost nových překvapení.

rhronza
rhronza
9 let před
Odpověď  Racek

Dobrý den. Nevíte něco bližšího o těch chystaných překvapeních? Osobně by mi „stačily“ reusable nosiče (vč. 2 stupně) :-)).

Racek
Racek
9 let před
Odpověď  rhronza

Jistě, to je jedna z možností. Ale ta překvapení přicházejí takříkajíc průběžně a hlavně se realizují. Takže spíše vyvozuji. Kdybych to přesně věděl, tak by to překvapení asi nebylo :-))

vedator
vedator
9 let před
Odpověď  Racek

pokial sa SpaceX vyhnu problemy, tak by mala svoje postavenie v ramci CRS2 udrzat. mozno nie su uz vystostne odkazani na NASA, ale dopravovat pre nich im dava punc dolezitosti.

kazdopande, na tento rok maju naplanovanych 12 startov, co dava 1 start na mesiac. mozeme sa vsak tesit aj na ine vychytavky ako pokusy pristatia na plavajucich dronoch, abort test pre dragona, falcon heavy…..

Honza
Honza
9 let před

Tajně doufám, že jsou to celé jenom tanečky při smlouvání o ceně se SpaceX. NASA „jako“ jedná s více firmami. SpaceX „jako“ dělá drahoty a „nemá zájem“.

Bez SpaceX by byla NASA zase úplně na začátku. Měla by na výběr mezi výbušným Cygnus-Antares, přerostlým a zřejmě předraženým CST-100, neexistujícím Jupiterem a Dream Chaserem, který sama pohřbila.

Ale pokud bude mít SpaceX tou dobou funkční loď pro lidi, znovupoužitelný první stupeň a Falcona Heavy, nakonec možná opravdu nebude zakázky přebyrokratizované zkostnatělé NASA potřebovat. Uvidíme.

Každopádně díky za článek.

Michal
Michal
9 let před
Odpověď  Honza

V programu CRS platí NASA za tonáž vynesenou k ISS v určitém časovém období a je jim jedno jakým způsobem a s jakými náklady to kontraktor uskuteční. Tudíž je vaše hořká slina plivnutá na CST-100 ohledně jeho velikosti, nebo předraženosti absolutně irelevantní a totéž platí o Orbital Sciences.

Miroslav
Miroslav
9 let před

Druhé kolo dopravy nákladů na ISS.
Nestačím se divit, jak autor článku, společně s autory komentářů jsou znalci v oboru. Říkám si, že při troše soudnosti by nevznikl uvedený článek ani komentáře.
Napadá mě, že se potvrzuje známé – „největším znalcem“, jsou ti, co si vytvářejí vlastní verze na základě neznalosti skutečností. Napadá mě, že ze strany novináře se jedná o udržení čtenáře mezi reklamou, a u autorů komentářů o flustraci, kterou nahrazují odbornou znalost. Zkrátka někdy není na škodu mlčet když toho moc v faném oboru nevím. Alespoň tímto pravidlem se rád řídím.

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  Miroslav

Mohl bych se zeptat, proč o obsahu článku píšete tak pohrdavým tónem? Napadá mne, že jste si možná spletl, kam komentář píšete, protože na našem webu není žádná reklama, nemáme tedy důvod snažit se u ní udržet čtenáře. Opravdu mne zajímá vaše reakce.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.