sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Capella Space

Capella Space, poskytovatel služeb pozorování Země využívající radarové družice se syntetickou aperturou, získal od amerického letectva kontrakt v hodnotě 15 milionů dolarů na modernizaci svých senzorů a schopností sběru dat pro vojenské aplikace.

Agentura DGA

Eva Portier, zástupkyně pro vesmír francouzské zbrojní agentury DGA uvedla, že do roku 2030 Francie plánuje mít aktivní schopnost bránit vesmírné prostředky.

Pokuta pro SpaceX

FAA oznámila 17. září, že udělila SpaceX pokutu ve výši 633 009 USD za porušení podmínek jejích licencí během června 2023 při startech rakety Falcon 9 na misi Satria-1 a v červenci 2023 za vynesení Jupiteru-3 Falconem Heavy.

Družicová platforma NOVA

Výrobce družic Apex formálně uvedl na trh větší družicovou platformu NOVA, která je podle společnosti určena pro náročnější mise vládních zákazníků. První dodávky zákazníkům začnou ve třetím čtvrtletí roku 2025.

Neuraspace

Evropská kosmická agentura plánuje otestovat služby řízení kosmického provozu, které nabízí portugalský startup Neuraspace. Na základě smlouvy oznámené 16. září bude kancelář ESA Space Debris Office integrovat služby Neuraspace se svými stávajícími nástroji.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Aktivní seriály

Náš web se může pyšnit širokou a pestrou paletou seriálů, které jsou u našich čtenářů oblíbené.

Ukončené seriály

Mimo naše aktivní seriály je tu také spousta těch, které se věnovaly například historickým tématům. I přesto, že patří mezi starší, na jejich kvalitě to rozhodně neubírá! Toužíte zjistit něco o historii, nebo se zkrátka jen kochat nádhernými fotografiemi? Pak jsou tyto seriály právě pro Vás.

Druhé kolo dopravy nákladů na ISS

V roce 2008 NASA uzavřela smlouvy se dvěma soukromými firmami na dopravu nákladu na ISS. SpaceX měla za 1,6 miliardy dolarů dopravit na stanici 12 lodí a OSC za 1,9 miliardy 8 lodí Cygnus. Program CRS (Commercial Resupply Services) momentálně probíhá a NASA oběma společnostem přidala pár misí – od SpaceX nakonec poletí tři Dragony a od OSC jeden Cygnus navíc. Jenže ISS bude fungovat minimálně do roku 2020, možná až 2024. Současný program CRS ale skončí v roce 2017. NASA proto připravuje jeho nástupce – CRS-2.

V jeho rámci se soukromé firmy uchází o zásobování ISS mezi roky 2018 a 2020 (nebo až 2024). Důležité je, že vybrané lodě nemusí stihnout hned první termín, ale mohou být připraveny až v průběhu kontraktu. Momentálně se o kontrakt uchází OSC s lodí Cygnus, SNC s miniraketoplánem Dream Chaser a Boeing s CST-100. O kontrakt se nepochybně uchází i SpaceX, ale nikdo z firmy to zatím oficiálně nepotvrdil. Lockheed Martin představil svůj návrh Jupiter/Exoliner tento týden (více v našem článku).

SpaceX se zatím do druhého kola kontraktu CRS oficiálně nezapojila
SpaceX se zatím do druhého kola kontraktu CRS oficiálně nezapojila
Zdroj: http://www.geekation.com/

Jaké jsou podmínky kontraktu CRS-2? NASA po firmách chce zajistit dopravu nákladu na ISS jak v hermetizovaném, tak i nehermetizovaném nákladovém prostoru, stejně tak i přepravu nákladu na Zemi. Každý rok by měly firmy dopravit na stanici 17 tun nákladu v hermetizované a 4 tuny v nehermetizované sekci. Součástí kontraktu jsou i požadavky na speciální náklad – třeba na přístroje, které musí být nonstop napájené (opět jak v hermetizované, tak nehermetizované sekci), nebo na vypuštění v přesně stanoveném čase. Nosné rakety mají být spolehlivé a robustní s dostatečnou operační flexibilitou. Kontrakt počítá i s návratem na Zemi, případně shořením v atmosféře 17 tun nákladu v hermetizované a 4 tun v nehermetizované sekci.

Dá se očekávat, že NASA vybere v červnu letošního roku minimálně dvě společnosti, aby bylo zajištěno zásobování i pokud by jednoho dodavatele postihl problém.

Zdroje informací:
http://www.spaceflight101.com/

Zdroje obrázků:
https://lh3.googleusercontent.com/…/AAAAAAAAYK8/N1WGHPppWVU/photo.jpg
http://www.geekation.com/…/03/Geekation_DragonXToISSCRS2Mission.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
11 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jaro Pudelka
Jaro Pudelka
9 let před

Bola by to veľká škoda, keby SpaceX zostalo mimo. Predpokladám, že sa prihlásia. Len aby NASA nechcela trochu uchlácholiť SNC a nevybrala ich namiesto SpaceX. CST100 sa mi zdá trochu drahé na dopravu len na LEO.

mzprx
mzprx
9 let před

„17 tun nákladu v nehermetizované a 4 tuny v nehermetizované sekci.“
tak teda kolko a kde ?

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpovědět  mzprx

Opraveno

Racek
Racek
9 let před

No, SpaceX má nepochybně širší záběr, než jen dopravu na ISS. Předpokládám u ní dost nových překvapení.

rhronza
rhronza
9 let před
Odpovědět  Racek

Dobrý den. Nevíte něco bližšího o těch chystaných překvapeních? Osobně by mi „stačily“ reusable nosiče (vč. 2 stupně) :-)).

Racek
Racek
9 let před
Odpovědět  rhronza

Jistě, to je jedna z možností. Ale ta překvapení přicházejí takříkajíc průběžně a hlavně se realizují. Takže spíše vyvozuji. Kdybych to přesně věděl, tak by to překvapení asi nebylo :-))

vedator
vedator
9 let před
Odpovědět  Racek

pokial sa SpaceX vyhnu problemy, tak by mala svoje postavenie v ramci CRS2 udrzat. mozno nie su uz vystostne odkazani na NASA, ale dopravovat pre nich im dava punc dolezitosti.

kazdopande, na tento rok maju naplanovanych 12 startov, co dava 1 start na mesiac. mozeme sa vsak tesit aj na ine vychytavky ako pokusy pristatia na plavajucich dronoch, abort test pre dragona, falcon heavy…..

Honza
Honza
9 let před

Tajně doufám, že jsou to celé jenom tanečky při smlouvání o ceně se SpaceX. NASA „jako“ jedná s více firmami. SpaceX „jako“ dělá drahoty a „nemá zájem“.

Bez SpaceX by byla NASA zase úplně na začátku. Měla by na výběr mezi výbušným Cygnus-Antares, přerostlým a zřejmě předraženým CST-100, neexistujícím Jupiterem a Dream Chaserem, který sama pohřbila.

Ale pokud bude mít SpaceX tou dobou funkční loď pro lidi, znovupoužitelný první stupeň a Falcona Heavy, nakonec možná opravdu nebude zakázky přebyrokratizované zkostnatělé NASA potřebovat. Uvidíme.

Každopádně díky za článek.

Michal
Michal
9 let před
Odpovědět  Honza

V programu CRS platí NASA za tonáž vynesenou k ISS v určitém časovém období a je jim jedno jakým způsobem a s jakými náklady to kontraktor uskuteční. Tudíž je vaše hořká slina plivnutá na CST-100 ohledně jeho velikosti, nebo předraženosti absolutně irelevantní a totéž platí o Orbital Sciences.

Miroslav
Miroslav
9 let před

Druhé kolo dopravy nákladů na ISS.
Nestačím se divit, jak autor článku, společně s autory komentářů jsou znalci v oboru. Říkám si, že při troše soudnosti by nevznikl uvedený článek ani komentáře.
Napadá mě, že se potvrzuje známé – „největším znalcem“, jsou ti, co si vytvářejí vlastní verze na základě neznalosti skutečností. Napadá mě, že ze strany novináře se jedná o udržení čtenáře mezi reklamou, a u autorů komentářů o flustraci, kterou nahrazují odbornou znalost. Zkrátka někdy není na škodu mlčet když toho moc v faném oboru nevím. Alespoň tímto pravidlem se rád řídím.

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpovědět  Miroslav

Mohl bych se zeptat, proč o obsahu článku píšete tak pohrdavým tónem? Napadá mne, že jste si možná spletl, kam komentář píšete, protože na našem webu není žádná reklama, nemáme tedy důvod snažit se u ní udržet čtenáře. Opravdu mne zajímá vaše reakce.

https://kosmonautix.cz/2015/03/14/druhe-kolo-dopravy-nakladu-na-iss/