Problémy s ATV

Vzpomínky na výcvik

„Dnes se mi a Sašovi dostalo výcviku v ATV. Jedna z hodin byla zaměřena na operace spojené se vstupem do ATV po připojení ke stanici. Zní to docela jednoduše, ale tyto operace zaberou několik hodin. Pro začátek se musíte ujistit, že než otevřete jakýkoli poklop, máte mezi stanicí a lodí samotnou pevné spojení. Tuto proceduru nazýváme kontrolou těsnosti. Zjednodušeně řečeno vytvoříte rozdílný tlak ve dvou prostředích, které jsou spojeny, a zkontrolujete, že tlak vzduchu v obou prostorech se s časem nemění mimo stanované limity.

Středa 18. září 2013

Jakmile je kontrola těsnosti za vámi a vy otevřete poklop, je čas pro dlouhou sérii odběrů vzorků vzduchu. Část se vrátí na Zemi a část se otestuje na palubě na přítomnost různých kontaminantů. Poté musíte nainstalovat vzduchový filtr a nechat jej naplno čistit atmosféru ATV po několik hodin. Teprve poté, co je filtrace dokončena můžete do ATV vstoupit bez ochranné masky a brýlí. Pokud se nad tím zamyslíte, dává to smysl. Na Zemi všechny malé částice spadnou na zem, ale ve vesmíru se vznášejí, takže se lehce mohou dostat do vašich očí nebo plic. Samozřejmě, že to neočekáváme u vesmírných lodí, které jsou připravovány v čistých místnostech, ale lepší je být chráněn než později litovat!

Na fotografii můžete vidět člena posádky ISS, který vstupuje do ATV s ochrannými prostředky. A copak jsou ty žluté věci? To jsou svorky, které se instalují na průchod, aby zvýšily mechanickou pevnost spojení mezi ATV a stanicí. Koneckonců ATV je mnohem větší monstrum než Progress nebo Sojuz! Tyto svorky jsou docela zajímavé. Protože musíte být schopni v případě nouze rychle uzavřít poklop, jsou navrženy tak, že vám stačí zatáhnout za jednu a všechny ostatní odpadnou. Jen se musíte ujistit, že nemáte v cestě prsty, když napružená páčka zapadne do pozice pro odjištění!

Člen posádky ISS vstupuje do ATV s ochrannými prostředky.

Člen posádky ISS vstupuje do ATV s ochrannými prostředky.
Zdroj: https://plus.google.com/

Čtvrtek 19. září 2013

Dnes nás se Sašou čeká další výcvik v ATV! Začínáme se zavrtávat do světa závad při setkání na oběžné dráze a dokování. Procvičujeme všechny scénáře, které by nás donutily odeslat manuální příkaz k přerušení přiblížení ATV. Mnoho nouzových postupů je společných pro všeobecné procedury na stanici, které trénujeme v Houstonu, existují zde však jisté zvláštnosti týkající se právě ATV. Tím hlavním rozdílem je, že se jedná o dopravní prostředek, který se může a nakonec i musí odpojit od stanice. Pokud se chystáte uzavřít poklop ATV při nějaké nouzové situaci a víte, že už jej nikdy neotevřete, měli byste si být jistí, že loď opouštíte v konfiguraci, ve které se dokáže bezpečně odpojit od ISS a sama odletět a vstoupit do atmosféry!

Všechny ty příletové operace, na který jsme včera pracovali, se ukázaly být velice užitečné pro dnešní simulaci, protože už jsme seznámení s umístěním vybavení. Na fotografii nás můžete vidět při včerejší instalaci vzduchového filtru.

Musíte nainstalovat vzduchový filtr a nechat jej naplno čistit atmosféru ATV po několik hodin.

Musíte nainstalovat vzduchový filtr a nechat jej naplno čistit atmosféru ATV po několik hodin.
Zdroj: https://plus.google.com/

 

Neděle 22. září 2013

Chtěla bych se s vámi podělit o několik fotek z našeho tréninku na ATV v minulém týdnu. Jak už jsem zmínila v minulém zápisu v deníku, jedna z prvních operací obsahuje instalaci vzduchového filtru, který čistí atmosféru nové lodi, která právě přiletěla. Předtím, než ale necháme filtr odvádět jeho práci po několik následujících hodin, umístíme zde závěs, jak můžete vidět na fotografii. Tento malý trik zajistí, aby během filtrace nedošlo ke smíchání atmosféry ATV s tou staniční.

Mohli byste mi, prosím, podat ručník?

Mohli byste mi, prosím, podat ručník?
Zdroj: https://plus.google.com/

Na další fotografii se pak můžete podívat na maketu samotného filtru. Na skutečné lodi připevňujeme filtr na zadní kužel. Tyto dveře tam samozřejmě neexistují. Dostat se do naší makety ze servisního modulu Zvězda je ale docela nemotorné, protože se zde bohužel nemůžeme vznášet a proto máme jedny dveře navíc, které vedou do „vakua.“

Maketa filtru na čištění vzduchu ATV.

Maketa filtru na čištění vzduchu ATV.
Zdroj: https://plus.google.com/

 

Úterý 26. listopadu 2013

Dnes jsem měla se Sašou další den plný výcviku s ATV a začali jsme lekcí závad dokovacího systému. ATV používá lehce modifikovanou verzi ruského dokovacího mechanismu, který používají lodě Sojuz a Progress. Je to velice robustní systém, který v průběhu času dokázal svou spolehlivost. I tak ale máme několik záložních plánů v případě, že něco nepůjde tak, jak má.

Hlavní věc, která musí fungovat, je zatáhnutí dokovací sondy. Jak můžete vidět na fotografii, je-li ATV na oběžné dráze, dokovací sonda je vysunutá. Je to právě hlava dokovací sondy, která uskutečňuje první mechanické spojení se stanicí. Poté je sonda pomalu zatažena, čímž přitahuje ATV tak dlouho, dokud obě dokovací rozhraní nejsou pevně spojena a háky nejsou zajištěny. Pokud nemůže být sonda z jakéhokoliv důvodu zatažena, máme problém. Hlava sondy je sice zachycena, ale neexistuje pevné mechanické spojení mezi ATV a stanicí. Pokud je ATV připojena pouze pomocí sondy, nemůžeme mít aktivní systém udržování polohy ISS. Dokud tedy nevyřešíme problém, stanice musí zůstat v nekontrolovatelném letu.

ATV s vysunutou dokovací sondou.

ATV s vysunutou dokovací sondou.
Zdroj: https://plus.google.com/

Kdyby se nám doopravdy nepodařilo zatáhnout sondu (ať už automaticky nebo skrze manuální příkazy), museli bychom brzy odeslat ATV pryč. A kdybychom měli opravdu špatný den, museli bychom dokonce využít možnosti pyrotechnického oddělení celého dokovacího mechanismu. To by ale byla opravdu poslední možnost, protože by to znamenalo konec mise ATV a zneschopnění dokovacího portu Zvězdy.

Čtvrtek 6. února 2014

Dnes jsme se Sašou prošli zkouškou příletu ATV ke stanici a jsme tak oficiálně certifikovaní k monitorování připojení ATV. Jak nejspíš víte, Automated Transfer Vehicle (ATV) je naprosto autonomní během svého příletu i připojení k Mezinárodní vesmírné stanici. Vlastně ani neexistuje možnost převzetí manuálního řízení a připojení ATV ručně tak, jako to naši ruští kolegové mohou dělat s nákladní lodí Progress. I přesto ale máme v systému zahrnut lidský faktor. S pomocí kamery a množství vizuálních pomůcek spolu s rozsáhlými telemetrickými informacemi z lodi může posádka monitorovat přílet a ujistit se, že ATV zůstává v limitech standardního přiblížení co se týče rychlosti, příletového koridoru a orientace.

Dnes jsme se Sašou prošli zkouškou příletu ATV ke stanici.

Dnes jsme se Sašou prošli zkouškou příletu ATV ke stanici.
Zdroj: https://plus.google.com/

Očekává se od nás, že rozeznáme a dokážeme reagovat během několika sekund na množství možných odchylek, které od nás mohou vyžadovat odeslání signálu ATV nařizujícímu ústup, odlet nebo zrušení sekvence. Ústup je méně vážný zásah, který jen odešle ATV zpět do předchozí vyčkávací pozice. Odlet a zrušení sekvence jsou naopak závažné manévry, které odešlou ATV do bezpečné vzdálenosti a pozice vzhledem k ISS. Zde by loď vyčkávala na vyřešení problému a případné další pokusy o připojení v příštích dnech. Na fotografii můžete vidět astronauta Andrého Kuiperse před ovládacím panelem ATV. Ano, to velké červené tlačítko odesílá příkaz ke zrušení sekvence. Zde se můžete podívat na další fotografie z dnešní zkoušky.“

André Kuipers před ovládacím panelem ATV.

André Kuipers před ovládacím panelem ATV.
Zdroj: https://plus.google.com/

Zdroj informací:
https://plus.google.com/

Zdroje obrázků:
https://plus.google.com/
https://www.flickr.com/

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

Zanechte komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.