sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Nikdy si neberte módní radu od astronauta

Vzpomínky na výcvik

„Na Twitteru jsem zveřejnila fotku podivných částí oblečení a pobídla ke kvalifikovaným odhadům, k čemu by to asi tak mohlo být. Mnoho lidí tipovalo, že by to mohl být nějaký druh anti-G obleku podobný tomu, který nosí bojoví piloti po celém světě. A je to skutečně tak. Tedy částečně. Tento kousek se totiž používá během návratu Sojuzu do atmosféry, ale proti zvýšenému přetížení nijak nepomáhá.

Pátek 22. března 2013 

Tohle je jedna z těch divných věcí v šatníku astronauta.
Tohle je jedna z těch divných věcí v šatníku astronauta.
Zdroj: https://plus.google.com/

Víte, když piloti vyrovnávají své letouny z prudkého klesání nebo provádějí ostrou otáčku, často říkáme, že tahají Géčka. Když například skloníte křídla letounu o 60°, musíte tahat 2G, abyste zůstali v hladinovém letu. To znamená, že se cítíte, jako byste vážili dvakrát tolik. Výkonný bojový stroj, jako je třeba F-16, dokáže hravě vydržet i manévry při 9G. To by u mnoha lidí způsobilo omdlení, protože je krev z hlavy stahována do nohou, díky čemuž má mozek nedostatek kyslíku. Přinejmenším by to způsobilo tunelové vidění nebo dočasnou ztrátu zraku (dokud by nebylo obnoveno zásobování mozku krví). Piloti se učí tomuto zabránit pomocí různých technik. Navíc nosí anti-G kalhoty, které jsou typicky připojeny k letadlovým zásobám kyslíku a když přichází přetížení, nafouknou se, aby tlačili krev zpátky do horní části těla vstříc žíznícímu mozku.

Jak jste již pravděpodobně slyšeli, průchod Sojuzu atmosférou dokáže být docela náročný, pokud jde o Géčka. Přetížení okolo 4G je naprosto běžné a v případě balistického návratu to může být mnohem více. Avšak toto přetížení není směřováno od hlavy k nohám, jako v letounu, ale od hrudníku k zádům. Takže když zažijete 4G, budete na zádech cítit zatlačeni, jako byste vážili čtyřikrát více. To dozajista způsobuje nepříjemné zhoršení dýchání. Ale tyhle módní modré šortky vám nepomůžou, protože problém není v nedostatku krvi v mozku.

Takže už tedy víte, k čemu tyhle šortky nejsou. Příště vám napíšu, k čemu jsou. V případě, že už to dávno nevíte 😉

Sobota 23. března 2013

Jak mnozí z vás odhadovali, tajemné vesmírné šortky jsou kompresní část oděvu. Jsou ruské a posádka je nosí pod skafandrem během návratu Sojuzu na Zemi. Jmenují se Kentavr (Кентавр). Můžete je vidět v akci na přiložené fotce. To jsou Suni a Aki, kteří se připravovali na návrat na Zemi v listopadu 2012.

Suni a Aki se připravují na návrat na Zemi.
Suni a Aki se připravují na návrat na Zemi.
Zdroj: https://plus.google.com/

Včera jsem vám psala, k čemu Kentavr neslouží. K čemu tedy je? Účelem Kentavru je zmírnění stavu zvaného ortostatická hypotenze, který postihuje většinu astronautů během návratu z dlouhodobých pobytů ve vesmíru (některé dokonce postihl i po krátkých letech raketoplánu!). Znamená to, že když se z ležící polohy postavili, jejich krevní tlak prudce klesl, což vedlo k závratím či dokonce mdlobám. Když se totiž postavíte, vaše tělo automaticky odpoví tím, že vám zvýší krevní tlak. Pokud tedy netrpíte ortostatickou hypotenzí, která, jak mi bylo řečeno, není ničím výjimečným. Tato automatická reakce organismu se u mnoha astronautů dlouhodobě pobývajících ve stavu beztíže vytratí. Neobávejte se ale, je to jen dočasný problém a reakce se po několika dnech vrátí do normálu.

Pokud teď čekáte, že vám vysvětlím, proč se to děje… tak se omlouvám. Zaprvé, nejsem doktor – a to je pro mě dostatečná omluva 🙂 Kromě toho ale není tento jev docela pochopen a je tedy jednou z mnoha oblastí výzkumu na ISS. Co však víme je, že fakt, že astronauti v prostředí mikrogravitace ztrácejí značné množství objemu krevní plasmy, proti tomuto jevu vůbec nepomáhá. Zjednodušeně řečeno mají méně tekutiny obíhající v jejich kardiovaskulárním systému.

Takže teď chápete jak Kentavr může pomoci kompresí dolních končetin. Mimochodem, moje kamarádka Liz se podílela na hodnocení Kentavru a poslala mi tento odkaz, kde se můžete dočíst některé zajímavosti.

OK, tohle je vše, co o tématu vím. Jakožto pilotovi mi nedělá problém mluvit o anti-G kalhotách na rozdíl od kardiovaskulárního systému, takže doufám, že jsem to moc nezamotala.“

Zdroj informací:
https://plus.google.com/

Zdroj obrázků:
https://plus.google.com/

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
8 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Ondřej Šamárek
Editor
9 let před

Super článeček!
Mimochodem – kvůli ortostatické hypotenzi byla na palubách Shuttlů během návratu astronautů z dlouhodobých expedic na Miru a ISS jejich sedadla na spodní palubě uzpůsobena pro překlopení do vodorovné polohy a dotyční astronauti tak zpáteční jízdu raketoplánem absolvovali vleže na zádech.

gg
gg
9 let před

„a dotyční astronauti tak zpáteční jízdu raketoplánem absolvovali vleže na zádech.“

Takže je v zásadě ze stanice vyváželi „nohama napřed“? 😉

Ondřej Šamárek
Editor
9 let před
Odpověď  gg

I tak se tento způsob dopravy dá označit… 😀

Oldřich Drtil
Oldřich Drtil
9 let před

Nezkoušeli Rusové na Miru řešit stejný problém, nikoli kompresí při přistání, ale prevencí? Tj. oblékáním tzv. vakuových kalhot při rehabilitačních cvičeních přímo na stanici? Matně si pamatuju foto V. Remka při nácviku.

Ondřej Šamárek
Editor
9 let před
Odpověď  Oldřich Drtil

Ty kalhoty se jmenovaly „Čibis“ a skutečně to měla být dlouhodobá prevence. Podobné zařízení měli i Američané na Skylabu a jednou při jeho použití jeden z astronautů dokonce na okamžik „odpadl“. Tuším, že to byl Lousma, ale nejsem si jistý…

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  Oldřich Drtil

Tyto „tlakové kalhoty“ jsou vystavené v Technickém muzeu v německém Speyeru. Přikládám svou vlastní fotografii tohoto zařízení:
http://img3.rajce.idnes.cz/d0303/10/10525/10525063_5e6615e12f61432ebefe8529a61efef9/images/DSCF3241.jpg

Oldřich Drtil
Oldřich Drtil
9 let před
Odpověď  Dušan Majer

Děkuju za info a foto

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.