„Na Twitteru jsem zveřejnila fotku podivných částí oblečení a pobídla ke kvalifikovaným odhadům, k čemu by to asi tak mohlo být. Mnoho lidí tipovalo, že by to mohl být nějaký druh anti-G obleku podobný tomu, který nosí bojoví piloti po celém světě. A je to skutečně tak. Tedy částečně. Tento kousek se totiž používá během návratu Sojuzu do atmosféry, ale proti zvýšenému přetížení nijak nepomáhá.
Pátek 22. března 2013
Víte, když piloti vyrovnávají své letouny z prudkého klesání nebo provádějí ostrou otáčku, často říkáme, že tahají Géčka. Když například skloníte křídla letounu o 60°, musíte tahat 2G, abyste zůstali v hladinovém letu. To znamená, že se cítíte, jako byste vážili dvakrát tolik. Výkonný bojový stroj, jako je třeba F-16, dokáže hravě vydržet i manévry při 9G. To by u mnoha lidí způsobilo omdlení, protože je krev z hlavy stahována do nohou, díky čemuž má mozek nedostatek kyslíku. Přinejmenším by to způsobilo tunelové vidění nebo dočasnou ztrátu zraku (dokud by nebylo obnoveno zásobování mozku krví). Piloti se učí tomuto zabránit pomocí různých technik. Navíc nosí anti-G kalhoty, které jsou typicky připojeny k letadlovým zásobám kyslíku a když přichází přetížení, nafouknou se, aby tlačili krev zpátky do horní části těla vstříc žíznícímu mozku.
Jak jste již pravděpodobně slyšeli, průchod Sojuzu atmosférou dokáže být docela náročný, pokud jde o Géčka. Přetížení okolo 4G je naprosto běžné a v případě balistického návratu to může být mnohem více. Avšak toto přetížení není směřováno od hlavy k nohám, jako v letounu, ale od hrudníku k zádům. Takže když zažijete 4G, budete na zádech cítit zatlačeni, jako byste vážili čtyřikrát více. To dozajista způsobuje nepříjemné zhoršení dýchání. Ale tyhle módní modré šortky vám nepomůžou, protože problém není v nedostatku krvi v mozku.
Takže už tedy víte, k čemu tyhle šortky nejsou. Příště vám napíšu, k čemu jsou. V případě, že už to dávno nevíte 😉
Sobota 23. března 2013
Jak mnozí z vás odhadovali, tajemné vesmírné šortky jsou kompresní část oděvu. Jsou ruské a posádka je nosí pod skafandrem během návratu Sojuzu na Zemi. Jmenují se Kentavr (Кентавр). Můžete je vidět v akci na přiložené fotce. To jsou Suni a Aki, kteří se připravovali na návrat na Zemi v listopadu 2012.
Včera jsem vám psala, k čemu Kentavr neslouží. K čemu tedy je? Účelem Kentavru je zmírnění stavu zvaného ortostatická hypotenze, který postihuje většinu astronautů během návratu z dlouhodobých pobytů ve vesmíru (některé dokonce postihl i po krátkých letech raketoplánu!). Znamená to, že když se z ležící polohy postavili, jejich krevní tlak prudce klesl, což vedlo k závratím či dokonce mdlobám. Když se totiž postavíte, vaše tělo automaticky odpoví tím, že vám zvýší krevní tlak. Pokud tedy netrpíte ortostatickou hypotenzí, která, jak mi bylo řečeno, není ničím výjimečným. Tato automatická reakce organismu se u mnoha astronautů dlouhodobě pobývajících ve stavu beztíže vytratí. Neobávejte se ale, je to jen dočasný problém a reakce se po několika dnech vrátí do normálu.
Pokud teď čekáte, že vám vysvětlím, proč se to děje… tak se omlouvám. Zaprvé, nejsem doktor – a to je pro mě dostatečná omluva 🙂 Kromě toho ale není tento jev docela pochopen a je tedy jednou z mnoha oblastí výzkumu na ISS. Co však víme je, že fakt, že astronauti v prostředí mikrogravitace ztrácejí značné množství objemu krevní plasmy, proti tomuto jevu vůbec nepomáhá. Zjednodušeně řečeno mají méně tekutiny obíhající v jejich kardiovaskulárním systému.
Takže teď chápete jak Kentavr může pomoci kompresí dolních končetin. Mimochodem, moje kamarádka Liz se podílela na hodnocení Kentavru a poslala mi tento odkaz, kde se můžete dočíst některé zajímavosti.
OK, tohle je vše, co o tématu vím. Jakožto pilotovi mi nedělá problém mluvit o anti-G kalhotách na rozdíl od kardiovaskulárního systému, takže doufám, že jsem to moc nezamotala.“
Zdroj informací:
https://plus.google.com/
Zdroj obrázků:
https://plus.google.com/
Super článeček!
Mimochodem – kvůli ortostatické hypotenzi byla na palubách Shuttlů během návratu astronautů z dlouhodobých expedic na Miru a ISS jejich sedadla na spodní palubě uzpůsobena pro překlopení do vodorovné polohy a dotyční astronauti tak zpáteční jízdu raketoplánem absolvovali vleže na zádech.
Díky moc za doplňující informaci.
„a dotyční astronauti tak zpáteční jízdu raketoplánem absolvovali vleže na zádech.“
Takže je v zásadě ze stanice vyváželi „nohama napřed“? 😉
I tak se tento způsob dopravy dá označit… 😀
Nezkoušeli Rusové na Miru řešit stejný problém, nikoli kompresí při přistání, ale prevencí? Tj. oblékáním tzv. vakuových kalhot při rehabilitačních cvičeních přímo na stanici? Matně si pamatuju foto V. Remka při nácviku.
Ty kalhoty se jmenovaly „Čibis“ a skutečně to měla být dlouhodobá prevence. Podobné zařízení měli i Američané na Skylabu a jednou při jeho použití jeden z astronautů dokonce na okamžik „odpadl“. Tuším, že to byl Lousma, ale nejsem si jistý…
Tyto „tlakové kalhoty“ jsou vystavené v Technickém muzeu v německém Speyeru. Přikládám svou vlastní fotografii tohoto zařízení:
http://img3.rajce.idnes.cz/d0303/10/10525/10525063_5e6615e12f61432ebefe8529a61efef9/images/DSCF3241.jpg
Děkuju za info a foto