sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

AKTUALIZOVÁNO: Situace na ISS se uklidňuje, poplach byl planý

Mezinárodní vesmírná stanice

Na ISS dnes podle všeho došlo k úniku čpavku do interiéru stanice. Posádka se stáhla do ruského segmentu a separovala ruskou část od americké. Vyhlášen byl i požární poplach, ale ten byl zřejmě planý. K úniku čpavku mělo dojít z chladícího okruhu B do modulu Node 2 (Harmony – je k němu připojený Dragon, evropský modul Columbus, japonský Kibó a americký Destiny. Posádka by neměla být zraněná, ani jí nehrozí nebezpečí. V našem článku celou situaci průběžně sledujeme.

23:08
Zdá se, že mimořádná situace končí a chod ISS se vrací do starých kolejí. Za všechno mohl zřejmě počítač MDM, který způsobil planý poplach. K úniku čpavku do interiéru stanice naštěstí nedošlo, takže původně avizovaná zpráva se ukázala jako nepotvrzená. Během zítřka (15. ledna) by mělo dojít k plné aktivaci chladícího okruhu B. Náš online přenos celé mimořádné situace tímto končí.
Děkujeme všem čtenářům, kteří nás sledovali a doufáme, že jste u nás našli informace, které jste hledali. Dnešní mimořádnou situaci si připomeneme v nedělním Kosmotýdeníku a v případě podstatných změn pro Vás připravíme nový článek. S přáním klidné noci i dalších dní se s Vámi pro dnešek loučíme.

22:01
Fotka astronautů během procházení západního segmentu stanice. Vše se zatím zdá v pořádku.

Barry Wilmore a Terry Virts při procházení stanice.
Barry Wilmore a Terry Virts při procházení stanice.
Zdroj: https://scontent-a-fra.xx.fbcdn.net

21:37
Astronauti vstoupili do americké sekce stanice. Zdá se, že zatím probíhá všechno podle plánu a měřící přístroje prozatím nenalezly žádnou anomálii.

21:03
Posádka zatím stále zůstává v ruském segmentu. Návrat by mohl proběhnout ještě dnes. Bude to probíhat tak, že si celá posádka nasadí masky, ventilace změní svůj chod, aby nedošlo k promíchávání atmosféry mezi americkým a ruským sektorem. Barry Wilmore s Terry Virtsem vyplují do americké části, přičemž u sebe budou mít měřiče. S nimi projdou různé moduly na stanici,pokud zaznamenají jakoukoliv odchylku od normálu, automaticky se vrátí zpět do ruské sekce.

17:59
Máme jistotu, že k úniku čpavku nedošlo. Pozornost se nyní zaměřuje na řídící počítač MDM (více o něm najdete v tomto článku), který sbírá údaje z mnoha senzorů, posílá je na zemi a naopak zajišťuje distribuci pokynů ze Země pro různé přístroje a systémy. V tomto počítači je uloženo několik karet, přičemž data z jedné karty se ztratila. americký segment stanice má aktivované téměř všechny systémy jako před poplachem. Jako poslední se aktivuje i chladící okruh B. Řídící týmy budou sledovat, zda se v něm mění tlak, tedy zda dochází k únikům čpavku. Momentálně se to zdá jako nepravděpodobné, ale opatrnost je na místě. Pokud senzory neodhalí čpavek ani po aktivování chladícího systému, budou se astronauti moci vrátit. NASA věří, že by k tomu mohlo dojít ještě dnes večer.

14:55
Objevily se bližší informace o momentu vyhlášení poplachu. Všechno to začalo zvýšením tlaku ve vodním okruhu chladícího systému B. Krátce poté senzory zaznamenaly zvýšení tlaku uvnitř stanice. To může mít mnoho příčin,přičemž tou nejhorší je únik čpavku. Posádka se tedy pustila do evakuace. Momentálně se zdá, že šlo jen o planý poplach. Pozemní týmy stále zkoumají, zda byla chyba na samotném chladícím okruhu, čidle, nebo v počítači, který rozesílá pokyny různým systémům.

14:22
Přímý přenos z řídícího střediska v Houstonu končí. Pravděpodobnou příčinou poplachu byla neadekvátní reakce čidla, šlo tedy zřejmě o planý poplach. Pozemní týmy ale ověřují všechny hodnoty, aby neexistovalo žádné riziko, nebo podcenění. O dalším vývoji během dne Vás budeme v tomto článku informovat, jen se zřejmě prodlouží rozestupy mezi jednotlivými příspěvky. Hlavní je, že posádka je v bezpečí a nic jí nehrozí.

14:17
V ruské sekci je dostatek místa i potravin pro šest lidí. Zásoby potravin by měly stačit minimálně na týden. Ale otevření průlezu do modulu Unity by mělo přijít mnohem dříve.

14:10
Je možné, že poplach byl způsoben zvýšením tlaku v okruhu B. Po vyhlášení poplachu byl systém odtlakován. Nedošlo k vypuštění chladiva, pouze k odstranění tlakovacího média. Vyšetřování stále probíhá, ale situace už nevypadá tak děsivě jako na začátku. Komentátor NASA TV opakovaně zdůrazňuje, že nejsou k dispozici žádné údaje, které by potvrzovaly únik čpavku.

14:05
Zanedlouho začne postupné zapínání systémů v americkém segmentu. V pohotovosti jsou střediska v japonské Tsukubě, odkud se ovládá modul Kibó i v německém Obrfaffenhofenu, kde je řídící středisko modulu Columbus. Posádka má prozatím zrušený program na další hodiny, ale nikomu nehrozí žádné nebezpečí.

14:03
Přestože nejsou k dispozici žádná data, která by potvrzovala únik čpavku, posádka i řídící středisko se zachovaly přesně podle bezpečnostního krizového plánu.

13:59
Na vině bylo možná vadné čidlo, které zahlásilo únik čpavku.

13:57
Posádka je v pořádku, po vyhlášení poplachu si astronauti nasadili masky a přesunuli se do ruské sekce, kterou izolovali od amerického segmentu. Máme potvrzeno, že zatím nejsou k dispozici žádné údaje o úniku čpavku. Evakuace tedy byla pouze bezpečnostní.

13:51
Konference se odkládá o dalších 5 minut na 13:55 našeho času.

13:47
Poplach byl vyhlášen v 10:00 našeho času. Zatím není jasné, zda se alarm spustil po změně tlaku v okruhu B, nebo zda byl problém jinde – třeba v řídícím počítači.

13:44
Začátek konference se odkládá na 13:50 našeho času.

13:40
Ve 13:45 našeho času začne na NASA TV tisková konference, kde budou oznámeny bližší informace.

13:35
NASA uvedla, že k úniku čpavku zřejmě nedošlo. Pravděpodobně šlo tedy o bezpečnostní proceduru preventivního typu. Řídící týmy evakuovaly posádku jakmile zaznamenaly problémy s chladícím okruhem, aniž by čekaly na potvrzení koncentrací čpavku.

13:30
Podle nepotvrzených informací bude celá posádka dnes nocovat v ruské části stanice.

13:25
Pokračuje vypínání systémů, vědecký výzkum je momentálně pozastaven. Existuje i možnost, že došlo k poškození chladícího okruhu, ale nikoliv už k úniku čpavku.

13:20
Houston postupně podle krizového plánu pro ztrátu chlazení vypínal přístroje. Požární alarm byl zřejmě planý, posádka přesto provedla všechny protipožární postupy. Chladící okruh B byl vypojen z provozu, posádka není zraněná ani jí nehrozí nebezpečí.Senzory v ruské části nedetekují žádný čpavek. Americká část je kontrolována čidly na dálku z Houstonu.

Zdroje informací:
http://www.kosmo.cz/
http://forum.kosmonautix.cz/

Zdroje obrázků:
http://www.citizensinspace.org/wp-content/uploads/2013/03/ISS.jpg
https://scontent-a-fra.xx.fbcdn.net/…3b6939d6f87b0dd8641c984b6f3c1f7d&oe=556D10C3

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
7 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Adam Trhoň
Adam Trhoň
9 let před

Už se těším na zápisek Deníku Astronautky

Vojta
Vojta
9 let před

Jak je vůbec chlazená ruská část? Už u nedávného článku z výcviku jsem si říkal, že mít na stanici systém, jehož nebezpečnost vyžaduje zvláštní evakuační postupy, je tak trochu hazard, když vedle s tím problémy nemají (možná mají jiné, to netuším).

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  Vojta

Rusové nepoužívají vodu a amoniak, ale glycerol a polymetyl siloxan, což z hlediska bezpečnosti není o moc větší výhra než čpavek.

Steve
Steve
9 let před

Ještě štěstí, že ISS je poměrně velká a multiprostorová. Je problém v nějaké sekci, tak přestoupíte do jiného modulu.

Ale v kosmické lodi Orion, až se vydají na dlouhou cestu mimo Zemi na okružní meziplanetární cestu, jak se teď o tom mluvili nebo přímo k Marsu, tak to bude představovat stejně o dost vyšší riziko. Orion má sice obrovskou kabinu, ale snad je jen jediná podle fotek, co jsem viděl. Kdyby tam se něco pokazilo během několika měsíční cesty, tak je malér, kosmonauti tam nemají žádný náhradní prostor, kam přelézt.

Domnívám se, že meziplanetární kosmické lodě by měly být koncipované jako ještě větší a víceprostorové. Škoda, že nereinkarujou znovu raketoplány, kde ten ohromný nákladový prostor nevyužijou na další pohodlné kabiny pro posádku, aby při dlouhé cestě měli pohodlí a prostor jako v byznys letadle. Další část prostoru využít pro větší motory a více zásob paliva.
Ale možná, že se mýlím a takto velkoryse vybavený raketoplán třeba s 5 kabinami by byl příliš těžký na dostatečné zrychlení k Marsu pomocí jen konvenčních chemických motorů.

Pohodlný velký (a těžký) vesmírný koráb s mnoha kabinami a bohatým zázemím by asi rozpohyboval jen asi motor na jaderný pohon nebo na jadernou fúzi, kde by stačilo pár kg deuteria a ryhlost by byla navíc 10x, 15x vyšší než dnes.

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  Steve

Přesně tak, čím větší (a tím pádem těžší) loď máme tím výkonnější motory a více paliva potřebujeme. K Orionu by měl být pro dlouhodobé lety připojený obytný modul, takže astronauti budou mít k dispozici alespoň dvě „místnosti“, což se jistě může hodit.

Evžen
Evžen
9 let před

Díky moc za aktualizované zprávy z ISS. Je úžasné sledovat vše v přímém přenosu.

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  Evžen

Rádo se stalo. Těší nás, že můžeme poskytovat aktuální informace všem, kdo o ně stojí.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.