sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (NROL-48)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

    krátké zprávy

    Maxar Intelligence

    Společnost Maxar Intelligence vydala nový mapovací produkt vyvinutý s využitím umělé inteligence Ecopia, který převádí družicové snímky do detailních 2D a 3D map. Produkt s názvem Vivid Features kombinuje archiv družicových snímků společnosti Maxar se softwarem umělé inteligence od společnosti Ecopia

    Novaspace

    Novaspace s podporou regionu Occitanie pořádá ve dnech 12. a 13. května 2026 v Toulouse ve Francii inaugurační Vesmírný summit pro odolnou budoucnost. Toto mezinárodní setkání shromáždí více než 500 lídrův oboru, politiků a vedoucích pracovníků z průmyslu a koncových uživatelů z celého globálního řetězce v oblasti vesmíru.

    GHGSat

    Společnost GHGSat plánuje rozšířit svou konstelaci monitorovacích a analytických služeb skleníkových plynů o 47 milionů kanadských dolarů formou vlastního kapitálu a půjčky.

    Anduril

    Společnost Anduril, která se zabývá obrannými technologiemi, a startup pro vesmírnou dopravu Impulse Space se připravují na demonstraci autonomního setkání a přiblížení na geostacionární oběžné dráze Země. Test je plánován na rok 2026.

    SpaceX

    SpaceX očekává, že začne testovat služby přímého přenosu dat do zařízení s využitím nově získaného spektra od společnosti EchoStar již koncem příštího roku.

    Swissto12

    Společnost Swissto12 dokončila předběžné posouzení návrhu své první družice Neastar-1 s přímým připojením k zařízení. Švýcarský výrobce malých geostacionárních družic to oznámil 15. září.

    Naše podcasty

    Doporučujeme

    Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

    Poděkování

    Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

    Těžká Angara v plné kráse

    Devátého července letošního roku se Rusové dočkali prvního startu rakety z nové rodiny Angara, jejíž vývoj trval více než 20 let. Suborbitální let lehkotonážního nosiče byl úspěšný, ale všichni věděli, že to hlavní má teprve přijít. Zraky se upíraly k těžké variantě, která se označuje jako Angara A5. Tato raketa by jednou mohla nahradit nosiče Proton – po roce 2020 by se díky nim mohly ruské starty začít přesouvat z Bajkonuru na ruské území. 23. prosince v 6:57 našeho času odstartovala tato raketa z rampy na kosmodromu Pleseck. Na geostacionární dráhu vynesla dvoutunovou maketu telekomunikační družice, která podle plánu zůstala spojena s horním stupněm Briz-M. V dnešním krátkém článku na Vás čekají videa se záznamem startu a povedené startovní fotografie.

    Angara A5 na startovní rampě
    Angara A5 na startovní rampě
    Zdroj: http://spaceflightnow.com/
    První stupeň spaluje letecký petrolej a kapalný kyslík
    První stupeň spaluje letecký petrolej a kapalný kyslík
    Zdroj: http://spaceflightnow.com/
    Zážeh!
    Zážeh!
    Zdroj: http://spaceflightnow.com/
    Na vývoji rakety Angara se silně podílela ruská armáda. Také z toho důvodu proběhl první start právě na vojenské základně Pleseck.
    Na vývoji rakety Angara se silně podílela ruská armáda. Také z toho důvodu proběhl první start právě na vojenské základně Pleseck.
    Zdroj: http://spaceflightnow.com/
    Kosmodrom ještě v době startu halila tma
    Kosmodrom ještě v době startu halila tma
    Zdroj: http://spaceflightnow.com/
    Angara A5 se vydává k obloze
    Angara A5 se vydává k obloze
    Zdroj: http://spaceflightnow.com/
    Start těžké verze nosiče Angara A5
    Start těžké verze nosiče Angara A5
    Zdroj: http://spaceflightnow.com/
    Angara A5 má kolem centrálního těla umístěné 4 pomocné urychlovací bloky, které jsou konstrukčně velmi podobné centrálnímu stupni.
    Angara A5 má kolem centrálního těla umístěné 4 pomocné urychlovací bloky, které jsou konstrukčně velmi podobné centrálnímu stupni.
    Zdroj: http://spaceflightnow.com/
    Prvního ostrého startu rakety Angara A5 bychom se měli dočkat v roce 2016
    Prvního ostrého startu rakety Angara A5 bychom se měli dočkat v roce 2016
    Zdroj: http://spaceflightnow.com/

    Zdroje informací:
    http://spaceflightnow.com/

    Zdroje obrázků:
    http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2014/12/DSC_1270.jpg
    http://spaceflightnow.com/…/2014/12/Screen-Shot-2014-12-23-at-3.17.38-PM.png
    http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2014/12/02.png
    http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2014/12/DSC_1274.jpg
    http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2014/12/DSC_0239.jpg
    http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2014/12/DSC_9924.jpg
    http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2014/12/DSC_12781.jpg
    http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2014/12/DSC_0244.jpg
    http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2014/12/DSC_1285.jpg
    http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2014/12/DSC_0246.jpg

    Hodnocení:

    0 / 5. Počet hlasů: 0

    Sdílejte tento článek:

    Další podobné články:

    Komentáře:

    Odběr komentářů
    Upozornit
    14 Komentáře
    Nejstarší
    Nejnovější Nejvíce hodnocený
    Inline Feedbacks
    Zobrazit všechny komentáře
    Radim
    Radim
    10 let před

    Překvapilo mě jak je Angara „robustní“, taková podsaditá. Sojuz je víc „sexy“. Ale o design tady moc nejde… 😉

    Milan Štrup
    10 let před
    Odpověď  Radim

    souhlas taky se mi líbí štíhlé stroje, nutno uznat že původní semjorka byla taky podsaditá, současný elegantní vhled jí dává třetí stupeň a nákladový prostor. Nedosažitelná a už asi navždy nepřekonaná v tomto ohledu asi zůstane stará moje oblíbená Ariane 4, která si pozornost zasluhuje i z jiných důvodů. Je pravda, že to byl také slepenec jiných nosičů, což z velké části určilo ty lahodící proporce. Ale právě proto, že dnes se již nosiče projektují koncepčněji, tak ta neplánovaná elegance už se asi konat nebude.

    Milan
    Milan
    10 let před

    Dobrý den,
    nevíte náhodou kolikrát více musí mít ruské rakety vyšší tah z polygonů Pleseck a Vostočnyj oproti startům z Floridy nebo Guiany vztažený třeba na 1 tunu nákladu??

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    10 let před
    Odpověď  Milan

    Nejprve si let na geostacionární dráhu rozdělíme do tří částí
    1) let na dočasnou parkovací dráhu (pro snazší výpočet ve výšce 300 km)
    2) Zážeh, který vytáhne apogeum do výšky 35 800 km
    3) Zážeh, který zakulatí oběžnou dráhu na geostacionární dráze a zároveň srovná sklon

    Aby se to snadněji počítalo, považujme, že body 1 a 2 jsou pro starty všech raket stejné a chleba se láme až v bodě 3, kde se projevuje rozdíl ve vzdálenosti kosmodromu od rovníku. Ve skutečnosti je to trochu komplikovanější, protože raketa může dělat drobné změny sklonu už během bodů 1 a 2, ale pro zjednodušení to ignorujme.
    Pokud bychom startovali přímo z rovníku, pak bychom v bodě 3 museli družici udělit změnu rychlosti (delta v) 1469 m/s. Pro start z Kourou, které je 5° od rovníku by už bylo potřeba 1481 m/s, pro Bajkonur na 46. rovnoběžce už by bod 3 potřeboval delta v 2277 m/s a v případě Plesecka, který je na 63. stupni by bylo delta v 2 751 m/s. jak je vidět, je potřebné zrychlení o cca. 53% vyšší, než pokud bychom startovali z rovníku. Vostočnyj vyrůstá na 51. rovnoběžce. to znamená, že v bodě 3 by bylo potřebné delta v 2451 m/s.

    Milan
    Milan
    10 let před
    Odpověď  Dušan Majer

    Děkuji za Vaši odpověď. Jak je to v případě startu na polární dráhu, jsou tam taky patrné rozdíly nebo se rozdíly v poloze kosmodromu smazávají??

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    10 let před
    Odpověď  Milan

    U polárních drah nehraje umístění kosmodromu roli – raketa prostě zamíří k severu / jihu (podle toho, kam má kosmodrom střelecký prostor) a nemusí řešit změny sklonu vůči rovníku jako je tomu u letu na geostacionární dráhu.

    maros
    maros
    10 let před

    Pekný výber fotiek a videí. Len v prvom odseku je drobná chybička – maketa nebola vyvedená na dráhu prechodovú ku geostacionárnej, ale priamo na geostacionárnu dráhu.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    10 let před
    Odpověď  maros

    Pravda! Opraveno! Díky za upozornění.

    Shark660
    Shark660
    10 let před

    Super! Na tenhle článek jsem se moc těšil. Díky za něj. Angara vypadá velice zajímavě a pokud se nepletu, tak by teoreticky byla schopná nahradit veškeré momentálně aktivní ruské rakety a to si myslím, není špatná koncepce…

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    10 let před
    Odpověď  Shark660

    Přesně tak, počítá se s tím, že jednotlivé verze Angar by mohly nahradit různé typy momentálně používaných raket – od lehkých po těžké. Více info v našem starším článku: https://kosmonautix.cz/2012/09/raketova-skladacka/

    Martin
    Martin
    10 let před

    Dobrý den, mě zarazila ta informace, že někdo umisťuje na geostacionární dráhu maketu, když už se celá léta řeší „přemnožení“ objektů v „blízkém okolí Země“ (a mám dojem, že geostacionární dráha je na tom nejhůře).
    Pokud tedy nepočítají s tím, že milou maketu zase po čase odklidí…

    Jinak, moc děkuji za vaši práci na tomto webu, je skvělý! A přeji vše nejlepší do nového roku.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    10 let před
    Odpověď  Martin

    Hezký den,
    v první řadě moc děkujeme za pochvalu webu. Ceníme si toho.
    A teď k vlastnímu příspěvku – proto zůstala maketa po dosažení oběžné dráhy spojená s horním stupněm, aby bylo možné celou sestavu poslat na „hřbitovní“ dráhu, což je dráha, která se nachází za drahou geostacionární.

    Evžen
    Evžen
    10 let před

    Jsou také hlasy, které nanzačují, že by Angara měla v nedaleké budoucnosti převzít otěže pilotovaných letů. Mluví se o budovaném kosmodromu Vostočnyj, kteý by měl být k pilotovaným letům „Angary“ využíván. Jenže je faktem, že příprava kosmodromu a veškeré infrastruktury pokulhává za kdysi krásnými plány. Je možné říct, v jakém stádiu je nyní příprava na pilotované lety z ze základny „Vostočnyj“? V časopise LK byly nedávno o tématu „Angara“ jisté informace, jenže bylo zároveň konstatováno, že jedna věc je plán a druhá věc je realita ruského kosmického programu. Co je tedy, prosím, v současné době realitou ohledně Vostočného?
    Děkuji

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    10 let před
    Odpověď  Evžen

    Tímto tématem se cca. před půl rokem zabýval kolega Radim Pretsch ve svém článku: https://kosmonautix.cz/2014/05/kosmodrom-vostocny-fenix-vstavajici-z-popela/

    Děkujeme za registraci! 

    Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

    Děkujeme za registraci! 

    Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.