sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

AeroVironment

Společnost AeroVironment, dodavatel obrany zaměřený na bezpilotní vzdušná vozidla, oznámil 19. listopadu, že plánuje získat BlueHalo, společnost zabývající se obrannými a vesmírnými technologiemi. Hodnota obchodu je přibližně 4,1 miliardy dolarů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Těžká Angara v plné kráse

Devátého července letošního roku se Rusové dočkali prvního startu rakety z nové rodiny Angara, jejíž vývoj trval více než 20 let. Suborbitální let lehkotonážního nosiče byl úspěšný, ale všichni věděli, že to hlavní má teprve přijít. Zraky se upíraly k těžké variantě, která se označuje jako Angara A5. Tato raketa by jednou mohla nahradit nosiče Proton – po roce 2020 by se díky nim mohly ruské starty začít přesouvat z Bajkonuru na ruské území. 23. prosince v 6:57 našeho času odstartovala tato raketa z rampy na kosmodromu Pleseck. Na geostacionární dráhu vynesla dvoutunovou maketu telekomunikační družice, která podle plánu zůstala spojena s horním stupněm Briz-M. V dnešním krátkém článku na Vás čekají videa se záznamem startu a povedené startovní fotografie.

Angara A5 na startovní rampě
Angara A5 na startovní rampě
Zdroj: http://spaceflightnow.com/
První stupeň spaluje letecký petrolej a kapalný kyslík
První stupeň spaluje letecký petrolej a kapalný kyslík
Zdroj: http://spaceflightnow.com/
Zážeh!
Zážeh!
Zdroj: http://spaceflightnow.com/
Na vývoji rakety Angara se silně podílela ruská armáda. Také z toho důvodu proběhl první start právě na vojenské základně Pleseck.
Na vývoji rakety Angara se silně podílela ruská armáda. Také z toho důvodu proběhl první start právě na vojenské základně Pleseck.
Zdroj: http://spaceflightnow.com/
Kosmodrom ještě v době startu halila tma
Kosmodrom ještě v době startu halila tma
Zdroj: http://spaceflightnow.com/
Angara A5 se vydává k obloze
Angara A5 se vydává k obloze
Zdroj: http://spaceflightnow.com/
Start těžké verze nosiče Angara A5
Start těžké verze nosiče Angara A5
Zdroj: http://spaceflightnow.com/
Angara A5 má kolem centrálního těla umístěné 4 pomocné urychlovací bloky, které jsou konstrukčně velmi podobné centrálnímu stupni.
Angara A5 má kolem centrálního těla umístěné 4 pomocné urychlovací bloky, které jsou konstrukčně velmi podobné centrálnímu stupni.
Zdroj: http://spaceflightnow.com/
Prvního ostrého startu rakety Angara A5 bychom se měli dočkat v roce 2016
Prvního ostrého startu rakety Angara A5 bychom se měli dočkat v roce 2016
Zdroj: http://spaceflightnow.com/

Zdroje informací:
http://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2014/12/DSC_1270.jpg
http://spaceflightnow.com/…/2014/12/Screen-Shot-2014-12-23-at-3.17.38-PM.png
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2014/12/02.png
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2014/12/DSC_1274.jpg
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2014/12/DSC_0239.jpg
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2014/12/DSC_9924.jpg
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2014/12/DSC_12781.jpg
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2014/12/DSC_0244.jpg
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2014/12/DSC_1285.jpg
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2014/12/DSC_0246.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
14 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Radim
Radim
9 let před

Překvapilo mě jak je Angara „robustní“, taková podsaditá. Sojuz je víc „sexy“. Ale o design tady moc nejde… 😉

Milan Štrup
9 let před
Odpověď  Radim

souhlas taky se mi líbí štíhlé stroje, nutno uznat že původní semjorka byla taky podsaditá, současný elegantní vhled jí dává třetí stupeň a nákladový prostor. Nedosažitelná a už asi navždy nepřekonaná v tomto ohledu asi zůstane stará moje oblíbená Ariane 4, která si pozornost zasluhuje i z jiných důvodů. Je pravda, že to byl také slepenec jiných nosičů, což z velké části určilo ty lahodící proporce. Ale právě proto, že dnes se již nosiče projektují koncepčněji, tak ta neplánovaná elegance už se asi konat nebude.

Milan
Milan
9 let před

Dobrý den,
nevíte náhodou kolikrát více musí mít ruské rakety vyšší tah z polygonů Pleseck a Vostočnyj oproti startům z Floridy nebo Guiany vztažený třeba na 1 tunu nákladu??

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  Milan

Nejprve si let na geostacionární dráhu rozdělíme do tří částí
1) let na dočasnou parkovací dráhu (pro snazší výpočet ve výšce 300 km)
2) Zážeh, který vytáhne apogeum do výšky 35 800 km
3) Zážeh, který zakulatí oběžnou dráhu na geostacionární dráze a zároveň srovná sklon

Aby se to snadněji počítalo, považujme, že body 1 a 2 jsou pro starty všech raket stejné a chleba se láme až v bodě 3, kde se projevuje rozdíl ve vzdálenosti kosmodromu od rovníku. Ve skutečnosti je to trochu komplikovanější, protože raketa může dělat drobné změny sklonu už během bodů 1 a 2, ale pro zjednodušení to ignorujme.
Pokud bychom startovali přímo z rovníku, pak bychom v bodě 3 museli družici udělit změnu rychlosti (delta v) 1469 m/s. Pro start z Kourou, které je 5° od rovníku by už bylo potřeba 1481 m/s, pro Bajkonur na 46. rovnoběžce už by bod 3 potřeboval delta v 2277 m/s a v případě Plesecka, který je na 63. stupni by bylo delta v 2 751 m/s. jak je vidět, je potřebné zrychlení o cca. 53% vyšší, než pokud bychom startovali z rovníku. Vostočnyj vyrůstá na 51. rovnoběžce. to znamená, že v bodě 3 by bylo potřebné delta v 2451 m/s.

Milan
Milan
9 let před
Odpověď  Dušan Majer

Děkuji za Vaši odpověď. Jak je to v případě startu na polární dráhu, jsou tam taky patrné rozdíly nebo se rozdíly v poloze kosmodromu smazávají??

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  Milan

U polárních drah nehraje umístění kosmodromu roli – raketa prostě zamíří k severu / jihu (podle toho, kam má kosmodrom střelecký prostor) a nemusí řešit změny sklonu vůči rovníku jako je tomu u letu na geostacionární dráhu.

maros
maros
9 let před

Pekný výber fotiek a videí. Len v prvom odseku je drobná chybička – maketa nebola vyvedená na dráhu prechodovú ku geostacionárnej, ale priamo na geostacionárnu dráhu.

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  maros

Pravda! Opraveno! Díky za upozornění.

Shark660
Shark660
9 let před

Super! Na tenhle článek jsem se moc těšil. Díky za něj. Angara vypadá velice zajímavě a pokud se nepletu, tak by teoreticky byla schopná nahradit veškeré momentálně aktivní ruské rakety a to si myslím, není špatná koncepce…

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  Shark660

Přesně tak, počítá se s tím, že jednotlivé verze Angar by mohly nahradit různé typy momentálně používaných raket – od lehkých po těžké. Více info v našem starším článku: https://kosmonautix.cz/2012/09/raketova-skladacka/

Martin
Martin
9 let před

Dobrý den, mě zarazila ta informace, že někdo umisťuje na geostacionární dráhu maketu, když už se celá léta řeší „přemnožení“ objektů v „blízkém okolí Země“ (a mám dojem, že geostacionární dráha je na tom nejhůře).
Pokud tedy nepočítají s tím, že milou maketu zase po čase odklidí…

Jinak, moc děkuji za vaši práci na tomto webu, je skvělý! A přeji vše nejlepší do nového roku.

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  Martin

Hezký den,
v první řadě moc děkujeme za pochvalu webu. Ceníme si toho.
A teď k vlastnímu příspěvku – proto zůstala maketa po dosažení oběžné dráhy spojená s horním stupněm, aby bylo možné celou sestavu poslat na „hřbitovní“ dráhu, což je dráha, která se nachází za drahou geostacionární.

Evžen
Evžen
9 let před

Jsou také hlasy, které nanzačují, že by Angara měla v nedaleké budoucnosti převzít otěže pilotovaných letů. Mluví se o budovaném kosmodromu Vostočnyj, kteý by měl být k pilotovaným letům „Angary“ využíván. Jenže je faktem, že příprava kosmodromu a veškeré infrastruktury pokulhává za kdysi krásnými plány. Je možné říct, v jakém stádiu je nyní příprava na pilotované lety z ze základny „Vostočnyj“? V časopise LK byly nedávno o tématu „Angara“ jisté informace, jenže bylo zároveň konstatováno, že jedna věc je plán a druhá věc je realita ruského kosmického programu. Co je tedy, prosím, v současné době realitou ohledně Vostočného?
Děkuji

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  Evžen

Tímto tématem se cca. před půl rokem zabýval kolega Radim Pretsch ve svém článku: https://kosmonautix.cz/2014/05/kosmodrom-vostocny-fenix-vstavajici-z-popela/

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.