sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Odloží první start Orionu počasí?

Do historicky prvního letu nové americké lodi Orion už zbývá jen několik desítek hodin. Nosná raketa Delta IV Heavy už stojí na startovní rampě a také samotná kosmická loď je připravena na svou několikahodinovou misi. Ve stavu připravenosti jsou i pozemní týmy, včetně sledovacích stanic. Mohlo by se zdát, že zážehu motorů 4. prosince nestojí nic v cestě. Ale zdání klame. Všechny plány totiž může zhatit vyšší moc ve formě nevyzpytatelného počasí. V dnešním článku se podíváme na to, jaká je předpověď na čas startu a řekneme si pár slov i o samotné misi EFT-1.

Start je momentálně naplánován na 4. prosince, konkrétně na časové rozmezí 13:05 až 15:44 středoevropského času. Nejsilnější nosič současnosti – raketa Delta IV Heavy bude startovat z floridského kosmodromu. O kontrolu počasí se zde stará 45. meteorologická letka, která spadá pod americké letectvo. Podle jejích dosavadních odhadů to vypadá, že by podmínky v době startu mohly být na 60 % příhodné.

Špička rakety Delta IV Heavy s lodí Orion
Špička rakety Delta IV Heavy s lodí Orion
Zdroj: https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net

Orion má podle aktuálních informací zelenou pro start, ale týmy specialistů z letectva přesto věnují zvýšenou pozornost některým naměřeným hodnotám. „Na východním pobřeží Floridy bude po celý týden vát nárazový východní vítr,“ stojí v předpovědi počasí, která dále zmiňuje: „Nízká vlhkost může být příčinou vzniku oblačnosti a občasných srážek při pobřeží. Tato předpověď platí po dobu celého týdne, hlavně pak v ranních hodinách.“

Pozitivní je, že podle dosavadních odhadů by očekávané přeháňky neměly být doprovázeny blesky, ale i přesto si i oficiální místa připouští, že termín startu se může odložit – hlavním problémem může být právě rychlost větru, která může překročit bezpečnostní limity. Předpovědi všeobecných meteorologů jsou v relativní shodě s tím, co očekává letectvo. Podle meteorologů můžeme v době plánovaného startu očekávat protrhanou oblačnost ve výškách 900 a 9000 metrů. Vítr má být východní až severovýchodní s rychlostí 27 km/h, teplota by mohla dosahovat 22°C.

Týmy, které se starají o bezproblémový průběh mise EFT-1, ale nesledují pouze děje v atmosféře, ale také solární aktivitu. Při prvním startu nové lodě nechce nikdo nic podcenit. V ostrém provozu s astronauty na palubě si Orion bude muset poradit i s nečekaně zvýšenou sluneční činností, ale při prvním letu je potřeba mít co nejlepší podmínky. Navíc aktuální Orion ještě nemá všechny systémy, které budou obsaženy v příštích verzích.

Diagram mise EFT-1 se všemi potřebnými údaji
Diagram mise EFT-1 se všemi potřebnými údaji
Zdroj: http://upload.wikimedia.org/
Překlad: Autor

Pozornost je potřeba věnovat i počasí v přistávací oblasti, kam Orion po několikahodinové cestě dosedne.  Pozemní týmy se tedy zajímají i o situaci ve východní části Tichého oceánu, kam by měla loď přistát a kde se o její vylovení postarají členové námořnictva.

Mikročip s více než milionem jmen lidí, kteří se registrovali, bude umístěný na palubě lodi.
Mikročip s více než milionem jmen lidí, kteří se registrovali, bude umístěný na palubě lodi.
Zdroj: https://scontent-a-fra.xx.fbcdn.net

A nyní pár slov k samotné misi EFT-1. Raketa Delta IV Heavy vynese loď Orion do výšky zhruba 6 000 kilometrů. Úkolem této fáze letu je otestovat palubní počítače, avioniku, software a kontrolní systémy v prostředí zemských radiačních pásů. Osm a půl tuny těžká loď napěchovaná stovkami senzorů a měřících přístrojů pak vstoupí do atmosféry a její tepelný štít bude vystaven žáru zhruba 2 200°C, což má simulovat návrat do atmosféry ze vzdálenějšího okolí Země. Loď v té fázi poletí nad Pacifikem od západu na východ. Finální fáze přijde za pár minut, kdy dojde k vystřelení padáků a měkkému přistání do vln oceánu.

Pokud vše půjde dobře, bude od sebe start a přistání dělit pouze čtyři a půl hodiny. Pokud tedy Delta IV Heavy odstartuje hned na začátku startovního okna, mohli bychom se přistání dočkat už okolo půl šesté večer našeho času.

Mise EFT-1 sice může vypadat jako zbytečná, protože bude trvat jen krátce, ale pro další vývoj lodi je nedocenitelná. Pokud budou technici přesně vědět, jak se loď chová, budou moci tyto poznatky použít při stavbě dalších exemplářů. Ty už budou startovat na nové americké raketě SLS. Další start byl naplánován na konec roku 2017, ale pomalu se začíná mluvit o jeho přesunu na začátek roku 2018. První pilotovaná mise zůstává prozatím naplánovaná na rok 2021.

Zdroje informací:
http://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/…10152404420831394_7380722325406302334_o.jpg
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/…81ea034cd261545f3abb01807f64c94d
http://upload.wikimedia.org/…/a/a5/EFT-1_mission_diagram.jpg
https://scontent-a-fra.xx.fbcdn.net/…10152843273701772_2504124549074368927_o.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
12 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Petrs
Petrs
9 let před

Krásné články- díky za ně.A jeden dotaz : jména na čipu jsou nahrána do paměti,nebo napsán text ?
Děkuji.

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  Petrs

Díky za pochvalu.
Podle informací, které mám k dispozici, by měla být data uložena do paměti čipu.

Honza Stodola
Honza Stodola
9 let před
Odpověď  Dušan Majer

Podle informací na stránce NASA se jedná o text zapsaný elektronovým paprskem:

„To fit 1.3 million names on a dime-size silicon chip, engineers at the Microdevices Laboratory at NASA’s Jet Propulsion Laboratory in Pasadena, California, used an electron beam to “write” extremely tiny letters with lines smaller than 1/1000th the width of a human hair.“

http://mars.nasa.gov/participate/send-your-name/orion-first-flight/learn/

A k pochvale článků se připojuji!

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  Honza Stodola

Díky za doplnění!

Miroslav Uhlíř
Miroslav Uhlíř
9 let před

Díky za článek.

Není to tak dávno, co jsem si myslel, že kolem roku 2020 už budeme na Marsu 🙂

Michael Voplatka
9 let před
Odpověď  Miroslav Uhlíř

To já jsem kdysi naopak touto dobou očekával základnu na Měsíci 🙁

Daniel Bozner
Daniel Bozner
9 let před
Odpověď  Michael Voplatka

a ono nakonec nebude nic možná nikdy, bohužel.

Michael Voplatka
9 let před
Odpověď  Daniel Bozner

Zase tak černě bych to neviděl. Věřím, že se za svého života ještě dočkám. A pokud ne já, tak mé děti určitě.

SuperRAPIT
SuperRAPIT
9 let před

Jak to, že je startovací okno pouze nějaké 2-3 hodiny, když jde jenom o necelé 2 oblety kolem Země, které lze udělat „kdykoliv“?

fretka323
fretka323
9 let před
Odpověď  SuperRAPIT

Podle me se nejedna o startovaci okno v prqvem slova smyslu. Vzlenout muzou kdykoliv ovsem nemuzou vecne drzet ochranou zonu v mori, zachranne jednotky v pacifiku maji tak jine veci na starost, palubni baterie by se musely dobit atp. Jestli se mylim opravte me 😉

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  fretka323

Je to přesně tak. Tohle období je hlavně kvůli bezletovým (a bezplavebním) zónám v okolí místa startu a přistání. Zapomínat nesmíme ani na to, že v tomto období je zajištěné to, že do dráhy Orionu nevletí žádná družice, která už na oběžné dráze je.

Mojmir Byrtus
Mojmir Byrtus
9 let před

Já věřím a doufám, že se to povede na poprvé. Hned ráno nažhavím Nasa TV a budu sledovat. Mým snem po dlouhá léta bylo vidět na vlastní oči start raketoplánu. To už se mi bohužel nesplní, ale Nasa nám fanouškům kosmonautiky vyšla vstříc registrací jmen na tento let. Držme Orionu palce, ať vše dopadne na jedničku.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.