sociální sítě

MIN
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Jak nepřijít o žádný přelet ISS?

Asi každý, kdo někdy večer nebo ráno zvedl hlavu k obloze, aby kromě krásy hvězd a dalších nebeských objektů pozoroval i přelet Mezinárodní vesmírné stanice, mi jistě potvrdí, že se jedná o silný zážitek. Člověk vidí na vlastní oči největší lidmi vyrobený objekt ve vesmíru – byť na vzdálenost několika set kilometrů. V dnešní době internetu a počítačů není problém vypočítat s několikadenním předstihem, kdy bude ISS pozorovatelná právě z našeho stanoviště. Ostatně i na našem portálu máte možnost si tyto informace snadno vyhledat. Jenže když je člověk v přírodě, tak se tyto údaje nehledají snadno. Přesto je tu jedno pohodlné řešení.

Před pár lety se mezi lidmi začaly šířit chytré telefony a ruku v ruce s nimi šly i různé aplikace, které si uživatelé mohli do svých přístrojů stáhnout. Nás dnes bude zajímat aplikace ISS Detector, která je určená pro majitele mobilních přístrojů s operačním systémem Android. Aplikace sama pozná, kde se nacházíte a jaké je Vaše časové pásmo. Díky tomu upraví zobrazované údaje. Dalšími výhodami jsou lokalizace do češtiny, odpočet času k nejbližšímu přeletu, upozornění 5 minut před přeletem a navíc i chytrý systém, který Vás navede, kam se máte dívat.

V základní verzi Vám program ukáže termíny přeletů Mezinárodní vesmírné stanice a záblesky telekomunikačních družic Iridium. K dispozici je i rozšířená verze „Pro“, ve které jsou třeba i přelety miniraketoplánu X-37, stanice Tiangong, nebo Hubbleova kosmického teleskopu, což obyvatelé ČR moc nevyužijí. Potěší naopak přelety radioamatérských družic, nebo vyhledávání komet na obloze. Tyto služby navíc si můžete koupit buďto jako jednotlivé, samostatné balíčky, nebo jako kompletní balík se všemi službami.

Cena základní verze: Zdarma
Cena rozšíření: 35 – 70 Kč
Ke stažení: základní / rozšířená verze

Radoslav Packa

Je potrebné neustále pripojenie na internet, alebo ako často treba obnovovať údaje?

Odpovědět  Radoslav Packa

Neustálé připojení není potřeba. Stačí se připojit jen občas a program si stáhne aktuální informace. Samozřejmě čím častěji se budou informace aktualizovat, tím budou přesnější – například kvůli případným úhybným manévrům stanice. Ale myslím, že připojení jednou za pár dní bohatě stačí.

Julius

Mne pripada jeste pusobivejsi Iridium Flares. Tj.okamzik, kdy se slunecni svetlo odrazi od slunecniho panelu na GPS druzici. Je na to nekolik programu a web stranek, kde zjistite, kdy se mate podivat na oblohu a presne na ktere misto se mate podivat. A opravdu se v tom okamziku dosti silne na tom miste zableskne.

slappy
Odpovědět  Julius

Sluneční světlo se neodráží od solárních panelů GPS družic, ale od antén družic telekomunikační sítě Iridium na mnohem nižší dráze (GPS kolem 20 000 km, Iridium kolem 800 km). Podle posledního odstavce článku tato aplikace ukazuje právě i záblesky Iridium.