Čekání na start soukromé rakety Antares, která by měla k ISS dopravit již třetí zásobovací loď Cygnus bylo dlouhé, ale nyní se zdá, že se konečně chýlí ke svému konci. Nosič společnosti Orbital Sciences Corporation se před několika hodinami vydal na odpalovací rampu, kde podstoupí poslední přípravy před zážehem motoru, který je naplánovaný na sobotní večer středoevropského letního času. V dnešním článku si připomeneme problémy, které způsobily odklad startu a zaměříme se i na samotnou misi lodi Cygnus.
Důvod odkladu byl jediný, zato docela výrazný. Na konci května totiž při statických testech motoru AJ-26, který se používá na prvním stupni raket Antares, došlo k nehodě. Společnost OSC sice z události neposkytla žádné obrázky a také informací bylo pomálu, nicméně je pravděpodobné, že motor explodoval. Motory, které poslouží k aktuálnímu startu sice už měly své zkoušky několik měsíců za sebou, nicméně firma nechtěla nic riskovat a raději přistoupila na více než měsíční odklad, jen aby bylo možné motory ještě jednou důkladně zkontrolovat. Celému případu jsme se věnovali v tomto článku.
Dodatečná inspekce neodhalila na letových motorech žádné závady a proto se mohlo pokračovat v předstartovních přípravách. Technici naplnili nádrže lodi Cygnus palivem a do útrob umístili potřebný náklad. Celkově se ho do útrob vešlo 1 657 kilogramů. Kromě zásob pro posádku a vědeckých experimentů, bychom na palubě lodi našli i několik cubesatů, které posádka vypustí z ISS. Pak už jen stačilo zkontrolovat, že loď je po uzavření vzduchotěsná a v úterý 8. července se mohl instalovat aerodynamický kryt.
Včera, ve čtvrtek 10. července, když ještě kosmodrom halila tma, se Antares vydal na cestu k odpalovací rampě. Start je momentálně naplánovaný na 12. července v 19:14 středoevropského letního času. Původně se mělo startovat o den dříve, ale opozdil se vývoz rakety na rampu kvůli bouřkám nad kosmodromem Wallops. Zájemci budou moci sledovat přímý přenos na webu NASA TV.
Pokud vše půjde podle plánu, měla by loď ke stanici dorazit v úterý 15. července. K záchytu robotickou paží má dojít ve 13:24 našeho času. Posádka stanice nejprve vyloží dovezený náklad a během měsíčního pobytu lodi Cygnus u stanice naplní její útroby cca. 1350 kilogramy již nepotřebných věcí. Loď se od stanice oddělí a pak bude ještě 14 dní fungovat na oběžné dráze – technici totiž chtějí s lodí provádět experimenty ohledně manévrování. Nakonec loď zažehne své motory a zanikne v atmosféře.
Z údajů ve statistikách našeho blogu víme, že nás čtou i fanoušci kosmonautiky, kteří žijí v USA. Pokud budou v době startu pobývat na východním pobřeží, ideálně pak v okolí státu Maryland, jistě jim přijde vhod tato mapka, která ukazuje, v jakém čase po startu mohou raketu Antares poprvé spatřit.
Zdroje informací:
http://www.spaceflight101.com/
http://www.nasa.gov/
Zdroje obrázků:
http://www.nasa.gov/…/files/styles/360×225/public/14432494718_66b8fb7386_o.jpg
http://1.bp.blogspot.com/…/AAAAAAAADIU/iq_ucRfdBjQ/s1600/AJ-26-62.jpg
http://www.nasa.gov/…/styles/946xvariable_height/public/14596177956_4f5a4c0f3c_o.jpg
http://www.nasa.gov/sites/default/files/launch_view_map_first_sight_hi.jpg
Zaujalo ma, ze podla obrazku pozorovatelnosti sa druhy stupen zapina pomerne neskoro od dohorenia prveho. Ma to nejaky specificky dovod? Som myslel, ze vsetky rakety po dohoreni stupna ho okamzite odhadzuju a hned zapaluju dalsi stupen.
Hezký den,
takhle neobvykle startuje Antares pokaždé. Inženýři takto vypočítali optimální dráhu s ohledem na sílu jednotlivých stupňů. Zkrátka pokud by tam tahle „pauza“ nebyla, dosahovalo by se určené dráhy mnohem hůř. Horní stupeň je totiž na tuhé palivo a u něj se nedá kontrolovat tah.
Jen taková perlička s pozdním zapálením druhého stupně, vzpomínám si, médii to bylo také docela probíráno – tedy těmi kosmonautickými – že jisté problémy měl v začátcích Falcon 1. Tam dokonce došlo k tomu, že vyhořelý stupeň již odpojený, „dohnal“ ještě nezapálenou sestavu druhého stupně a nákladu. Tímto nárazem došlo samozřejmě k docela jasnému neúspěchu. Šlo o trochu jiný problém, vyřešilo se to pozdějším odpojením vyhořelého stupně a tím pádem k eliminování zbytkového tahu motoru.
Je to samozřejmě o něčem jiném, to nepopírám. Tím jen vystupuje skutečnost, že sehrát odhození prvního stupně a zapálení druhého a všechny procedůry kolem toho nejsou jen tak jednoduchou věcí prásknutou od stolu, ale pěkně do posledního detailu propracovaným mechanismem.
Tah sa da ciastocne planovane kontrolovat rozlozenim palivoveho zrna/prasku/granulatu „v palivovej nadrzi“. Samozrejme sa tah neda kontrolovat v real-time. V kazdom pripade mi ale staci informacia, ze takyto profil je najefektivnejsi koli tuhemu palivu. Dakujem za odpoved 🙂
Ano, tak jsem to myslel, že není možné jej aktuálně podle potřeby upravit. Jinak samozřejmě se dá s tvarem průřezu kanálku skvěle čarovat. 🙂
Chci se zeptat, kdy bude startovat Falcon? Na webovkach SpaceX se nic poradneho nedoctu….
Hezký den, termín startu s družicemi Orbcomm je stanovený na 14. července v 19:14 SELČ.
Děkuju