sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

AeroVironment

Společnost AeroVironment, dodavatel obrany zaměřený na bezpilotní vzdušná vozidla, oznámil 19. listopadu, že plánuje získat BlueHalo, společnost zabývající se obrannými a vesmírnými technologiemi. Hodnota obchodu je přibližně 4,1 miliardy dolarů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Roky čekání jsou u konce, přichází Angara

Angara 1.2

Ruskému raketovému průmyslu dnes snad začne nové období. Doba, kdy budou nosiče unifikované a přitom stavebnicově rozšířitelné – s motory na nejedovatá paliva. O tohle všechno by se měly postarat nosiče z rodiny Angara. Zní to možná neuvěřitelně, ale vývoj těchto raket začal už v roce 1992. Raketa, která se má stát vlakovou lodí ruské raketové flotily ale zatím neměla ani jeden start. Dnešek může všechno změnit. Rozhodně nám napoví, jestli byla očekávání vkládaná do Angary oprávněná.

Na kosmodromu Pleseck se v těchto dnech všechno schyluje k historicky prvnímu startu rakety z rodiny Angara. Konkrétně půjde o lehkotonážní verzi označovanou jako Angara 1.2. Půjde o první ostrý letový test, ale na druhou stranu se jedná pouze o suborbitální let. Hlavním úkolem této letové zkoušky je ověření funkčnosti prvního a druhého stupně. K hornímu stupni je připojena hmotnostní maketa užitečného nákladu, která by měla dopadnout někam do oblasti poloostrova Kamčatka.

Plánovaná trajektorie letu
Plánovaná trajektorie letu
Zdroj: http://www.spaceflight101.com/

První stupeň rakety už byl zkoušený v letových podmínkách několikrát – na jihokorejské raketě Naro. Jeho spolehlivost sice byla nejistá, ale technici za poslední roky snad vychytali všechny mouchy. Na druhém stupni (označován jako URM-1) bude použitý motor RD0124A. Na něm je zajímavé, že se s ním počítá na raketě Angara 5 jako se stupněm třetím. A právě „pětka“ by si svou premiéru měla odbýt na konci letošního roku. V běžném provozu pak najdeme na Angaře 1.2 zmenšenou verzi tohoto druhého stupně.

Státní komise vydala 24. června povolení k vývozu nosiče na startovní rampu 35/1, termín startu není oficiální, ale hovoří se o 16:15 SELČ. Rusové budou zřejmě ohledně tohoto startu docela tajnůstkařit, protože se zatím nikde neobjevila informace o tom, zda bude možné start někde na internetu sledovat živě. Přesto se budeme snažit vysílání najít – sledujte naše fórum, nebo náš facebookový profil – pokud se nám podaří najít živé vysílání, okamžitě Vás o tom budeme prostřednictvím těchto kanálů informovat. Čekání si zatím můžeme ukrátit alespoň malou galerií fotek z vývozu na rampu.

Vývoz rakety Angara
Vývoz rakety Angara
Zdroj: http://www.khrunichev.ru/
Vývoz rakety Angara
Vývoz rakety Angara
Zdroj: http://www.khrunichev.ru/
Vývoz rakety Angara
Vývoz rakety Angara
Zdroj: http://www.khrunichev.ru/

Významu raket Angara jsme se na našem blogu důkladně věnovali v jednom z prvních článků, které u nás vyšly. Hlavním kladem nové rodiny je to, že bude využívat unifikovaný výrobní proces, kdy se z předem vyrobených dílů sestaví raketa požadované nosnosti. Díky velmi podobné konstrukci prvního stupně a urychlovacích bloků bude možné rozběhnout sériovou výrobu, která dále zlevní produkci raket Angara.

Plány pro nové rakety jsou velmi smělé. Díky výše popsané modulární konstrukci by měly Angary postupně nahradit většinu momentálně používaných nosičů – od lehkotonážních až po těžké rakety.  Angara 1.1 a Angara 1.2 s nosností 2, resp. 3,7 tuny na nízkou oběžnou dráhu by měla nahradit nosiče Rokot. Angara A3 (14,6 tuny na LEO) bude konkurencí pro rakety Zenit. Nejsilnější momentálně plánovaná verze – Angara A5 (24,5 tuny na LEO), má například vynášet nové ruské lodi z programu PPTS a měla by ukončit provoz raket Proton.

Zdroje informací:
http://www.spaceflight101.com/
http://www.khrunichev.ru/
http://www.kosmo.cz/

Zdroje obrázků:
http://www.khrunichev.ru/img/site/Angara_4.jpg
http://www.spaceflight101.com/uploads/6/4/0/6/6406961/3139339_orig.jpg
http://www.khrunichev.ru/img/site/Angara_1.jpg
http://www.khrunichev.ru/img/site/Angara_2.jpg
http://www.khrunichev.ru/img/site/Angara_5.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
7 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Karel
Karel
10 let před

„Raketa, která se má stát vlakovou lodí… “

anebo letadlo, motorka, vrtulník ? jaké známe ještě dopravní prostředky ? :-))))))))))))

Prosím neberte to vážně, dělám si srandu, ale opravdu vtipný překlep..

Děkuji za článek i fotky, Je vidět, jak nově je vybudován kolejový násep pro dopravu k rampě..

A ještě malý dotaz. Zatímco americká SpaceX přichází s konceptem grasshoper, tak dá se něco takového očekávat i na ruské straně? Angara je výsldkem vývoje z roku 92, jaké jsou dnešní nové plány. Děkuji.

Dušan Majer
Dušan Majer
10 let před
Odpověď  Karel

Hezký den, ruská strana žádný Grasshopper nepřipravuje. Maximálně se jeden čas plánovalo, že by boční stupně Angary mohly dostat křidélka, aby mohly přistávat. Jenže není jisté, jak tenhle plán dopadl. Rusové se o něm ale již příliš nezmiňují.

Amper
Amper
10 let před
Odpověď  Karel

V roce 2001 rusove predstavili Bajkal – okridlenou verzi prvniho stupne Angary ale zatim to vypada ze to dopadlo jako vetsina ruskych projektu poslednich let tj. prezentace krasne makety ale pak se to necha pomalu uhnit

http://en.wikipedia.org/wiki/Baikal_(rocket_booster)

MRR
MRR
10 let před

Dobrý deň-pokiaľ sa môžem spýtať: je známe nejaké bližšie TTD rakety ?

Dušan Majer
Dušan Majer
10 let před
Odpověď  MRR

Omlouvám se, ale zkratka TTD mi nic neříká.

Ondřej Šamárek
Editor
10 let před
Odpověď  Dušan Majer

Technicko- taktická data. Myslím, že bude stačit odkaz na A.Zaka:
http://www.russianspaceweb.com/angara1.html

MRR
MRR
10 let před

Dík.:D

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.