Kosmotýdeník 90. díl (2.6. – 8.6.2014)

Ani dnes nepřijdete o tradiční souhrn kosmonautických událostí z minulého týdne. Je tu přece neděle a to znamená, že se můžete těšit na další vydání Kosmotýdeníku. I dnes jsme pro Vás připravili tři hlavní témata a k tomu i pár menších. Věnovat se budeme přibližování sondy Rosetta ke kometě 67P/Čurjumov-Gerasimenko, zmíníme i pokrok v testování laserové komunikace z Mezinárodní vesmírné stanice na Zemi, která se již brzy možná několikanásobně zrychlí. Nakonec se zaměříme na aktivitu německého astronauta Alexandra Gersta na sociálních sítích.

Rosetta se blíží ke svému cíli

Ilustrace kometární sondy Rosetta.

Zdroj: http://spaceinimages.esa.int

Evropská sonda Rosetta zatím úspěšně zvládá všechny důležité kroky, které povedou k tomu, aby na začátku srpna vstoupila jako první těleso v historii na oběžnou dráhu jádra komety. V současné době od sebe obě tělesa dělí vzdálenost necelých 400 000 kilometrů. Čtvrtého června čekal na Rosettu druhý velký zpomalovací zážeh. Korekční motory fungovaly po dobu šesti hodin a 39 minut. Během této doby sonda spálila 190 kg paliva a vůči cílové kometě zpomalila o 269,5 m/s. Je to o 1,5 m/s méně, než se plánovalo. Drobná změna reaguje na výsledky předchozího zážehu z 21. května. I u dalších brzdících zážehů se může jejich délka drobně měnit. Ohled se bere i na pravidelné zpřesňování dráhy komety, která je vypočítávána ze snímků kamery OSIRIS a z navigační kamery.

Laserová komunikace opět pokročila

Hello, World! – tedy „Ahoj, světe!“ – tak se jmenovalo video, které v tomto týdnu posádka cvičně poslala na Zemi. Soubor měl velikost 175 MB a tradičními metodami by se přenášel minimálně 148 sekund, tedy téměř dvě a půl minuty. Díky zařízení OPALS ale bylo možné zkrátit dobu přenosu na pouhých 3,5 sekundy! zařízerní OPALS dopravila na ISS soukromá zásobovací loď Dragon (více zde). Použití laserového přenosu dat může zrychlit spojení mezi pozemními středisky a družicemi na oběžné dráze deseti- až stonásobně.

Německý astronaut plní sociální sítě

Když se před více než týdnem podíval do vesmíru nový zástupce Evropské kosmické agentury, měli jsme radost, že náš kontinent má opět svého zástupce na palubě Mezinárodní vesmírné stanice. Alexander Gerst tohoto zájmu pochopitelně využil a začal svým fanouškům na sociálních sítích posílat fotky a informace z pobytu na ISS.

Můžeme proto vidět nejen tradiční fotky krásných mraků, nebo ubíhající planety pod stanicí. Gerst posílá fotky i z interiéru ISS, takže zájemci mohou sledovat, jak funguje snímkování zornice astronautů, nebo jak to vypadá v útrobách stanice. Všem fanouškům kosmonautiky tedy doporučuji Gerstův profil na Facebooku.

Pohled do interiéru stanice

Zdroj: https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net

Alexander Gerst

Zdroj: https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net

Stíny mraků

Zdroj: https://scontent-a-fra.xx.fbcdn.net

Kosmické mini-zprávy

První start nové ruské rakety Angara z kosmodromu Pleseck by mohl přijít už za pár dní – 25.6. Těžká verze rakety by pak mohla odstartovat ještě do konce roku. Nezávisle na sobě to potvrdili ministr Sergej Šojgu a šéf Roskosmosu Oleg Ostapenko.

Vyšetřovací komise složená po poslední havárii rakety Proton určila viníka nehody. Selhalo ložisko turbočerpadla Vernierových motorů třetího stupně nosiče – o této možnosti jsme se zmiňovali v tomto článku. S informací přišel vedoucí vyšetřovací komise Alaxandr Daniljuk. Jeho tým ukončuje 8. června svou činnost a vypracovanou zprávu předloží ruské vládě.

Na našem blogu jsme v tomto článku vyzývali fanoušky, aby se pokusili zachránit extrémně poškozené video z přistání prvního stupně rakety Falcon ve vlnách oceánu. Zdálo se to jako nadlidský úkol, ale přesto se do toho internetová komunita pustila. Práce zřejmě ještě nejsou u konce, ale i tak můžeme při porovnání původního materiálu s novým jen uznale smeknout klobouk.