Kosmotýdeník 84. díl (21.4. – 27.4.2014)

Sedm dní uplynulo jako voda a opět se setkáváme u řádek kosmotýdeníku, který shrnuje to nejzajímavější, co se událo v uplynulém týdnu v kosmonautice. K nedělnímu obědu se tedy podíváme na tři velká témata. Nejdříve oslavíme dvacet sedm let fungování Hubblova kosmického dalekohledu, následně se přesuneme na Mars a podíváme, co aktuálně provádí vozítko Curiosity a velké zprávy uzavřeme informacemi o servisním výstupu, který provedli astronauti na ISS. Přeji příjemnou neděli a příjemné čtení.

HST slaví 24 let

24. dubna oslavil Hubbleův vesmírný teleskop své dvacáté čtvrté narozeniny od chvíle, kdy se ocitl na oběžné dráze. Tento neocenitelný a velký astronomický pomocník lidstva dalekosáhle přesáhl svoji životnost, i když je na tomto místě nutno podotknout, že je to možné jen díky servisním misím, díky kterým se v současnosti po orbitě prohání v podstatě už jiný teleskop. Ona i cesta dalekohledu na oběžnou dráhu byla trnitá a dlouhá. Popis této cesty a život teleskopu na oběžné dráze by byl dlouhý, mnohem delší, než je rámec tohoto kosmotýdeníku. Podobně jsou na tom i objevy, které nám HST za ta léta předal. Spokojme se proto s tím, že HST se nám opravdu vyplatil a jako přídavek přidávám mnoho zajímavých obrázků.

Whirlpool Galaxy, majestátní spirální galaxie M51 vzdálená od Země 23 milionů světelných let

Zdroj: http://imgsrc.hubblesite.org/

Mlhovina v Orionu je vzdálená 1600 světelných let a skrývá více jak 3000 mladých hvězd, kolem kterých jsou pozorovatelné protoplanetární disky, kde vznikají nové planety

Mlhovina v Orionu je vzdálená 1600 světelných let a skrývá více jak 3000 mladých hvězd, kolem kterých jsou pozorovatelné protoplanetární disky, kde vznikají nové planety
Zdroj: http://imgsrc.hubblesite.org/

NGC 6302, nazývaná také mlhovina motýla. Zdánlivě klidná motýlí křídla jsou vlastně rychle se šířící velice horké plyny, které letí velkou rychlostí od sebe

Zdroj: http://imgsrc.hubblesite.org/

Mlhovina Carina je vzdálena deset tisíc světelných let od Země a je to jedno z velkých rodišť nových hvězd

Mlhovina Carina je vzdálena deset tisíc světelných let od Země a je to jedno z velkých rodišť nových hvězd
Zdroj: http://imgsrc.hubblesite.org/

Mystic Mountain jsou součástí mlhoviny Carina, jsou vzdálené 7500 světelných let od Země

Curiosity se chystá vrtat

Už týden se vozítko Curiosity zdržuje v lokalitě Kimberley a hledá vhodné místo pro odběr vzorků. Najít takové místo není totiž úplně snadné. Vozítko nejdřív musí najít místo, kde bude dostatečně stabilní, aby až vyklopí své robotické rameno, na jehož konci je i vrták, se náhodou nepřevrhlo. Pak musí samozřejmě najít dostatečně geologicky zajímavou lokalitu od kud odebere vzorek. K vizuálnímu průzkumu mu může sloužit třeba kovový štětec, kterým si očistí kámen od rudého nánosu písku, který je na Marsu všude. Právě to učinilo na začátku týdne. Po zkoumání oprášeného místa se však operační tým rozhodl přesunout k jinému kameni. Zde pak zajistil stabilní polohu vozítka a nyní se chystá odvrtat vzorky a analyzovat je.

Jako přídavek si pak Kamera Mastcam vyzkoušela pro sebe netradiční práci. Přístroj určený k pozorování milimetrových objektů hodně zblízka, byl operačním týmem nasměřován na oblohu a po dobu dvanácti sekund exponoval noční oblohu. Díky tomu se mu podařilo zachytit například přechod dvou malých planetek Ceres a Vesty. Zajímavý úkol pro takový přístroj.

Curiosity zkoumá místo budoucího odebrání vzorku

Zdroj: hotojournal.jpl.nasa.gov/

Místo odběru vzorku zblízka

Zdroj: http://photojournal.jpl.nasa.gov/

Curiosity fotí noční oblohu

Zdroj: http://photojournal.jpl.nasa.gov/

Vesmírná vycházka na ISS

23. dubna proběhl na ISS neplánovaný servisní výstup, který měl za úkol nahradit porouchaný počítač (Jednalo se o externí multiplexer – demultiplexor, neboli MDM, ten předává příkazy mezi počítači a systémy vně vesmírné stanice, jako jsou klouby otočných solárních panelů, chladící smyčky stanice, nebo právě mobilní transportér robotické ruky), který zajišťuje komunikaci s robotickou rukou. Tento problém hrozil dokonce tím, že bude oddálen přílet kosmické lodě Dragon, která byla ke stanici úspěšně připojena v neděli. Vesmírnou EVA prováděli astronauti Richard Mastracchio a Steven Swanson. Výstup trval pouze 92 minut a splnil požadovaný úkol. Robotická ruka je nyní v plném operačním provozu.

Oprava proběhla poměrně rychle i díky tomu, že tento úkon je v pozemském tréninkovém programu zahrnut mezi dvanáct cvičených hlavních opravárenských úkolů, které astronauti často cvičí na Zemi. Mimochodem, aktuálně je po incidentu stopnuto provádět jiné, než nezbytně nutné vycházky v ně vesmírnou stanici kvůli incidentu, při kterém se minulý rok málem utopil ve svém skafandru Luca Parmitano. Nicméně náhradní díly na skafandry přivezl aktuálně Dragon a brzy se obnoví běžný provoz i mimo stanici.

Steven Swanson při servisní kosmické vycházce