sociální sítě

Přímé přenosy

GSLV MkII (NISAR)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Apex 1.0

V prohlášení z 9. května společnost ispace US, americká dceřiná společnost japonské společnosti ispace, uvedla, že pro svůj lunární modul Apex 1.0 použije nový motor s názvem VoidRunner. Změna znamená posun startu z roku 2026 na rok 2027.

Rocket Lab

Společnost Rocket Lab uvádí, že plánovaná akvizice německého dodavatele optické komunikace, společnosti Mynaric, je klíčová pro další plány při účasti v nabídkách na družicové konstelace a případný vývoj vlastních družic.

Přistávací modul Veněry už ČR nezasáhne

Družice Kosmos 482, přistávací modul sondy Veněra (sesterské s osmičkou), která měla zaniknout 10. května v dopoledních hodinách našeho času nás už nezasáhne. Její přelet nad střední Evropou proběhl 10. 5. ráno kolem 6:36 SELČ a dráha dalších přeletů vede již mimo naše území. Protože poslední viditelný přelet připadl na 9:38 SELČ nízko nad jihem, nemůžeme již pozorovat ani případný zánik.

Sierra Space

Společnost Sierra Space 8. května oznámila, že dokončila pozemní demonstraci prototypu navigační družice pro iniciativu Odolného globálního pozičního systému (R-GPS) amerických vesmírných sil.

Čína

Čína zveřejnila komplexní předpisy pro družicové služby přímého vysílání. Sedm ministerstev vydalo 30. dubna oznámení s názvem Předpisy pro správu koncových zařízení přímo připojených k družicovým službám, které stanoví právní a technický základ pro družicovou konektivitu v souladu s národními cíli.

Rheinmetall

Německý dodavatel obranných technologií Rheinmetall plánuje zahájit příští rok stavbu družic se syntetickou aperturou pro radarové systémy ve spolupráci s finským provozovatelem konstelací SAR Iceye.

Neutron

Raketa Neutron nové generace od společnosti Rocket Lab byla vybrána pro experimentální misi amerického letectva k otestování schopností rychlé globální přepravy nákladu.

ClearSpace

Společnost ClearSpace dokončila druhou fázi mise Britské kosmické agentury s názvem Active Debris Removal (ADR), v rámci které testovala a zdokonalovala technologii pro odstraňování družic z nízké oběžné dráhy Země.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Přílet Sojuzu k ISS odložen

Kosmická loď Sojuz TMA-7. Takhle raketoplán opravdu nevypadá.

Včera vyšel na našem blogu článek, který představoval posádku kosmické lodi Sojuz TMA-12M. V textu se počítalo s tím, že se ruská loď připojí k Mezinárodní vesmírné stanici kolem čtvrté hodiny ráno, pouhých šest hodin po startu. Nikdo ale nečekal, že mezi startem, vydáním článku a plánovaným zakotvením dojde k závadě, která celý manévr odloží. Náš dnešní článek proto nabídne aktuální informace nejen o úspěšném startu, ale i o zkomplikovaném příletu ke stanici.

Na začátku šlo všechno přesně podle plánu. Ve 22:17 našeho času se na kosmodromu Bajkonur zažehly motory na raketě Sojuz-FG a nosič se vydal k obloze. Pod aerodynamickým krytem byla uložená loď Sojuz TMA-12M.

Raketa dopravila náklad na oběžnou dráhu, loď se oddělila od horního stupně, vyklopila solární panely, komunikační a navigační antény a vydala se na pronásledování orbitálního komplexu. Jenže raketa Sojuz svou práci tak úplně nezvládla. Dopravila totiž loď na lehce vyšší oběžnou dráhu. Konkrétně apogeum bylo o 20 kilometrů výše, než mělo být. Cílilo se na výšku 242 km, místo toho byla loď uvolněná na dráhu s apogeem ve výšce 261,79 km. Je to sice v rámci povolené tolerance (která činí 40 kilometrů), nicméně kosmická loď na jiné oběžné dráze musela přepočítat hodnoty pro korekční zážehy.

Kosmická loď Sojuz
Kosmická loď Sojuz
Zdroj: http://upload.wikimedia.org/

Výpočty ukázaly, že třetí a čtvrtý zážeh budou mnohem menší, než se původně plánovalo. Změna rychlosti (Δv) nebude tak velká. Palubní počítač proto vyhodnotil, že by bylo zbytečné na tento drobný zážeh používat hlavní motor lodi a místo něj chtěl použít drobné korekční trysky, které umí dávkovat výkon mnohem jemněji a na drobné korekce se tak hodí lépe, než hlavní motor, který je určený na velké změny rychlosti.

A právě v tom byl zakopaný pes. Během přesunu úkolů na menší trysky došlo k softwarové chybě, která znemožnila provedení manévrů. Že se nejednalo o technický problém na pohonném systému, dokládá i to, že pátý zážeh (který měl být poslední) proběhl bez problémů. Jenže rychlý profil letu netoleruje chyby. Všechny zážehy se musí podařit na „první dobrou“. Jelikož tomu tak tentokrát nebylo, bylo jasné, že loď opustí rychlý profil letu a přejde do roky ozkoušeného dvoudenního letového profilu.

Posádce na oběžné dráze nic nechybí. Rozhodně to pro ně neznamená, že budou muset strávit dva dny skrčení v sedadlech. K dispozici mají orbitální sekci lodi, ve které si můžou protáhnout nohy a navíc je tu k dispozici toaleta – stejně jako tomu bylo dlouhé roky předtím, než se zavedl rychlý profil letu k ISS. Astronauti tak rozhodně nejsou v žádném ohrožení, jen se pro ně odkládá přílet ke stanici. Ten je momentálně naplánovaný na pátek 28. března v 0:54 středoevropského času.

Průřez lodí Sojuz. Posádka sedí v návratovém modulu označeném písmenem B. K dispozici mají orbitální modul (A). Na obrázku vidíme hlavní motor (17) a korekční trysky (18)
Průřez lodí Sojuz. Posádka sedí v návratovém modulu označeném písmenem B. K dispozici mají orbitální modul (A). Na obrázku vidíme hlavní motor (17) a korekční trysky (18)
Zdroj: http://upload.wikimedia.org/

Sojuz teď má podle plánu zvýšit svou oběžnou dráhu nad úroveň ISS, takže jej bude stanice dobíhat (tělesa na nižších oběžných drahách se pohybují rychleji), až se k sobě oba objekty dostatečně přiblíží, dojde k řízenému přibližovacímu manévru, který by měl být zakončený spojením se staničním modulem Poisk.

Zdroje informací:
http://www.kosmo.cz/
http://forum.nasaspaceflight.com/

Zdroje obrázků:
http://www.neontommy.com/…/files/uploads/Soyuz_TMA-7_spacecraft2edit1.jpg
http://upload.wikimedia.org/…/640px-Soyuz_TMA-6_spacecraft.jpg
http://upload.wikimedia.org/…/640px-Drawing-Soyuz-TMA-exp12.png

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.